In elk verhaal is er een hoofdpersoon: De held van het verhaal. Deze persoon heeft een eigen leven waarin veel gebeurt. Omschrijf jouw held en zijn rol binnen het verhaal, omschrijf uit wat voor gezin hij komt, hoe hij opgroeide, etc. Dit kan dus de oprichter van je merk zijn, maar ook het merk als personage. Maar je kunt ook je klant als held neerzetten.
Omschrijf (beeldend) de wereld van de held. Hoe zag de wereld van de held eruit voordat je held op reis ging? In deze eerste stap omschrijf je de ‘oude wereld’ waarin in de held leefde, voordat er verandering kwam. Het is goed om dit heel beeldend te beschrijven, probeer anekdotes toe te voegen, om het verhaal nog meer te laten leven. Hierdoor krijgt je held meer karakter en inlevingsvermogen voor de lezer/ kijker.
De wereld van de held zijn ook de andere personages die in deze wereld zich voordoen. Welke mensen zijn er in de omgeving van de held? Wie beïnvloedt de held? Dit is het begin van je heldenverhaal.