Het belangrijkste wat ieder mens en dus ook ieder merk heeft, is zijn of haar eigen identiteit. Als ondernemer ligt de identiteit van jezelf en je merk vaak erg dicht bij elkaar. De ene ondernemer kent de identiteit van zijn/haar al heel goed, de andere ondernemer moet de merkidentiteit meer gaan ontdekken. Wij noemen het vaak het op zoek gaan naar je merkidentiteit. Als ondernemer ga je daarvoor terug naar je drijfveren. Wanneer je medewerkers hebt, is het goed om hen in dit proces te betrekken en op zoek te gaan naar de gezamenlijke drijfveren. Om je merkidentiteit te vinden geef je antwoord op de volgende vragen:
- Wat is de betekenis die je wilt geven aan de samenleving? Welke gezamenlijke passie is er in jullie merk?
- Wie wil je waarmee als merk inspireren?
- Wat is de visie van je merk?
- Wat is je missie van je merk?
- Wat zijn je drijfveren van je merk?
De merkidentiteit is in een grote mate belangrijk voor je merk. Je identiteit bepaalt namelijk wie je merk is en waarom een klant bij je merk past of niet. Concurreren doen we niet op onze producten en diensten, maar op basis van onze identiteit. Past je klant bij je of jullie drijfveren? Dan worden ze daardoor aangetrokken! En dat is wat je als ondernemer graag wil. Deze identiteit ga jij daarom ook uitdragen! Belangrijk in dit proces is dat je de identiteit van je merk achterhaalt en niet je persoonlijke identiteit. De identiteit van je merk is sterk verbonden met je persoonlijke identiteit, maar is op cruciale punten echt anders.
Lees ook: Branding start met de merkfundering