Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Om een echt merk met betekenis te worden is het bouwen van je heldenmerk essentieel. Dit artikel is het derde deel van een serie waarin we je meenemen in het bouwen van een heldenmerk. In het eerste deel hebben we je meegenomen in het ontwikkelen van de merkfundering. In het tweede deel van deze serie zijn we ingegaan op het ontwikkelen van de merkdragers om je merkverhaal te kunnen delen. In het derde deel gaan we in op het in de markt zetten van je heldenmerk.
Het bouwen van een heldenmerk kent 3 grote bouwstenen. Zoals hierboven beschreven is dit artikel een onderdeel van een serie waarin we het bouwen van een heldenmerk beschrijven. Het bouwen van een heldenmerk kent 3 bouwstenen:
In de eerdere edities van deze serie hebben we de merkfundering en de merkdragers van je heldenmerk besproken. In de eerdere artikelen in deze serie hebben we 11 van de 15 stappen naar het bouwen van een heldenmerk besproken:
Deze 11 stappen om je merk te bouwen hebben we besproken in het eerste en tweede deel van deze artikelserie.
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merk? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Om je merk in de markt te zetten is het zaak je merk zoveel mogelijk te laden met merkverhalen. Hiervoor zet je verschillende marketingprogramma’s in die structureel zorgen voor meer merkbekendheid.
Op basis van je nieuwe merk creëer je een nieuwe marketingstrategie. Vanuit deze marketingstrategie formeer je marketingprogramma’s waarin precies staat wat je merk gaat communiceren op welke plek met wat voor doel. Wij praten liever over programma’s in plaats van een marketingplan, omdat het een structurele manier is van communiceren. Door structureel en consistent je merkverhaal te communiceren verover je een positief beeld in het hoofd van je klant.
De strategische basis van je marketingprogramma’s is storytelling. Nog te veel merken en organisaties zetten storytelling als middel in. Hierbij is het een instrument die in bijvoorbeeld een enkele video wordt toegepast, wat storytelling erg beperkt.
Ieder marketingplan of marketingprogramma begint bij het publiek. Het is belangrijk dat je weet wie je publiek, oftewel de doelgroep van je merk is. Naast dat je weet wie je publiek is, moet je ze goed leren kennen. Wat beweegt je publiek? Wat vinden zij interessant? Waar lopen zij tegenaan? Hoe komen zij aan hun informatie?
Met andere woorden: Maak een profiel van je klant. Daarmee ga je écht in de schoenen van je klant staan, wat je houvast geeft om je marketingprogramma’s in te richten. Een goede manier om je klantprofiel te maken is de Empathy Map. Met de Empathy Map doorloop je de volgende stappen:
Door een goed profiel van je klant te ontwerpen, kun je veel beter voelen wat jouw strategie, oplossing en boodschap doet met je klant en hoe je daar het beste op kunt inspelen.
Een groot onderdeel van je marketingprogramma is de boodschap die je verkondigt. Belangrijk hierbij is dat je communiceert in klantvoordelen. Wat we vaak lezen bij de marketinguitingen van merken is dat ze gaan over het product zelf, de eigenschappen ervan.
Door te communiceren in klantvoordelen, kijk je echt naar de waarde die je product/ dienst toevoegt aan het leven van de klant. Hierdoor speel je in op de emotie van je klant, waardoor je ervoor zorgt dat ze sneller geactiveerd worden om in actie te komen. Maar belangrijker nog is dat je geen product verkoopt om er zelf beter van te worden, je verkoopt een oplossing waar je klant beter van wordt.
Wat ook vaak voorkomt bij merken die staan voor duurzaamheid of circulariteit, is dat ze vooral communiceren op basis van duurzame of circulaire argumenten. Doe dit juist niet, maar focus je op de klantvoordelen. Lees hier waarom dat verstandig is.
Lees meer over het toepassen van klantvoordelen in dit artikel: Van USP naar UBR | Waarom jij Unique Selling Points moet vergeten!
Om de marketingprogramma’s te kunnen ontwikkelen is het goed om de reis van je klant in kaart te brengen. De klantreis bestaat uit 6 fases:
Je bent nu klaar om de marketingprogramma’s te ontwikkelen. Per klantreisfase ontwikkel je een programma. Hierdoor kun je goed inspelen op de verschillende doelen per fase. De programma’s zijn:
Lees ook: De inzet van marketingprogramma’s om je merk te activeren, met per programma een lijst van mogelijke marketinginstrumenten
In ieder marketingprogramma zet je een mix van instrumenten en kanalen in die je merkverhaal vertellen en die het doel van het programma moeten bereiken. Kies daarin alleen de kanalen waar je publiek aanwezig is en wees niet op ieder kanaal aanwezig. Doe het liever op minder kanalen heel goed, dan op veel kanalen half.
Beschouw daarnaast ieder kanaal als écht een apart kanaal. Dat klinkt wellicht logisch, maar toch kopiëren we één boodschap letterlijk naar ieder kanaal. Ieder kanaal heeft namelijk een aparte manier van communiceren en gebruik dat kanaal dan ook op die manier.
Om je marketingprogramma’s in te zetten, maak je een jaarplan waarin je de acties die je gaat uitvoeren beschrijft. Je zet er in wat er wanneer moet gebeuren, door wie met wat voor een deadline. Hierdoor is er een helder overzicht van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden binnen de marketingprogramma’s.
Al deze programma’s bij elkaar zijn veel taken, wat betekent dat je niet alles tegelijk kunt oppakken. Vooral in kleine organisaties is het een utopie dat je alles tegelijk kunt verbeteren en ieder programma direct kunt introduceren. Het is daarom zaak om per halfjaar een aandachtspunt te kiezen. Waar zit voor de groei van je merk de grootste winst? Welk programma verdient daardoor de meeste aandacht?
Verdeel daarbij 100 punten over alle marketingprogramma’s. Het aantal punten per programma bepaalt de focus die je op de programma’s legt. Zet daarbij je focus in om het marketingprogramma waar de meeste punten liggen.
Hoewel ieder kanaal een andere soort communicatie vergt, moet de kern van je boodschap altijd hetzelfde zijn. De boodschap is je merkverhaal, het komt vanuit je DNA. Die boodschap gebruik je consistent op ieder kanaal en op ieder moment.
Wanneer je communiceert, zorg er dan voor dat je een vaste frequentie aanhoudt. Niet alleen geeft het je publiek houvast, maar het geeft ook intern een enorme houvast. Door een vaste frequentie aan te houden, kun je elkaar daar ook aan houden. Hierdoor behaal je doelen eerder.
De marketingprogramma’s zijn naar buiten gericht: Ze willen dat je publiek voorkeur krijgt voor je merk en daarmee meedoet met de impact van je merk. Misschien nog wel belangrijker is om het merk ook intern te laden. In het boek Internal Branding van Marc van Eck, Ellen Leenhouts en Linda Rutten bespreken zij verschillende vormen om je merk intern te laden. Zo kun je beginnen met een workshop waarin je de kernwaarden gaat laden. In de workshop bespreek je de merkidentiteit en de kernwaarden. Bespreek hierin met verschillende teams wat volgens hun de kernwaarden eigenlijk betekenen, hoe zij hier naar kunnen handelen en wat er verbeterd kan worden.
De kernwaarden zijn daarmee de basis van je merk, maar ieder team heeft een andere boodschap nodig om de juiste waarde te kunnen leveren. Een monteur die op locatie komt heeft een heel ander beeld bij betrokken zijn dan de planner op kantoor. Om dit toch op elkaar te laten aansluiten is het goed om interne programma’s op te zetten. In deze programma’s laat je alle teams op elkaar aansluiten, zodat zij de merkidentiteit laten leven.
Merken zoals Tony’s Chocolonely en Coolblue lopen hierin voorop en laden het merk intern erg krachtig. Het is de interne marketing die ervoor zorgt dat iedereen consistent het merk op de juiste manier weten te verwoorden. De medewerkers zijn het merk en kunnen daardoor de klanten beter helpen én het merkverhaal laden.
Een ander mooi voorbeeld is het familiebedrijf Vebego. Samen met vele dochterbedrijven hebben zij een duidelijke ambitie: Dagelijks bijdragen aan het welzijn van hebben op 10 miljoen mensen in 2025. Om dit te bereiken hebben zij een eigen methodiek ontwikkelt, met 5 aandachtsgebieden die ten grondslag liggen aan wanneer de medewerkers werk als betekenisvol bestempelden:
Deze methodiek werkt intern als een goed meetinstrument om impact te meten, om het gesprek met elkaar aan te gaan en om te verbeteren. Uit de resultaten van de metingen ontstaan verschillende interne programma’s om hun interne dienstverlening te verbeteren en daarmee de impact te vergroten.
In het artikel over de merkdragers hebben we al aangehaald dat je productportfolio flink kan wijzigen wanneer je jouw heldenmerk bouwt. Het door ontwikkelen van je huidige producten en ontwikkelen van nieuwe producten die passen bij je missie en de waarde die je kunt leveren aan je klanten.
Daardoor is het belangrijk om sterk in te zetten op innovatie. Of het nu gaat over kleine innovaties of over hele R&D-programma’s, het is belangrijk om samen te werken met andere partijen om de innovaties te verbeteren. Dit betekent dat jouw product/ dienst verbetert, de waarde die het oplevert voor je klant verhoogd wordt én daarmee de totale positieve impact wordt verhoogd.
Zorg dat de innovatie dus structureel in je organisatie wordt opgenomen, zodat je producten en diensten altijd worden ingezet om je impact te vergroten. Deze innovaties dragen rechtstreeks bij aan het merkverhaal.
Jouw merk is het belangrijkste element om je doelen te kunnen bereiken, zover hebben we hopelijk duidelijk gemaakt. Daarom is het belangrijk dat je een merkbewaker aanstelt binnen je organisatie. Deze merkbewaker moet letterlijk de waarden van het merk bewaken binnen de organisatie. Zij of hij is een belangrijke adviseur van de directie en het management bij het maken van keuzes. Iedere keuze die gemaakt wordt, moet passen bij het merk. Door regelmatig met de merkbewaker te evalueren, zorg je ervoor dat je merk blijft groeien.
In deze 3 artikelen hebben we je meegenomen in het stappenplan om een heldenmerk te bouwen. Het is een mooi en soms frustrerend proces waar je met je merkteam doorheen gaat. Om je een goed voorbeeld te geven hoe je een heldenmerk bouwt lees je hier het voorbeeld van Floooow.
Om een echt merk met betekenis te worden is het bouwen van je heldenmerk essentieel. Dit artikel is het derde deel van een serie waarin we je meenemen in het bouwen van een heldenmerk. In het eerste deel hebben we je meegenomen in het ontwikkelen van de merkfundering. In het tweede deel van deze serie zijn we ingegaan op het ontwikkelen van de merkdragers om je merkverhaal te kunnen delen. In het derde deel gaan we in op het in de markt zetten van je heldenmerk.
Het bouwen van een heldenmerk kent 3 grote bouwstenen. Zoals hierboven beschreven is dit artikel een onderdeel van een serie waarin we het bouwen van een heldenmerk beschrijven. Het bouwen van een heldenmerk kent 3 bouwstenen:
In de eerdere edities van deze serie hebben we de merkfundering en de merkdragers van je heldenmerk besproken. In de eerdere artikelen in deze serie hebben we 11 van de 15 stappen naar het bouwen van een heldenmerk besproken:
Deze 11 stappen om je merk te bouwen hebben we besproken in het eerste en tweede deel van deze artikelserie.
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Om je merk in de markt te zetten is het zaak je merk zoveel mogelijk te laden met merkverhalen. Hiervoor zet je verschillende marketingprogramma’s in die structureel zorgen voor meer merkbekendheid.
Op basis van je nieuwe merk creëer je een nieuwe marketingstrategie. Vanuit deze marketingstrategie formeer je marketingprogramma’s waarin precies staat wat je merk gaat communiceren op welke plek met wat voor doel. Wij praten liever over programma’s in plaats van een marketingplan, omdat het een structurele manier is van communiceren. Door structureel en consistent je merkverhaal te communiceren verover je een positief beeld in het hoofd van je klant.
De strategische basis van je marketingprogramma’s is storytelling. Nog te veel merken en organisaties zetten storytelling als middel in. Hierbij is het een instrument die in bijvoorbeeld een enkele video wordt toegepast, wat storytelling erg beperkt.
Ieder marketingplan of marketingprogramma begint bij het publiek. Het is belangrijk dat je weet wie je publiek, oftewel de doelgroep van je merk is. Naast dat je weet wie je publiek is, moet je ze goed leren kennen. Wat beweegt je publiek? Wat vinden zij interessant? Waar lopen zij tegenaan? Hoe komen zij aan hun informatie?
Met andere woorden: Maak een profiel van je klant. Daarmee ga je écht in de schoenen van je klant staan, wat je houvast geeft om je marketingprogramma’s in te richten. Een goede manier om je klantprofiel te maken is de Empathy Map. Met de Empathy Map doorloop je de volgende stappen:
Door een goed profiel van je klant te ontwerpen, kun je veel beter voelen wat jouw strategie, oplossing en boodschap doet met je klant en hoe je daar het beste op kunt inspelen.
Een groot onderdeel van je marketingprogramma is de boodschap die je verkondigt. Belangrijk hierbij is dat je communiceert in klantvoordelen. Wat we vaak lezen bij de marketinguitingen van merken is dat ze gaan over het product zelf, de eigenschappen ervan.
Door te communiceren in klantvoordelen, kijk je echt naar de waarde die je product/ dienst toevoegt aan het leven van de klant. Hierdoor speel je in op de emotie van je klant, waardoor je ervoor zorgt dat ze sneller geactiveerd worden om in actie te komen. Maar belangrijker nog is dat je geen product verkoopt om er zelf beter van te worden, je verkoopt een oplossing waar je klant beter van wordt.
Wat ook vaak voorkomt bij merken die staan voor duurzaamheid of circulariteit, is dat ze vooral communiceren op basis van duurzame of circulaire argumenten. Doe dit juist niet, maar focus je op de klantvoordelen. Lees hier waarom dat verstandig is.
Lees meer over het toepassen van klantvoordelen in dit artikel: Van USP naar UBR | Waarom jij Unique Selling Points moet vergeten!
Om de marketingprogramma’s te kunnen ontwikkelen is het goed om de reis van je klant in kaart te brengen. De klantreis bestaat uit 6 fases:
Je bent nu klaar om de marketingprogramma’s te ontwikkelen. Per klantreisfase ontwikkel je een programma. Hierdoor kun je goed inspelen op de verschillende doelen per fase. De programma’s zijn:
Lees ook: De inzet van marketingprogramma’s om je merk te activeren, met per programma een lijst van mogelijke marketinginstrumenten
In ieder marketingprogramma zet je een mix van instrumenten en kanalen in die je merkverhaal vertellen en die het doel van het programma moeten bereiken. Kies daarin alleen de kanalen waar je publiek aanwezig is en wees niet op ieder kanaal aanwezig. Doe het liever op minder kanalen heel goed, dan op veel kanalen half.
Beschouw daarnaast ieder kanaal als écht een apart kanaal. Dat klinkt wellicht logisch, maar toch kopiëren we één boodschap letterlijk naar ieder kanaal. Ieder kanaal heeft namelijk een aparte manier van communiceren en gebruik dat kanaal dan ook op die manier.
Om je marketingprogramma’s in te zetten, maak je een jaarplan waarin je de acties die je gaat uitvoeren beschrijft. Je zet er in wat er wanneer moet gebeuren, door wie met wat voor een deadline. Hierdoor is er een helder overzicht van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden binnen de marketingprogramma’s.
Al deze programma’s bij elkaar zijn veel taken, wat betekent dat je niet alles tegelijk kunt oppakken. Vooral in kleine organisaties is het een utopie dat je alles tegelijk kunt verbeteren en ieder programma direct kunt introduceren. Het is daarom zaak om per halfjaar een aandachtspunt te kiezen. Waar zit voor de groei van je merk de grootste winst? Welk programma verdient daardoor de meeste aandacht?
Verdeel daarbij 100 punten over alle marketingprogramma’s. Het aantal punten per programma bepaalt de focus die je op de programma’s legt. Zet daarbij je focus in om het marketingprogramma waar de meeste punten liggen.
Hoewel ieder kanaal een andere soort communicatie vergt, moet de kern van je boodschap altijd hetzelfde zijn. De boodschap is je merkverhaal, het komt vanuit je DNA. Die boodschap gebruik je consistent op ieder kanaal en op ieder moment.
Wanneer je communiceert, zorg er dan voor dat je een vaste frequentie aanhoudt. Niet alleen geeft het je publiek houvast, maar het geeft ook intern een enorme houvast. Door een vaste frequentie aan te houden, kun je elkaar daar ook aan houden. Hierdoor behaal je doelen eerder.
De marketingprogramma’s zijn naar buiten gericht: Ze willen dat je publiek voorkeur krijgt voor je merk en daarmee meedoet met de impact van je merk. Misschien nog wel belangrijker is om het merk ook intern te laden. In het boek Internal Branding van Marc van Eck, Ellen Leenhouts en Linda Rutten bespreken zij verschillende vormen om je merk intern te laden. Zo kun je beginnen met een workshop waarin je de kernwaarden gaat laden. In de workshop bespreek je de merkidentiteit en de kernwaarden. Bespreek hierin met verschillende teams wat volgens hun de kernwaarden eigenlijk betekenen, hoe zij hier naar kunnen handelen en wat er verbeterd kan worden.
De kernwaarden zijn daarmee de basis van je merk, maar ieder team heeft een andere boodschap nodig om de juiste waarde te kunnen leveren. Een monteur die op locatie komt heeft een heel ander beeld bij betrokken zijn dan de planner op kantoor. Om dit toch op elkaar te laten aansluiten is het goed om interne programma’s op te zetten. In deze programma’s laat je alle teams op elkaar aansluiten, zodat zij de merkidentiteit laten leven.
Merken zoals Tony’s Chocolonely en Coolblue lopen hierin voorop en laden het merk intern erg krachtig. Het is de interne marketing die ervoor zorgt dat iedereen consistent het merk op de juiste manier weten te verwoorden. De medewerkers zijn het merk en kunnen daardoor de klanten beter helpen én het merkverhaal laden.
Een ander mooi voorbeeld is het familiebedrijf Vebego. Samen met vele dochterbedrijven hebben zij een duidelijke ambitie: Dagelijks bijdragen aan het welzijn van hebben op 10 miljoen mensen in 2025. Om dit te bereiken hebben zij een eigen methodiek ontwikkelt, met 5 aandachtsgebieden die ten grondslag liggen aan wanneer de medewerkers werk als betekenisvol bestempelden:
Deze methodiek werkt intern als een goed meetinstrument om impact te meten, om het gesprek met elkaar aan te gaan en om te verbeteren. Uit de resultaten van de metingen ontstaan verschillende interne programma’s om hun interne dienstverlening te verbeteren en daarmee de impact te vergroten.
In het artikel over de merkdragers hebben we al aangehaald dat je productportfolio flink kan wijzigen wanneer je jouw heldenmerk bouwt. Het door ontwikkelen van je huidige producten en ontwikkelen van nieuwe producten die passen bij je missie en de waarde die je kunt leveren aan je klanten.
Daardoor is het belangrijk om sterk in te zetten op innovatie. Of het nu gaat over kleine innovaties of over hele R&D-programma’s, het is belangrijk om samen te werken met andere partijen om de innovaties te verbeteren. Dit betekent dat jouw product/ dienst verbetert, de waarde die het oplevert voor je klant verhoogd wordt én daarmee de totale positieve impact wordt verhoogd.
Zorg dat de innovatie dus structureel in je organisatie wordt opgenomen, zodat je producten en diensten altijd worden ingezet om je impact te vergroten. Deze innovaties dragen rechtstreeks bij aan het merkverhaal.
Jouw merk is het belangrijkste element om je doelen te kunnen bereiken, zover hebben we hopelijk duidelijk gemaakt. Daarom is het belangrijk dat je een merkbewaker aanstelt binnen je organisatie. Deze merkbewaker moet letterlijk de waarden van het merk bewaken binnen de organisatie. Zij of hij is een belangrijke adviseur van de directie en het management bij het maken van keuzes. Iedere keuze die gemaakt wordt, moet passen bij het merk. Door regelmatig met de merkbewaker te evalueren, zorg je ervoor dat je merk blijft groeien.
In deze 3 artikelen hebben we je meegenomen in het stappenplan om een heldenmerk te bouwen. Het is een mooi en soms frustrerend proces waar je met je merkteam doorheen gaat. Om je een goed voorbeeld te geven hoe je een heldenmerk bouwt lees je hier het voorbeeld van Floooow.
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.