Marketingactivatie in 5 stappen

De merkverhalen zijn de kracht van je merk. Deze verhalen raken je publiek en zorgen ervoor dat ze fans worden. Je merkverhalen inzetten om je publiek te activeren is belangrijk, omdat ze daarmee je merk gaan ervaren. In dit artikel lees je de 5 stappen om marketingactivatie in te zetten voor je merk.

Wat is marketingactivatie?

Te beginnen is het goed om te bedenken wat marketingactivatie nu eigenlijk is. Letterlijk is het de klant activeren om in actie te komen omtrent je merk. Binnen marketingactivatie kunnen we 2 verschillende definities onderscheiden:

  1. Merkactivatie: met merkactivatie vergroot je de betrokkenheid van het publiek bij je merk. De emotionele band van je klant met jouw merk wordt met merkactivatie versterkt.
  2. Productactivatie: met productactivatie wil je publiek activeren om naar de kooplocatie van je merk te komen, dit is bijvoorbeeld je webshop of winkelpand. Voor dienstverleners zijn dit bijvoorbeeld de belangrijke pagina’s van je website waar ze duidelijk in actie kunnen komen.

Kortom: marketingactivatie zijn alle acties die je onderneemt om direct of indirect van je geïnteresseerden klanten te maken.

Het stappenplan voor marketingactivatie

Welke vorm van marketingactivatie het ook is, het activeren van je publiek kent een vast stappenplan. Hierbij gaan we ervanuit dat de fundering van je merk als een huis staat. Zo niet adviseren we je om eerst het artikel Bouwen van een merkfundering te lezen.

Stap 1: Stel heldere doelen

Alles wat je doet begint bij het stellen van heldere doelen. De doelen voor marketingactivatie die komen niet uit de losse pols, die zijn gelieerd aan je bedrijfs- en marketingdoelstellingen. Op basis van deze doelstellingen stel je de doelstellingen voor marketingactivatie vast. Wat wil je hiermee bereiken? Wat je uiteindelijke doel?

Stap 2: Van doelgroep naar publiek: Leer ze goed kennen

Wanneer je doelstellingen helder zijn is het tijd voor de volgende stap: Je publiek. We geven hier bewust het woord publiek aan, omdat je daarmee breder denkt dan alleen je doelgroep. Je doelgroep bepaal je door heel gericht een groep te ontwikkelen waarop je je gaat richten. Door je op een publiek te richten, bekijk je het breder.

In alle gevallen gaat het er namelijk niet om wat jij over wil brengen, maar wat interessant is voor het publiek. Leer je publiek daardoor heel goed kennen. Weet wat hun levenswereld is, wat hun beweegt en wat zij interessant vinden. Door je publiek zo goed te leren kennen zorg je ervoor dat je weet hoe jouw merk relevant en interessant voor ze kan zijn.

Stap 3: Onderscheidend zijn met je activatie door aan te sluiten bij je identiteit én het publiek

Bij marketingactivatie is creativiteit erg belangrijk om je te onderscheiden van je concurrenten. Het doel is om en concept te ontwikkelen waarbij je de activatie laat aansluiten bij je publiek én je eigen merk. De activatie moet als een jas passen bij de authenticiteit van je merk én moet relevant en interessant zijn voor je publiek.

Zo is het publiek van Albert Heijn gezinnen. Eén van de vragen die het publiek zich elke dag weer stelt is: Wat eten we vandaag? Door op deze vraag in te spelen met een relevant platform Allerhande waarin het publiek geïnspireerd worden door lekkere recepten. Hierdoor wordt het publiek geactiveerd om met het merk te spelen.

Wat belangrijk is, is dat je een goede vorm vindt van je activatieconcept. Het ligt er aan het doel wat je wilt bereiken. De vorm van Albert Heijn is een platform die via de zoekmachines goed vindbaar is. Daarnaast zijn er nog verschillende andere vormen, zoals het ontwikkelen van een campagne, omdat je een tijdelijk doel hebt. Bij je marketingactivatieconcept is het inspelen op de klantreis essentieel. Breng in kaart hoe de reis van jouw publiek loopt en speel daarop in door je marketingprogramma’s in te zetten.

Stap 4: Perfecte uitvoering

De uitvoering van je concept is het belangrijkste wat er is. Of je nu een campagne, een platform of een andere vorm hebt voor je concept, de uitvoering moet perfect zijn. Bedenk bij je marketingactivatie goed na over hoe de mediamix eruitziet zodat het goed aansluit bij je marketingprogramma’s. Hierin kijk welke offline en online middelen je inzet om je merkverhaal te vertellen en je publiek te activeren.

In het voorbeeld van Allerhande is het platform goed uitgevoerd, maar het succes van het platform is dat ze bij het intikken van de vraag Wat eten we vandaag in de top van de zoekresultaten weer komen. Daarnaast zijn deze ook via offlinekanalen in de Allerhande Magazine te vinden.

Stap 5: Evalueren en leren

De laatste stap is om je marketingactivatie op vaste momenten te monitoren. Hierdoor kun je evalueren of je op weg bent om je doelstellingen te behalen. Je kunt leren van de resultaten en daarmee je activatie doorontwikkelen om het meer aan te laten sluiten bij je publiek.

Het succes van marketingactivatie zit in een goede merkfundering. Zonder merkfundering is geen activatie succesvol. Doorloop de merkreis chronologisch door, zodat je activaties succesvol worden. Maak vervolgens een goed plan, waarbinnen de marketingactivatie vallen. In de reeks Storytelling Marketingplan lees je hier alles over. Voor voorbeelden en informatie over marketingactivatie lees je het artikel Marketingstrategie-ontwikkeling en marketingactivatie.

Wil je aan de slag met je merk? Download dan het heldenmerk-pakket, deze ontvang je exclusief in je mailbox.

Marketingactivatie in 5 stappen

Marketingactivatie in 5 stappen

De merkverhalen zijn de kracht van je merk. Deze verhalen raken je publiek en zorgen ervoor dat ze fans worden. Je merkverhalen inzetten om je publiek te activeren is belangrijk, omdat ze daarmee je merk gaan ervaren. In dit artikel lees je de 5 stappen om marketingactivatie in te zetten voor je merk.

Wat is marketingactivatie?

Te beginnen is het goed om te bedenken wat marketingactivatie nu eigenlijk is. Letterlijk is het de klant activeren om in actie te komen omtrent je merk. Binnen marketingactivatie kunnen we 2 verschillende definities onderscheiden:

  1. Merkactivatie: met merkactivatie vergroot je de betrokkenheid van het publiek bij je merk. De emotionele band van je klant met jouw merk wordt met merkactivatie versterkt.
  2. Productactivatie: met productactivatie wil je publiek activeren om naar de kooplocatie van je merk te komen, dit is bijvoorbeeld je webshop of winkelpand. Voor dienstverleners zijn dit bijvoorbeeld de belangrijke pagina’s van je website waar ze duidelijk in actie kunnen komen.

Kortom: marketingactivatie zijn alle acties die je onderneemt om direct of indirect van je geïnteresseerden klanten te maken.

Het stappenplan voor marketingactivatie

Welke vorm van marketingactivatie het ook is, het activeren van je publiek kent een vast stappenplan. Hierbij gaan we ervanuit dat de identiteit van je merk als een huis staat. Zo niet adviseren we je om eerst de serie Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan te lezen.

Stap 1: Stel heldere doelen

Alles wat je doet begint bij het stellen van heldere doelen. De doelen voor marketingactivatie die komen niet uit de losse pols, die zijn gelieerd aan je bedrijfs- en marketingdoelstellingen. Op basis van deze doelstellingen stel je de doelstellingen voor marketingactivatie vast. Wat wil je hiermee bereiken? Wat je uiteindelijke doel?

Stap 2: Van doelgroep naar publiek: Leer ze goed kennen

Wanneer je doelstellingen helder zijn is het tijd voor de volgende stap: Je publiek. We geven hier bewust het woord publiek aan, omdat je daarmee breder denkt dan alleen je doelgroep. Je doelgroep bepaal je door heel gericht een groep te ontwikkelen waarop je je gaat richten. Door je op een publiek te richten, bekijk je het breder.

In alle gevallen gaat het er namelijk niet om wat jij over wil brengen, maar wat interessant is voor het publiek. Leer je publiek daardoor heel goed kennen. Weet wat hun levenswereld is, wat hun beweegt en wat zij interessant vinden. Door je publiek zo goed te leren kennen zorg je ervoor dat je weet hoe jouw merk relevant en interessant voor ze kan zijn.

Stap 3: Onderscheidend zijn met je activatie door aan te sluiten bij je HeldenDNA én het publiek

Bij marketingactivatie is creativiteit erg belangrijk om je te onderscheiden van je concurrenten. Het doel is om en concept te ontwikkelen waarbij je de activatie laat aansluiten bij je publiek én je eigen merk. De activatie moet als een jas passen bij de authenticiteit van je merk én moet relevant en interessant zijn voor je publiek.

Zo is het publiek van Albert Heijn gezinnen. Eén van de vragen die het publiek zich elke dag weer stelt is: Wat eten we vandaag? Door op deze vraag in te spelen met een relevant platform Allerhande waarin het publiek geïnspireerd worden door lekkere recepten. Hierdoor wordt het publiek geactiveerd om met het merk te spelen.

Wat belangrijk is, is dat je een goede vorm vindt van je activatieconcept. Het ligt er aan het doel wat je wilt bereiken. De vorm van Albert Heijn is een platform die via de zoekmachines goed vindbaar is. Daarnaast zijn er nog verschillende andere vormen, zoals het ontwikkelen van een campagne, omdat je een tijdelijk doel hebt. Bij je marketingactivatieconcept is het inspelen op de klantreis essentieel. Breng in kaart hoe de reis van jouw publiek loopt en speel daarop in door je marketingprogramma’s in te zetten.

Stap 4: Perfecte uitvoering

De uitvoering van je concept is het belangrijkste wat er is. Of je nu een campagne, een platform of een andere vorm hebt voor je concept, de uitvoering moet perfect zijn. Bedenk bij je marketingactivatie goed na over hoe de mediamix eruitziet zodat het goed aansluit bij je marketingprogramma’s. Hierin kijk welke offline en online middelen je inzet om je merkverhaal te vertellen en je publiek te activeren.

In het voorbeeld van Allerhande is het platform goed uitgevoerd, maar het succes van het platform is dat ze bij het intikken van de vraag Wat eten we vandaag in de top van de zoekresultaten weer komen. Daarnaast zijn deze ook via offlinekanalen in de Allerhande Magazine te vinden.

Stap 5: Evalueren en leren

De laatste stap is om je marketingactivatie op vaste momenten te monitoren. Hierdoor kun je evalueren of je op weg bent om je doelstellingen te behalen. Je kunt leren van de resultaten en daarmee je activatie doorontwikkelen om het meer aan te laten sluiten bij je publiek.

Het succes van marketingactivatie zit in een goede merkfundering. Zonder merkfundering is geen activatie succesvol. Doorloop de merkreis chronologisch door, zodat je activaties succesvol worden. Maak vervolgens een goed plan, waarbinnen de marketingactivatie vallen. In de reeks Storytelling Marketingplan lees je hier alles over. Voor voorbeelden en informatie over marketingactivatie lees je het artikel Marketingstrategie-ontwikkeling en marketingactivatie.

Wil je aan de slag met je merk? Download dan het heldenmerk-pakket, deze ontvang je exclusief in je mailbox.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.