Wanneer investeer je in branding, voor, tijdens of na een crisis?
In tijden van economische onzekerheid en crises wordt het belang van branding vaak ter discussie gesteld. Ondernemingen staan voor de uitdaging om de juiste beslissingen te nemen met betrekking tot hun merkstrategie. Moeten ze investeren in branding voorafgaand aan een crisis om zich te positioneren, tijdens een crisis om veerkracht te tonen, of juist na een crisis om het vertrouwen te herstellen?
Er zijn veel signalen die er op duiden dat er meerdere crises aankomen. Daarom gaan we in dit artikel in op het meest geschikte tijdstip waarop investeringen in branding het meest effectief kunnen zijn, rekening houdend met de specifieke omstandigheden van een crisis.
Wat is branding?
Branding gaat over het opbouwen van een imago en reputatie voor je merk bij het publiek. Het draait om de emoties en percepties die je merk oproept bij klanten, medewerkers en andere belanghebbenden. Terwijl branding in de moderne marketing vaak wordt beperkt tot het uiterlijke aspect van een merk, geloven wij dat het een proces is dat zowel de innerlijke als uiterlijke aspecten omvat. Het gaat om de kernwaarden en motivaties van je merk en hoe je deze op de juiste doelgroep overbrengt. Rebranding, aan de andere kant, is het proces van het verbeteren, vernieuwen of zelfs volledig transformeren van zowel het uiterlijk als het innerlijk van je merk. Dit kan onder andere betrekking hebben op aanpassingen aan de naam, het logo, de vormgeving en zelfs de identiteit van je organisatie.
Wij spreken overigens liever over merkontwikkeling. Alleen als we dat hier schrijven, vind jij geen artikel op onze website over branding 😉.
Branding zonder een crisis voor de deur
Branding is niets anders dan het door blijven ontwikkelen van je merk. In tijden dat er geen crisis is, of dat er geen crisis voor de deur gaat is het verstandig om te investeren in de branding van je merk. Merken met een holistische betekenis groeien sneller dan bedrijven die dat niet hebben. Een sterk merk biedt daarnaast verschillende voordelen voor mindere tijden:
- Sterke reputatie opbouwen: Door voorafgaand aan een crisis te investeren in branding kunnen bedrijven een sterke reputatie opbouwen die hen in staat stelt om veerkrachtiger te zijn tijdens moeilijke tijden.
- Emotionele band opbouwen: Branding stelt bedrijven in staat om een emotionele band met hun klanten op te bouwen, waardoor het vertrouwen en de loyaliteit vergroot worden wanneer zich een crisis voordoet.
- Communiceren van waarden en identiteit: Een sterk merk voorafgaand aan een crisis helpt bedrijven om duidelijk hun waarden en identiteit te communiceren, wat essentieel is om de perceptie van het publiek tijdens een crisis te vestigen.
Branding tijdens een crisis
Tijdens moeilijkere tijden zijn er veel bedrijven die dezelfde keuze maken: Ze verlagen het marketingbudget om in hun merk te investeren. Op korte termijn brengt dit resultaat en minder kosten. Maar op lange termijn zorgt het verminderen of volledig snoeien van deze budgetten ervoor dat er geen leads, merkbekendheid en verkoop meer overblijft.
Een aantal belangrijke redenen om tijdens een crisis juist te investeren in branding zijn:
- Het tonen van empathie en authenticiteit: Tijdens een crisis is het cruciaal voor merken om empathie en authenticiteit te tonen in hun branding om een positieve indruk achter te laten bij het publiek.
- Het aanpassen van de boodschap: Bedrijven moeten tijdens een crisis hun merkboodschap aanpassen om relevant te blijven en de behoeften van de consumenten in tijden van crisis aan te pakken.
- Het benadrukken van veerkracht en continuïteit: Door middel van branding tijdens een crisis kunnen bedrijven hun veerkracht en het vermogen om door te gaan onder moeilijke omstandigheden benadrukken, wat het vertrouwen in hun merk versterkt.
Tijdens een crisis is investeren in je merk daarom cruciaal. Sterke merken blijven groeien, terwijl zwakkere merken hun tekortkomingen blootleggen. Sterke merken hebben een heldere merkidentiteit, gedreven door een sterke missie en ondersteund door een passende bedrijfscultuur. Ze anticiperen beter op moeilijke tijden en blijven constant communiceren met klanten. Deze merken creëren een gevoel van verbondenheid en emotionele waarde, wat vooral tijdens een crisis essentieel is. Onderzoek heeft aangetoond dat merken die blijven investeren in hun merkverhaal op lange termijn profiteren van een sterke emotionele band met hun klanten. Lees meer in het artikel Waarom je juist tijdens de crisis moet investeren in je merk én marketing.
“Sterke betekenisvolle merken hebben een hogere loyaliteit, behalen betere resultaten én maken toekomstbestendige impact.”
Branding na een crisis
Net na een crisis ontbreekt er een soort vacuüm aan. Het vertrouwen is nog broos, maar we hebben wel weer een vooruitzicht op betere tijden. Na deze moeilijke tijden is het belangrijk om het merk sterk te houden én het merkverhaal nog sterker neer te zetten. Een aantal belangrijke redenen zijn:
- Het herstellen van vertrouwen: Na een crisis moeten bedrijven investeren in branding om het vertrouwen van het publiek te herstellen en de negatieve percepties die tijdens de crisis zijn ontstaan, aan te pakken.
- Het leren van de crisiservaring: Na een crisis biedt branding de mogelijkheid voor bedrijven om te laten zien hoe ze hebben geleerd van de ervaring en hoe ze hun processen hebben verbeterd om toekomstige crises te voorkomen of beter aan te pakken. Vaak is de missie van een betekenisvol bedrijf gelieerd aan één van de crises.
- Het versterken van merkloyaliteit: Door te investeren in branding na een crisis kunnen bedrijven de merkloyaliteit vergroten door te benadrukken hoe ze de uitdagingen hebben overwonnen en hun toewijding aan kwaliteit en betrouwbaarheid hebben behouden. Het bedanken voor de steun van je klanten is hiermee een belangrijk element. Betrek ze nog extra bij de beweging die je hebt opgezet.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Investeer in je merk, altijd!
We weten het. Het klinkt als het preken voor eigen parochie. Toch is de boodschap belangrijk om te brengen. Sterke betekenisvolle merken hebben een hogere loyaliteit, behalen betere resultaten én maken toekomstbestendige impact. Wachten op een geschikter moment is er niet. Er zijn vandaag dingen te doen, morgen ook.
Of we nu voor, tijdens of na een crisis zitten, het bouwen van je merk om het vervolgens te laden én innoveren is belangrijk. Hiermee behaal je concurrentievoordeel, blijf je uniek én ben je aantrekkelijk. Wel heeft iedere fase zijn eigen focus in branding.
Wil je zelf een betekenisvol merk bouwen? Download dan het heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je alle informatie én oefeningen om een heldenmerk te bouwen.
Wanneer investeer je in branding, voor, tijdens of na een crisis?
In tijden van economische onzekerheid en crises wordt het belang van branding vaak ter discussie gesteld. Ondernemingen staan voor de uitdaging om de juiste beslissingen te nemen met betrekking tot hun merkstrategie. Moeten ze investeren in branding voorafgaand aan een crisis om zich te positioneren, tijdens een crisis om veerkracht te tonen, of juist na een crisis om het vertrouwen te herstellen?
Er zijn veel signalen die er op duiden dat er meerdere crises aankomen. Daarom gaan we in dit artikel in op het meest geschikte tijdstip waarop investeringen in branding het meest effectief kunnen zijn, rekening houdend met de specifieke omstandigheden van een crisis.
Wat is branding?
Branding gaat over het opbouwen van een imago en reputatie voor je merk bij het publiek. Het draait om de emoties en percepties die je merk oproept bij klanten, medewerkers en andere belanghebbenden. Terwijl branding in de moderne marketing vaak wordt beperkt tot het uiterlijke aspect van een merk, geloven wij dat het een proces is dat zowel de innerlijke als uiterlijke aspecten omvat. Het gaat om de kernwaarden en motivaties van je merk en hoe je deze op de juiste doelgroep overbrengt. Rebranding, aan de andere kant, is het proces van het verbeteren, vernieuwen of zelfs volledig transformeren van zowel het uiterlijk als het innerlijk van je merk. Dit kan onder andere betrekking hebben op aanpassingen aan de naam, het logo, de vormgeving en zelfs de identiteit van je organisatie.
Wij spreken overigens liever over merkontwikkeling. Alleen als we dat hier schrijven, vind jij geen artikel op onze website over branding 😉.
Branding zonder een crisis voor de deur
Branding is niets anders dan het door blijven ontwikkelen van je merk. In tijden dat er geen crisis is, of dat er geen crisis voor de deur gaat is het verstandig om te investeren in de branding van je merk. Merken met een holistische betekenis groeien sneller dan bedrijven die dat niet hebben. Een sterk merk biedt daarnaast verschillende voordelen voor mindere tijden:
- Sterke reputatie opbouwen: Door voorafgaand aan een crisis te investeren in branding kunnen bedrijven een sterke reputatie opbouwen die hen in staat stelt om veerkrachtiger te zijn tijdens moeilijke tijden.
- Emotionele band opbouwen: Branding stelt bedrijven in staat om een emotionele band met hun klanten op te bouwen, waardoor het vertrouwen en de loyaliteit vergroot worden wanneer zich een crisis voordoet.
- Communiceren van waarden en identiteit: Een sterk merk voorafgaand aan een crisis helpt bedrijven om duidelijk hun waarden en identiteit te communiceren, wat essentieel is om de perceptie van het publiek tijdens een crisis te vestigen.
Branding tijdens een crisis
Tijdens moeilijkere tijden zijn er veel bedrijven die dezelfde keuze maken: Ze verlagen het marketingbudget om in hun merk te investeren. Op korte termijn brengt dit resultaat en minder kosten. Maar op lange termijn zorgt het verminderen of volledig snoeien van deze budgetten ervoor dat er geen leads, merkbekendheid en verkoop meer overblijft.
Een aantal belangrijke redenen om tijdens een crisis juist te investeren in branding zijn:
- Het tonen van empathie en authenticiteit: Tijdens een crisis is het cruciaal voor merken om empathie en authenticiteit te tonen in hun branding om een positieve indruk achter te laten bij het publiek.
- Het aanpassen van de boodschap: Bedrijven moeten tijdens een crisis hun merkboodschap aanpassen om relevant te blijven en de behoeften van de consumenten in tijden van crisis aan te pakken.
- Het benadrukken van veerkracht en continuïteit: Door middel van branding tijdens een crisis kunnen bedrijven hun veerkracht en het vermogen om door te gaan onder moeilijke omstandigheden benadrukken, wat het vertrouwen in hun merk versterkt.
Tijdens een crisis is investeren in je merk daarom cruciaal. Sterke merken blijven groeien, terwijl zwakkere merken hun tekortkomingen blootleggen. Sterke merken hebben een heldere merkidentiteit, gedreven door een sterke missie en ondersteund door een passende bedrijfscultuur. Ze anticiperen beter op moeilijke tijden en blijven constant communiceren met klanten. Deze merken creëren een gevoel van verbondenheid en emotionele waarde, wat vooral tijdens een crisis essentieel is. Onderzoek heeft aangetoond dat merken die blijven investeren in hun merkverhaal op lange termijn profiteren van een sterke emotionele band met hun klanten. Lees meer in het artikel Waarom je juist tijdens de crisis moet investeren in je merk én marketing.
“Sterke betekenisvolle merken hebben een hogere loyaliteit, behalen betere resultaten én maken toekomstbestendige impact.”
Branding na een crisis
Net na een crisis ontbreekt er een soort vacuüm aan. Het vertrouwen is nog broos, maar we hebben wel weer een vooruitzicht op betere tijden. Na deze moeilijke tijden is het belangrijk om het merk sterk te houden én het merkverhaal nog sterker neer te zetten. Een aantal belangrijke redenen zijn:
- Het herstellen van vertrouwen: Na een crisis moeten bedrijven investeren in branding om het vertrouwen van het publiek te herstellen en de negatieve percepties die tijdens de crisis zijn ontstaan, aan te pakken.
- Het leren van de crisiservaring: Na een crisis biedt branding de mogelijkheid voor bedrijven om te laten zien hoe ze hebben geleerd van de ervaring en hoe ze hun processen hebben verbeterd om toekomstige crises te voorkomen of beter aan te pakken. Vaak is de missie van een betekenisvol bedrijf gelieerd aan één van de crises.
- Het versterken van merkloyaliteit: Door te investeren in branding na een crisis kunnen bedrijven de merkloyaliteit vergroten door te benadrukken hoe ze de uitdagingen hebben overwonnen en hun toewijding aan kwaliteit en betrouwbaarheid hebben behouden. Het bedanken voor de steun van je klanten is hiermee een belangrijk element. Betrek ze nog extra bij de beweging die je hebt opgezet.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Investeer in je merk, altijd!
We weten het. Het klinkt als het preken voor eigen parochie. Toch is de boodschap belangrijk om te brengen. Sterke betekenisvolle merken hebben een hogere loyaliteit, behalen betere resultaten én maken toekomstbestendige impact. Wachten op een geschikter moment is er niet. Er zijn vandaag dingen te doen, morgen ook.
Of we nu voor, tijdens of na een crisis zitten, het bouwen van je merk om het vervolgens te laden én innoveren is belangrijk. Hiermee behaal je concurrentievoordeel, blijf je uniek én ben je aantrekkelijk. Wel heeft iedere fase zijn eigen focus in branding.
Wil je zelf een betekenisvol merk bouwen? Download dan het heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je alle informatie én oefeningen om een heldenmerk te bouwen.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.