Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Duurzaamheid is een hot topic! Deze term wordt te pas en te onpas gebruikt door personen, bedrijven en instellingen. Er zijn veel verschillende definities voor de term duurzaamheid, waardoor het lastig wordt om een allesomvattende definitie hiervan te omschrijven. Waar duurzaamheid in ieder geval in grote lijnen mee te maken heeft, zijn de aspecten people, planet en profit, oftewel mens, milieu en winst/economie.
Wanneer je als duurzame ondernemer een helder beeld hebt van de niet-duurzame consument, kun je veel gerichter op hun behoeften inspelen.
Als we kijken naar de totale bevolking wat betreft hun affiniteit met het begrip duurzaamheid, kunnen we een globale onderscheiding maken van drie soorten groepen:
Alles over de klantgroepen lees je in het artikel Betekenisvol ondernemen, de klantgroepen.
De groep mensen die zeer grote waarde hechten aan duurzaamheid en vanuit volste overtuiging en sympathie duurzaam denken en handelen, is nog steeds vrij klein. Deze groep neemt wel toe in omvang, maar is niet in alle gevallen omvangrijk genoeg om een grote impact te creëren.
Zeggen dat je duurzaamheid belangrijk vindt, is weer geheel anders dan er ook daadwerkelijk naar handelen. Er valt in de praktijk nog veel winst te behalen voor ondernemers.
Om een wezenlijk verschil te kunnen maken als duurzame ondernemer anno 2017, is het noodzakelijk om niet enkel te luisteren naar duurzame klanten maar juist aandachtig te luisteren naar niet-duurzame klanten. Welke klantvoordelen vinden zij belangrijk en zijn voor hen van doorslaggevende rol bij de aankoop van een product en/of dienst? Waar liggen voor hen de knelpunten op dit vlak?
Wanneer je als duurzame ondernemer een helder beeld hebt van de niet-duurzame consument, kun je veel gerichter op hun behoeften inspelen. Als ondernemer is het belangrijk om te beseffen dat duurzaam niet leidend is voor de consument. Duurzaam is slechts een van de randvoorwaarden om wel/niet voor een bepaald product of dienst te kiezen.
Lees ook: Van USP naar UBR | Waarom jij Unique Selling Points moet vergeten!
Neem bijvoorbeeld het merk Tony’s Chocolonely. Zonder het aanbieden van een gevarieerd assortiment heerlijke en bijzondere smaken, was het merk lang niet zo groot en populair geweest. Met alleen de boodschap ‘het streven naar een 100% slaafvrije chocoladewereld’ ben je er niet. Dit gegeven vindt groep 1 bijvoorbeeld wel belangrijk, maar is niet doorslaggevend voor groepen 2 en 3. De vrolijke, kleurrijke verpakkingen, onderscheidende smaken en creatief vormgegeven chocoladetabletten spelen een belangrijke rol bij de aanschaf.
Een ander goed voorbeeld is het merk Dopper. Zonder positieve gebruikerservaringen, een kleurig assortiment, gebruiksvriendelijkheid en strakke vormgeving van de herbruikbare waterflessen, was de impact nooit zo groot geweest. Ook in dit succesverhaal is duurzaam een belangrijke randvoorwaarde, maar niet leidend geweest in het overweldigende succes.
Ons advies is om je niet uitsluitend te laten leiden door de onderwerpen duurzaamheid, groen en milieu, maar juist door de wensen en behoeften van je klanten! Je klanten zijn immers diegene die uiteindelijk je product en/of diensten afnemen. Lees bijvoorbeeld ook eens het artikel: Overtuig juist niet op circulaire argumenten
Heb jij een waardevol product of dienst en wil jij graag impact creëren? Dan komen wij graag met jou in contact. Samen doen we inspiratie en ideeën op en stippelen de route uit naar jouw heldendom!
Duurzaamheid is een hot topic! Deze term wordt te pas en te onpas gebruikt door personen, bedrijven en instellingen. Er zijn veel verschillende definities voor de term duurzaamheid, waardoor het lastig wordt om een allesomvattende definitie hiervan te omschrijven. Waar duurzaamheid in ieder geval in grote lijnen mee te maken heeft, zijn de aspecten people, planet en profit, oftewel mens, milieu en winst/economie.
Wanneer je als duurzame ondernemer een helder beeld hebt van de niet-duurzame consument, kun je veel gerichter op hun behoeften inspelen.
Als we kijken naar de totale bevolking wat betreft hun affiniteit met het begrip duurzaamheid, kunnen we een globale onderscheiding maken van drie soorten groepen:
Alles over de klantgroepen lees je in het artikel Betekenisvol ondernemen, de klantgroepen.
De groep mensen die zeer grote waarde hechten aan duurzaamheid en vanuit volste overtuiging en sympathie duurzaam denken en handelen, is nog steeds vrij klein. Deze groep neemt wel toe in omvang, maar is niet in alle gevallen omvangrijk genoeg om een grote impact te creëren.
Zeggen dat je duurzaamheid belangrijk vindt, is weer geheel anders dan er ook daadwerkelijk naar handelen. Er valt in de praktijk nog veel winst te behalen voor ondernemers.
Om een wezenlijk verschil te kunnen maken als duurzame ondernemer anno 2017, is het noodzakelijk om niet enkel te luisteren naar duurzame klanten maar juist aandachtig te luisteren naar niet-duurzame klanten. Welke klantvoordelen vinden zij belangrijk en zijn voor hen van doorslaggevende rol bij de aankoop van een product en/of dienst? Waar liggen voor hen de knelpunten op dit vlak?
Wanneer je als duurzame ondernemer een helder beeld hebt van de niet-duurzame consument, kun je veel gerichter op hun behoeften inspelen. Als ondernemer is het belangrijk om te beseffen dat duurzaam niet leidend is voor de consument. Duurzaam is slechts een van de randvoorwaarden om wel/niet voor een bepaald product of dienst te kiezen.
Lees ook: Van USP naar UBR | Waarom jij Unique Selling Points moet vergeten!
Een ander goed voorbeeld is het merk Dopper. Zonder positieve gebruikerservaringen, een kleurig assortiment, gebruiksvriendelijkheid en strakke vormgeving van de herbruikbare waterflessen, was de impact nooit zo groot geweest. Ook in dit succesverhaal is duurzaam een belangrijke randvoorwaarde, maar niet leidend geweest in het overweldigende succes.
Ons advies is om je niet uitsluitend te laten leiden door de onderwerpen duurzaamheid, groen en milieu, maar juist door de wensen en behoeften van je klanten! Je klanten zijn immers diegene die uiteindelijk je product en/of diensten afnemen. Lees bijvoorbeeld ook eens het artikel: Overtuig juist niet op circulaire argumenten
Heb jij een waardevol product of dienst en wil jij graag impact creëren? Dan komen wij graag met jou in contact. Samen doen we inspiratie en ideeën op en stippelen de route uit naar jouw heldendom!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.