• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

Creëer geen behoefte naar je product of dienst!

Als marketingbureau komen er vaak ondernemers naar ons toe met vragen. Eén van de vragen die wel eens gesteld wordt is: Hoe kan ik behoefte creëren voor mijn product (of dienst)? Het antwoord dat wij hebben is voor veel mensen een opvallende: Creëer geen behoefte! Waarom dat is leggen we in dit artikel uit.

Behoefte is er, dat creëer je niet!

Creëer geen behoefte, want het kan simpelweg niet! De reden dat je geen behoefte kunt creëren is omdat een behoefte bestaat of niet. En in bijna alle gevallen is dat je als consument/ klant geen behoefte hebt aan een product/ dienst. Jos Burgers verwoord het altijd mooi: Je wilt geen boren, je hebt behoefte aan gaten!

Maar het is eigenlijk simpel: Een klant heeft een behoefte, of het heeft geen behoefte. De behoefte hoeft alleen voor je klant nog niet zichtbaar te zijn, dat noemen we een latente behoefte. Ga op zoek naar waar de klant écht behoefte aan heeft, dit kan dus ook een latente behoefte zijn. Hierop kun je als merk inspelen. Je kunt een behoefte dus niet creëren, maar er wel op inspelen.

“Het is dus zaak voor jou dat je op zoek gaat naar de pijn van de klant, naar datgene wat hen beweegt. “

Zoek niet naar klanten voor je producten, vind producten voor je klanten

Deze uitspraak is één van de bekendste uitspraken van marketinggoeroe Seth Godin. Vrij vertaald zegt hij eigenlijk “Creëer geen behoefte naar je producten, creëer producten naar de behoeften van je klant”. En daar kunnen wij ons volledig in vinden, wanneer jij weet dat je klant een behoefte heeft en jij maakt daar een oplossing van (in de vorm van een product of dienst) dan wil de klant dat graag hebben. Het is dus zaak voor jou dat je op zoek gaat naar de pijn van de klant, naar datgene wat hen beweegt. Als je dat gevonden hebt dan is het zaak om een goede waardepropositie te bepalen en daar een product of dienst om heen te bouwen.

Kies de nichemarkt die goed voor je is en praat met je klant!

Hoe ga je nu aan het werk om de juiste behoeften te achterhalen? Want dat is het belangrijkste wat jij moet doen als marketeer. Het beste is om eerste zelf een selectie te maken onder je doelgroep: Welke segment van mijn doelgroep heeft zulke pijn dat ze graag met je oplossing in zee gaan?

Met andere woorden, zorg dat je jouw doelgroepen op een goede manier onderscheidt. Je hebt verschillende doelgroepen, met verschillende behoeften. Zo snel je deze kunt onderscheiden, kun je ook aan de slag met het verder ontwikkelen van marketing voor deze doelgroep(en). Als je onderscheidt hebt gemaakt in een aantal doelgroepen (zorg ervoor dat het vooral niet teveel is), kun je jouw onderzoek starten. Ga aan de slag met afgevaardigden van je doelgroep en ontdek waar zij echt tegen aanlopen en wat de echt behoefte is die zij hebben. Op basis hiervan kun je het karakter van je doelgroep ontwikkelen, waar je jouw producten en marketing op kunt laten aansluiten.

Meer over het ontwikkelen van je doelgroep en hoe je ze kunt bedienen lees je in het artikel Storytelling marketingplan, zo doe je dat! Deel 2: Denk vanuit je publiek (en bepaal je doelgroep).

Creëer geen behoefte naar je product of dienst!

Creëer geen behoefte naar je product of dienst!

Als marketingbureau komen er vaak ondernemers naar ons toe met vragen. Eén van de vragen die wel eens gesteld wordt is: Hoe kan ik behoefte creëren voor mijn product (of dienst)? Het antwoord dat wij hebben is voor veel mensen een opvallende: Creëer geen behoefte! Waarom dat is leggen we in dit artikel uit.

Behoefte is er, dat creëer je niet!

Creëer geen behoefte, want het kan simpelweg niet! De reden dat je geen behoefte kunt creëren is omdat een behoefte bestaat of niet. En in bijna alle gevallen is dat je als consument/ klant geen behoefte hebt aan een product/ dienst. Jos Burgers verwoord het altijd mooi: Je wilt geen boren, je hebt behoefte aan gaten!

Maar het is eigenlijk simpel: Een klant heeft een behoefte, of het heeft geen behoefte. De behoefte hoeft alleen voor je klant nog niet zichtbaar te zijn, dat noemen we een latente behoefte. Ga op zoek naar waar de klant écht behoefte aan heeft, dit kan dus ook een latente behoefte zijn. Hierop kun je als merk inspelen. Je kunt een behoefte dus niet creëren, maar er wel op inspelen.

“Het is dus zaak voor jou dat je op zoek gaat naar de pijn van de klant, naar datgene wat hen beweegt. “

Zoek niet naar klanten voor je producten, vind producten voor je klanten

Deze uitspraak is één van de bekendste uitspraken van marketinggoeroe Seth Godin. Vrij vertaald zegt hij eigenlijk “Creëer geen behoefte naar je producten, creëer producten naar de behoeften van je klant”. En daar kunnen wij ons volledig in vinden, wanneer jij weet dat je klant een behoefte heeft en jij maakt daar een oplossing van (in de vorm van een product of dienst) dan wil de klant dat graag hebben. Het is dus zaak voor jou dat je op zoek gaat naar de pijn van de klant, naar datgene wat hen beweegt. Als je dat gevonden hebt dan is het zaak om een goede waardepropositie te bepalen en daar een product of dienst om heen te bouwen.

Kies de nichemarkt die goed voor je is en praat met je klant!

Hoe ga je nu aan het werk om de juiste behoeften te achterhalen? Want dat is het belangrijkste wat jij moet doen als marketeer. Het beste is om eerste zelf een selectie te maken onder je doelgroep: Welke segment van mijn doelgroep heeft zulke pijn dat ze graag met je oplossing in zee gaan?

Met andere woorden, zorg dat je jouw doelgroepen op een goede manier onderscheidt. Je hebt verschillende doelgroepen, met verschillende behoeften. Zo snel je deze kunt onderscheiden, kun je ook aan de slag met het verder ontwikkelen van marketing voor deze doelgroep(en). Als je onderscheidt hebt gemaakt in een aantal doelgroepen (zorg ervoor dat het vooral niet teveel is), kun je jouw onderzoek starten. Ga aan de slag met afgevaardigden van je doelgroep en ontdek waar zij echt tegen aanlopen en wat de echt behoefte is die zij hebben. Op basis hiervan kun je het karakter van je doelgroep ontwikkelen, waar je jouw producten en marketing op kunt laten aansluiten.

Meer over het ontwikkelen van je doelgroep en hoe je ze kunt bedienen lees je in het artikel Storytelling marketingplan, zo doe je dat! Deel 2: Denk vanuit je publiek (en bepaal je doelgroep).

Misschien vind je dit ook interessant:

Van Bullshit naar Betekenis

19/04/2019/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Bedenk nieuwe businessmodellen en leer van LEGO

28/11/2019/door Freek
Boost je merketingkennis

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Onderzoek: Urgentie voor meer betekenis neemt toe!

19/05/2022/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Aan de slag met purpose, zo begin je!

12/05/2022/door Freek
Boost je merketingkennis

Waarom je huisstijl voor positionering zorgt

05/05/2022/door Freek
Huisstijl Ontwikkeling
Waarom doelen stellen zo belangrijk is … Waarom doelen stellen zo belangrijk is … Groeien met je bedrijf: De 5 essentiële stappen Groeien met je bedrijf: De 5 essentiële stappen
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel