Employer branding is branding
Er wordt de laatste jaren veel geschreven over employer branding. Met één duidelijke oorzaak: Er is een krapte op de arbeidsmarkt. Voor ons betekent het feit dat je wil inzetten op employer branding, dat je algehele branding niet op orde is. Waarom? Dat leggen we uit.
Waarom maken we verschil?
Ten eerste: Waarom maken we eigenlijk verschil tussen branding en employer branding? Natuurlijk begrijpen we dat er een verschil zit in de doelgroep waar naartoe je communiceert. Alleen is branding (of merkontwikkeling zoals wij het liever noemen) niet een proces van alleen communiceren. Branding is het proces van je merk neerzetten en uitdragen. Naar welke doelgroep dan ook. Branding is de kern van alles.
Met andere woorden: Als je aan employer branding gaat doen, zie je vaak dat het merk zelf niet weet waarvoor het staat en waarvoor het gaat. Heb je als merk namelijk een duidelijk beeld en een duidelijk verhaal, dan is dat interessant voor mensen. En dat zijn zowel medewerkers, klanten, samenwerkingspartners, etc.
Net als bij branding: Je moet het waarmaken
Eén van de grootste problemen bij merkontwikkeling is dat het veel geroeptoeter is, maar dat er in de praktijk weinig van komt. Veel merken beloven de gehele wereld, laten een heel mooi beeld zijn, maar als je in aanraking komt met het merk maken ze het niet waar. Dat zie je ook bij de vele manieren waarop employer branding wordt toegepast: Er wordt een mooi beeld geschetst als werkgever, terwijl het beeld niet strookt met de werkelijkheid. Denk je dat medewerkers die komen voor het geschetste beeld dan lang bij je blijven?
Het antwoord kun je vast al invullen, het is niet voor niets een retorische vraag. Want het komt er op neer: Je moet goed doen en dat naar buiten brengen. Niet een beeld naar buiten brengen en hopen dat het goed gaat. Merkontwikkeling is een integraal proces in je organisatie en ligt niet alleen bij één afdeling in je organisatie. Daarom spreken wij ook het liefst van merketing en merketeers.
“Daarnaast is het veel prettiger om te werken voor een merk dat met een hoger doel bezig is en dat verder gaat dan waardevermeerdering voor aandeelhouders.”
Alles start bij de identiteit
Alles, maar dan ook alles binnen marketing, organisaties en merkontwikkeling start bij de identiteit van je merk en organisatie. Welke betekenis heb je op de wereld? Hoe kijk je naar je markt en welke rol speel je hierin? En wat zijn de belangrijkste grondbeginselen van je organisatie? Zo maar een aantal vragen waar je antwoord op moet kunnen geven. De identiteit is namelijk het kompas waarop de organisatie drijft. Deze identiteit is aantrekkelijk voor klanten en aantrekkelijk voor medewerkers.
Focus op medewerkers
Nu hoor ik je al vragen: Moeten we dan helemaal niets doen met employer branding? Tuurlijk is het verstandig om in de communicatie je ook te richten tot talenten die je aan de organisatie wilt binden. Dat is immers een belangrijk onderdeel van de merkreis en het waarmaken van je merkverhaal. Maar laat het een logisch geheel vormen met je gehele branding. Want deze verhalen zijn één.
Download het e-book Sterk Werkgeversmerk
Wil je aan de slag met jullie werkgeversmerk? In het e-book Sterk Werkgeversmerk behandelen we:
Trends en uitdagingen: Begrijp de huidige arbeidsmarkt en waarom een sterk werkgeversmerk onmisbaar is.
De merkreis: Ontdek het 7-stappenplan om een merk op te bouwen dat zowel extern als intern impact maakt.
Praktische tips: Handige adviezen om direct aan de slag te gaan met jouw werkgeversmerk.
Succesverhalen: Leer van de best practices van toonaangevende bedrijven.
Ga aan de slag met de merkreis
Dan komen we tot ons stokpaardje: Ga op merkreis met je medewerkers. De merkreis is een chronologische manier om structureel aan de slag te gaan met merkontwikkeling. Een belangrijke stap in de merkreis is ‘cultuur & leiderschap’ waarin je medewerkers aan je merk wilt binden én wilt ontwikkelen om je missie te ondersteunen.
Wil je weten hoe je merkreis eruit ziet en samen met ons kijken naar de ontwikkeling van je merk? Boek dan een merksessie.
Employer branding is branding

Er wordt de laatste jaren veel geschreven over employer branding. Met één duidelijke oorzaak: Er is een krapte op de arbeidsmarkt. Voor ons betekent het feit dat je wil inzetten op employer branding, dat je algehele branding niet op orde is. Waarom? Dat leggen we uit.
Waarom maken we verschil?
Ten eerste: Waarom maken we eigenlijk verschil tussen branding en employer branding? Natuurlijk begrijpen we dat er een verschil zit in de doelgroep waar naartoe je communiceert. Alleen is branding (of merkontwikkeling zoals wij het liever noemen) niet een proces van alleen communiceren. Branding is het proces van je merk neerzetten en uitdragen. Naar welke doelgroep dan ook. Branding is de kern van alles.
Met andere woorden: Als je aan employer branding gaat doen, zie je vaak dat het merk zelf niet weet waarvoor het staat en waarvoor het gaat. Heb je als merk namelijk een duidelijk beeld en een duidelijk verhaal, dan is dat interessant voor mensen. En dat zijn zowel medewerkers, klanten, samenwerkingspartners, etc.
Net als bij branding: Je moet het waarmaken
Eén van de grootste problemen bij merkontwikkeling is dat het veel geroeptoeter is, maar dat er in de praktijk weinig van komt. Veel merken beloven de gehele wereld, laten een heel mooi beeld zijn, maar als je in aanraking komt met het merk maken ze het niet waar. Dat zie je ook bij de vele manieren waarop employer branding wordt toegepast: Er wordt een mooi beeld geschetst als werkgever, terwijl het beeld niet strookt met de werkelijkheid. Denk je dat medewerkers die komen voor het geschetste beeld dan lang bij je blijven?
Het antwoord kun je vast al invullen, het is niet voor niets een retorische vraag. Want het komt er op neer: Je moet goed doen en dat naar buiten brengen. Niet een beeld naar buiten brengen en hopen dat het goed gaat. Merkontwikkeling is een integraal proces in je organisatie en ligt niet alleen bij één afdeling in je organisatie. Daarom spreken wij ook het liefst van merketing en merketeers.
“Daarnaast is het veel prettiger om te werken voor een merk dat met een hoger doel bezig is en dat verder gaat dan waardevermeerdering voor aandeelhouders.”
Alles start bij de identiteit
Alles, maar dan ook alles binnen marketing, organisaties en merkontwikkeling start bij de identiteit van je merk en organisatie. Welke betekenis heb je op de wereld? Hoe kijk je naar je markt en welke rol speel je hierin? En wat zijn de belangrijkste grondbeginselen van je organisatie? Zo maar een aantal vragen waar je antwoord op moet kunnen geven. De identiteit is namelijk het kompas waarop de organisatie drijft. Deze identiteit is aantrekkelijk voor klanten en aantrekkelijk voor medewerkers.
Focus op medewerkers
Nu hoor ik je al vragen: Moeten we dan helemaal niets doen met employer branding? Tuurlijk is het verstandig om in de communicatie je ook te richten tot talenten die je aan de organisatie wilt binden. Dat is immers een belangrijk onderdeel van de merkreis en het waarmaken van je merkverhaal. Maar laat het een logisch geheel vormen met je gehele branding. Want deze verhalen zijn één.
Download het e-book Sterk Werkgeversmerk
Wil je aan de slag met jullie werkgeversmerk? In het e-book Sterk Werkgeversmerk behandelen we:
Trends en uitdagingen: Begrijp de huidige arbeidsmarkt en waarom een sterk werkgeversmerk onmisbaar is.
De merkreis: Ontdek het 7-stappenplan om een merk op te bouwen dat zowel extern als intern impact maakt.
Praktische tips: Handige adviezen om direct aan de slag te gaan met jouw werkgeversmerk.
Succesverhalen: Leer van de best practices van toonaangevende bedrijven.
Ga aan de slag met de merkreis
Dan komen we tot ons stokpaardje: Ga op merkreis met je medewerkers. De merkreis is een chronologische manier om structureel aan de slag te gaan met merkontwikkeling. Een belangrijke stap in de merkreis is ‘cultuur & leiderschap’ waarin je medewerkers aan je merk wilt binden én wilt ontwikkelen om je missie te ondersteunen.
Wil je weten hoe je merkreis eruit ziet en samen met ons kijken naar de ontwikkeling van je merk? Boek dan een merksessie.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.