Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Heb je ooit nagedacht over waarom sommige kleine bedrijven het maken en anderen niet? Het antwoord ligt vaak in een sterke visie en missie. Dat klinkt misschien als iets voor grote bedrijven met dure marketingteams, maar niets is minder waar. Ook voor bedrijven met minder dan 100 medewerkers is een duidelijke visie superbelangrijk. In dit artikel lees je waarom dat zo is.
De visie is het droombeeld wat je merk heeft. Daarmee is het de kijk van je merk op de wereld. Je schets daarmee het gezamenlijke ambitieuze beeld van je merk op de omgeving, de markt of de gehele wereld. Het publiek – je (toekomstige) medewerkers, je (toekomstige) klanten, bondgenoten en andere partners – kunnen zich aan deze gezamenlijke ambitie vasthouden en optrekken.
Waar de visie een droombeeld geeft, is de missie de grote opdracht die je daarin te doen hebt. Het geeft de rol van je organisatie in dit droombeeld aan en concretiseert de visie. Je moet daarmee kunnen zeggen mission accomplished. Deze missie werkt als het kompas van je organisatie. Het geeft de richting aan waar je als merk naar toegaat. Vergelijk het met een roadtrip zonder kaart of navigatie. Je hebt geen idee waar je naartoe gaat, en uiteindelijk rijd je maar wat rond.
Nu komen we tot de kern van dit artikel. Waarom zijn de visie en missie zo belangrijk voor een klein bedrijf? Het grote gros van de bedrijven die heeft de visie en missie niet zo geformuleerd dat ze ernaar gaan handelen. Dit is een gemiste kans. Want juist voor de relatief kleine bedrijven heeft het een groot belang. Hieronder een zestal punten om dit te benadrukken.
Met een visie en missie weet iedereen binnen het bedrijf waar ze naartoe werken. Het geeft richting en zorgt ervoor dat iedereen op dezelfde lijn zit. Als iedereen weet wat de missie is, kan er effectiever samengewerkt worden. Deze richting heeft veel effect op verschillende gebieden, lees daarvoor vooral verder.
Met een duidelijke richting door de visie en missie krijg je consistentie in de communicatie van je merk. Of je nu intern of extern communiceert, met je visie en missie communiceer je altijd consistent. En dat is de basis voor herkenning van klanten, medewerkers en bondgenoten.
Een inspirerende visie motiveert. Mensen willen graag ergens bij horen dat groter is dan henzelf. Als jullie als merk een duidelijke, inspirerende visie hebt gekoppeld aan een krachtige missie, dan zullen je medewerkers zich meer betrokken voelen. Ze zien dan niet alleen een baan, maar een missie. Daarbij zullen ze net dat stapje meer zetten, omdat ze bijdragen aan een groter geheel.
Jan-Paul de Beer, toenmalig CEO van SpringLab verwoordde dit mooi: ‘Zo’n 95 procent van onze medewerkers werkt bij ons omdat ze intrinsiek willen meewerken aan het bereiken van onze missie: het werken aan een wereld waar mensen dagelijks met plezier bewegen. Het verloop is daardoor ook minder hoog, wat de waarde voor onze organisatie alleen maar vergroot.’
Elke dag moet je keuzes maken. Met een missie wordt dat een stuk makkelijker. Je kunt je afvragen: “Brengt deze beslissing ons dichter bij onze missie?” Zo ja, doen! Zo nee, laten. Het werkt als een kompas. En dat maakt het werken een stuk makkelijker. Voor jou, maar helemaal voor je medewerkers. Als je medewerkers je merk leven, dan heb je een duidelijk richting. Je merk is daarmee een gids voor het handelen van de organisatie.
Voor iedere organisatie is het vinden van nieuwe medewerkers een flink karwei, dat zal voor jullie organisatie niet anders zijn. Meer dan 60 procent van de medewerkers vindt het belangrijk dat een bedrijf een bijdrage aan de samenleving heeft (Bron: Inspirerende 40 2023). Met een duidelijke richting door een visie en missie ben je aantrekkelijker voor potentiële medewerkers. En ook gelijk aantrekkelijker voor klanten.
Uit diverse onderzoeken blijkt dat bedrijven die opereren vanuit oprechte idealen en authenticiteit succesvoller zijn. Dat resulteert in een loyaler klantenbestand, minder verloop van personeel, het kunnen vinden van de juiste medewerkers, meer winst (dus meer impact), etc. Door een duidelijke visie te bepalen werk je vanuit de juiste idealen. Deze idealen zijn de kern om succesvol te zijn. Niet alleen voor je eigen portemonnee, maar voor het bereiken van je missie.
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Een mooi voorbeeld hiervan is het bedrijf GOsensit. Het bedrijf deed jarenlang allerlei IT-projecten en werkzaamheden. Toen er een compagnon bij de oprichter kwam, besloten ze om te kijken naar hun visie en missie.
Deze werd heel duidelijk: ICT leveren zonder gedoe. Dit door ICT uit te besteden aan de externe ICT-afdeling van GOsensit. Dit concept hebben ze volledig uitgewerkt. Het gaf richting aan hun communicatiekanalen zoals de website, aan het aantrekken van nieuw personeel en het gevonden worden door de juiste klanten. Door een duidelijke richting wat ze wel deden en wat niet, zijn ze de laatste jaren gegroeid. In omzet, in medewerkers en in impact.
De visie en missie zijn een onderdeel van de merkreis. Dit is een chronologische reis die je doorloopt om een sterk merk te bouwen. Dit sterke merk begint bij het vinden van de betekenis. Dit is de kernideologie van je merk, die nooit meer verandert. Deze is er dus al, maar moet vaak nog omhoog gehaald worden. De betekenis zit vaak dik verstopt in een donker hoekje.
De tweede halte van de merkreis is het ontwikkelen van de visie en missie. Hoe je de visie ontwikkelt lees je in het artikel Ontwikkel een heldere visie. Het ontwikkelen van de missie lees je in het artikel Formuleer je heldenmissie. Of download het Heldenmerk-pakket om de gehele merkreis te doorlopen.
Een sterke visie en missie kan het verschil maken tussen ronddwalen en doelgericht groeien. Dus, waar wacht je nog op? Ga met je merkteam aan de slag met het ontwikkelen van de betekenis, de visie en de missie. Doorloop de gehele merkreis om het merk ook in de organisatie te laten leven. Voor je het weet, werk je niet alleen aan een bedrijf, maar aan een droom die iedereen deelt.
Heb je ooit nagedacht over waarom sommige kleine bedrijven het maken en anderen niet? Het antwoord ligt vaak in een sterke visie en missie. Dat klinkt misschien als iets voor grote bedrijven met dure marketingteams, maar niets is minder waar. Ook voor bedrijven met minder dan 100 medewerkers is een duidelijke visie superbelangrijk. In dit artikel lees je waarom dat zo is.
De visie is het droombeeld wat je merk heeft. Daarmee is het de kijk van je merk op de wereld. Je schets daarmee het gezamenlijke ambitieuze beeld van je merk op de omgeving, de markt of de gehele wereld. Het publiek – je (toekomstige) medewerkers, je (toekomstige) klanten, bondgenoten en andere partners – kunnen zich aan deze gezamenlijke ambitie vasthouden en optrekken.
Waar de visie een droombeeld geeft, is de missie de grote opdracht die je daarin te doen hebt. Het geeft de rol van je organisatie in dit droombeeld aan en concretiseert de visie. Je moet daarmee kunnen zeggen mission accomplished. Deze missie werkt als het kompas van je organisatie. Het geeft de richting aan waar je als merk naar toegaat. Vergelijk het met een roadtrip zonder kaart of navigatie. Je hebt geen idee waar je naartoe gaat, en uiteindelijk rijd je maar wat rond.
Nu komen we tot de kern van dit artikel. Waarom zijn de visie en missie zo belangrijk voor een klein bedrijf? Het grote gros van de bedrijven die heeft de visie en missie niet zo geformuleerd dat ze ernaar gaan handelen. Dit is een gemiste kans. Want juist voor de relatief kleine bedrijven heeft het een groot belang. Hieronder een zestal punten om dit te benadrukken.
Met een visie en missie weet iedereen binnen het bedrijf waar ze naartoe werken. Het geeft richting en zorgt ervoor dat iedereen op dezelfde lijn zit. Als iedereen weet wat de missie is, kan er effectiever samengewerkt worden. Deze richting heeft veel effect op verschillende gebieden, lees daarvoor vooral verder.
Met een duidelijke richting door de visie en missie krijg je consistentie in de communicatie van je merk. Of je nu intern of extern communiceert, met je visie en missie communiceer je altijd consistent. En dat is de basis voor herkenning van klanten, medewerkers en bondgenoten.
Een inspirerende visie motiveert. Mensen willen graag ergens bij horen dat groter is dan henzelf. Als jullie als merk een duidelijke, inspirerende visie hebt gekoppeld aan een krachtige missie, dan zullen je medewerkers zich meer betrokken voelen. Ze zien dan niet alleen een baan, maar een missie. Daarbij zullen ze net dat stapje meer zetten, omdat ze bijdragen aan een groter geheel.
Jan-Paul de Beer, toenmalig CEO van SpringLab verwoordde dit mooi: ‘Zo’n 95 procent van onze medewerkers werkt bij ons omdat ze intrinsiek willen meewerken aan het bereiken van onze missie: het werken aan een wereld waar mensen dagelijks met plezier bewegen. Het verloop is daardoor ook minder hoog, wat de waarde voor onze organisatie alleen maar vergroot.’
Elke dag moet je keuzes maken. Met een missie wordt dat een stuk makkelijker. Je kunt je afvragen: “Brengt deze beslissing ons dichter bij onze missie?” Zo ja, doen! Zo nee, laten. Het werkt als een kompas. En dat maakt het werken een stuk makkelijker. Voor jou, maar helemaal voor je medewerkers. Als je medewerkers je merk leven, dan heb je een duidelijk richting. Je merk is daarmee een gids voor het handelen van de organisatie.
Voor iedere organisatie is het vinden van nieuwe medewerkers een flink karwei, dat zal voor jullie organisatie niet anders zijn. Meer dan 60 procent van de medewerkers vindt het belangrijk dat een bedrijf een bijdrage aan de samenleving heeft (Bron: Inspirerende 40 2023). Met een duidelijke richting door een visie en missie ben je aantrekkelijker voor potentiële medewerkers. En ook gelijk aantrekkelijker voor klanten.
Uit diverse onderzoeken blijkt dat bedrijven die opereren vanuit oprechte idealen en authenticiteit succesvoller zijn. Dat resulteert in een loyaler klantenbestand, minder verloop van personeel, het kunnen vinden van de juiste medewerkers, meer winst (dus meer impact), etc. Door een duidelijke visie te bepalen werk je vanuit de juiste idealen. Deze idealen zijn de kern om succesvol te zijn. Niet alleen voor je eigen portemonnee, maar voor het bereiken van je missie.
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Een mooi voorbeeld hiervan is het bedrijf GOsensit. Het bedrijf deed jarenlang allerlei IT-projecten en werkzaamheden. Toen er een compagnon bij de oprichter kwam, besloten ze om te kijken naar hun visie en missie.
Deze werd heel duidelijk: ICT leveren zonder gedoe. Dit door ICT uit te besteden aan de externe ICT-afdeling van GOsensit. Dit concept hebben ze volledig uitgewerkt. Het gaf richting aan hun communicatiekanalen zoals de website, aan het aantrekken van nieuw personeel en het gevonden worden door de juiste klanten. Door een duidelijke richting wat ze wel deden en wat niet, zijn ze de laatste jaren gegroeid. In omzet, in medewerkers en in impact.
De visie en missie zijn een onderdeel van de merkreis. Dit is een chronologische reis die je doorloopt om een sterk merk te bouwen. Dit sterke merk begint bij het vinden van de betekenis. Dit is de kernideologie van je merk, die nooit meer verandert. Deze is er dus al, maar moet vaak nog omhoog gehaald worden. De betekenis zit vaak dik verstopt in een donker hoekje.
De tweede halte van de merkreis is het ontwikkelen van de visie en missie. Hoe je de visie ontwikkelt lees je in het artikel Ontwikkel een heldere visie. Het ontwikkelen van de missie lees je in het artikel Formuleer je heldenmissie. Of download het Heldenmerk-pakket om de gehele merkreis te doorlopen.
Een sterke visie en missie kan het verschil maken tussen ronddwalen en doelgericht groeien. Dus, waar wacht je nog op? Ga met je merkteam aan de slag met het ontwikkelen van de betekenis, de visie en de missie. Doorloop de gehele merkreis om het merk ook in de organisatie te laten leven. Voor je het weet, werk je niet alleen aan een bedrijf, maar aan een droom die iedereen deelt.
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.
We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.
Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan: