5 bedrijven die niet meer bestaan (door te late rebranding)
Rebranding is een belangrijk proces voor je organisatie. Eerder al schreven we een artikelen met de titels Is jouw merk toekomstbestendig? en Heeft jouw merk nog wel bestaansrecht? Steeds vaker zijn er bedrijven die niet tijdig met merkontwikkeling bezig zijn, waardoor ze failliet gaan. In dit artikel ontvang je 5 bedrijven die niet meer bestaan door te late rebranding.
1. Kodak
Het allermooiste voorbeeld is Kodak. Het bedrijf ontwikkelde zelf de techniek voor digitale fotografie, maar geloofde er niet in. Zij bleven vasthouden aan het businessmodel voor de analoge fotografie en werden aan alle kanten ingehaald door concurrenten die zich focusten op, jawel: de digitale fotografie. Door niet tijdig hun merk verder te ontwikkelen moest het merk in 2012 faillissement aanvragen. Een roemrucht merk ging onder.
“Het ontbrak aan een duidelijke identiteit voor het merk, waardoor de winkels geen verrassend assortiment voerde, klanten niet wisten waarom ze bij de V&D moesten kopen.”
2. Schoenenreus
Ooit was het merk een belangrijke speler in de winkelstraten: De Schoenenreus. Het merk werd opgericht door René de Vroomen nadat zijn toenmalig werkgever failliet ging. In 2018 waren er liefst 216 filialen in de Benelux. Het was daarmee één van de grootste spelers in de markt. Maar zoals zoveel merken in de modebranche wist Schoenenreus niet tijdig in te spelen op de beweging naar online. De identiteit van Schoenenreus was daarmee te onduidelijk voor consumenten om hen in de winkelstraat op te zoeken. Zo ging het steeds slechter met het merk en moest het in 2013 voor het eerst een faillissement aanvragen. Uiteindelijk kwam er een doorstart, zonder échte rebranding van het merk. In 2015 ging het merk voorgoed failliet.
3. V&D
Online winkelen heeft tot zekere hoogte ook de V&D het moeilijk gemaakt. Er waren ook heel wat andere dubieuze beslissingen die het merk de das om deden. Maar de kern van het verhaal: Het merk had te weinig bestaansrecht onder hun doelgroep. Het ontbrak aan een duidelijke identiteit voor het merk, waardoor de winkels geen verrassend assortiment voerden en klanten niet wisten waarom ze bij de V&D moesten kopen. Daarmee zetten ze te laat de stap naar online. Door tijdig bij te sturen kon een groot deel van de problemen voorkomen worden. We weten allemaal hoe het is geëindigd.
4. Free Record Shop
Als je vroeger een single of CD wilde kopen, was de kans groot dat je naar Free Record Shop ging. Voordat streaming een groot ding werd, floreerde het bedrijf. Alleen dreven ze alleen op de winkels en zagen ze de veranderingen in de markt en de wereld niet aankomen. Zelfs kregen ze tot tweemaal toe de kans om Bol.com over te nemen, maar besloten ze dit niet te doen. De identiteit van het merk werd niet op tijd aangesloten bij de nieuwe tijdsgeest. Hierdoor moest het merk in 2014 een faillissement aanvragen.
5. Kijkshop
De vitrine-winkel was een veel gezien beeld in de winkelstraat, maar sukkelde jarenlang met een imagoprobleem. Nadat het merk een aantal keer werd verkocht, zette het vol in op het online winkelen. Alleen bleken ze met hun oude identiteit niet opgewassen tegen Bol.com en Amazon. Een ander uiterlijk bleek niet de oplossing te zijn. Daardoor verdween Kijkshop in 2021 voorgoed.
Download de gratis Rebranding Gids
Zelf aan de slag met rebranding? Download dan de gratis Rebranding Gids: De reis naar een nieuwe merkidentiteit. In deze gids behandelen we:
Wat rebranding is en waarom betekenis zó belangrijk is;
Wat de redenen voor rebranding zijn;
Het stappenplan om met de rebranding aan de slag te gaan;
Geslaagde en mislukte voorbeelden van Rebranding;
Tips en trucks bij het rebranding-proces.
Identiteit als basis
Veel van de verdwenen voorbeelden die hierboven genoemd zijn, hebben één en dezelfde oorzaak: Verliezen van hun identiteit. In onze ogen bestaat de identiteit van je organisatie en merk uit je betekenis, de visie & missie en de merkpersoonlijkheid.
De betekenis verandert nooit of zelden. En dat zie je ook bij bovenstaande voorbeelden. De kern van kwaliteit voor Kodak is nooit slecht geweest. Maar de visie op de wereld, de rol en missie die zij daarin hebben, hebben ze nooit aan de tijdsgeest weten aan te passen. Dat betekent ook dat je de persoonlijkheid van je merk aan de tijdsgeest moet aanpassen. Als merk dien je continu met merkontwikkeling bezig te zijn. Door geregeld nieuwe mensen en meningen aan te laten sluiten in de organisatie, zorg je ervoor dat er een basis ontstaat om je merk bij te sturen.
Merkreis

Ons advies is voor iedereen: Ga op merkreis met je medewerkers. De merkreis is een model om structureel aan de slag te gaan met merkontwikkeling. Daarmee staat je merk nooit stil, omdat je naar aanleiding van alles wat je doet de merkreis opnieuw doorloopt. Alles over de merkreis en hoe je deze inzet lees je in het heldenmerkpakket.
5 bedrijven die niet meer bestaan (door te late rebranding)

Rebranding is een belangrijk proces voor je organisatie. Eerder al schreven we een artikelen met de titels Is jouw merk toekomstbestendig? en Heeft jouw merk nog wel bestaansrecht? Steeds vaker zijn er bedrijven die niet tijdig met merkontwikkeling bezig zijn, waardoor ze failliet gaan. In dit artikel ontvang je 5 bedrijven die niet meer bestaan door te late rebranding.
1. Kodak
Het allermooiste voorbeeld is Kodak. Het bedrijf ontwikkelde zelf de techniek voor digitale fotografie, maar geloofde er niet in. Zij bleven vasthouden aan het businessmodel voor de analoge fotografie en werden aan alle kanten ingehaald door concurrenten die zich focusten op, jawel: de digitale fotografie. Door niet tijdig hun merk verder te ontwikkelen moest het merk in 2012 faillissement aanvragen. Een roemrucht merk ging onder.
“Het ontbrak aan een duidelijke identiteit voor het merk, waardoor de winkels geen verrassend assortiment voerde, klanten niet wisten waarom ze bij de V&D moesten kopen.”
2. Schoenenreus
Ooit was het merk een belangrijke speler in de winkelstraten: De Schoenenreus. Het merk werd opgericht door René de Vroomen nadat zijn toenmalig werkgever failliet ging. In 2018 waren er liefst 216 filialen in de Benelux. Het was daarmee één van de grootste spelers in de markt. Maar zoals zoveel merken in de modebranche wist Schoenenreus niet tijdig in te spelen op de beweging naar online. De identiteit van Schoenenreus was daarmee te onduidelijk voor consumenten om hen in de winkelstraat op te zoeken. Zo ging het steeds slechter met het merk en moest het in 2013 voor het eerst een faillissement aanvragen. Uiteindelijk kwam er een doorstart, zonder échte rebranding van het merk. In 2015 ging het merk voorgoed failliet.
3. V&D
Online winkelen heeft tot zekere hoogte ook de V&D het moeilijk gemaakt. Er waren ook heel wat andere dubieuze beslissingen die het merk de das om deden. Maar de kern van het verhaal: Het merk had te weinig bestaansrecht onder hun doelgroep. Het ontbrak aan een duidelijke identiteit voor het merk, waardoor de winkels geen verrassend assortiment voerden en klanten niet wisten waarom ze bij de V&D moesten kopen. Daarmee zetten ze te laat de stap naar online. Door tijdig bij te sturen kon een groot deel van de problemen voorkomen worden. We weten allemaal hoe het is geëindigd.
4. Free Record Shop
Als je vroeger een single of CD wilde kopen, was de kans groot dat je naar Free Record Shop ging. Voordat streaming een groot ding werd, floreerde het bedrijf. Alleen dreven ze alleen op de winkels en zagen ze de veranderingen in de markt en de wereld niet aankomen. Zelfs kregen ze tot tweemaal toe de kans om Bol.com over te nemen, maar besloten ze dit niet te doen. De identiteit van het merk werd niet op tijd aangesloten bij de nieuwe tijdsgeest. Hierdoor moest het merk in 2014 een faillissement aanvragen.
5. Kijkshop
De vitrine-winkel was een veel gezien beeld in de winkelstraat, maar sukkelde jarenlang met een imagoprobleem. Nadat het merk een aantal keer werd verkocht, zette het vol in op het online winkelen. Alleen bleken ze met hun oude identiteit niet opgewassen tegen Bol.com en Amazon. Een ander uiterlijk bleek niet de oplossing te zijn. Daardoor verdween Kijkshop in 2021 voorgoed.
Download de gratis Rebranding Gids
Zelf aan de slag met rebranding? Download dan de gratis Rebranding Gids: De reis naar een nieuwe merkidentiteit. In deze gids behandelen we:
Wat rebranding is en waarom betekenis zó belangrijk is;
Wat de redenen voor rebranding zijn;
Het stappenplan om met de rebranding aan de slag te gaan;
Geslaagde en mislukte voorbeelden van Rebranding;
Tips en trucks bij het rebranding-proces.
Identiteit als basis
Veel van de verdwenen voorbeelden die hierboven genoemd zijn, hebben één en dezelfde oorzaak: Verliezen van hun identiteit. In onze ogen bestaat de identiteit van je organisatie en merk uit je betekenis, de visie & missie en de merkpersoonlijkheid.
De betekenis verandert nooit of zelden. En dat zie je ook bij bovenstaande voorbeelden. De kern van kwaliteit voor Kodak is nooit slecht geweest. Maar de visie op de wereld, de rol en missie die zij daarin hebben, hebben ze nooit aan de tijdsgeest weten aan te passen. Dat betekent ook dat je de persoonlijkheid van je merk aan de tijdsgeest moet aanpassen. Als merk dien je continu met merkontwikkeling bezig te zijn. Door geregeld nieuwe mensen en meningen aan te laten sluiten in de organisatie, zorg je ervoor dat er een basis ontstaat om je merk bij te sturen.
Merkreis

Ons advies is voor iedereen: Ga op merkreis met je medewerkers. De merkreis is een model om structureel aan de slag te gaan met merkontwikkeling. Daarmee staat je merk nooit stil, omdat je naar aanleiding van alles wat je doet de merkreis opnieuw doorloopt. Alles over de merkreis en hoe je deze inzet lees je in de Rebranding Gids: De reis naar een nieuwe merkidentiteit.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.