5 tips om je klant echt te bereiken

Net als ieder ander merk is het voor een heldenmerk belangrijk om klanten te werven. Om meer klanten te werven moet je meer klanten gaan bereiken. Want, die gene die jou niet kent koopt ook niet van je! Het belang van het vergroten van je bereik is daarom ook groot. Maar hoe kun je nu je bereik echt vergroten? Met deze 5 tips zorg jij ervoor dat je jouw klant écht bereikt!

  1. Ken je klant!
  2. Kies de kanalen waar je klant aanwezig is
  3. Zorg dat iedere boodschap de juiste trigger heeft
  4. Zoek de interactie met de klant, interesseer hen in je identiteit
  5. Zorg dat de klant in actie kan komen!

1. Ken je klant

Zoals alles binnen de marketing begint ook het bereiken van je klant bij de Klant. Het bereiken van je klant is dan ook onderdeel van de marketingstrategie van je merk. Om die klant te bereiken is het belangrijk dat jij weet wie je klant is én dat je de juiste klant bereikt. Klanten die niet bij jou passen, zijn vaak ook moeilijk te bereiken en ze zijn niet geïnteresseerd in dat gene wat je doet. Daarom zijn er een aantal vragen erg belangrijk:

  • Welke klantengroep heeft zoveel pijn dat ze willen betalen voor jou oplossing?
  • Welke klantengroep past bij jou?
  • Welke voordelen wil deze klantengroep hebben (zowel rationeel als emotioneel)?
  • Welke pijnen heeft deze klantengroep?
  • Hoe gaat deze klantengroep op zoek naar een oplossing?
  • Waar is deze klantengroep te vinden?

Door je goed te verdiepen in je klantengroep, leer je jouw klant kennen. Meer over het bepalen van de juiste doelgroep lees je in het artikel Storytelling marketingplan, zo doe je dat! Deel 2: Denk vanuit je publiek (en bepaal je doelgroep). Wanneer je de klantengroep hebt bepaald, is het verstandig om een klantprofiel op te stellen, zodat je je écht kunt inleven in de klant.

“Zo wil je dat ze jouw blog gaan lezen, dat ze klikken op je berichten, dat ze de interactie met je aangaan of dat ze iets bij je bestellen.”

2. Kies de kanalen waar je klant aanwezig is

Om je klant echt te bereiken zet je kanalen in. Het is verstandig om alleen die kanalen in te zetten waar je klant aanwezig is. Omdat je met tip 1 hebt gekeken naar waar de klant te vinden is, weet je welke kanalen je kunt inzetten om je klant te bereiken. Daarnaast weet je ook hoe je klant op zoek gaat, zorg er dus voor dat je bij die kanalen aanwezig bent!

Alleen het kanaal benoemen is echter niet genoeg. We merken dat veel ondernemers bijvoorbeeld zeggen ‘Ik zet Facebook in om mijn klant te bereiken’. Op de vraag ‘Hoe zorg je dat je meer klanten bereikt met Facebook?’ en ‘Hoe zet je Facebook daarvoor in?’ blijft het vervolgens vaak stil. Zorg er dus voor dat je voor de kanalen die je inzet ook een tactiek hebt om ze in te zetten.

Download het gratis Heldenmerkpakket

Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerkpakket. Hierin ontvang je:

Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen

Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen

Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningen boek

3. Zorg dat iedere boodschap de juiste trigger heeft

Om je klant te bereiken ga je structureel je boodschap richting je doelgroep sturen. De kanalen waar jij je boodschap op afstuurt heb je bij tip 2 al kunnen bepalen. De succesfactor is dat je iedere boodschap die je verstuurt de juiste trigger meegeeft. Je boodschap moet je doelgroep triggeren om een actie te ondernemen. Zo wil je dat ze jouw blog gaan lezen, dat ze klikken op je berichten, dat ze de interactie met je aangaan of dat ze iets bij je bestellen. Wat je doel ook is, je zult de juiste trigger moeten aanhalen, alleen dan zal je doelgroep actie ondernemen. En wat die trigger is, is per doelgroep weer anders. Maar als het goed is ken jij je klant zo goed dat jij weet wat de trigger kan zijn. De voordelen en de pijnen van je doelgroep zijn vaak goede triggers om in te zetten. Hierbij geldt: Probeer, leer en ontwikkel je boodschap steeds verder!

De boodschap die je verstuurt is afhankelijk van het marketingprogramma dat je inzet. Hiervoor ga je focussen op de reis die de klant maakt ene welke programma’s je hierop gaat inzetten. Alles over de klantreis en marketingprogramma’s lees je in dit artikel.

4. Zoek de interactie met de klant: Interesseer hen in jouw identiteit!

Om je klant te bereiken is het belangrijk om de interactie met hen aan te gaan. Je wilt dat je klantengroep interesse toont in dat gene waar jij voor staat. Je merkidentiteit is leidend, dat moet jij naar buiten brengen! Belangrijk is dus dat je geen éénrichtingsverkeer veroorzaakt, maar dat je de interactie aangaat met de klant. Hoe ga jij dat doen? Hoe ga jij je kanalen inzetten om interactie te bewerkstelligen? Een belangrijke basis om structureel je klant te bereiken.

Ga daarvoor veel met je doelgroep in gesprek, zorg ervoor (zoals we bij tip 1 beschreven) dat je een goed profiel van de klant hebt en deze door en door kent. Op die manier ga je al interactie aan met je klant, maar weet je ook hoe je dit bij nieuwe klanten het beste kunt doen.

5. Zorg dat de klant in actie kan komen!

Als heldenmerk wil je niet alleen maar achter klanten aan, je wilt een klantmagneet worden en dat klanten naar jou toekomen! Zo hoef jij niet constant acquisitie te doen om nieuwe klanten te werven. Maar hoe zorg je er nu voor dat klanten in actie kunnen komen? Een goede manier is dat je een gratis weggever hebt of een ander soort tool wat interessant is voor je klant. Het moet iets zijn wat een klant graag wil hebben om zijn pijn te verzachten of om hun behoefte in te lossen. Je klant kan dan in actie komen om met jou contact op te nemen!

Ga aan de slag om je klant te bereiken

Jij als ondernemer bent de belangrijkste sleutel om je klant te bereiken. Alles start bij het bouwen van een sterk merk. Vanuit dit sterke merk ontwikkel je de strategie om je klant écht te bereiken. In het heldenmerk-pakket nemen we je stap voor stap mee hoe je een merk bouwt en hoe je daarmee klanten aantrekt voor je merk.

5 tips om je klant echt te bereiken

5 tips om je klant echt te bereiken

Net als ieder ander merk is het voor een heldenmerk belangrijk om klanten te werven. Om meer klanten te werven moet je meer klanten gaan bereiken. Want, die gene die jou niet kent koopt ook niet van je! Het belang van het vergroten van je bereik is daarom ook groot. Maar hoe kun je nu je bereik echt vergroten? Met deze 5 tips zorg jij ervoor dat je jouw klant écht bereikt!

  1. Ken je klant!
  2. Kies de kanalen waar je klant aanwezig is
  3. Zorg dat iedere boodschap de juiste trigger heeft
  4. Zoek de interactie met de klant, interesseer hen in je identiteit
  5. Zorg dat de klant in actie kan komen!

1. Ken je klant

Zoals alles binnen de marketing begint ook het bereiken van je klant bij de Klant. Het bereiken van je klant is dan ook onderdeel van de marketingstrategie van je merk. Om die klant te bereiken is het belangrijk dat jij weet wie je klant is én dat je de juiste klant bereikt. Klanten die niet bij jou passen, zijn vaak ook moeilijk te bereiken en ze zijn niet geïnteresseerd in dat gene wat je doet. Daarom zijn er een aantal vragen erg belangrijk:

  • Welke klantengroep heeft zoveel pijn dat ze willen betalen voor jou oplossing?
  • Welke klantengroep past bij jou?
  • Welke voordelen wil deze klantengroep hebben (zowel rationeel als emotioneel)?
  • Welke pijnen heeft deze klantengroep?
  • Hoe gaat deze klantengroep op zoek naar een oplossing?
  • Waar is deze klantengroep te vinden?

Door je goed te verdiepen in je klantengroep, leer je jouw klant kennen. Meer over het bepalen van de juiste doelgroep lees je in het artikel Storytelling marketingplan, zo doe je dat! Deel 2: Denk vanuit je publiek (en bepaal je doelgroep). Wanneer je de klantengroep hebt bepaald, is het verstandig om een klantprofiel op te stellen, zodat je je écht kunt inleven in de klant.

“Zo wil je dat ze jouw blog gaan lezen, dat ze klikken op je berichten, dat ze de interactie met je aangaan of dat ze iets bij je bestellen.”

2. Kies de kanalen waar je klant aanwezig is

Om je klant echt te bereiken zet je kanalen in. Het is verstandig om alleen die kanalen in te zetten waar je klant aanwezig is. Omdat je met tip 1 hebt gekeken naar waar de klant te vinden is, weet je welke kanalen je kunt inzetten om je klant te bereiken. Daarnaast weet je ook hoe je klant op zoek gaat, zorg er dus voor dat je bij die kanalen aanwezig bent!

Alleen het kanaal benoemen is echter niet genoeg. We merken dat veel ondernemers bijvoorbeeld zeggen ‘Ik zet Facebook in om mijn klant te bereiken’. Op de vraag ‘Hoe zorg je dat je meer klanten bereikt met Facebook?’ en ‘Hoe zet je Facebook daarvoor in?’ blijft het vervolgens vaak stil. Zorg er dus voor dat je voor de kanalen die je inzet ook een tactiek hebt om ze in te zetten.

3. Zorg dat iedere boodschap de juiste trigger heeft

Om je klant te bereiken ga je structureel je boodschap richting je doelgroep sturen. De kanalen waar jij je boodschap op afstuurt heb je bij tip 2 al kunnen bepalen. De succesfactor is dat je iedere boodschap die je verstuurt de juiste trigger meegeeft. Je boodschap moet je doelgroep triggeren om een actie te ondernemen. Zo wil je dat ze jouw blog gaan lezen, dat ze klikken op je berichten, dat ze de interactie met je aangaan of dat ze iets bij je bestellen. Wat je doel ook is, je zult de juiste trigger moeten aanhalen, alleen dan zal je doelgroep actie ondernemen. En wat die trigger is, is per doelgroep weer anders. Maar als het goed is ken jij je klant zo goed dat jij weet wat de trigger kan zijn. De voordelen en de pijnen van je doelgroep zijn vaak goede triggers om in te zetten. Hierbij geldt: Probeer, leer en ontwikkel je boodschap steeds verder!

De boodschap die je verstuurt is afhankelijk van het marketingprogramma dat je inzet. Hiervoor ga je focussen op de reis die de klant maakt ene welke programma’s je hierop gaat inzetten. Alles over de klantreis en marketingprogramma’s lees je in dit artikel.

4. Zoek de interactie met de klant: Interesseer hen in jouw identiteit!

Om je klant te bereiken is het belangrijk om de interactie met hen aan te gaan. Je wilt dat je klantengroep interesse toont in dat gene waar jij voor staat. Je merkidentiteit is leidend, dat moet jij naar buiten brengen! Belangrijk is dus dat je geen éénrichtingsverkeer veroorzaakt, maar dat je de interactie aangaat met de klant. Hoe ga jij dat doen? Hoe ga jij je kanalen inzetten om interactie te bewerkstelligen? Een belangrijke basis om structureel je klant te bereiken.

Ga daarvoor veel met je doelgroep in gesprek, zorg ervoor (zoals we bij tip 1 beschreven) dat je een goed profiel van de klant hebt en deze door en door kent. Op die manier ga je al interactie aan met je klant, maar weet je ook hoe je dit bij nieuwe klanten het beste kunt doen.

5. Zorg dat de klant in actie kan komen!

Als heldenmerk wil je niet alleen maar achter klanten aan, je wilt een klantmagneet worden en dat klanten naar jou toekomen! Zo hoef jij niet constant acquisitie te doen om nieuwe klanten te werven. Maar hoe zorg je er nu voor dat klanten in actie kunnen komen? Een goede manier is dat je een gratis weggever hebt of een ander soort tool wat interessant is voor je klant. Het moet iets zijn wat een klant graag wil hebben om zijn pijn te verzachten of om hun behoefte in te lossen. Je klant kan dan in actie komen om met jou contact op te nemen!

Ga aan de slag om je klant te bereiken

Jij als ondernemer bent de belangrijkste sleutel om je klant te bereiken. Alles start bij het bouwen van een sterk merk. Vanuit dit sterke merk ontwikkel je de strategie om je klant écht te bereiken. In het heldenmerk-pakket nemen we je stap voor stap mee hoe je een merk bouwt en hoe je daarmee klanten aantrekt voor je merk.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.