Het belangrijkste argument is wel dat je jouw grote missie niet van vandaag op morgen gaat behalen. Dit betekent dat je mensen jou moeten vertrouwen dat je alles doet om die ene missie te bereiken, ook al zorgt dat soms voor een zijstap. Communicatie is hierin het allerbelangrijkste.
Zo streeft de sociale onderneming Tony’s Chocolonely naar 100 % slaafvrije chocoladewereld. Dat betekent ook dat er geen kinderen in dienst zijn van cacaoboeren. Op een dag kwam een journalist erachter dat Tony’s toch met kinderen bleef werken. In plaats van het verhaal te sussen en te verdraaien waren zij gewoon eerlijk: Ja dat klopt. In sommige gevallen is het helaas nog steeds niet mogelijk om zonder kinderarbeid te werken. Uiteraard streven ze naar een wereld waarin kinderen alleen naar school gaan en niet moeten werken, maar zover is het helaas nog niet.
Door heel transparant te zijn en het echt verhaal te vertellen kun je de communicatie van het merk vertrouwen en daarmee het merk vertrouwen. Stap voor stap zijn zij op weg naar dat ene gezamenlijke doel. En dat behaal je niet zonder slag of stoot. Door tijdig goed te communiceren en het eerlijke verhaal te vertellen zorg je voor vertrouwen, essentieel voor jouw sociale onderneming!
Lees ook: Waarom het delen van mislukkingen zo belangrijk is