De onzin van de visie en de missie
Wekelijks spreken we vele ondernemers. Vaak merken we dat ze de visie en missie van hun bedrijf onzin noemen. Hoe waar is dat? Is een visie en missie eigenlijk wel nodig? In dit artikel leggen we het uit.
Waarom vinden ondernemers het onzin?
Dit is de vraag die we altijd aan de ondernemer stellen: waarom vind je het onzin? Het antwoord is daarbij steevast dat ze het toch niet gebruiken. Daarbij geven ze aan dat niemand het toch ooit leest. Dus waarom zou je dan ermee aan de slag gaan?
Waarom is het volgens ons onzin?
Dan rijst ongetwijfeld bij je de vraag: Is het volgens jullie ook onzin? Ja en nee. Volgens ons is je visie en missie erg belangrijk. Het is namelijk de identiteit van je merk. Zie een merk dan ook als mens. Ieder mens heeft een identiteit, zo ook ieder merk. Als mensen zijn we vaak jaren op zoek om onze eigen identiteit te ontdekken of naar buiten te laten gaan. Dat is ook vaak zo bij merken. Het omschrijven van de identiteit gebeurt vaak in de visie en missie. Daarbij is de visie de kijk van je merk op de wereld, de omgeving en de markt. De missie is de grote opdracht van je merk om de visie te realiseren.
Waarom is het dan toch onzin? We vinden het onzin als je als merk een visie en missie gaat formuleren om er vervolgens niets mee te doen. Als je de missie niet omzet in concrete acties die de mensen in je organisatie kunnen zetten, dan heeft het geen zin. Dan is de visie en missie complete onzin.
Lees ook: Werken met een jaarplan: Van missie naar concrete acties
It’s in a name
Dit lijdt ons naar het volgende: Het gaat niet om de naam. We horen veel ondernemers andere termen gebruiken voor de visie en missie. Van ons statement, onze stoute dromen, onze ambitie tot aan ons streven. Wat ons betreft maakt het niet veel uit hoe je het noemt, maar dat je merk het wel vastlegt. Dit is namelijk het kompas van je organisatie, waarop je veel beslissingen en acties kunt bepalen. Lees wat bijvoorbeeld de visie en missie voor Lush betekent.
Start met de betekenis
Alles start met betekenis. Wat betekent jouw merk voor de wereld, de omgeving of de markt? Dat is de start van je gehele identiteit. Wanneer je start met betekenis, kun je dat omzetten in de visie en missie van je merk. Wij gebruiken deze termen nog steeds, omdat het onze klanten duidelijkheid geeft over wat we inhoudelijk nodig hebben. In de uitwerking en omschrijving kun je het altijd anders noemen.
Wil je aan de slag met betekenis en de visie en missie? Lees dan de reeks artikelen over Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan
De onzin van de visie en de missie
Wekelijks spreken we vele ondernemers. Vaak merken we dat ze de visie en missie van hun bedrijf onzin noemen. Hoe waar is dat? Is een visie en missie eigenlijk wel nodig? In dit artikel leggen we het uit.
Waarom vinden ondernemers het onzin?
Dit is de vraag die we altijd aan de ondernemer stellen: waarom vind je het onzin? Het antwoord is daarbij steevast dat ze het toch niet gebruiken. Daarbij geven ze aan dat niemand het toch ooit leest. Dus waarom zou je dan ermee aan de slag gaan?
Waarom is het volgens ons onzin?
Dan rijst ongetwijfeld bij je de vraag: Is het volgens jullie ook onzin? Ja en nee. Volgens ons is je visie en missie erg belangrijk. Het is namelijk de identiteit van je merk. Zie een merk dan ook als mens. Ieder mens heeft een identiteit, zo ook ieder merk. Als mensen zijn we vaak jaren op zoek om onze eigen identiteit te ontdekken of naar buiten te laten gaan. Dat is ook vaak zo bij merken. Het omschrijven van de identiteit gebeurt vaak in de visie en missie. Daarbij is de visie de kijk van je merk op de wereld, de omgeving en de markt. De missie is de grote opdracht van je merk om de visie te realiseren.
Waarom is het dan toch onzin? We vinden het onzin als je als merk een visie en missie gaat formuleren om er vervolgens niets mee te doen. Als je de missie niet omzet in concrete acties die de mensen in je organisatie kunnen zetten, dan heeft het geen zin. Dan is de visie en missie complete onzin.
Lees ook: Werken met een jaarplan: Van missie naar concrete acties
It’s in a name
Dit lijdt ons naar het volgende: Het gaat niet om de naam. We horen veel ondernemers andere termen gebruiken voor de visie en missie. Van ons statement, onze stoute dromen, onze ambitie tot aan ons streven. Wat ons betreft maakt het niet veel uit hoe je het noemt, maar dat je merk het wel vastlegt. Dit is namelijk het kompas van je organisatie, waarop je veel beslissingen en acties kunt bepalen. Lees wat bijvoorbeeld de visie en missie voor Lush betekent.
Start met de betekenis
Alles start met betekenis. Wat betekent jouw merk voor de wereld, de omgeving of de markt? Dat is de start van je gehele identiteit. Wanneer je start met betekenis, kun je dat omzetten in de visie en missie van je merk. Wij gebruiken deze termen nog steeds, omdat het onze klanten duidelijkheid geeft over wat we inhoudelijk nodig hebben. In de uitwerking en omschrijving kun je het altijd anders noemen.
Wil je aan de slag met betekenis en de visie en missie? Lees dan de reeks artikelen over Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan
Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.