Hoe kun je deze beeldvorming dan tegengaan? Eén van de beste opties is om niet te focussen op sociale argumenten. Wat we veel zien in de markt bij sociale ondernemers is dat ze hun hele communicatie richting op het sociale karakter van hun merk en producten. Hierbij zeggen ze soms letterlijk: koop mijn product, want het is sociaal.
Goed om te weten is dat over het algemeen 3 klantgroepen zijn bij sociaal en betekenisvol ondernemen. De eerste klantgroep is van nature sociaal en zal aangaan op je sociale argumenten. Klantgroep 2 vindt sociaal wel belangrijk, maar maakt ook afwegingen voor hun eigen portemonnee of gewoon andere afwegingen. De laatste groep zijn de mensen die niets met sociaal hebben. Meer over de klantgroepen lees je in het artikel Betekenisvol ondernemen, de klantgroepen.
Over het algemeen is de middelste groep de grootste groep. Deze groep raak je vaak niet (alleen) met sociale argumenten. Deze groep raak je met goede argumenten waarom jouw product of dienst wat waard is voor mij. Dat het toevallig ook nog sociaal is, is mooi meegenomen. Ze moeten alleen bij je willen kopen, omdat je product het waard is. Lees hiervoor ook het artikel Overtuig juist niet op circulaire argumenten. Waar in dit artikel circulaire argumenten staat, kun je ook sociale argumenten neerzetten.
Door de focus op de argumenten die niet sociaal zijn, laat je zien dat je een goed product of een goede dienst hebt. Hierdoor verleg je de beeldvorming dat je product alleen sociaal is. Natuurlijk vertel je wel je merkverhaal, maar probeer je ze te overtuigen om te kopen met argumenten die niet sociaal zijn.