4 tips om je omzet te verhogen!

Veel heldenmerken zijn begonnen vanuit een drive om positieve impact te creëren. Aan omzet en winst maken wordt vaak niet gedacht. Toch is het voor ieder merk (en voor sociaal ondernemers misschien nog wel meer) erg belangrijk om winst te maken en de omzet te verhogen. In dit artikel geven we je 4 belangrijke tips om de omzet van je bedrijf te verhogen.

1. Verhoog je prijs per product/ dienst

Een hele simpele manier om je omzet te verhogen is de prijs per product of dienst te verhogen. Nu kan je denken: Ja, maar dat kan toch niet zo maar? Het is nog te vaak dat ondernemers en bedrijven niet de goede prijs vragen voor de waarde die zij leveren. Dikke kans dat dit bij jou ook het geval is. Het verhogen van je prijs kan dus wel wanneer je ook échte waarde levert voor je klanten en dit ook kunt bewijzen. Wellicht door die mooie opdrachten die je hebt gehad als referentie te gebruiken, of door je verdienmodel aan te passen. Als je de prijs dus verhoogt, kun je in totaal veel meer omzet behalen uit die ene klant.

Je verhoogt de prijs natuurlijk niet om de klant uit te knijpen, maar door de waarde die je levert op de juiste manier in te schatten.

“Daarnaast is het ook belangrijk om naast nieuwe klanten contact te houden met netwerkrelaties die je eerder gesproken hebt.”

2. Verkoop meer bij dezelfde klant

Om even bij je huidige klantenbestand te blijven: Het is ook heel goed mogelijk om meer af te zetten bij je bestaande klant. In de marketing heet dit met een mooi woord upselling. Ga eens met je klanten in gesprek en vraag aan hem of haar waar ze tegen aan lopen. Vaak zijn er bij bedrijven bijvoorbeeld genoeg problemen die jij kunt oplossen. Ze hebben al ervaring met jou, wat betekent dat ze weten wat ze aan jou hebben. Wellicht kun je een bestaand product of dienst aan hem of haar verkopen. Zo niet, dan kun je een nieuw product of dienst ontwikkelen. Devies: Blijf altijd in contact met je klanten!

Nu is het bijna niet mogelijk om met al je klanten in gesprek te gaan, omdat het er teveel zijn. Verdeel je klanten daardoor onder in een groep A, B, C en D-klanten. De beste klanten komen in groep A, de klanten waar je niet teveel meer van verwacht, of die een lage omzet vertegenwoordigen komen in de laatste groep. Hierdoor kun je op iedere klantgroep een goed accountplan maken, om ze waarde te blijven leveren.

Om met je klanten in contact te blijven is het goed om je de focus in de klantreis te leggen op de enthousiasmefase.

3. Gebruik je klanten om nieuwe klanten te werven

Enthousiaste klanten brengen nieuwe klanten binnen. Je zult er al wel eens van gehoord hebben. Let op: Tevreden klanten is niet het doel, enthousiaste klanten wel. Klanten die jij een ervaring hebt gegeven dat ze niet hadden verwacht. Het is dus ook goed om de verwachtingen niet te hoog te maken. Jouw klant kan beter lagere verwachtingen hebben en meer krijgen, dan andersom.

Bestaande klanten zijn een mooie bron om nieuwe klanten te werven. Enthousiaste klanten hebben al een neiging om jouw aan te bevelen, die kun je een aantal mooie handvatten geven. Het gesprek aangaan met je klant (zoals ook in tip 2 is aangegeven) is zo belangrijk. Bij een goede relatie kun je gewoon op de man/ vrouw af vragen of zij nog mensen in hun netwerk kennen die geïnteresseerd zijn in de oplossing van je bedrijf. Als je dit samen met een klein team doet, zul je snel meer geïnteresseerde mensen uit je doelgroep creëren.

Het artikel gaat onder het formulier verder

Download het gratis heldenmerkpakket

Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:

Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;

Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;

Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.

4. Steek meer tijd in marketing en acquisitie

De bovenstaande tips zijn open deuren en ook de laatste is er zo eentje. Als heldenmerk kun je heel veel doen, maar in bijna alle gevallen komen we uit op deze tip: Besteed meer tijd aan marketing/ acquisitie. De vorm van marketing of acquisitie is hierin niet belangrijk, of je het nu doet via contentmarketing, sociale media, koud bellen of via bestaande netwerkrelaties maakt niet uit. Een groot deel van je tijd moet gaan zitten in het werven van nieuwe klanten of terwijl het vergroten van je klantenbestand. Zoek hierin naar de ideale mix van marketing, acquisitie & het ondersteunen van je klanten.

Daarnaast is het ook belangrijk om naast nieuwe klanten contact te houden met netwerkrelaties die je eerder gesproken hebt. We merken nog weleens dat bedrijven afgeslagen klantcontacten laten verwateren. Terwijl de vraag wellicht na een half jaar opnieuw is gaan spelen, wat een goed moment is om weer eens met elkaar in gesprek te gaan.

Structureel meer omzet met een sterk merk

Het verhogen van je omzet is een strategisch onderdeel van je ondernemerschap. Het gaat niet om een tijdelijke piek in je omzet, maar om een structureel hogere omzet, om daarmee meer winst te maken. Deze winst kun je dan weer inzetten om je toekomstbestendige en betekenisvolle bedrijf verder te bouwen en impact te maken in de samenleving.

Structureel meer omzet realiseren doe je met een sterk merk. Uit diverse onderzoeken blijkt dat sterke merken die zich richten op betekenis vele malen beter presteren dan organisaties die dat niet doen. Een aantal voordelen van een sterk merk op een rijtje:

  • De waarde van je onderneming gaat omhoog;
  • Klanten kiezen eerder voor je;
  • Je kunt hogere marges vragen;
  • Klanten hebben een hogere loyaliteit;
  • Groter aanbod van talenten en samenwerkingspartners.

Meer over deze voordelen lees je in het artikel De redenen waarom je als ondernemer een sterk merk moet bouwen.

Leer een sterk merk bouwen

Een sterk merk helpt je om structureel betere resultaten te maken én van grotere impact te zijn om je omgeving. Leer hoe je een sterk merk bouwt met het heldenmerk-pakket. In dit pakket ontvang je een e-book met een gericht stappenplan om je merk te bouwen. Daarnaast ontvang je een oefeningenboek met verschillende materialen die je bij deze oefeningen kunnen helpen. Hiermee leer jij hoe je stap voor stap een sterk merk bouwt en structureel meer omzet genereert. Het heldenmerk-pakket download je kosteloos hier.

4 tips om je omzet te verhogen!

4 tips om je omzet te verhogen!

Veel heldenmerken zijn begonnen vanuit een drive om positieve impact te creëren. Aan omzet en winst maken wordt vaak niet gedacht. Toch is het voor ieder merk (en voor sociaal ondernemers misschien nog wel meer) erg belangrijk om winst te maken en de omzet te verhogen. In dit artikel geven we je 4 belangrijke tips om de omzet van je bedrijf te verhogen.

1. Verhoog je prijs per product/ dienst

Een hele simpele manier om je omzet te verhogen is de prijs per product of dienst te verhogen. Nu kan je denken: Ja, maar dat kan toch niet zo maar? Het is nog te vaak dat ondernemers en bedrijven niet de goede prijs vragen voor de waarde die zij leveren. Dikke kans dat dit bij jou ook het geval is. Het verhogen van je prijs kan dus wel wanneer je ook échte waarde levert voor je klanten en dit ook kunt bewijzen. Wellicht door die mooie opdrachten die je hebt gehad als referentie te gebruiken, of door je verdienmodel aan te passen. Als je de prijs dus verhoogt, kun je in totaal veel meer omzet behalen uit die ene klant.

Je verhoogt de prijs natuurlijk niet om de klant uit te knijpen, maar door de waarde die je levert op de juiste manier in te schatten.

“Daarnaast is het ook belangrijk om naast nieuwe klanten contact te houden met netwerkrelaties die je eerder gesproken hebt.”

2. Verkoop meer bij dezelfde klant

Om even bij je huidige klantenbestand te blijven: Het is ook heel goed mogelijk om meer af te zetten bij je bestaande klant. In de marketing heet dit met een mooi woord upselling. Ga eens met je klanten in gesprek en vraag aan hem of haar waar ze tegen aan lopen. Vaak zijn er bij bedrijven bijvoorbeeld genoeg problemen die jij kunt oplossen. Ze hebben al ervaring met jou, wat betekent dat ze weten wat ze aan jou hebben. Wellicht kun je een bestaand product of dienst aan hem of haar verkopen. Zo niet, dan kun je een nieuw product of dienst ontwikkelen. Devies: Blijf altijd in contact met je klanten!

Nu is het bijna niet mogelijk om met al je klanten in gesprek te gaan, omdat het er teveel zijn. Verdeel je klanten daardoor onder in een groep A, B, C en D-klanten. De beste klanten komen in groep A, de klanten waar je niet teveel meer van verwacht, of die een lage omzet vertegenwoordigen komen in de laatste groep. Hierdoor kun je op iedere klantgroep een goed accountplan maken, om ze waarde te blijven leveren.

Om met je klanten in contact te blijven is het goed om je de focus in de klantreis te leggen op de enthousiasmefase.

3. Gebruik je klanten om nieuwe klanten te werven

Enthousiaste klanten brengen nieuwe klanten binnen. Je zult er al wel eens van gehoord hebben. Let op: Tevreden klanten is niet het doel, enthousiaste klanten wel. Klanten die jij een ervaring hebt gegeven dat ze niet hadden verwacht. Het is dus ook goed om de verwachtingen niet te hoog te maken. Jouw klant kan beter lagere verwachtingen hebben en meer krijgen, dan andersom.

Bestaande klanten zijn een mooie bron om nieuwe klanten te werven. Enthousiaste klanten hebben al een neiging om jouw aan te bevelen, die kun je een aantal mooie handvatten geven. Het gesprek aangaan met je klant (zoals ook in tip 2 is aangegeven) is zo belangrijk. Bij een goede relatie kun je gewoon op de man/ vrouw af vragen of zij nog mensen in hun netwerk kennen die geïnteresseerd zijn in de oplossing van je bedrijf. Als je dit samen met een klein team doet, zul je snel meer geïnteresseerde mensen uit je doelgroep creëren.

Het artikel gaat onder het formulier verder

Download het gratis heldenmerkpakket

Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:

Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;

Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;

Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.

4. Steek meer tijd in marketing en acquisitie

De bovenstaande tips zijn open deuren en ook de laatste is er zo eentje. Als heldenmerk kun je heel veel doen, maar in bijna alle gevallen komen we uit op deze tip: Besteed meer tijd aan marketing/ acquisitie. De vorm van marketing of acquisitie is hierin niet belangrijk, of je het nu doet via contentmarketing, sociale media, koud bellen of via bestaande netwerkrelaties maakt niet uit. Een groot deel van je tijd moet gaan zitten in het werven van nieuwe klanten of terwijl het vergroten van je klantenbestand. Zoek hierin naar de ideale mix van marketing, acquisitie & het ondersteunen van je klanten.

Daarnaast is het ook belangrijk om naast nieuwe klanten contact te houden met netwerkrelaties die je eerder gesproken hebt. We merken nog weleens dat bedrijven afgeslagen klantcontacten laten verwateren. Terwijl de vraag wellicht na een half jaar opnieuw is gaan spelen, wat een goed moment is om weer eens met elkaar in gesprek te gaan.

Structureel meer omzet met een sterk merk

Het verhogen van je omzet is een strategisch onderdeel van je ondernemerschap. Het gaat niet om een tijdelijke piek in je omzet, maar om een structureel hogere omzet, om daarmee meer winst te maken. Deze winst kun je dan weer inzetten om je toekomstbestendige en betekenisvolle bedrijf verder te bouwen en impact te maken in de samenleving.

Structureel meer omzet realiseren doe je met een sterk merk. Uit diverse onderzoeken blijkt dat sterke merken die zich richten op betekenis vele malen beter presteren dan organisaties die dat niet doen. Een aantal voordelen van een sterk merk op een rijtje:

  • De waarde van je onderneming gaat omhoog;
  • Klanten kiezen eerder voor je;
  • Je kunt hogere marges vragen;
  • Klanten hebben een hogere loyaliteit;
  • Groter aanbod van talenten en samenwerkingspartners.

Meer over deze voordelen lees je in het artikel De redenen waarom je als ondernemer een sterk merk moet bouwen.

Leer een sterk merk bouwen

Een sterk merk helpt je om structureel betere resultaten te maken én van grotere impact te zijn om je omgeving. Leer hoe je een sterk merk bouwt met het heldenmerk-pakket. In dit pakket ontvang je een e-book met een gericht stappenplan om je merk te bouwen. Daarnaast ontvang je een oefeningenboek met verschillende materialen die je bij deze oefeningen kunnen helpen. Hiermee leer jij hoe je stap voor stap een sterk merk bouwt en structureel meer omzet genereert. Het heldenmerk-pakket download je kosteloos hier.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.