Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan
Stap 5: Verankeren van je merkidentiteit

De merkidentiteit is voor iedere organisatie de krachtige basis om een toekomstbestendig merk te zijn. In de afgelopen artikelen hebben we je meegenomen in de manier waarop je de merkidentiteit van je merk kan ontdekken. In dit artikel gaan we verder in hoe je de merkidentiteit kan verankeren in je organisatie.

Ontdek de merkidentiteit in 5 stappen

Het ontwikkelen van de merkidentiteit is een mooi en soms lastig proces. Dit proces kent 5 stappen:

  1. Ontdekken van de betekenis
  2. Ontwikkel een heldere visie
  3. Formuleer je heldenmissie
  4. Het vastleggen van de merkpersoonlijkheid
  5. Verankeren van je merkidentiteit

In het eerste artikel in deze serie hebben we je meegenomen in het ontdekken van de betekenis van je merk. In het tweede artikel zijn we verder ingegaan om het ontwikkelen van de heldenvisie om in het derde artikel de heldenmissie te bespreken. In het vorige artikel gingen we in op het vastleggen van de merkpersoonlijkheid van je merk.

In dit artikel nemen we je mee in het verankeren van je merk binnen je organisatie.

Download het gratis heldenmerkpakket

Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:

Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;

Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;

Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.

Merkpaspoort

Een van de belangrijkste onderdelen om je merk te verankeren is om je merkidentiteit vast te leggen. Wij doen dit door een markpaspoort te ontwikkelen van je merk. In combinatie met de richtlijnen omtrent je huisstijl is dit merkhandboek het heilige boek van je merk. Iedere medewerker kan hierin lezen waar het merk voor staat en wat het merk belangrijk vindt. Iedere nieuwe medewerker kan met het paspoort worden ingewerkt. Het merkpaspoort bestaat uit in ieder geval de volgende onderdelen:

  1. De roots en de betekenis van het merk;
  2. De visie;
  3. De missie;
  4. De routekaart om de missie te bereiken;
  5. De kernwaarden;
  6. De heldenkrachten;
  7. De merkpersoonlijkheid met richtlijnen voor de merktaal;
  8. De slogan en de positioneringspitch
  9. De propositiepitch.

Hoe je merkidentiteit verankert in de organisatie

Het borgen en verankeren van je merk, doe je door in fases de identiteit in de organisatie te introduceren. De fases om dit op te pakken zijn:

  1. Maak een etappeschema: Stel een gedetailleerd plan op met concrete doelen en mijlpalen. Dit schema helpt om het proces overzichtelijk te houden en zorgt ervoor dat alle betrokkenen weten welke acties er wanneer worden verwacht. Het bevat ook meetmomenten om de voortgang van de interne verankering te monitoren.
  2. Verkenningsreis: Laat de organisatie de nieuwe identiteit verkennen: Betrek alle medewerkers bij de merkverankering door hen actief kennis te laten maken met de nieuwe merkidentiteit. Organiseer workshops en sessies waarin medewerkers de kernwaarden kunnen ontdekken en bespreken. Dit vergroot de betrokkenheid en het draagvlak, wat essentieel is voor een succesvolle implementatie.
  3. Ontdekkingsreis: Ervaar het merk: Zorg ervoor dat de merkidentiteit niet alleen extern, maar ook intern wordt gedragen. Dit betekent dat de waarden van het merk zichtbaar moeten zijn in de organisatiecultuur. Gebruik interne communicatie en activiteiten, zoals blogs en lunch & learns, om het merkverhaal te versterken. Benoem merkbewakers om de naleving van de merkwaarden te waarborgen.
  4. Belevingsreis: het merk als basis: Stimuleer medewerkers om de merkwaarden dagelijks te beleven en uit te dragen. Ontwikkel leiderschap dat in lijn is met de merkwaarden en ondersteun medewerkers in hun rol als merkambassadeurs. Een buddysysteem kan hierbij helpen, waarbij collega’s elkaar ondersteunen om de merkwaarden te integreren in hun werk.
  5. Borgen en Verankeren: Zorg ervoor dat de merkidentiteit duurzaam wordt ingebed in alle aspecten van de organisatie, van klantinteracties tot interne processen. Introduceer bijvoorbeeld programma’s voor nieuwe medewerkers zodat zij de merkwaarden vanaf het begin begrijpen. Overweeg ook juridische structuren, zoals steward ownership, om de merkidentiteit te waarborgen.

Voor een uitgebreide uitleg van deze stappen, lees je het artikel Borgen van je merk, het stappenplan

Van marketeer naar merketeer

Om je merkidentiteit te verankeren binnen je marketingactiviteiten is het belangrijk je marketeers om te scholen naar merketeers. Marketing is steeds meer een vak aan het worden dat door ICT-partijen wordt overgenomen. Dat betekent dat marketeers steeds overbodiger worden, omdat software hun rol aan het overnemen is. Terwijl marketing veel meer is dan de input en output van cijfers en het bedenken van nieuwe campagnes.

Daarom opteren wij voor het transformeren van marketeers naar merketeers. Dat betekent dat marketing een nieuwe rol krijgt binnen je organisatie. Waar marketing momenteel een afdeling is, speelt het in de nieuwe vorm een integrale rol. Marketing heeft de merk en de missie centraal staan en geeft daarmee richting in je organisatie en voor je marketing.

Merketeers moeten het merk bewaken en op de juiste manier naar buiten brengen om de merkassociaties op te roepen. Daarmee zijn zij de paraplu waar de gehele organisatie baat bij heeft. Want marketing speelt zowel intern als extern. Een verhaal dat naar buiten wordt gebracht moet ook waar gemaakt worden.

Lees ook: Transformeer je medewerkers naar merketeers!

Merkbewaker

Bij de merketeers bespraken we al even de rol als merkbewakers. Het is verstandig om in ieder geval één persoon in je organisatie aan te stellen als merkbewaker. De rol hiervan is dat die persoon uiterst kritisch is op alles en iedereen vanuit het oogpunt van de merkidentiteit. Hierdoor zorg je ervoor dat je merk altijd de centrale rol blijft spelen die nodig is om op lange termijn impact te creëren.

Lees ook: De kracht van een merkbewaker in je organisatie

Aan de slag met merkidentiteit

Is jouw organisatie toe om te groeien naar een toekomstbestendig merk? Wil je meer bereiken met je bedrijf en echte betekenis toevoegen aan de samenleving? Dan is het tijd om aan de slag te gaan met de merkidentiteit van je organisatie. Graag helpen we je met inspiratie om de identiteit van je merk te ontwikkelen. Tijdens de Merksessie scannen we samen de staat van je merk en ontdekken we hoe jullie ideale merk eruit ziet. We sluiten af met het maken van een stappenplan om dit te bereiken. Vraag de Merksessie nu vrijblijvend aan!

Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan
Stap 6: Verankeren van je merkidentiteit

Verankeren van je merkidentiteit

De merkidentiteit is voor iedere organisatie de krachtige basis om een toekomstbestendig merk te zijn. In de afgelopen artikelen hebben we je meegenomen in de manier waarop je de merkidentiteit van je merk kan ontdekken. In dit artikel gaan we verder in hoe je de merkidentiteit kan verankeren in je organisatie.

Ontdek de merkidentiteit in 5 stappen

Het ontwikkelen van de merkidentiteit is een mooi en soms lastig proces. Dit proces kent 5 stappen:

  1. Ontdekken van de betekenis
  2. Ontwikkel een heldere visie
  3. Formuleer je heldenmissie
  4. Het vastleggen van de merkpersoonlijkheid
  5. Verankeren van je merkidentiteit

In het eerste artikel in deze serie hebben we je meegenomen in het ontdekken van de betekenis van je merk. In het tweede artikel zijn we verder ingegaan om het ontwikkelen van de heldenvisie om in het derde artikel de heldenmissie te bespreken. In het vorige artikel gingen we in op het vastleggen van de merkpersoonlijkheid van je merk.

In dit artikel nemen we je mee in het verankeren van je merk binnen je organisatie.

Download het gratis heldenmerkpakket

Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:

Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;

Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;

Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.

Merkpaspoort

Een van de belangrijkste onderdelen om je merk te verankeren is om je merkidentiteit vast te leggen. Wij doen dit door een markpaspoort te ontwikkelen van je merk. In combinatie met de richtlijnen omtrent je huisstijl is dit merkhandboek het heilige boek van je merk. Iedere medewerker kan hierin lezen waar het merk voor staat en wat het merk belangrijk vindt. Iedere nieuwe medewerker kan met het paspoort worden ingewerkt. Het merkpaspoort bestaat uit in ieder geval de volgende onderdelen:

  1. De roots en de betekenis van het merk;
  2. De visie;
  3. De missie;
  4. De routekaart om de missie te bereiken;
  5. De kernwaarden;
  6. De heldenkrachten;
  7. De merkpersoonlijkheid met richtlijnen voor de merktaal;
  8. De slogan en de positioneringspitch
  9. De propositiepitch.

Hoe je merkidentiteit verankert in de organisatie

Het borgen en verankeren van je merk, doe je door in fases de identiteit in de organisatie te introduceren. De fases om dit op te pakken zijn:

  1. Maak een etappeschema: Stel een gedetailleerd plan op met concrete doelen en mijlpalen. Dit schema helpt om het proces overzichtelijk te houden en zorgt ervoor dat alle betrokkenen weten welke acties er wanneer worden verwacht. Het bevat ook meetmomenten om de voortgang van de interne verankering te monitoren.
  2. Verkenningsreis: Laat de organisatie de nieuwe identiteit verkennen: Betrek alle medewerkers bij de merkverankering door hen actief kennis te laten maken met de nieuwe merkidentiteit. Organiseer workshops en sessies waarin medewerkers de kernwaarden kunnen ontdekken en bespreken. Dit vergroot de betrokkenheid en het draagvlak, wat essentieel is voor een succesvolle implementatie.
  3. Ontdekkingsreis: Ervaar het merk: Zorg ervoor dat de merkidentiteit niet alleen extern, maar ook intern wordt gedragen. Dit betekent dat de waarden van het merk zichtbaar moeten zijn in de organisatiecultuur. Gebruik interne communicatie en activiteiten, zoals blogs en lunch & learns, om het merkverhaal te versterken. Benoem merkbewakers om de naleving van de merkwaarden te waarborgen.
  4. Belevingsreis: het merk als basis: Stimuleer medewerkers om de merkwaarden dagelijks te beleven en uit te dragen. Ontwikkel leiderschap dat in lijn is met de merkwaarden en ondersteun medewerkers in hun rol als merkambassadeurs. Een buddysysteem kan hierbij helpen, waarbij collega’s elkaar ondersteunen om de merkwaarden te integreren in hun werk.
  5. Borgen en Verankeren: Zorg ervoor dat de merkidentiteit duurzaam wordt ingebed in alle aspecten van de organisatie, van klantinteracties tot interne processen. Introduceer bijvoorbeeld programma’s voor nieuwe medewerkers zodat zij de merkwaarden vanaf het begin begrijpen. Overweeg ook juridische structuren, zoals steward ownership, om de merkidentiteit te waarborgen.

Voor een uitgebreide uitleg van deze stappen, lees je het artikel Borgen van je merk, het stappenplan

Van marketeer naar merketeer

Om je merkidentiteit te verankeren binnen je marketingactiviteiten is het belangrijk je marketeers om te scholen naar merketeers. Marketing is steeds meer een vak aan het worden dat door ICT-partijen wordt overgenomen. Dat betekent dat marketeers steeds overbodiger worden, omdat software hun rol aan het overnemen is. Terwijl marketing veel meer is dan de input en output van cijfers en het bedenken van nieuwe campagnes.

Daarom opteren wij voor het transformeren van marketeers naar merketeers. Dat betekent dat marketing een nieuwe rol krijgt binnen je organisatie. Waar marketing momenteel een afdeling is, speelt het in de nieuwe vorm een integrale rol. Marketing heeft de merk en de missie centraal staan en geeft daarmee richting in je organisatie en voor je marketing.

Merketeers moeten het merk bewaken en op de juiste manier naar buiten brengen om de merkassociaties op te roepen. Daarmee zijn zij de paraplu waar de gehele organisatie baat bij heeft. Want marketing speelt zowel intern als extern. Een verhaal dat naar buiten wordt gebracht moet ook waar gemaakt worden.

Lees ook: Transformeer je medewerkers naar merketeers!

Merkbewaker

Bij de merketeers bespraken we al even de rol als merkbewakers. Het is verstandig om in ieder geval één persoon in je organisatie aan te stellen als merkbewaker. De rol hiervan is dat die persoon uiterst kritisch is op alles en iedereen vanuit het oogpunt van de merkidentiteit. Hierdoor zorg je ervoor dat je merk altijd de centrale rol blijft spelen die nodig is om op lange termijn impact te creëren.

Lees ook: De kracht van een merkbewaker in je organisatie

Aan de slag met merkidentiteit

Is jouw organisatie toe om te groeien naar een toekomstbestendig merk? Wil je meer bereiken met je bedrijf en echte betekenis toevoegen aan de samenleving? Dan is het tijd om aan de slag te gaan met de merkidentiteit van je organisatie. Graag helpen we je met inspiratie om de identiteit van je merk te ontwikkelen. Tijdens de Merksessie scannen we samen de staat van je merk en ontdekken we hoe jullie ideale merk eruit ziet. We sluiten af met het maken van een stappenplan om dit te bereiken. Vraag de Merksessie nu vrijblijvend aan!

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.