5 voorbeelden van schaalbare groene of klantgerichte businessmodellen van heldenbedrijven

Impact creëren is één van de belangrijkste doelen voor een heldenmerk. Het zijn die merken voorop willen lopen om het anders te doen. Denk aan merken die klantgerichtheid hoog in het vaandel hebben staan, bedrijven die gaan voor duurzame oplossingen of aan social entreprises. Het belangrijkste onderdeel van het deze merken om impact te creëren zijn schaalbare businessmodellen. In dit artikel ontvang je 5 voorbeelden van schaalbare businessmodellen van heldenmerken.

1. Bilder & De Clercq

‘Wat eten we vandaag?’ Die vraag is wat betreft Bilder & de Clercq verleden tijd. Zij bieden gezonde en leuke gerechten die jezelf kunt koken. Waar zij het vooral anders doen is op het gebied van verspilling: Vaak kun je, wanneer je een recept kookt, sommige ingrediënten niet vinden én moet je het in zo’n grote hoeveelheid kopen dat je de rest niet nodig hebt. Met als gevolg dat je vaak deze ingrediënten moet weggooien. Daarom krijg je bij Bilder & De Clercq alleen die hoeveelheden die je nodig hebt voor het recept.

Bilder & de Clercq is een winkel in Amsterdam, maar heeft daarnaast ook een webshop. Per week worden er een aantal recepten samengesteld die je via de website kunt bestellen. Een mooi voorbeeld van hoe je het idee kan schalen voor veel meer impact. Hoe meer mensen je bereikt, hoe relatief minder werk je krijgt doordat het geautomatiseerd kan worden.

“Met hun producten willen zij de klimaatimpact verkleinen en waarde leveren voor hun klanten, hun leden (de boeren) en het milieu! Ze nemen samen verantwoordelijkheid – van veld tot vork.”

2. Coolblue

Het voorbeeld willen zijn voor andere merken op het gebied van klantgerichtheid. Dat is de missie van Coolblue. Waar het begon met een kleine webshop op de zolderkamer is dit merk uitgegroeid tot één van de grootste webshops van de Benelux. Doordat Coolblue online is begonnen kon het bedrijf enorm snel schalen op het gebied van afzet en nieuwe productcategorieën. Toen zij online een goede naam hadden opgebouwd hebben zij ook ‘stenen winkels’ geopend, om de service te vergroten. Om diezelfde reden hebben zij hun eigen bezorgers in dienst die zij opleiden om die ultieme service te bieden, terwijl ze toch snel kunnen schalen. Coolblue laat zien dat je kunt schalen én je eigen identiteit kunt bewaren (en uitbouwen).

Lees ook: 5 voorbeelden van bedrijven met een goede identiteit

3. Fietskoeriers.nl

De fietskoerierscommunity is lokaal ontstaan. In verschillende steden was het zo interessant om fietsers als koeriers in te zetten, dat daar de fietskoeriers zijn begonnen. Het is beter voor de leefbaarheid van de steden en het is milieuvriendelijker! Een voorbeeld hiervan is Fietskoeriers Apeldoorn.

Waar de fietskoeriers lokaal veel impact creëerden in de steden waar ze actief waren is de stap om op te schalen onlangs genomen. Door de verschillende fietskoeriers onderling te koppelen ontstaat er een samenwerkingsverband: Fietskoeriers.nl. Met deze fietskoeriers-samenwerking kunnen ze een landelijke dekking bieden. Op plaatsen waar (nog) geen fietskoeriers actief zijn worden de pakketjes bezorgd met busjes op groen gas. Op deze manier kunnen ze samen grotere klanten binnenhalen (denk aan grote webshops die landelijk dekking moeten hebben). Vervolgens kunnen er in steeds meer steden nieuwe fietskoeriersbedrijven ontstaan, omdat ze landelijke dekking hebben.

4. Snappcar

Van bezit naar gebruik, van die trend maakt Snappcar slim gebruik. Het is een platform waar consumenten hun auto te huur aan kunnen bieden, verzekerd en al. Het is een model wat snel geschaald kan worden met als ideaal doel: in 2022 5 miljoen minder auto’s in Europa! Door een slim model te maken en de auto vaker met elkaar te delen willen zij hun doel bereiken. De grootste uitdaging zit in het bereik en bekendheid van het merk om zoveel mogelijke auto’s te delen. Daarmee heeft Snappcar een heel schaalbaar model met een mooie missie!

5. Läntmannen

De Zweedse landbouwcoöperatie Läntmannen streeft naar een duurzame productie van eten. Zij nemen de verantwoordelijkheid voor zoals zij het zelf noemen ‘van veld naar vork’. Hierbij zorgen zij voor de teelt van de grondstoffen en de verwerking en de verkoop van de producten die zij aanbieden. Met hun producten willen zij de klimaatimpact verkleinen en waarde leveren voor hun klanten, hun leden (de boeren) en het milieu! Door het coöperatie-model met hun waarde kunnen zij snel schalen. De leden bepalen mede het beleid van het bedrijf en winsten keren ook weer terug bij de boeren. Een mooi voorbeeld van een duurzaam en schaalbaar businessmodel!

5 voorbeelden van schaalbare groene of klantgerichte businessmodellen van heldenbedrijven

5 voorbeelden van schaalbare groene of klantgerichte businessmodellen van heldenbedrijven

Impact creëren is één van de belangrijkste doelen voor een heldenmerk. Het zijn die merken voorop willen lopen om het anders te doen. Denk aan merken die klantgerichtheid hoog in het vaandel hebben staan, bedrijven die gaan voor duurzame oplossingen of aan social entreprises. Het belangrijkste onderdeel van het deze merken om impact te creëren zijn schaalbare businessmodellen. In dit artikel ontvang je 5 voorbeelden van schaalbare businessmodellen van heldenmerken.

1. Bilder & De Clercq

‘Wat eten we vandaag?’ Die vraag is wat betreft Bilder & de Clercq verleden tijd. Zij bieden gezonde en leuke gerechten die jezelf kunt koken. Waar zij het vooral anders doen is op het gebied van verspilling: Vaak kun je, wanneer je een recept kookt, sommige ingrediënten niet vinden én moet je het in zo’n grote hoeveelheid kopen dat je de rest niet nodig hebt. Met als gevolg dat je vaak deze ingrediënten moet weggooien. Daarom krijg je bij Bilder & De Clercq alleen die hoeveelheden die je nodig hebt voor het recept.

Bilder & de Clercq is een winkel in Amsterdam, maar heeft daarnaast ook een webshop. Per week worden er een aantal recepten samengesteld die je via de website kunt bestellen. Een mooi voorbeeld van hoe je het idee kan schalen voor veel meer impact. Hoe meer mensen je bereikt, hoe relatief minder werk je krijgt doordat het geautomatiseerd kan worden.

“Met hun producten willen zij de klimaatimpact verkleinen en waarde leveren voor hun klanten, hun leden (de boeren) en het milieu! Ze nemen samen verantwoordelijkheid – van veld tot vork.”

2. Coolblue

Het voorbeeld willen zijn voor andere merken op het gebied van klantgerichtheid. Dat is de missie van Coolblue. Waar het begon met een kleine webshop op de zolderkamer is dit merk uitgegroeid tot één van de grootste webshops van de Benelux. Doordat Coolblue online is begonnen kon het bedrijf enorm snel schalen op het gebied van afzet en nieuwe productcategorieën. Toen zij online een goede naam hadden opgebouwd hebben zij ook ‘stenen winkels’ geopend, om de service te vergroten. Om diezelfde reden hebben zij hun eigen bezorgers in dienst die zij opleiden om die ultieme service te bieden, terwijl ze toch snel kunnen schalen. Coolblue laat zien dat je kunt schalen én je eigen identiteit kunt bewaren (en uitbouwen).

Lees ook: 5 voorbeelden van bedrijven met een goede identiteit

3. Fietskoeriers.nl

De fietskoerierscommunity is lokaal ontstaan. In verschillende steden was het zo interessant om fietsers als koeriers in te zetten, dat daar de fietskoeriers zijn begonnen. Het is beter voor de leefbaarheid van de steden en het is milieuvriendelijker! Een voorbeeld hiervan is Fietskoeriers Apeldoorn.

Waar de fietskoeriers lokaal veel impact creëerden in de steden waar ze actief waren is de stap om op te schalen onlangs genomen. Door de verschillende fietskoeriers onderling te koppelen ontstaat er een samenwerkingsverband: Fietskoeriers.nl. Met deze fietskoeriers-samenwerking kunnen ze een landelijke dekking bieden. Op plaatsen waar (nog) geen fietskoeriers actief zijn worden de pakketjes bezorgd met busjes op groen gas. Op deze manier kunnen ze samen grotere klanten binnenhalen (denk aan grote webshops die landelijk dekking moeten hebben). Vervolgens kunnen er in steeds meer steden nieuwe fietskoeriersbedrijven ontstaan, omdat ze landelijke dekking hebben.

4. Snappcar

Van bezit naar gebruik, van die trend maakt Snappcar slim gebruik. Het is een platform waar consumenten hun auto te huur aan kunnen bieden, verzekerd en al. Het is een model wat snel geschaald kan worden met als ideaal doel: in 2022 5 miljoen minder auto’s in Europa! Door een slim model te maken en de auto vaker met elkaar te delen willen zij hun doel bereiken. De grootste uitdaging zit in het bereik en bekendheid van het merk om zoveel mogelijke auto’s te delen. Daarmee heeft Snappcar een heel schaalbaar model met een mooie missie!

5. Läntmannen

De Zweedse landbouwcoöperatie Läntmannen streeft naar een duurzame productie van eten. Zij nemen de verantwoordelijkheid voor zoals zij het zelf noemen ‘van veld naar vork’. Hierbij zorgen zij voor de teelt van de grondstoffen en de verwerking en de verkoop van de producten die zij aanbieden. Met hun producten willen zij de klimaatimpact verkleinen en waarde leveren voor hun klanten, hun leden (de boeren) en het milieu! Door het coöperatie-model met hun waarde kunnen zij snel schalen. De leden bepalen mede het beleid van het bedrijf en winsten keren ook weer terug bij de boeren. Een mooi voorbeeld van een duurzaam en schaalbaar businessmodel!

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Creating Heroes – Apeldoorn

Prins Willem-Alexanderlaan 394
7311 SZ Apeldoorn
welkom [a] creatingheroes.nl
06 27 47 36 53
KvK 67780121
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy