De kracht van ondernemerschap bij de maatschappelijke uitdagingen

In jouw directe omgeving én in de gehele wereld zijn er grote maatschappelijke uitdagingen. Denk aan eenzaamheid, milieuvervuiling, klimaatverandering of kinderen die niet kunnen sporten omdat hun ouders daar geen geld voor hebben. Deze maatschappelijke uitdagingen worden inmiddels door verschillende partijen aangepakt. Wereldleiders gaan aan de slag met een klimaatakkoord, er zijn gemeentelijke werkmaatschappijen die zich inzetten om mensen zonder baan een werkplek te bieden, etc. Maar belangrijker nog: Er zijn ondernemers die ondernemerschap inzetten om maatschappelijke uitdagingen uit te gaan. In dit artikel nemen we je mee naar de kracht van ondernemerschap bij maatschappelijke uitdagingen.

De kracht van ondernemerschap

Ondernemers zijn belangrijke spelers in de economie: Zij zorgen voor werkgelegenheid én vullen de schatkist met belastingen. Maar de kracht van ondernemerschap gaat verder. Ondernemerschap betekent kansen zien en daarop inspringen. Ondernemers creëren hiermee waarde voor hun eigen onderneming, hun medewerkers en anderen. De grootste kracht is dat ondernemers een businessmodel neerzetten die op lange termijn inkomsten genereert waarmee ze kunnen investeren.

Lees ook: Zo innoveer je het businessmodel van je merk!

Ondernemerschap en maatschappelijke uitdagingen

Bij het aangaan van maatschappelijke uitdagingen wordt er vaak gewerkt met subsidies. Er wordt een potje met geld gevonden om de maatschappelijke uitdagingen mee aan te gaan. Nadat het potje op is, dan stopt de uitdaging voor veel van deze ondernemers. Door deze uitdagingen aan te gaan met ondernemerschap wordt er een goed businessmodel ontwikkelt die op lange termijn zorgt voor een gezonde inkomstenbron, waarmee de uitdagingen continue worden aangegaan. Met als uiteindelijke doel het maatschappelijk probleem op te lossen.

Om grote maatschappelijke problemen echt op te lossen is ondernemerschap extreem belangrijk. Niet omdat die ene ondernemer alleen veel impact heeft op de levens van mensen, maar misschien nog wel meer door andere merken te inspireren om hiermee ook iets te doen. Consumenten vinden het steeds belangrijker dat merken impact hebben op de samenleving, waardoor de ondernemers die het hoofd boven het maaiveld uitsteken andere merken inspireren om de uitdagingen in hun businessmodel op te nemen.

Lees ook: Zo word je als merk maatschappelijk relevant

“Sociaal Ondernemen is daarmee dé oplossing voor de maatschappelijke uitdagingen.”

Sociaal ondernemers

Sociaal ondernemerschap heeft de laatste jaren steeds meer aan bekendheid gewonnen. Sociaal ondernemers zetten de maatschappelijke uitdagingen centraal en zien winst als middel om deze uitdagingen aan te maken. Voorbeelden van merken die door ondernemers zijn opgezet om sociale uitdagingen aan te gaan zijn:

  • Tony’s Chocolonely die de chocolademarkt wil verbeteren door alleen nog maar slaafvrije chocolade in de markt te hebben.
  • Kromkommer wil voedselverspilling tegengaan door soepen van gekke groenten en fruit aan te bieden en kinderen middels lespakketten en boeken te leren over voedselverspilling
  • Floooow strijdt om burn-out en bore-out niet meer te laten voorkomen in onze maatschappij door organisaties structureel te helpen om flow op de werkvloer te creëren.

Sociaal Ondernemen is daarmee dé oplossing voor de maatschappelijke uitdagingen. Al hanteren wij liever het geluid van Ynzo van Zanten van Tony’s Chocolonely: ‘Weg met Sociaal Ondernemen’. Hij geeft aan dat sociaal ondernemen een imagoprobleem heeft, omdat ze niet commercieel mogen zijn. Daarmee geeft Ynzo ook aan: Ga gewoon ondernemen en ga zorgen voor maatschappelijke impact!

Lees ook het interview met Kaj Morel waarin hij onder ander aangeeft: ‘Sociaal Ondernemerschap is iets ongelukkigs. Er wordt daarmee gesuggereerd dat je het ook niet kunt zijn’

De drive geeft het succes aan!

Wil jij aan de slag met maatschappelijke problemen en ondernemerschap? Alles begint bij de drive die jij als ondernemer met het merk hebt. Ga aan de slag bij het ontdekken van je betekenis. Lees hier alles over in de serie Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan – Stap 1: Vind de betekenis

De kracht van ondernemerschap bij de maatschappelijke uitdagingen

In jouw directe omgeving én in de gehele wereld zijn er grote maatschappelijke uitdagingen. Denk aan eenzaamheid, milieuvervuiling, klimaatverandering of kinderen die niet kunnen sporten omdat hun ouders daar geen geld voor hebben. Deze maatschappelijke uitdagingen worden inmiddels door verschillende partijen aangepakt. Wereldleiders gaan aan de slag met een klimaatakkoord, er zijn gemeentelijke werkmaatschappijen die zich inzetten om mensen zonder baan een werkplek te bieden, etc. Maar belangrijker nog: Er zijn ondernemers die ondernemerschap inzetten om maatschappelijke uitdagingen uit te gaan. In dit artikel nemen we je mee naar de kracht van ondernemerschap bij maatschappelijke uitdagingen.

De kracht van ondernemerschap

Ondernemers zijn belangrijke spelers in de economie: Zij zorgen voor werkgelegenheid én vullen de schatkist met belastingen. Maar de kracht van ondernemerschap gaat verder. Ondernemerschap betekent kansen zien en daarop inspringen. Ondernemers creëren hiermee waarde voor hun eigen onderneming, hun medewerkers en anderen. De grootste kracht is dat ondernemers een businessmodel neerzetten die op lange termijn inkomsten genereert waarmee ze kunnen investeren.

Lees ook: Zo innoveer je het businessmodel van je merk!

Ondernemerschap en maatschappelijke uitdagingen

Bij het aangaan van maatschappelijke uitdagingen wordt er vaak gewerkt met subsidies. Er wordt een potje met geld gevonden om de maatschappelijke uitdagingen mee aan te gaan. Nadat het potje op is, dan stopt de uitdaging voor veel van deze ondernemers. Door deze uitdagingen aan te gaan met ondernemerschap wordt er een goed businessmodel ontwikkelt die op lange termijn zorgt voor een gezonde inkomstenbron, waarmee de uitdagingen continue worden aangegaan. Met als uiteindelijke doel het maatschappelijk probleem op te lossen.

Om grote maatschappelijke problemen echt op te lossen is ondernemerschap extreem belangrijk. Niet omdat die ene ondernemer alleen veel impact heeft op de levens van mensen, maar misschien nog wel meer door andere merken te inspireren om hiermee ook iets te doen. Consumenten vinden het steeds belangrijker dat merken impact hebben op de samenleving, waardoor de ondernemers die het hoofd boven het maaiveld uitsteken andere merken inspireren om de uitdagingen in hun businessmodel op te nemen.

Lees ook: Zo word je als merk maatschappelijk relevant

“Sociaal Ondernemen is daarmee dé oplossing voor de maatschappelijke uitdagingen.”

Sociaal ondernemers

Sociaal ondernemerschap heeft de laatste jaren steeds meer aan bekendheid gewonnen. Sociaal ondernemers zetten de maatschappelijke uitdagingen centraal en zien winst als middel om deze uitdagingen aan te maken. Voorbeelden van merken die door ondernemers zijn opgezet om sociale uitdagingen aan te gaan zijn:

  • Tony’s Chocolonely die de chocolademarkt wil verbeteren door alleen nog maar slaafvrije chocolade in de markt te hebben.
  • Kromkommer wil voedselverspilling tegengaan door soepen van gekke groenten en fruit aan te bieden en kinderen middels lespakketten en boeken te leren over voedselverspilling
  • Floooow strijdt om burn-out en bore-out niet meer te laten voorkomen in onze maatschappij door organisaties structureel te helpen om flow op de werkvloer te creëren.

Sociaal Ondernemen is daarmee dé oplossing voor de maatschappelijke uitdagingen. Al hanteren wij liever het geluid van Ynzo van Zanten van Tony’s Chocolonely: ‘Weg met Sociaal Ondernemen’. Hij geeft aan dat sociaal ondernemen een imagoprobleem heeft, omdat ze niet commercieel mogen zijn. Daarmee geeft Ynzo ook aan: Ga gewoon ondernemen en ga zorgen voor maatschappelijke impact!

Lees ook het interview met Kaj Morel waarin hij onder ander aangeeft: ‘Sociaal Ondernemerschap is iets ongelukkigs. Er wordt daarmee gesuggereerd dat je het ook niet kunt zijn’

De drive geeft het succes aan!

Wil jij aan de slag met maatschappelijke problemen en ondernemerschap? Alles begint bij de drive die jij als ondernemer met het merk hebt. Ga aan de slag bij het ontdekken van je betekenis. Lees hier alles over in de serie Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan – Stap 1: Vind de betekenis

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.