Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Vaak als we mensen binnen bedrijven spreken over hun klanten horen wij vaak Welke klanten wil je nu echt graag hebben? Nog te veel horen wij het antwoord: Iedereen! Deze bedrijven richten zich op iedereen en verwachten dat zij iedereen kunnen helpen. Een belangrijkere vraag is dan: Welke klanten gun jij aan je concurrent?
Als we aan dezelfde mensen vragen of zij ons kunnen vertellen of ze klote klanten hebben, dan zuchten ze al snel van: Ja! Klote klanten kennen we allemaal, maar toch blijven we voor ze werken. Deze klote klanten gun je al snel aan je concurrenten. Maar wanneer we de stap moeten maken om de klote klanten de deur te wijzen wordt het al te warm onder de voeten.
Lees ook: Veranderen kan! De gedaanteverandering van NLE van irritant bedrijf naar enthousiaste klanten-maker
“Deze klanten zitten op waarde-niveau het dichtste bij jouw bedrijf en die komen om intrinsieke redenen bij je bedrijf. “
Afscheid nemen van je klanten, het is een lastig besluit. Vaak geef ik dan de term Durf te Kiezen aan. Het is lastig om de keuze te maken om afscheid te nemen, omdat we niet weten waarvoor we zelf staan. Wanneer we als merk niet de keuze maken voor welke klanten we wél willen werken, weten we vaak ook niet voor wie we niet willen werken.
Daarom is het belangrijk om zelf te durven kiezen. Durf op je website bijvoorbeeld aan te geven voor wie je er niet bent en geef daarbij de reden weer. Klanten die je wel graag wilt hebben voelen zich hierdoor ook meer welkom bij je bedrijf.
In deze video van Jos Burgers legt hij mooi uit hoe het zo genoemde ‘strategisch kuddegedrag’ werkt:
De kern van het kiezen is wat ons betreft de merkidentiteit van je merk. Door je merkidentiteit helder te hebben kun je bedenken welke klanten daar het beste bij passen. Deze klanten zitten op waarde-niveau het dichtste bij je merk en die komen om intrinsieke redenen bij je merk. Het is leuk om voor deze klanten te werken. Kies voor deze klanten en laat je klote klanten uitstromen naar je concurrenten.
Betekent het dan dat je concurrenten echte klote klanten krijgen? Dan hoeft niet zo te zijn, omdat je concurrent een ander DNA heeft, kunnen klanten die voor jou klote zijn, voor een concurrent de ideale klanten zijn. Op die manier zorg je ervoor dat ieder bedrijf de klanten heeft die zij verdienen 😊.
Lees ook: Klanten aantrekken in 5 stappen
Vaak als we mensen binnen bedrijven spreken over hun klanten horen wij vaak Welke klanten wil je nu echt graag hebben? Nog te veel horen wij het antwoord: Iedereen! Deze bedrijven richten zich op iedereen en verwachten dat zij iedereen kunnen helpen. Een belangrijkere vraag is dan: Welke klanten gun jij aan je concurrent?
Als we aan dezelfde mensen vragen of zij ons kunnen vertellen of ze klote klanten hebben, dan zuchten ze al snel van: Ja! Klote klanten kennen we allemaal, maar toch blijven we voor ze werken. Deze klote klanten gun je al snel aan je concurrenten. Maar wanneer we de stap moeten maken om de klote klanten de deur te wijzen wordt het al te warm onder de voeten.
Lees ook: Veranderen kan! De gedaanteverandering van NLE van irritant bedrijf naar enthousiaste klanten-maker
“Deze klanten zitten op waarde-niveau het dichtste bij jouw bedrijf en die komen om intrinsieke redenen bij je bedrijf. “
Afscheid nemen van je klanten, het is een lastig besluit. Vaak geef ik dan de term Durf te Kiezen aan. Het is lastig om de keuze te maken om afscheid te nemen, omdat we niet weten waarvoor we zelf staan. Wanneer we als merk niet de keuze maken voor welke klanten we wél willen werken, weten we vaak ook niet voor wie we niet willen werken.
Daarom is het belangrijk om zelf te durven kiezen. Durf op je website bijvoorbeeld aan te geven voor wie je er niet bent en geef daarbij de reden weer. Klanten die je wel graag wilt hebben voelen zich hierdoor ook meer welkom bij je bedrijf.
In deze video van Jos Burgers legt hij mooi uit hoe het zo genoemde ‘strategisch kuddegedrag’ werkt:
De kern van het kiezen is wat ons betreft de merkidentiteit van je merk. Door je merkidentiteit helder te hebben kun je bedenken welke klanten daar het beste bij passen. Deze klanten zitten op waarde-niveau het dichtste bij je merk en die komen om intrinsieke redenen bij je merk. Het is leuk om voor deze klanten te werken. Kies voor deze klanten en laat je klote klanten uitstromen naar je concurrenten.
Betekent het dan dat je concurrenten echte klote klanten krijgen? Dan hoeft niet zo te zijn, omdat je concurrent een ander DNA heeft, kunnen klanten die voor jou klote zijn, voor een concurrent de ideale klanten zijn. Op die manier zorg je ervoor dat ieder bedrijf de klanten heeft die zij verdienen 😊.
Lees ook: Klanten aantrekken in 5 stappen
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.