De content van je merk helpt je merk dus op lange termijn om te groeien en een eigen fanschare op te bouwen. De afgelopen jaren is er al veel geschreven over dat content king is en dat je dat je bedrijf een contentplatform nodig heeft. Wellicht is een contentplatform een groot woord voor waar je organisatie nu staat, je kunt het dan ook zien als contentsectie.
Zorg er altijd voor – welke vorm van content je ook maakt – dat de content van je merk op één centrale plek gepubliceerd wordt die jezelf beheert: Het contentplatform of sectie. Sociale media zijn ondanks de teruglopende gebruikersaantallen nog steeds interessant voor je merk, maar publiceer niet alleen daar je content.
Een ander belangrijk onderdeel van je contentsectie is dat al je content komt vanuit één hoofdthema. Geen losse flodders, maar ieder verhaal dat je deelt past bij het hoofdthema. Met andere woorden: Je zet de merkidentiteit om naar een hoofdthema voor je contentmarketing.
In deel 2 van deze serie hebben we het publiek voor je marketingplan bepaalt. En die wordt op dit punt cruciaal. Je gaat namelijk kijken op welk thema je publiek aanhaakt bij je merk. Waar ga je content over schrijven? Op welk onderdeel wil je autoriteit worden? Kijk hierbij ook naar je concurrenten. Wanneer er één partij al autoriteit is op een onderdeel, dan is heel lastig om de autoriteit over te nemen. Ga dus op zoek naar het thema dat het beste bij je merk en het publiek past. Zo zet een fietswinkel uit Apeldoorn met zijn content in op fietsinspiratie in de Veluwe en een merk als Retulp niet over drinkflessen, maar over herbruikbare alternatieven voor single-use plastics.
In dit artikel van Adformatie spreken ze over een voorbeeld van Oral-B dat claimt dat zij door de meeste tandartsen worden geadviseerd. Via hun contentplatform DentalCare.com ondersteunen zij de tandheelkundige experts om de claim te onderbouwen.