Vaak begint het grootste probleem al bij de formulering van de missie. De missie is een de grote opdracht die je met jouw bedrijf hebt. Vaak wordt de missie alleen niet als opdracht gezien, maar als een beschrijving van het merk. Daarmee wordt het niet een hoger doel dat ze willen bereiken, waardoor de missie niet aantrekt. Er komen dan beschrijvingen zoals:
Wij willen een bijdrage leveren aan de groei van ieder kind, specifiek de kansarme kinderen.
Daarmee kan ik heel gechargeerd beweren dat wanneer zij een bijdrage geleverd hebben aan één kind ze hun missie hebben volbracht. Daarmee zou het bestaansrecht van deze organisatie erop zitten. Toch is het vaak niet zo. Wanneer de missie wordt omschreven als:
Onze missie is om in 2030 ieder Nederlands kind dezelfde kansen te bieden waardoor ieder kind kan groeien.
spreekt de missie al veel meer. Dit komt omdat er handelingsperspectief in de missie zit. Zorg er dus voor dat je jouw missie als opdracht ziet.
Lees ook: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan