De focus op je merkidentiteit zorgt dat je niet kopieerbaar bent!

Voor ons is de merkidentiteit het belangrijkste element van je hele merk. Daarom is dat ook één van de boodschappen die we iedere ondernemer en directeur laten horen. Want de focus op je merkidentiteit zorgt dat je niet kopieerbaar bent. Hoe dit zit? Dat lees je in dit artikel.

Wat is merkidentiteit?

De merkidentiteit is letterlijk het DNA van je merk. Het zegt waarvoor je als merk staat, waarvoor je gaat en wat niet onderhandelbare grondbeginselen van je merk zijn. Daarmee is het het belangrijkste element van je merk. Het is de fundering waarop je merk wordt gebouwd. Belangrijk onderdelen binnen je merkidentiteit zijn:

  1. De betekenis die je merk toevoegt aan de omgeving
  2. De visie van je merk
  3. De missie van je merk
  4. De kernwaarden en de heldenkrachten van je merk
  5. De positionering van je merk
  6. De communicatie van je merk.

Meer over het bouwen van een goede merkidentiteit lees je de serie: ‘Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan’.

Marketing zonder identiteit werkt niet

Nog te vaak zien we dat merken marketing uitvoeren zonder een goede merkidentiteit te hebben. Ze komen er dan achter dat de marketing moeilijk verloopt en in het extreemste geval zelfs helemaal niet werkt. En dat is niet raar. Op Frankwatching verscheen er een artikel waarin ze het mooi omschreven: Wat je doet is kopieerbaar, wie je bent niet!

Eerder schreven we al een artikel op dit platform waarin we schreven over waarom marketing niet zonder DNA kan. Marketing is niets anders dan het vertellen van echte merkverhalen. Wanneer deze verhalen niet helder zijn, of in het ergste geval verzonnen verhalen dan raak je hiermee niemand. Daarnaast vragen tegenwoordig klanten én nieuwe personeelsleden om échte merken. Nog meer reden om marketing vanuit je identiteit te werken.

De weg terug van social advertising

Social advertising waren jarenlang de belangrijkste bron waarin merken investeerden. We zien tegenwoordig een tegenstroom ontstaan. In het artikel The Next Costumer van het bookazine Sell van Sprout is te lezen dat bedrijven zoals Unilever en Proctor & Gamble volgens onderzoek veel minder geld uitgaven aan sociale media-advertenties voor hun merken. Dit met als conclusie dat ze er geen product minder door verkochten.

De conclusie in het artikel was simpel: Merken moeten een goed fundament hebben, een goed en echt verhaal vertellen, anders kun je nog zoveel marketing doen wat je wil, maar dan werkt het niet. Unilever wil daarmee een belangrijke bijdrage leveren vanuit hun identiteit met drie grote doelen:

  1. Verbeteren van de gezondheid en welzijn van 1 miljard mensen
  2. De milieu-impact van Unilever halveren
  3. Verhogen van de levensstandaard van miljoenen mensen.

Bij Unilever groeien merken met een missie volgens topvrouw Hanneke Faber gemiddeld 46 % harder dan merken zonder een missie.

De focus op een merk zorgt dat je onderscheidend bent

Wanneer je als bedrijf echt focus op je merkidentiteit, zorg je voor een onderscheidend karakter. Dat je niet zomaar een merk kunt kopiëren, bewijst het voorbeeld van XS4ALL wel. Tel daarbij op dat merken die vanuit betekenis werken harder groeien dan andere merken en je weet dat je merk echt vanuit een identiteit moet gaan werken en daarmee vanuit betekenis.

Zorg dat je als merk niet kopieerbaar bent en zet in op merkidentiteit!

De focus op je merkidentiteit zorgt dat je niet kopieerbaar bent!

De focus op je merkidentiteit zorgt dat je niet kopieerbaar bent!

Voor ons is de merkidentiteit het belangrijkste element van je hele merk. Daarom is dat ook één van de boodschappen die we iedere ondernemer en directeur laten horen. Want de focus op je merkidentiteit zorgt dat je niet kopieerbaar bent. Hoe dit zit? Dat lees je in dit artikel.

Wat is merkidentiteit?

De merkidentiteit is letterlijk het DNA van je merk. Het zegt waarvoor je als merk staat, waarvoor je gaat en wat niet onderhandelbare grondbeginselen van je merk zijn. Daarmee is het het belangrijkste element van je merk. Het is de fundering waarop je merk wordt gebouwd. Belangrijk onderdelen binnen je merkidentiteit zijn:

  1. De betekenis die je merk toevoegt aan de omgeving
  2. De visie van je merk
  3. De missie van je merk
  4. De kernwaarden en de heldenkrachten van je merk
  5. De positionering van je merk
  6. De communicatie van je merk.

Meer over het bouwen van een goede merkidentiteit lees je de serie: ‘Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan’.

Marketing zonder identiteit werkt niet

Nog te vaak zien we dat merken marketing uitvoeren zonder een goede merkidentiteit te hebben. Ze komen er dan achter dat de marketing moeilijk verloopt en in het extreemste geval zelfs helemaal niet werkt. En dat is niet raar. Op Frankwatching verscheen er een artikel waarin ze het mooi omschreven: Wat je doet is kopieerbaar, wie je bent niet!

Eerder schreven we al een artikel op dit platform waarin we schreven over waarom marketing niet zonder DNA kan. Marketing is niets anders dan het vertellen van echte merkverhalen. Wanneer deze verhalen niet helder zijn, of in het ergste geval verzonnen verhalen dan raak je hiermee niemand. Daarnaast vragen tegenwoordig klanten én nieuwe personeelsleden om échte merken. Nog meer reden om marketing vanuit je identiteit te werken.

De weg terug van social advertising

Social advertising waren jarenlang de belangrijkste bron waarin merken investeerden. We zien tegenwoordig een tegenstroom ontstaan. In het artikel The Next Costumer van het bookazine Sell van Sprout is te lezen dat bedrijven zoals Unilever en Proctor & Gamble volgens onderzoek veel minder geld uitgaven aan sociale media-advertenties voor hun merken. Dit met als conclusie dat ze er geen product minder door verkochten.

De conclusie in het artikel was simpel: Merken moeten een goed fundament hebben, een goed en echt verhaal vertellen, anders kun je nog zoveel marketing doen wat je wil, maar dan werkt het niet. Unilever wil daarmee een belangrijke bijdrage leveren vanuit hun identiteit met drie grote doelen:

  1. Verbeteren van de gezondheid en welzijn van 1 miljard mensen
  2. De milieu-impact van Unilever halveren
  3. Verhogen van de levensstandaard van miljoenen mensen.

Bij Unilever groeien merken met een missie volgens topvrouw Hanneke Faber gemiddeld 46 % harder dan merken zonder een missie.

De focus op een merk zorgt dat je onderscheidend bent

Wanneer je als bedrijf echt focus op je merkidentiteit, zorg je voor een onderscheidend karakter. Dat je niet zomaar een merk kunt kopiëren, bewijst het voorbeeld van XS4ALL wel. Tel daarbij op dat merken die vanuit betekenis werken harder groeien dan andere merken en je weet dat je merk echt vanuit een identiteit moet gaan werken en daarmee vanuit betekenis.

Zorg dat je als merk niet kopieerbaar bent en zet in op merkidentiteit!

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.