Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Veel organisaties hebben strategische vraagstukken liggen. Ze willen aan de slag met dit vraagstuk, maar vragen zich af waar ze moeten beginnen. Het proces voor een strategie-vraatstuk is in goede handen als een design thinking vraagstuk.
Design thinking is een manier om lastige problemen en vraagstukken op te lossen. In deze methodiek staat de gebruiker en de mens centraal als manier om de vraagstukken op te lossen. Het idee is om zo snel mogelijk een prototype te ontwikkelen die je bij de gebruiker test. Niet dat het direct werkt, maar om zo snel mogelijk te falen en daarvan te leren. Op die manier ontwikkel je uiteindelijk een lange termijn oplossing voor het vraagstuk. In de theorie van design thinking praten ze vaak over het doorlopen van ‘feedbackloops’.
In het boek Ontwerp betere business gebruiken ze de onderstaande stappen die ze meerdere malen doorlopen. Een strategievraagstuk is een excellent probleem om aan te pakken met Design Thinking. Met name het participerende karakter van Design Thinking werkt goed bij strategische vraagstukken. Te vaak nog worden strategieën ontwikkelt die ver van de klant of de medewerker af staan. Met design thinking tackel je dat probleem. Je doorloopt hierbij de volgende fases:
De eerste fase in Design Thinking voor een strategievraagstuk start met het onderzoeken en ontdekken. Bij het maken van een strategie is het altijd belangrijk om een extern en intern onderzoek te doen. De meeste organisaties hebben bijvoorbeeld al klantenthousiasme-onderzoeken en medewerkers-onderzoeken uitgevoerd. Dit is een mooie basis voor deze fase.
Belangrijk in deze fase is dat je empathie krijgt bij alle mensen die met het vraagstuk te maken hebben. Daarom is het belangrijk om in verschillende sessies en interviews te voorkomen dat je aannames gaat doen, maar gaat ontdekken wat er echt leeft. Een aantal vragen die je kunt stellen in deze fase is:
Afhankelijk van de strategische vraag ga je op onderzoek uit bij klanten en stakeholders om te ontdekken wat er echt leeft. Voor deze vraagstukken zijn er verschillende vormen en tools om hiermee aan de slag te gaan. Wil je hier meer over weten? Laat van je horen via welkom@creatingheroes.nl.
Veel organisaties ontwikkelen eens in de vier tot vijf jaar een herijkte strategie of een strategische agenda. Voor dit artikel nemen we het vraagstuk voor een strategische agenda als voorbeeld. Bij een strategische agenda is het belangrijk dat je veel inzicht en kennis hebt over de markt, over je klanten en medewerkers. Wat speelt er bij hen? In deze fase van het proces kun je daarom de volgende sessies beleggen:
Uit alle informatie en data uit de vorige fase ga je aan de slag met het definiëren van een strategische vraagstuk. Daarmee is het belangrijk om de vraag achter de vraag te achterhalen, zodat de rest van het proces zo goed mogelijk verloopt.
Daarbij is het belangrijk om het eindresultaat helder te krijgen. Daarvoor kun je aan de slag met de designbriefing die in het boek Ontwerp een betere business zijn gegeven. Daarin geef je aan wat je strategische oplossing moet bezitten:
In de definitiefase is het ook goed om vast te leggen waar je organisatie precies voor staat. De missie en visie zijn belangrijke aspecten om nog eens tegen het licht te houden. Door een aantal sessies hieraan te besteden definieer je de basis van je organisatie opnieuw.
Voor een strategische agenda is het in deze fase interessant om het hele profiel nog eens tegen het licht te houden. Kijk kritisch naar de merkidentiteit van je organisatie. Voldoet deze nog steeds of kun je deze verder aanscherpen naar aanleiding van de onderzoek- en ontdekfase? Daarnaast is het verstandig om samen helder te krijgen wat er opgeleverd moet worden voor je strategische agenda. Hiervoor kun je de volgende oefeningen doen:
“Op basis van de eerdere stakeholders-safari bepaal je welke focusgroepen het prototype kan testen.”
Wanneer je weet waar je staat met je merk en je hebt gedefinieerd wat het op te leveren resultaat is, is het tijd om te ontwikkelen. Als eerste is het goed om zoveel mogelijk ideeën, ideerichtingen en oplossingen te bedenken. Beleg hiervoor één of meerdere brainstormmiddagen om samen met verschillende groepen ideeën op te halen voor oplossingen voor je strategische vraagstuk. Afhankelijk van de grootte van je organisatie en het vraagstuk bepaal je hoeveel momenten en deelnemers er tijdens deze brainstormdagen zijn.
Op basis van alle ideeën kun je aan de slag met het beoordelen van je ideeën. Dit is een apart proces, zodat je niet tijdens de brainstormsessie al oordelen gaat geven. Dit stokt namelijk de creativiteit. Het beoordelen van je ideeën kun je doen aan de hand van de COCD-box. Deze methode is bedacht door Mark Raison in 1997. Het idee is dat je iedereen die meedenkt stickers geeft in drie verschillende kleuren:
Door iedere deelnemer een maximaal aantal stickers van de kleuren te geven, kunnen zij de ideeën filteren. Hierdoor ontstaat een kwadrant waarin je alle gekozen ideeën opplakt.
Nadat je de ideeën hebt geselecteerd, kun je oplossingsrichtingen gaan ontwikkelen voor je vraagstuk. Dit doe je door één rode idee te pakken en deze vervolgens de verrijken met andere ideeën die zijn bedacht. Hierdoor ontstaan meerdere oplossingsrichtingen voor je strategische vraagstuk.
Het idee bij Design Thinking is dat je zo snel mogelijk een prototype maakt. Wat dit is, is afhankelijk van je vraagstuk. Het kan een simpele landingspagina zijn, maar ook een roadmap, een praatplaat of een productverpakking. Door het visueel en tastbaar te maken, kun je het snel bij verschillende groepen testen. Hierdoor ontdek je snel welke uitdagingen er nog liggen bij het doorvoeren van de strategie, maar ook hoe mensen reageren in gevoel en gedrag wanneer je de strategie doorvoert.
Wanneer je aan de slag gaat met de strategische agenda is dit de fase waarin inhoudelijk wordt ontdekt wat je de komende jaren wilt gaan bewerkstellen om je missie te bereiken. In verschillende brainstormsessies ga je ontdekken welke belangrijke thema’s er de komende jaren op wordt ingezet.
Zo maken we samen met klanten vaak een thema-praatplaat als prototype. Met deze praatplaat gaan we met verschillende stakeholders in gesprek. Wat voelen zij bij deze thema’s? Wat betekenen de thema’s voor hen? En wat moet er in hun dagelijkse werk veranderen bij deze thema’s? Door op deze manier te werken krijg je al heel snel veel feedback op de thema’s en de mogelijke invulling daarvan.
Nadat je een prototype hebt ontwikkelt ga je aan de slag met het testen bij verschillende focusgroepen. Op basis van de eerdere stakeholders-safari bepaal je welke focusgroepen het prototype kan testen. Je gaat letterlijk het product laten testen door de focusgroepen. Je kijkt hoe zij omgaan met het product, welke vragen er bij komen kijken en waar dingen mislopen.
Dit is de laatste fase van het design proces, maar ook weer niet. Het idee achter de Design Thinking methode is dat je zo snel mogelijk faalt met je prototype, om op deze manier het hele proces nog eens te doorlopen om je oplossingsrichting sterker te maken. Zo werkt het ook voor strategische vraagstukken. Je ontwikkelt een prototype, probeert zo snel mogelijk veel knelpunten te ontdekken om dit vervolgens door te ontwikkelen naar een nieuw prototype. Deze laat je weer testen, tot dat je het zo hebt gevalideerd dat de oplossing staat als een huis. Dit beoordeel je onder andere door het valideren aan de hand van de design-briefing.
Voor het proces naar een strategische agenda is dit het meest interessante onderdeel van het design-proces. Je gaat namelijk bij alle stakeholders de thema’s in de week leggen om te ontdekken wat er daar speelt. Het tweede prototype kan daardoor veel concreter worden gemaakt, door bijvoorbeeld een interactieve website te maken over de agenda waarmee men moet gaat werken. Deze prototype laat je vervolgens door dezelfde focusgroepen doorlopen om te observeren wat er gebeurd, hoe zij reageren, etc. Hierdoor heb je veel input voor uiteindelijk de strategische agenda.
Wil je ontdekken wat Design Thinking voor jouw organisatie kan betekenen? Denk dan eens aan de workshop design thinking. Tijdens deze workshop gaan we een dagdeel of een dag aan de slag met een strategische vraag voor je organisatie. Tijdens deze dag ontdek je de werking van Design Thinking én maakt een eerste oplossing voor je vraagstuk. Voor meer informatie mail je naar welkom@creatingheroes.nl.
Veel organisaties hebben strategische vraagstukken liggen. Ze willen aan de slag met dit vraagstuk, maar vragen zich af waar ze moeten beginnen. Het proces voor een strategie-vraatstuk is in goede handen als een design thinking vraagstuk.
Design thinking is een manier om lastige problemen en vraagstukken op te lossen. In deze methodiek staat de gebruiker en de mens centraal als manier om de vraagstukken op te lossen. Het idee is om zo snel mogelijk een prototype te ontwikkelen die je bij de gebruiker test. Niet dat het direct werkt, maar om zo snel mogelijk te falen en daarvan te leren. Op die manier ontwikkel je uiteindelijk een lange termijn oplossing voor het vraagstuk. In de theorie van design thinking praten ze vaak over het doorlopen van ‘feedbackloops’.
In het boek Ontwerp betere business gebruiken ze de onderstaande stappen die ze meerdere malen doorlopen. Een strategievraagstuk is een excellent probleem om aan te pakken met Design Thinking. Met name het participerende karakter van Design Thinking werkt goed bij strategische vraagstukken. Te vaak nog worden strategieën ontwikkelt die ver van de klant of de medewerker af staan. Met design thinking tackel je dat probleem. Je doorloopt hierbij de volgende fases:
De eerste fase in Design Thinking voor een strategievraagstuk start met het onderzoeken en ontdekken. Bij het maken van een strategie is het altijd belangrijk om een extern en intern onderzoek te doen. De meeste organisaties hebben bijvoorbeeld al klantenthousiasme-onderzoeken en medewerkers-onderzoeken uitgevoerd. Dit is een mooie basis voor deze fase.
Belangrijk in deze fase is dat je empathie krijgt bij alle mensen die met het vraagstuk te maken hebben. Daarom is het belangrijk om in verschillende sessies en interviews te voorkomen dat je aannames gaat doen, maar gaat ontdekken wat er echt leeft. Een aantal vragen die je kunt stellen in deze fase is:
Afhankelijk van de strategische vraag ga je op onderzoek uit bij klanten en stakeholders om te ontdekken wat er echt leeft. Voor deze vraagstukken zijn er verschillende vormen en tools om hiermee aan de slag te gaan. Wil je hier meer over weten? Laat van je horen via welkom@creatingheroes.nl.
Veel organisaties ontwikkelen eens in de vier tot vijf jaar een herijkte strategie of een strategische agenda. Voor dit artikel nemen we het vraagstuk voor een strategische agenda als voorbeeld. Bij een strategische agenda is het belangrijk dat je veel inzicht en kennis hebt over de markt, over je klanten en medewerkers. Wat speelt er bij hen? In deze fase van het proces kun je daarom de volgende sessies beleggen:
Uit alle informatie en data uit de vorige fase ga je aan de slag met het definiëren van een strategische vraagstuk. Daarmee is het belangrijk om de vraag achter de vraag te achterhalen, zodat de rest van het proces zo goed mogelijk verloopt.
Daarbij is het belangrijk om het eindresultaat helder te krijgen. Daarvoor kun je aan de slag met de designbriefing die in het boek Ontwerp een betere business zijn gegeven. Daarin geef je aan wat je strategische oplossing moet bezitten:
In de definitiefase is het ook goed om vast te leggen waar je organisatie precies voor staat. De missie en visie zijn belangrijke aspecten om nog eens tegen het licht te houden. Door een aantal sessies hieraan te besteden definieer je de basis van je organisatie opnieuw.
Voor een strategische agenda is het in deze fase interessant om het hele profiel nog eens tegen het licht te houden. Kijk kritisch naar de merkidentiteit van je organisatie. Voldoet deze nog steeds of kun je deze verder aanscherpen naar aanleiding van de onderzoek- en ontdekfase? Daarnaast is het verstandig om samen helder te krijgen wat er opgeleverd moet worden voor je strategische agenda. Hiervoor kun je de volgende oefeningen doen:
“Op basis van de eerdere stakeholders-safari bepaal je welke focusgroepen het prototype kan testen.”
Wanneer je weet waar je staat met je merk en je hebt gedefinieerd wat het op te leveren resultaat is, is het tijd om te ontwikkelen. Als eerste is het goed om zoveel mogelijk ideeën, ideerichtingen en oplossingen te bedenken. Beleg hiervoor één of meerdere brainstormmiddagen om samen met verschillende groepen ideeën op te halen voor oplossingen voor je strategische vraagstuk. Afhankelijk van de grootte van je organisatie en het vraagstuk bepaal je hoeveel momenten en deelnemers er tijdens deze brainstormdagen zijn.
Op basis van alle ideeën kun je aan de slag met het beoordelen van je ideeën. Dit is een apart proces, zodat je niet tijdens de brainstormsessie al oordelen gaat geven. Dit stokt namelijk de creativiteit. Het beoordelen van je ideeën kun je doen aan de hand van de COCD-box. Deze methode is bedacht door Mark Raison in 1997. Het idee is dat je iedereen die meedenkt stickers geeft in drie verschillende kleuren:
Door iedere deelnemer een maximaal aantal stickers van de kleuren te geven, kunnen zij de ideeën filteren. Hierdoor ontstaat een kwadrant waarin je alle gekozen ideeën opplakt.
Nadat je de ideeën hebt geselecteerd, kun je oplossingsrichtingen gaan ontwikkelen voor je vraagstuk. Dit doe je door één rode idee te pakken en deze vervolgens de verrijken met andere ideeën die zijn bedacht. Hierdoor ontstaan meerdere oplossingsrichtingen voor je strategische vraagstuk.
Het idee bij Design Thinking is dat je zo snel mogelijk een prototype maakt. Wat dit is, is afhankelijk van je vraagstuk. Het kan een simpele landingspagina zijn, maar ook een roadmap, een praatplaat of een productverpakking. Door het visueel en tastbaar te maken, kun je het snel bij verschillende groepen testen. Hierdoor ontdek je snel welke uitdagingen er nog liggen bij het doorvoeren van de strategie, maar ook hoe mensen reageren in gevoel en gedrag wanneer je de strategie doorvoert.
Wanneer je aan de slag gaat met de strategische agenda is dit de fase waarin inhoudelijk wordt ontdekt wat je de komende jaren wilt gaan bewerkstellen om je missie te bereiken. In verschillende brainstormsessies ga je ontdekken welke belangrijke thema’s er de komende jaren op wordt ingezet.
Zo maken we samen met klanten vaak een thema-praatplaat als prototype. Met deze praatplaat gaan we met verschillende stakeholders in gesprek. Wat voelen zij bij deze thema’s? Wat betekenen de thema’s voor hen? En wat moet er in hun dagelijkse werk veranderen bij deze thema’s? Door op deze manier te werken krijg je al heel snel veel feedback op de thema’s en de mogelijke invulling daarvan.
Nadat je een prototype hebt ontwikkelt ga je aan de slag met het testen bij verschillende focusgroepen. Op basis van de eerdere stakeholders-safari bepaal je welke focusgroepen het prototype kan testen. Je gaat letterlijk het product laten testen door de focusgroepen. Je kijkt hoe zij omgaan met het product, welke vragen er bij komen kijken en waar dingen mislopen.
Dit is de laatste fase van het design proces, maar ook weer niet. Het idee achter de Design Thinking methode is dat je zo snel mogelijk faalt met je prototype, om op deze manier het hele proces nog eens te doorlopen om je oplossingsrichting sterker te maken. Zo werkt het ook voor strategische vraagstukken. Je ontwikkelt een prototype, probeert zo snel mogelijk veel knelpunten te ontdekken om dit vervolgens door te ontwikkelen naar een nieuw prototype. Deze laat je weer testen, tot dat je het zo hebt gevalideerd dat de oplossing staat als een huis. Dit beoordeel je onder andere door het valideren aan de hand van de design-briefing.
Voor het proces naar een strategische agenda is dit het meest interessante onderdeel van het design-proces. Je gaat namelijk bij alle stakeholders de thema’s in de week leggen om te ontdekken wat er daar speelt. Het tweede prototype kan daardoor veel concreter worden gemaakt, door bijvoorbeeld een interactieve website te maken over de agenda waarmee men moet gaat werken. Deze prototype laat je vervolgens door dezelfde focusgroepen doorlopen om te observeren wat er gebeurd, hoe zij reageren, etc. Hierdoor heb je veel input voor uiteindelijk de strategische agenda.
Wil je ontdekken wat Design Thinking voor jouw organisatie kan betekenen? Denk dan eens aan de workshop design thinking. Tijdens deze workshop gaan we een dagdeel of een dag aan de slag met een strategische vraag voor je organisatie. Tijdens deze dag ontdek je de werking van Design Thinking én maakt een eerste oplossing voor je vraagstuk. Voor meer informatie mail je naar welkom@creatingheroes.nl.
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.
We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.
Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan: