Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Het positioneren van je merk in de markt is een strategische zet. Interpolis veranderende in het begin van de zeroes de verzekeringsmarkt met hun belofte ‘glashelder’. Hoe Interpolis de markt veranderde, welke fouten zij maakten en welke lessen jij uit deze positionering kunt leren lees je in dit artikel.
Sinds 2005 heeft Interpolis een heel duidelijke claim gemaakt op het domein ‘Glashelder’. Een duidelijk verhaal om de toen schimmige verzekeringswereld om te draaien naar één die glashelder en dus transparant is.
Wat nog te vaak wordt gedacht is dat het claimen van een domein simpel kan worden gedaan door extern je verhaal te communiceren. Hoe meer middelen je er tegenaan gooit, hoe meer de consument je verhaal hoort en snapt waar je voor staat. Het is dan jouw domein, waar niemand anders meer aan kan komen.
Dat dit niet zo is, weten we tegenwoordig gelukkig steeds meer. Het laden van het domein ‘Glashelder’ gebeurde bij Interpolis dan ook eerst intern. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:
Dit zijn maar een aantal voorbeelden van het intern laden van het domein van Interpolis. Op deze manier lieten zij de positionering leven bij hun medewerkers. Interpolis heeft In die tijd de norm gezet in de industrie. Met hun onorthodoxe aanpak zijn ze baanbrekend geweest om verzekeringen daadwerkelijk glashelder te maken voor klanten. Concurrenten die achterliepen op dit gebied, verloren het op degene die wel meegingen.
In de beginjaren van deze positionering veranderde Interpolis de markt. Er kwamen andere partijen zoals Ohra met de paarse krokodil of Ditzo dat zicht afzette tegen Datzo. Allemaal voorbeelden die voortborduurden op de boodschap van Interpolis. Na 10 jaar kwam er steeds meer klad te zitten in het merkimago. Alles wat eerst ‘Glashelder’ was, werd steeds minder glashelder. Op het internet zijn er talloze voorbeelden van de communicatie van Interpolis richting haar klanten, die meer vragen opriepen dan antwoorden gaf.
Mark van Eck omschreef het op MarketingTribune in 2015 mooi:
“Het ging natuurlijk fout toen Interpolis in de Achmea-familie werd opgenomen en iemand aan de tekentafel bedacht dat dit merk zich uitstekend leende om het verzekeringsbedieningsconcept van de Rabobank te worden en dat de ‘achterkant’ wel gewoon door de fabriek van Achmea verzorgd kon worden. Van een merk met een eigen overtuiging werd het dus het instrument van marketeers en bestuurders.”
De claim van het domein ‘Glashelder’ is op die manier steeds minder sterk geworden.
Deels kan dit komen omdat het merk in 2010 besloot om haar Glasheldere belofte te reframen. Op zich niet verkeerd wanneer je de markt inmiddels veranderd hebt. Het merk richtte zich sinds 2010 op preventie in plaats van verzekeren. Dit deden ze door de term ‘Glashelder’ opnieuw te laden, maar dan vanuit het preventie-gedachtegoed. Onder andere opende het merk preventiewinkels, omdat ze verzekeringen als sluitstuk zien om met risico’s om te gaan. Een goede en betekenisvolle gedachte.
Door de focus van de belofte ‘glashelder’ te verleggen, lijkt het erop dat de eerste focus op glasheldere beloften, communicatie en polissen is vervaagd. Er zijn druppels en stof op het glasheldere raam gekomen. Wellicht was het slimmer geweest om de preventie-focus onder een ander domein te claimen. Of in ieder geval de glasheldere basisbelofte echt te borgen in de nieuwe organisatie.
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Nu is Interpolis een groot bedrijf met miljoenen klanten. Maar met de case van Interpolis kunnen we parallellen trekken met jouw bedrijf. De lessen die je kunt leren zijn:
Uiteraard zijn dit lessen die voor veel ondernemers gelden. In jouw specifieke branche of in jouw specifieke situatie kunnen de lessen net iets anders liggen.
Het continu laden van je merk begint bij een stevige fundering van je merk. Het is belangrijk om alle stappen van merkontwikkeling te doorlopen, zodat je met een stevige fundering begint. Daarvoor hebben wij de merkreis ontwikkelt. Een chronologische reis die je stap voor stap neerzet om je merk te bouwen, te laden en te blijven innoveren om je missie te realiseren. Aan de slag met jouw merkreis? Download dan het heldenmerk-pakket
Het positioneren van je merk in de markt is een strategische zet. Interpolis veranderende in het begin van de zeroes de verzekeringsmarkt met hun belofte ‘glashelder’. Hoe Interpolis de markt veranderde, welke fouten zij maakten en welke lessen jij uit deze positionering kunt leren lees je in dit artikel.
Sinds 2005 heeft Interpolis een heel duidelijke claim gemaakt op het domein ‘Glashelder’. Een duidelijk verhaal om de toen schimmige verzekeringswereld om te draaien naar één die glashelder en dus transparant is.
Wat nog te vaak wordt gedacht is dat het claimen van een domein simpel kan worden gedaan door extern je verhaal te communiceren. Hoe meer middelen je er tegenaan gooit, hoe meer de consument je verhaal hoort en snapt waar je voor staat. Het is dan jouw domein, waar niemand anders meer aan kan komen.
Dat dit niet zo is, weten we tegenwoordig gelukkig steeds meer. Het laden van het domein ‘Glashelder’ gebeurde bij Interpolis dan ook eerst intern. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:
Dit zijn maar een aantal voorbeelden van het intern laden van het domein van Interpolis. Op deze manier lieten zij de positionering leven bij hun medewerkers. Interpolis heeft In die tijd de norm gezet in de industrie. Met hun onorthodoxe aanpak zijn ze baanbrekend geweest om verzekeringen daadwerkelijk glashelder te maken voor klanten. Concurrenten die achterliepen op dit gebied, verloren het op degene die wel meegingen.
In de beginjaren van deze positionering veranderde Interpolis de markt. Er kwamen andere partijen zoals Ohra met de paarse krokodil of Ditzo dat zicht afzette tegen Datzo. Allemaal voorbeelden die voortborduurden op de boodschap van Interpolis. Na 10 jaar kwam er steeds meer klad te zitten in het merkimago. Alles wat eerst ‘Glashelder’ was, werd steeds minder glashelder. Op het internet zijn er talloze voorbeelden van de communicatie van Interpolis richting haar klanten, die meer vragen opriepen dan antwoorden gaf.
Mark van Eck omschreef het op MarketingTribune in 2015 mooi:
“Het ging natuurlijk fout toen Interpolis in de Achmea-familie werd opgenomen en iemand aan de tekentafel bedacht dat dit merk zich uitstekend leende om het verzekeringsbedieningsconcept van de Rabobank te worden en dat de ‘achterkant’ wel gewoon door de fabriek van Achmea verzorgd kon worden. Van een merk met een eigen overtuiging werd het dus het instrument van marketeers en bestuurders.”
De claim van het domein ‘Glashelder’ is op die manier steeds minder sterk geworden.
Deels kan dit komen omdat het merk in 2010 besloot om haar Glasheldere belofte te reframen. Op zich niet verkeerd wanneer je de markt inmiddels veranderd hebt. Het merk richtte zich sinds 2010 op preventie in plaats van verzekeren. Dit deden ze door de term ‘Glashelder’ opnieuw te laden, maar dan vanuit het preventie-gedachtegoed. Onder andere opende het merk preventiewinkels, omdat ze verzekeringen als sluitstuk zien om met risico’s om te gaan. Een goede en betekenisvolle gedachte.
Door de focus van de belofte ‘glashelder’ te verleggen, lijkt het erop dat de eerste focus op glasheldere beloften, communicatie en polissen is vervaagd. Er zijn druppels en stof op het glasheldere raam gekomen. Wellicht was het slimmer geweest om de preventie-focus onder een ander domein te claimen. Of in ieder geval de glasheldere basisbelofte echt te borgen in de nieuwe organisatie.
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Nu is Interpolis een groot bedrijf met miljoenen klanten. Maar met de case van Interpolis kunnen we parallellen trekken met jouw bedrijf. De lessen die je kunt leren zijn:
Uiteraard zijn dit lessen die voor veel ondernemers gelden. In jouw specifieke branche of in jouw specifieke situatie kunnen de lessen net iets anders liggen.
Het continu laden van je merk begint bij een stevige fundering van je merk. Het is belangrijk om alle stappen van merkontwikkeling te doorlopen, zodat je met een stevige fundering begint. Daarvoor hebben wij de merkreis ontwikkelt. Een chronologische reis die je stap voor stap neerzet om je merk te bouwen, te laden en te blijven innoveren om je missie te realiseren. Aan de slag met jouw merkreis? Download dan het heldenmerk-pakket
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.
We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.
Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan: