Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Storytelling is het strategische instrument om jouw missie als marketinginstrument in te zetten voor je merk. Met storytelling raak je fans met je merkverhaal. Maar hoe begin je nu met het storytelling? In dit artikel nemen we je mee in hoe je storytelling in moet zetten.
De basis is jouw merkverhaal, het verhaal van jouw bedrijf. Start dus met het vangen van jouw zogeheten corporate story. Elk verhaal heeft een zelfde blauwdruk, dus ook jouw verhaal. Om jouw verhaal te vangen doorloop je de volgende stappen:
“Bekijk ook eens de klantreis van je klant, waar vertel je op welk moment je verhaal?”
Op basis van het corporate verhaal van jouw merk ga je rubrieken bedenken die bij jouw merkverhaal passen. Bedenk welke onderwerpen jij met je verhaal kunt onderscheiden. Pak een groot vel papier en zet jouw verhaal in het midden. Bedenk op basis van jouw verhaal dan alle onderwerpen en rubrieken die je kunt bedenken. Vervolgens kies je daar hooguit 5 rubrieken uit die je wilt gebruiken in je storytelling.
Laten we als voorbeeld Fietskoeriers Apeldoorn nemen, het koeriersbedrijf dat duurzaam hun pakketten rondbrengt. De rubrieken die bij Fietskoeriers Apeldoorn passen zijn:
Op basis van deze rubrieken ga je verder werken aan verschillende contentonderdelen. Je gaat bijvoorbeeld nadenken over de verschillende contexten en perspectieven waaruit je het verhaal vanuit die specifieke context of dat perspectief kan vertellen. In de contentwereld noem je de contentonderdelen fromats. Je gaat dus aan de slag met formats voor deze rubrieken. Een format is een sjabloon waarbinnen je het (een deel) van je merkverhaal gaat vertellen vanuit het perspectief van de rubriek.
Op basis van de thema’s die we hebben bedacht voor Fietskoeriers Apeldoorn, kunnen we gaan nadenken over de verschillende formats om dit verhaal te vertellen. Denk hierbij aan:
Op deze manier kunnen we nog wel even doorgaan met formats bedenken, je merkt: Er zijn veel verschillende perspectieven om het verhaal te vertellen. Bekijk ook eens de klantreis van je klant, waar vertel je op welk moment je verhaal?
Voor iedere format die je verder gaat uitwerken is het verstandig om je verhaal te vertellen vanuit een vast stramien. Wij hebben daarvoor het storyboard ontwikkelt, waarin je via 5 stappen je contentverhaal kunt opzetten. De 5 stappen in het storyboard zijn:
Meer informatie over deze stappen en hoe TOMS Shoes dit heeft ingericht lees je in het artikel Vang je verhaal in 5 stappen.
Wanneer er allerlei formats zijn ontwikkeld die je kunt delen met je klanten, ga je afleveringen en verschillende manieren verzinnen om het verhaal op te delen. Voorbeeld van Fietskoeriers Apeldoorn: de cijfers die aangeven dat Fietskoeriers Apeldoorn duurzamer is dan alle andere koeriers. Op basis van dit subverhaal kunnen we verschillende onderdelen gaan verzinnen, zoals:
Ook in deze afleveringen kunnen we nog wel even doorgaan, het idee is duidelijk.
Zie ook: Ontwikkel je bedrijf naar een een heldenbedrijf met het HERO-Talent programma
Als laatste ga je kijken naar de vorm van de content die je gaat gebruiken. Zet je video’s in, ga je voor tekst of toch voor afbeeldingen? Ga je alleen online je verhaal vertellen of doe je dat ook offline? En via welke kanalen kun je de interactie aangaan met je klanten op basis van jouw verhalen? Vorm op deze manier jouw plan om storytelling in te zetten voor je merk.
Lees voor het maken van je contentmarketingplan ook: Storytelling marketingplan, zo doe je dat! Deel 4: Zo zet je contentmarketing in voor je merk
Storytelling is het strategische instrument om jouw missie als marketinginstrument in te zetten voor je merk. Met storytelling raak je fans met je merkverhaal. Maar hoe begin je nu met het storytelling? In dit artikel nemen we je mee in hoe je storytelling in moet zetten.
De basis is jouw merkverhaal, het verhaal van jouw bedrijf. Start dus met het vangen van jouw zogeheten corporate story. Elk verhaal heeft een zelfde blauwdruk, dus ook jouw verhaal. Om jouw verhaal te vangen doorloop je de volgende stappen:
“Bekijk ook eens de klantreis van je klant, waar vertel je op welk moment je verhaal?”
Op basis van het corporate verhaal van jouw merk ga je rubrieken bedenken die bij jouw merkverhaal passen. Bedenk welke onderwerpen jij met je verhaal kunt onderscheiden. Pak een groot vel papier en zet jouw verhaal in het midden. Bedenk op basis van jouw verhaal dan alle onderwerpen en rubrieken die je kunt bedenken. Vervolgens kies je daar hooguit 5 rubrieken uit die je wilt gebruiken in je storytelling.
Laten we als voorbeeld Fietskoeriers Apeldoorn nemen, het koeriersbedrijf dat duurzaam hun pakketten rondbrengt. De rubrieken die bij Fietskoeriers Apeldoorn passen zijn:
Op basis van deze rubrieken ga je verder werken aan verschillende contentonderdelen. Je gaat bijvoorbeeld nadenken over de verschillende contexten en perspectieven waaruit je het verhaal vanuit die specifieke context of dat perspectief kan vertellen. In de contentwereld noem je de contentonderdelen fromats. Je gaat dus aan de slag met formats voor deze rubrieken. Een format is een sjabloon waarbinnen je het (een deel) van je merkverhaal gaat vertellen vanuit het perspectief van de rubriek.
Op basis van de thema’s die we hebben bedacht voor Fietskoeriers Apeldoorn, kunnen we gaan nadenken over de verschillende formats om dit verhaal te vertellen. Denk hierbij aan:
Op deze manier kunnen we nog wel even doorgaan met formats bedenken, je merkt: Er zijn veel verschillende perspectieven om het verhaal te vertellen. Bekijk ook eens de klantreis van je klant, waar vertel je op welk moment je verhaal?
Voor iedere format die je verder gaat uitwerken is het verstandig om je verhaal te vertellen vanuit een vast stramien. Wij hebben daarvoor het storyboard ontwikkelt, waarin je via 5 stappen je contentverhaal kunt opzetten. De 5 stappen in het storyboard zijn:
Meer informatie over deze stappen en hoe TOMS Shoes dit heeft ingericht lees je in het artikel Vang je verhaal in 5 stappen.
Wanneer er allerlei formats zijn ontwikkeld die je kunt delen met je klanten, ga je afleveringen en verschillende manieren verzinnen om het verhaal op te delen. Voorbeeld van Fietskoeriers Apeldoorn: de cijfers die aangeven dat Fietskoeriers Apeldoorn duurzamer is dan alle andere koeriers. Op basis van dit subverhaal kunnen we verschillende onderdelen gaan verzinnen, zoals:
Ook in deze afleveringen kunnen we nog wel even doorgaan, het idee is duidelijk.
Zie ook: Ontwikkel je bedrijf naar een een heldenbedrijf met het HERO-Talent programma
Als laatste ga je kijken naar de vorm van de content die je gaat gebruiken. Zet je video’s in, ga je voor tekst of toch voor afbeeldingen? Ga je alleen online je verhaal vertellen of doe je dat ook offline? En via welke kanalen kun je de interactie aangaan met je klanten op basis van jouw verhalen? Vorm op deze manier jouw plan om storytelling in te zetten voor je merk.
Lees voor het maken van je contentmarketingplan ook: Storytelling marketingplan, zo doe je dat! Deel 4: Zo zet je contentmarketing in voor je merk
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.