• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

5 tips om je klant echt te bereiken

Net als ieder ander merk is het voor een heldenmerk belangrijk om klanten te werven. Om meer klanten te werven moet je meer klanten gaan bereiken. Want, die gene die jou niet kent koopt ook niet van je! Het belang van het vergroten van je bereik is daarom ook groot. Maar hoe kun je nu je bereik echt vergroten? Met deze 5 tips zorg jij ervoor dat je jouw klant écht bereikt!

  1. Ken je klant!
  2. Kies de kanalen waar je klant aanwezig is
  3. Zorg dat iedere boodschap de juiste trigger heeft
  4. Zoek de interactie met de klant, interesseer hen in je identiteit
  5. Zorg dat de klant in actie kan komen!

1. Ken je klant

Zoals alles binnen de marketing begint ook het bereiken van je klant bij de Klant. Het bereiken van je klant is dan ook onderdeel van de marketingstrategie van je merk. Om die klant te bereiken is het belangrijk dat jij weet wie je klant is én dat je de juiste klant bereikt. Klanten die niet bij jou passen, zijn vaak ook moeilijk te bereiken en ze zijn niet geïnteresseerd in dat gene wat je doet. Daarom zijn er een aantal vragen erg belangrijk:

  • Welke klantengroep heeft zoveel pijn dat ze willen betalen voor jou oplossing?
  • Welke klantengroep past bij jou?
  • Welke voordelen wil deze klantengroep hebben (zowel rationeel als emotioneel)?
  • Welke pijnen heeft deze klantengroep?
  • Hoe gaat deze klantengroep op zoek naar een oplossing?
  • Waar is deze klantengroep te vinden?

Door je goed te verdiepen in je klantengroep, leer je jouw klant kennen. Meer over het bepalen van de juiste doelgroep lees je in het artikel Storytelling marketingplan, zo doe je dat! Deel 2: Denk vanuit je publiek (en bepaal je doelgroep). Wanneer je de klantengroep hebt bepaald, is het verstandig om een klantprofiel op te stellen, zodat je je écht kunt inleven in de klant.

“Zo wil je dat ze jouw blog gaan lezen, dat ze klikken op je berichten, dat ze de interactie met je aangaan of dat ze iets bij je bestellen.”

2. Kies de kanalen waar je klant aanwezig is

Om je klant echt te bereiken zet je kanalen in. Het is verstandig om alleen die kanalen in te zetten waar je klant aanwezig is. Omdat je met tip 1 hebt gekeken naar waar de klant te vinden is, weet je welke kanalen je kunt inzetten om je klant te bereiken. Daarnaast weet je ook hoe je klant op zoek gaat, zorg er dus voor dat je bij die kanalen aanwezig bent!

Alleen het kanaal benoemen is echter niet genoeg. We merken dat veel ondernemers bijvoorbeeld zeggen ‘Ik zet Facebook in om mijn klant te bereiken’. Op de vraag ‘Hoe zorg je dat je meer klanten bereikt met Facebook?’ en ‘Hoe zet je Facebook daarvoor in?’ blijft het vervolgens vaak stil. Zorg er dus voor dat je voor de kanalen die je inzet ook een tactiek hebt om ze in te zetten.

3. Zorg dat iedere boodschap de juiste trigger heeft

Om je klant te bereiken ga je structureel je boodschap richting je doelgroep sturen. De kanalen waar jij je boodschap op afstuurt heb je bij tip 2 al kunnen bepalen. De succesfactor is dat je iedere boodschap die je verstuurt de juiste trigger meegeeft. Je boodschap moet je doelgroep triggeren om een actie te ondernemen. Zo wil je dat ze jouw blog gaan lezen, dat ze klikken op je berichten, dat ze de interactie met je aangaan of dat ze iets bij je bestellen. Wat je doel ook is, je zult de juiste trigger moeten aanhalen, alleen dan zal je doelgroep actie ondernemen. En wat die trigger is, is per doelgroep weer anders. Maar als het goed is ken jij je klant zo goed dat jij weet wat de trigger kan zijn. De voordelen en de pijnen van je doelgroep zijn vaak goede triggers om in te zetten. Hierbij geldt: Probeer, leer en ontwikkel je boodschap steeds verder!

De boodschap die je verstuurt is afhankelijk van het marketingprogramma dat je inzet. Hiervoor ga je focussen op de reis die de klant maakt ene welke programma’s je hierop gaat inzetten. Alles over de klantreis en marketingprogramma’s lees je in dit artikel.

4. Zoek de interactie met de klant: Interesseer hen in jouw identiteit!

Om je klant te bereiken is het belangrijk om de interactie met hen aan te gaan. Je wilt dat je klantengroep interesse toont in dat gene waar jij voor staat. Je merkidentiteit is leidend, dat moet jij naar buiten brengen! Belangrijk is dus dat je geen éénrichtingsverkeer veroorzaakt, maar dat je de interactie aangaat met de klant. Hoe ga jij dat doen? Hoe ga jij je kanalen inzetten om interactie te bewerkstelligen? Een belangrijke basis om structureel je klant te bereiken.

Ga daarvoor veel met je doelgroep in gesprek, zorg ervoor (zoals we bij tip 1 beschreven) dat je een goed profiel van de klant hebt en deze door en door kent. Op die manier ga je al interactie aan met je klant, maar weet je ook hoe je dit bij nieuwe klanten het beste kunt doen.

5. Zorg dat de klant in actie kan komen!

Als heldenmerk wil je niet alleen maar achter klanten aan, je wilt een klantmagneet worden en dat klanten naar jou toekomen! Zo hoef jij niet constant acquisitie te doen om nieuwe klanten te werven. Maar hoe zorg je er nu voor dat klanten in actie kunnen komen? Een goede manier is dat je een gratis weggever hebt of een ander soort tool wat interessant is voor je klant. Het moet iets zijn wat een klant graag wil hebben om zijn pijn te verzachten of om hun behoefte in te lossen. Je klant kan dan in actie komen om met jou contact op te nemen!

Ga aan de slag om je klant te bereiken

Jij als ondernemer bent de belangrijkste sleutel om je klant te bereiken. Maak een tactiek om je klant te bereik en ga het uitvoeren! Lees alles over het werven van klanten in het artikel In 7 stappen meer klanten werven.

5 tips om je klant echt te bereiken

5 tips om je klant echt te bereiken

Net als ieder ander merk is het voor een heldenmerk belangrijk om klanten te werven. Om meer klanten te werven moet je meer klanten gaan bereiken. Want, die gene die jou niet kent koopt ook niet van je! Het belang van het vergroten van je bereik is daarom ook groot. Maar hoe kun je nu je bereik echt vergroten? Met deze 5 tips zorg jij ervoor dat je jouw klant écht bereikt!

  1. Ken je klant!
  2. Kies de kanalen waar je klant aanwezig is
  3. Zorg dat iedere boodschap de juiste trigger heeft
  4. Zoek de interactie met de klant, interesseer hen in je identiteit
  5. Zorg dat de klant in actie kan komen!

1. Ken je klant

Zoals alles binnen de marketing begint ook het bereiken van je klant bij de Klant. Het bereiken van je klant is dan ook onderdeel van de marketingstrategie van je merk. Om die klant te bereiken is het belangrijk dat jij weet wie je klant is én dat je de juiste klant bereikt. Klanten die niet bij jou passen, zijn vaak ook moeilijk te bereiken en ze zijn niet geïnteresseerd in dat gene wat je doet. Daarom zijn er een aantal vragen erg belangrijk:

  • Welke klantengroep heeft zoveel pijn dat ze willen betalen voor jou oplossing?
  • Welke klantengroep past bij jou?
  • Welke voordelen wil deze klantengroep hebben (zowel rationeel als emotioneel)?
  • Welke pijnen heeft deze klantengroep?
  • Hoe gaat deze klantengroep op zoek naar een oplossing?
  • Waar is deze klantengroep te vinden?

Door je goed te verdiepen in je klantengroep, leer je jouw klant kennen. Meer over het bepalen van de juiste doelgroep lees je in het artikel Storytelling marketingplan, zo doe je dat! Deel 2: Denk vanuit je publiek (en bepaal je doelgroep). Wanneer je de klantengroep hebt bepaald, is het verstandig om een klantprofiel op te stellen, zodat je je écht kunt inleven in de klant.

“Zo wil je dat ze jouw blog gaan lezen, dat ze klikken op je berichten, dat ze de interactie met je aangaan of dat ze iets bij je bestellen.”

2. Kies de kanalen waar je klant aanwezig is

Om je klant echt te bereiken zet je kanalen in. Het is verstandig om alleen die kanalen in te zetten waar je klant aanwezig is. Omdat je met tip 1 hebt gekeken naar waar de klant te vinden is, weet je welke kanalen je kunt inzetten om je klant te bereiken. Daarnaast weet je ook hoe je klant op zoek gaat, zorg er dus voor dat je bij die kanalen aanwezig bent!

Alleen het kanaal benoemen is echter niet genoeg. We merken dat veel ondernemers bijvoorbeeld zeggen ‘Ik zet Facebook in om mijn klant te bereiken’. Op de vraag ‘Hoe zorg je dat je meer klanten bereikt met Facebook?’ en ‘Hoe zet je Facebook daarvoor in?’ blijft het vervolgens vaak stil. Zorg er dus voor dat je voor de kanalen die je inzet ook een tactiek hebt om ze in te zetten.

3. Zorg dat iedere boodschap de juiste trigger heeft

Om je klant te bereiken ga je structureel je boodschap richting je doelgroep sturen. De kanalen waar jij je boodschap op afstuurt heb je bij tip 2 al kunnen bepalen. De succesfactor is dat je iedere boodschap die je verstuurt de juiste trigger meegeeft. Je boodschap moet je doelgroep triggeren om een actie te ondernemen. Zo wil je dat ze jouw blog gaan lezen, dat ze klikken op je berichten, dat ze de interactie met je aangaan of dat ze iets bij je bestellen. Wat je doel ook is, je zult de juiste trigger moeten aanhalen, alleen dan zal je doelgroep actie ondernemen. En wat die trigger is, is per doelgroep weer anders. Maar als het goed is ken jij je klant zo goed dat jij weet wat de trigger kan zijn. De voordelen en de pijnen van je doelgroep zijn vaak goede triggers om in te zetten. Hierbij geldt: Probeer, leer en ontwikkel je boodschap steeds verder!

De boodschap die je verstuurt is afhankelijk van het marketingprogramma dat je inzet. Hiervoor ga je focussen op de reis die de klant maakt ene welke programma’s je hierop gaat inzetten. Alles over de klantreis en marketingprogramma’s lees je in dit artikel.

4. Zoek de interactie met de klant: Interesseer hen in jouw identiteit!

Om je klant te bereiken is het belangrijk om de interactie met hen aan te gaan. Je wilt dat je klantengroep interesse toont in dat gene waar jij voor staat. Je merkidentiteit is leidend, dat moet jij naar buiten brengen! Belangrijk is dus dat je geen éénrichtingsverkeer veroorzaakt, maar dat je de interactie aangaat met de klant. Hoe ga jij dat doen? Hoe ga jij je kanalen inzetten om interactie te bewerkstelligen? Een belangrijke basis om structureel je klant te bereiken.

Ga daarvoor veel met je doelgroep in gesprek, zorg ervoor (zoals we bij tip 1 beschreven) dat je een goed profiel van de klant hebt en deze door en door kent. Op die manier ga je al interactie aan met je klant, maar weet je ook hoe je dit bij nieuwe klanten het beste kunt doen.

5. Zorg dat de klant in actie kan komen!

Als heldenmerk wil je niet alleen maar achter klanten aan, je wilt een klantmagneet worden en dat klanten naar jou toekomen! Zo hoef jij niet constant acquisitie te doen om nieuwe klanten te werven. Maar hoe zorg je er nu voor dat klanten in actie kunnen komen? Een goede manier is dat je een gratis weggever hebt of een ander soort tool wat interessant is voor je klant. Het moet iets zijn wat een klant graag wil hebben om zijn pijn te verzachten of om hun behoefte in te lossen. Je klant kan dan in actie komen om met jou contact op te nemen!

Ga aan de slag om je klant te bereiken

Jij als ondernemer bent de belangrijkste sleutel om je klant te bereiken. Maak een tactiek om je klant te bereik en ga het uitvoeren! Lees alles over het werven van klanten in het artikel In 7 stappen meer klanten werven.

Misschien vind je dit ook interessant:

Het verhaal achter de video van het Zonnepark Ecofactorij

07/03/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

De clash tussen de ontwerper en de SEO-specialist

02/05/2019/door Freek
Boost je merketingkennis

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Onderzoek: Urgentie voor meer betekenis neemt toe!

19/05/2022/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Aan de slag met purpose, zo begin je!

12/05/2022/door Freek
Boost je merketingkennis

Waarom je huisstijl voor positionering zorgt

05/05/2022/door Freek
Huisstijl Ontwikkeling
5 stappen om je identiteit te bepalen (als zelfstandig ondernemer) 5 stappen om je identiteit te bepalen (als zelfstandig ondernemer) 9 tips om bij een potentiële klant aan tafel te komen 9 tips om bij een potentiële klant aan tafel te komen
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel