7 essentiële stappen voor groei van een duurzame start-up

De laatste jaren zijn er steeds meer start-ups gestart die zich richten op duurzaamheid of een maatschappelijk probleem. Om te groeien als duurzame start-up moet je de volgende 5 essentiële stappen doorlopen:

1. Schaalbaar businessmodel

De eerste essentiële stap voor groei is het zorgen voor een schaalbaar businessmodel. Om snel te kunnen groeien is schaalbaarheid erg belangrijk, zodat het niet teveel van je organisatie vergt wanneer je gaat schalen. Wat het belang van een schaalbaarheid is verteld Jasper van Moneymonk: ‘Als je het hebt over de echte ambitieuze ondernemers, die willen zoveel mogelijk geld verdienen met zo weinig mogelijk mensen. Ze zijn continue op zoek naar die balans. Het gaat dus om wat je ambitie is en hoe snel je dat wilt bereiken. Met geld kun je gewoon veel doen, je kunt het terug investeren in je bedrijf om meer impact te maken.’ Lees alles over schaalbaarheid in Het geheim van schaalbaarheid (Exclusief in je mailbox).

Voordat je een schaalbaar businessmodel creëert is het essentieel dat het businessmodel excellent is. Zorg dus eerst voor de perfecte ervaring bij je klanten, weet waar ze echt blij van worden én wat écht je onderscheidende waarde is. Op basis hiervan bouw je een businessmodel dat schaalbaar is.

Lees ook: Zo innoveer je het businessmodel van je merk!

2. Jouw missie en verhaal staan centraal!

Als duurzame start-up is het belangrijk om je missie goed te hebben staan. Je merkidentiteit (Het DNA van je merk) is van essentieel belang in de groei van je merk. Wanneer je jouw DNA strak hebt staan, dan schaalt die op de juiste manier mee en ontwikkel je een cultuur die echt past bij je merk.

Jouw DNA is de basis van jouw verhaal die je inzet. Het is jouw heldenverhaal waarin je fans meeneemt tijdens je reis om je missie te bereiken. Door hier jouw hoogtepunten, maar ook vooral je mislukkingen te delen, zorg je dat mensen je gaan volgen, empathie voor je krijgen en dat ze fan worden. Deze fans vormen de basis van de groei van jouw merk. Deze fans zijn ook erg belangrijk voor de derde stap.

Lees ook: Overtuig juist niet op circulaire argumenten

“Waar het vaak mis gaat bij het groeien van merken is dat ze de klant steeds verder uit het oog verliezen.”

3. Organisch bereik

Wat belangrijk is voor de groei van je merk is dat je scoort met organisch verkeer naar je website en merk.  Zoals je in stap 2 hebt kunnen lezen staat het verhaal van je merk centraal en met dat verhaal wil je organisch bereik verzorgen. Gonnie Spijkstra schreef hierover een mooie blog: Wat als je bedrijf nooit meer zou mogen posten?

Hier gaat ze in op het onderwerp dat het organisch bereik van berichten op sociale media richting het nulpunt daalt en dat merken alleen nog maar bereik kunnen realiseren door te adverteren. De oorzaak is dat de content niet interessant genoeg is om in het gesprek van je klant opgenomen te worden. Door ervoor te zorgen dat je met jouw start-up inspeelt op het gesprek van de dag zorg je voor meer organisch bereik. Een essentieel onderdeel om te groeien met je merk.

Lees ook: Vindbaarheid of zichtbaarheid? Waar richt je op?

4. Groeiplan

De volgende stap is om een strategisch groeiplan voor je start-up te maken. In dit groeiplan schets je het potentieel van je start-up. Denk groot: Schets hoe jouw merk er over 5 jaar uit ziet en weet wat je hiervoor nodig hebt. Door goed te weten wat je nodig hebt en hoe je dat gaat bereiken wordt je interessanter voor potentiële geldschieters. Of dit nu investeerders, the crowd of een bank is, maak je groeiplan en neem mensen mee in de reis naar je ultieme doel.

Lees ook: De goede groei van Innocent

5. Durf fouten te maken!

Essentieel in het groeien als merk is het maken van fouten. Voor veel ondernemers klinkt dit als een heel rare uitspraak, maar fouten brengen je verder. Er zijn genoeg ondernemers die geen fouten durven te maken en daardoor hebben besloten om een stap niet te zetten en daardoor niet zijn gegroeid. Ga aan de slag, als het fout gaat kijk je wat er mis ging. Als je daarvan leert zoek je naar een oplossing en ga je het opnieuw proberen. Alleen zo zorg je dat je snelt groeit!

Deze fouten zijn daarbij ook mooie verhalen om te delen met je fans, als je laat zien waarom je voor iets gekozen hebt, waarom het niet is gelukt en wat je ervan geleerd hebt is onbetaalbare content! Kortom: Deel je mislukkingen!

Lees ook: Waarom het delen van mislukkingen zo belangrijk is

6. Bouw een team om je heen

Groeien kun je niet alleen als ondernemer, hiervoor heb je mensen met kwaliteiten nodig. In je groeiplan heb je bepaald waar je naartoe wilt en welke kwaliteiten je nodig hebt om te groeien. Bouw op basis daarvan een team om je heen met die kwaliteiten die nodig zijn om snel te kunnen groeien. Of het nu directe werknemers zijn of mensen die je inhuurt maakt niet uit, als je maar over de beste kwaliteiten beschikt.

7. Verlies de klant niet uit het oog

Waar het vaak mis gaat bij het groeien van merken is dat ze de klant steeds verder uit het oog verliezen. In het begin heb je als ondernemer nog veel (direct) contact met je klanten en weet je hoe je het beste kunt communiceren. Hoe groter je wordt, hoe minder dit klantcontact als ondernemer zelf wordt. Zorg ervoor dat je bij de groei de klant niet uit het oog verliest en zet diegene centraal.

Focus je op deze klanten, zorg ervoor dat je weet wat de klantvoordelen zijn en zorg dat de klantgerichtheid uitstekend is. Je zult niet de eerste start-up zijn die fans en klanten verliest doordat ze tijdens het groeiproces zijn vergeten om hun klanten op de juiste manier te bedienen.

Lees ook: Verwachtingen managen? Kijk naar je identiteit, merkbelofte en klantbeloften!

Maak een Storytelling Marketingplan

De basis van ieder merk is de merkfundering. Wanneer je deze hebt staan is het verstandig om een storytelling marketingplan te ontwikkelen voor je merk, zodat je met marketingprogramma’s je merk kunt laten groeien. In de artikelenserie Storytelling marketingplan, zo doe je dat! nemen we je in 7 delen mee bij het schrijven van goede marketingprogramma’s voor je heldenmerk.

7 essentiële stappen voor groei van een duurzame start-up

7 essentiële stappen voor groei van een duurzame start-up

De laatste jaren zijn er steeds meer start-ups gestart die zich richten op duurzaamheid of een maatschappelijk probleem. Om te groeien als duurzame start-up moet je de volgende 5 essentiële stappen doorlopen:

1. Schaalbaar businessmodel

De eerste essentiële stap voor groei is het zorgen voor een schaalbaar businessmodel. Om snel te kunnen groeien is schaalbaarheid erg belangrijk, zodat het niet teveel van je organisatie vergt wanneer je gaat schalen. Wat het belang van een schaalbaarheid is verteld Jasper van Moneymonk: ‘Als je het hebt over de echte ambitieuze ondernemers, die willen zoveel mogelijk geld verdienen met zo weinig mogelijk mensen. Ze zijn continue op zoek naar die balans. Het gaat dus om wat je ambitie is en hoe snel je dat wilt bereiken. Met geld kun je gewoon veel doen, je kunt het terug investeren in je bedrijf om meer impact te maken.’ Lees alles over schaalbaarheid in Het geheim van schaalbaarheid (Exclusief in je mailbox).

Voordat je een schaalbaar businessmodel creëert is het essentieel dat het businessmodel excellent is. Zorg dus eerst voor de perfecte ervaring bij je klanten, weet waar ze echt blij van worden én wat écht je onderscheidende waarde is. Op basis hiervan bouw je een businessmodel dat schaalbaar is.

Lees ook: Zo innoveer je het businessmodel van je merk!

2. Jouw missie en verhaal staan centraal!

Als duurzame start-up is het belangrijk om je missie goed te hebben staan. Jouw HeldenDNA is van essentieel belang in de groei van je merk. Wanneer je jouw DNA strak hebt staan, dan schaalt die op de juiste manier mee en ontwikkel je een cultuur die echt past bij je merk.

Jouw DNA is de basis van jouw verhaal die je inzet. Het is jouw heldenverhaal waarin je fans meeneemt tijdens je reis om je missie te bereiken. Door hier jouw hoogtepunten, maar ook vooral je mislukkingen te delen, zorg je dat mensen je gaan volgen, empathie voor je krijgen en dat ze fan worden. Deze fans vormen de basis van de groei van jouw merk. Deze fans zijn ook erg belangrijk voor de derde stap.

Lees ook: Overtuig juist niet op circulaire argumenten

“Waar het vaak mis gaat bij het groeien van merken is dat ze de klant steeds verder uit het oog verliezen.”

3. Organisch bereik

Wat belangrijk is voor de groei van je merk is dat je scoort met organisch verkeer naar je website en merk.  Zoals je in stap 2 hebt kunnen lezen staat het verhaal van je merk centraal en met dat verhaal wil je organisch bereik verzorgen. Gonnie Spijkstra schreef hierover een mooie blog: Wat als je bedrijf nooit meer zou mogen posten?

Hier gaat ze in op het onderwerp dat het organisch bereik van berichten op sociale media richting het nulpunt daalt en dat merken alleen nog maar bereik kunnen realiseren door te adverteren. De oorzaak is dat de content niet interessant genoeg is om in het gesprek van je klant opgenomen te worden. Door ervoor te zorgen dat je met jouw start-up inspeelt op het gesprek van de dag zorg je voor meer organisch bereik. Een essentieel onderdeel om te groeien met je merk.

Lees ook: Vindbaarheid of zichtbaarheid? Waar richt je op?

4. Groeiplan

De volgende stap is om een strategisch groeiplan voor je start-up te maken. In dit groeiplan schets je het potentieel van je start-up. Denk groot: Schets hoe jouw merk er over 5 jaar uit ziet en weet wat je hiervoor nodig hebt. Door goed te weten wat je nodig hebt en hoe je dat gaat bereiken wordt je interessanter voor potentiële geldschieters. Of dit nu investeerders, the crowd of een bank is, maak je groeiplan en neem mensen mee in de reis naar je ultieme doel.

Lees ook: De goede groei van Innocent

5. Durf fouten te maken!

Essentieel in het groeien als merk is het maken van fouten. Voor veel ondernemers klinkt dit als een heel rare uitspraak, maar fouten brengen je verder. Er zijn genoeg ondernemers die geen fouten durven te maken en daardoor hebben besloten om een stap niet te zetten en daardoor niet zijn gegroeid. Ga aan de slag, als het fout gaat kijk je wat er mis ging. Als je daarvan leert zoek je naar een oplossing en ga je het opnieuw proberen. Alleen zo zorg je dat je snelt groeit!

Deze fouten zijn daarbij ook mooie verhalen om te delen met je fans, als je laat zien waarom je voor iets gekozen hebt, waarom het niet is gelukt en wat je ervan geleerd hebt is onbetaalbare content! Kortom: Deel je mislukkingen!

Lees ook: Waarom het delen van mislukkingen zo belangrijk is

6. Bouw een team om je heen

Groeien kun je niet alleen als ondernemer, hiervoor heb je mensen met kwaliteiten nodig. In je groeiplan heb je bepaald waar je naartoe wilt en welke kwaliteiten je nodig hebt om te groeien. Bouw op basis daarvan een team om je heen met die kwaliteiten die nodig zijn om snel te kunnen groeien. Of het nu directe werknemers zijn of mensen die je inhuurt maakt niet uit, als je maar over de beste kwaliteiten beschikt.

7. Verlies de klant niet uit het oog

Waar het vaak mis gaat bij het groeien van merken is dat ze de klant steeds verder uit het oog verliezen. In het begin heb je als ondernemer nog veel (direct) contact met je klanten en weet je hoe je het beste kunt communiceren. Hoe groter je wordt, hoe minder dit klantcontact als ondernemer zelf wordt. Zorg ervoor dat je bij de groei de klant niet uit het oog verliest en zet diegene centraal.

Focus je op deze klanten, zorg ervoor dat je weet wat de klantvoordelen zijn en zorg dat de klantgerichtheid uitstekend is. Je zult niet de eerste start-up zijn die fans en klanten verliest doordat ze tijdens het groeiproces zijn vergeten om hun klanten op de juiste manier te bedienen.

Lees ook: Verwachtingen managen? Kijk naar je identiteit, merkbelofte en klantbeloften!

Maak een Storytelling Marketingplan

De basis van ieder merk is de merkfundering. Wanneer je deze hebt staan is het verstandig om een storytelling marketingplan te ontwikkelen voor je merk, zodat je met marketingprogramma’s je merk kunt laten groeien. In de artikelenserie Storytelling marketingplan, zo doe je dat! nemen we je in 7 delen mee bij het schrijven van goede marketingprogramma’s voor je heldenmerk.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.