• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

Groeien met je bedrijf: De 5 essentiële stappen

In een eerder artikel ‘5 tips om te groeien als ondernemer‘ gaven we een aantal tips om als ondernemer te groeien. In deze blog ontvang je de essentiële stappen om deze tips ook daadwerkelijk in te zetten voor je bedrijf en merk. Kortom: In deze blog krijg je de 5 essentiële stappen om te groeien als zelfstandig ondernemer:

  1. Vind de identiteit van je heldenmerk
  2. Formuleer je droomdoel
  3. Bepaal je strategie en ontwikkel een tactisch marketingplan
  4. Plan ‘werken-aan-je-bedrijf-momenten’
  5. Ontwikkel jezelf als ondernemer!

1. Vind de identiteit van je heldenmerk

Het belangrijkste wat ieder mens en dus ook ieder merk heeft is zijn of haar eigen identiteit. Als ondernemer ligt de identiteit van jezelf en je merk vaak erg dicht bij elkaar. De ene ondernemer kent de identiteit van zijn/haar al heel goed, de andere ondernemer moet de merkidentiteit meer gaan ontdekken. Wij noemen het vaak het op zoek gaan naar je merkidentiteit. Als ondernemer ga je daarvoor terug naar je drijfveren. Wanneer je medewerkers hebt, is het goed om hen in dit proces te betrekken en op zoek te gaan naar de gezamenlijke drijfveren. Om je merkidentiteit te vinden geef je antwoord op de volgende vragen:

  • Wat is de betekenis die je wilt geven aan de samenleving? Welke gezamenlijke passie is er in jullie merk?
  • Wie wil je waarmee als merk inspireren?
  • Wat is de visie van je merk?
  • Wat is je missie van je merk?
  • Wat zijn je drijfveren van je merk?

De merkidentiteit is in een grote mate belangrijk voor je merk. Je identiteit bepaalt namelijk wie je merk is en waarom een klant bij je merk past of niet. Concurreren doen we niet op onze producten en diensten, maar op basis van onze identiteit. Past je klant bij je of jullie drijfveren? Dan worden ze daardoor aangetrokken! En dat is wat je als ondernemer graag wil. Deze identiteit ga jij daarom ook uitdragen! Belangrijk in dit proces is dat je de identiteit van je merk achterhaalt en niet je persoonlijke identiteit. De identiteit van je merk is sterk verbonden met je persoonlijke identiteit, maar is op cruciale punten echt anders.

“Concurreren doen we niet op onze producten en diensten, maar op basis van onze identiteit”

2. Formuleer je eigen droomdoel

Voortbordurend op de identiteit ga je het gezamenlijke droomdoel van je merk formuleren. Je droomdoel beschrijft namelijk dat beeld waar je als merk over 10 tot 20 jaar wilt staan. Dit is je stip aan de horizon en je heldere doel waar jij naartoe gaat werken. Vanuit je droomdoel ga jij je merk verder uitbouwen.

Wanneer je droomdoel past bij je drijfveren zie je dat droomdoelen erg inspirerend zijn. Zo streeft Tony’s Chocolonely erna om de hele chocolademarkt 100% slaafvrij te maken en gaat Retulp ervoor om de plastic soup te verminderen door hiermee producten te maken die voorkomen dat mensen plastic weggooien. Je droomdoel zorgt voor aansluiting met de drijfveren van je klanten.

2 vragen die je kunt stellen voor je droomdoel zijn:

  • Waar wil je over 10 tot 20 jaar staan?
  • Welke subdoelen kan ik stellen om mijn droomdoel te behalen?

Lees ook: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan Stap 2 – Ontwikkel een heldere visie

3. Bepaal je strategie en ontwikkel een tactisch marketingplan

Wanneer je met je bedrijf wil groeien, is het belangrijk om een goede strategie te hebben. De strategie is de koers die je met je merk neemt om je doelen (en missie te bereiken). Lees meer over hoe je een juiste strategische koers neerzet. Op basis van de gekozen koers, ga je een tactisch marketingplan ontwikkelen. Met het tactisch marketingplan ga je langs een aantal essentiële onderdelen van je bedrijfsvoering:

  • Je bepaalt je doelgroep;
  • Je beschrijft de waarde die jij levert met je oplossing;
  • Je maakt een klantreis om inzichtelijk te krijgen hoe een onbekende een klant wordt;
  • Je beschrijft de klantrelaties die je aangaat met je klanten;
  • Je gaat op zoek naar het meest geschikte verdienmodel;
  • De partners waarmee jij je slagkracht vergroot.

Ga aan de slag met je tactisch marketingplan en lees daarvoor deze artikelen:

  • Zo stel je de ultieme doelen voor je marketing
  • Denk vanuit je publiek (en bepaal je doelgroep)
  • Waardepropositie
  • De klantreis
  • Van USP naar UBR | Waarom jij Unique Selling Points moet vergeten!
  • Zo maak je jouw contentplan voor je heldenbedrijf
  • Het geheim van Schaalbaarheid (Exclusief in je mailbox).

4. Plan ‘werken-aan-je-merk-momenten’

Het belangrijkste wanneer je wilt gaan groeien met je bedrijf is om regelmatig aan je merk te werken. Zorg ervoor dat je de acties uit het klantmagneetplan ook daadwerkelijk gaat uitvoeren. Plan voor jezelf en je team minimaal iedere maand een dag waarop je aan de slag gaat met de groei van je bedrijf. Reserveer bijvoorbeeld een vaste dag in de maand als ‘Werken aan ons Merk-dag’

Hierdoor verzeker je jezelf dat je aan de slag gaat en blijft met je eigen merk. Pak dus jullie agenda’s en blok deze momenten!

5. Ontwikkel jezelf als ondernemer

De laatste stap is zeker niet de minste. Alle acties die je uitvoert moet je namelijk blijven evalueren. Als ondernemer is het goed om jezelf een spiegel voor te houden, zodat je hierop verder kan groeien. Zorg dat je systematisch om feedback vraagt om jezelf te ontwikkelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het inhuren van professionals om je bij te sturen, voor het ontwikkelen van je website of ga een opleiding doen.

Maar denk hierbij goed aan wat jij nodig hebt voor de groei van je merk in deze fase! Heb jij nu meer behoefte aan meer kennis op jouw vakgebied of heb je meer behoefte aan ondersteuning op het gebied van marketing, communicatie of administratie? Bedenk waar jij het meeste hulp nodig hebt en durf te investeren!

Jouw merkidentiteit als belangrijkste bouwsteen naar groei

Als je als ondernemer wil groeien naar een heldenmerk, is je merkidentiteit essentieel. Het is namelijk het DNA van je merk en hetgeen wat jou onderscheidt van je concurrenten. Niet je producten, niet je diensten, maar datgene wat je uitstraalt en wat je bent is onderscheidend!

Ga daarom aan de slag met je identiteit en groei van zelfstandig ondernemer naar heldenmerk! Mocht je het lastig vinden om het HeldenDNA van je merk te bepalen, dan ondersteunen wij als sidekicks je daar graag bij. Tijdens een vrijblijvende Herotalk nemen we alle belangrijke elementen door voor de groei van je merk!

Groeien met je bedrijf: De 5 essentiële stappen

Groeien met je bedrijf: De 5 essentiële stappen

In een eerder artikel ‘5 tips om te groeien als ondernemer‘ gaven we een aantal tips om als ondernemer te groeien. In deze blog ontvang je de essentiële stappen om deze tips ook daadwerkelijk in te zetten voor je bedrijf en merk. Kortom: In deze blog krijg je de 5 essentiële stappen om te groeien als zelfstandig ondernemer:

  1. Vind de identiteit van je heldenmerk
  2. Formuleer je droomdoel
  3. Bepaal je strategie en ontwikkel een tactisch marketingplan
  4. Plan ‘werken-aan-je-bedrijf-momenten’
  5. Ontwikkel jezelf als ondernemer!

1. Vind de identiteit van je heldenmerk

Het belangrijkste wat ieder mens en dus ook ieder merk heeft is zijn of haar eigen identiteit. Als ondernemer ligt de identiteit van jezelf en je merk vaak erg dicht bij elkaar. De ene ondernemer kent de identiteit van zijn/haar al heel goed, de andere ondernemer moet de merkidentiteit meer gaan ontdekken. Wij noemen het vaak het op zoek gaan naar je merkidentiteit. Als ondernemer ga je daarvoor terug naar je drijfveren. Wanneer je medewerkers hebt, is het goed om hen in dit proces te betrekken en op zoek te gaan naar de gezamenlijke drijfveren. Om je merkidentiteit te vinden geef je antwoord op de volgende vragen:

  • Wat is de betekenis die je wilt geven aan de samenleving? Welke gezamenlijke passie is er in jullie merk?
  • Wie wil je waarmee als merk inspireren?
  • Wat is de visie van je merk?
  • Wat is je missie van je merk?
  • Wat zijn je drijfveren van je merk?

De merkidentiteit is in een grote mate belangrijk voor je merk. Je identiteit bepaalt namelijk wie je merk is en waarom een klant bij je merk past of niet. Concurreren doen we niet op onze producten en diensten, maar op basis van onze identiteit. Past je klant bij je of jullie drijfveren? Dan worden ze daardoor aangetrokken! En dat is wat je als ondernemer graag wil. Deze identiteit ga jij daarom ook uitdragen! Belangrijk in dit proces is dat je de identiteit van je merk achterhaalt en niet je persoonlijke identiteit. De identiteit van je merk is sterk verbonden met je persoonlijke identiteit, maar is op cruciale punten echt anders.

“Concurreren doen we niet op onze producten en diensten, maar op basis van onze identiteit”

2. Formuleer je eigen droomdoel

Voortbordurend op de identiteit ga je het gezamenlijke droomdoel van je merk formuleren. Je droomdoel beschrijft namelijk dat beeld waar je als merk over 10 tot 20 jaar wilt staan. Dit is je stip aan de horizon en je heldere doel waar jij naartoe gaat werken. Vanuit je droomdoel ga jij je merk verder uitbouwen.

Wanneer je droomdoel past bij je drijfveren zie je dat droomdoelen erg inspirerend zijn. Zo streeft Tony’s Chocolonely erna om de hele chocolademarkt 100% slaafvrij te maken en gaat Retulp ervoor om de plastic soup te verminderen door hiermee producten te maken die voorkomen dat mensen plastic weggooien. Je droomdoel zorgt voor aansluiting met de drijfveren van je klanten.

2 vragen die je kunt stellen voor je droomdoel zijn:

  • Waar wil je over 10 tot 20 jaar staan?
  • Welke subdoelen kan ik stellen om mijn droomdoel te behalen?

Lees ook: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan Stap 2 – Ontwikkel een heldere visie

3. Bepaal je strategie en ontwikkel een tactisch marketingplan

Wanneer je met je bedrijf wil groeien, is het belangrijk om een goede strategie te hebben. De strategie is de koers die je met je merk neemt om je doelen (en missie te bereiken). Lees meer over hoe je een juiste strategische koers neerzet. Op basis van de gekozen koers, ga je een tactisch marketingplan ontwikkelen. Met het tactisch marketingplan ga je langs een aantal essentiële onderdelen van je bedrijfsvoering:

  • Je bepaalt je doelgroep;
  • Je beschrijft de waarde die jij levert met je oplossing;
  • Je maakt een klantreis om inzichtelijk te krijgen hoe een onbekende een klant wordt;
  • Je beschrijft de klantrelaties die je aangaat met je klanten;
  • Je gaat op zoek naar het meest geschikte verdienmodel;
  • De partners waarmee jij je slagkracht vergroot.

Ga aan de slag met je tactisch marketingplan en lees daarvoor deze artikelen:

  • Zo stel je de ultieme doelen voor je marketing
  • Denk vanuit je publiek (en bepaal je doelgroep)
  • Waardepropositie
  • De klantreis
  • Van USP naar UBR | Waarom jij Unique Selling Points moet vergeten!
  • Zo maak je jouw contentplan voor je heldenbedrijf
  • Het geheim van Schaalbaarheid (Exclusief in je mailbox).

4. Plan ‘werken-aan-je-merk-momenten’

Het belangrijkste wanneer je wilt gaan groeien met je bedrijf is om regelmatig aan je merk te werken. Zorg ervoor dat je de acties uit het klantmagneetplan ook daadwerkelijk gaat uitvoeren. Plan voor jezelf en je team minimaal iedere maand een dag waarop je aan de slag gaat met de groei van je bedrijf. Reserveer bijvoorbeeld een vaste dag in de maand als ‘Werken aan ons Merk-dag’

Hierdoor verzeker je jezelf dat je aan de slag gaat en blijft met je eigen merk. Pak dus jullie agenda’s en blok deze momenten!

5. Ontwikkel jezelf als ondernemer

De laatste stap is zeker niet de minste. Alle acties die je uitvoert moet je namelijk blijven evalueren. Als ondernemer is het goed om jezelf een spiegel voor te houden, zodat je hierop verder kan groeien. Zorg dat je systematisch om feedback vraagt om jezelf te ontwikkelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het inhuren van professionals om je bij te sturen, voor het ontwikkelen van je website of ga een opleiding doen.

Maar denk hierbij goed aan wat jij nodig hebt voor de groei van je merk in deze fase! Heb jij nu meer behoefte aan meer kennis op jouw vakgebied of heb je meer behoefte aan ondersteuning op het gebied van marketing, communicatie of administratie? Bedenk waar jij het meeste hulp nodig hebt en durf te investeren!

Jouw merkidentiteit als belangrijkste bouwsteen naar groei

Als je als ondernemer wil groeien naar een heldenmerk, is je merkidentiteit essentieel. Het is namelijk het DNA van je merk en hetgeen wat jou onderscheidt van je concurrenten. Niet je producten, niet je diensten, maar datgene wat je uitstraalt en wat je bent is onderscheidend!

Ga daarom aan de slag met je identiteit en groei van zelfstandig ondernemer naar heldenmerk! Mocht je het lastig vinden om het HeldenDNA van je merk te bepalen, dan ondersteunen wij als sidekicks je daar graag bij. Tijdens een vrijblijvende Herotalk nemen we alle belangrijke elementen door voor de groei van je merk!

Misschien vind je dit ook interessant:

De drive van de helden van Greyston Bakery

03/10/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

Van Bullshit naar Betekenis

19/04/2019/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Onderzoek: Urgentie voor meer betekenis neemt toe!

19/05/2022/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Aan de slag met purpose, zo begin je!

12/05/2022/door Freek
Boost je merketingkennis

Waarom je huisstijl voor positionering zorgt

05/05/2022/door Freek
Huisstijl Ontwikkeling
Creëer geen behoefte naar je product of dienst! Creëer geen behoefte naar je product of dienst! Zo genereer je meer omzet! Zo genereer je meer omzet!
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel