Waarom vertrouwen zo belangrijk is bij een sociale onderneming

Vertrouwen is essentieel voor sociale ondernemingen. Sociale ondernemingen zijn bedrijven met een maatschappelijke missie. Deze missie staat dan ook centraal in al hun uitingen. Maar waarom is vertrouwen dan zo belangrijk voor sociaal ondernemingen? Dat lees je in dit artikel.

Maatschappelijke missie is maatschappelijke impact

Merken die vanuit een maatschappelijke missie opereren streven volledig naar maatschappelijke impact. Om deze maatschappelijke impact te kunnen waarmaken is vertrouwen in deze merken van levensbelang. Stel je hebt een merk dat mensen die een lange tijd thuis zitten kansen wil geven op een baan. Dan moet je vertrouwen hebben van zowel degene die voor jou gaan werken om impact te creëren, als wel de instanties die zijn opgericht om deze mensen te helpen. Als laatste om echte impact te creëren is het belangrijk dat je ook financiële impact bereikt. Daarvoor heb je ook klanten nodig die jouw merk vertrouwen dat jouw product/dienst waarde levert. Vertrouwen is hiervoor essentieel op meerdere vlakken!

“Als je zorgt voor vertrouwen bij je fans, zorg je ervoor dat je impact met je verhaal sneller vergroot.”

Fans zijn van levensbelang

Het verhaal van het heldenmerk moet verteld worden, om impact te creëren. Mensen die jouw verhaal geweldig vinden en echt fan van je merk worden, zorgen ervoor dat je verhaal doorverteld wordt. Dit kunnen enorm enthousiaste klanten zijn, maar het kunnen ook mensen zijn die niet direct bij je product/ dienst passen, maar wel je verhaal tof vinden en in contact staan met potentiële afnemers.

Omdat fans belangrijk zijn is het belangrijk om ze in vertrouwen te nemen en om eerlijk te zijn. Ik weet niet of je het herkent, maar niets is zo vervelend om je als fan te moeten verdedigen voor iets wat gewoon niet klopt. Als je zorgt voor vertrouwen bij je fans, zorg je ervoor dat je impact met je verhaal sneller vergroot.

Lees ook: Stappenplan om te beginnen met sociaal ondernemen

Missies behaal je niet van vandaag op morgen

Het belangrijkste argument is wel dat je jouw grote missie niet van vandaag op morgen gaat behalen. Dit betekent dat je mensen jou moeten vertrouwen dat je alles doet om die ene missie te bereiken, ook al zorgt dat soms voor een zijstap. Communicatie is hierin het allerbelangrijkste.

Zo streeft de sociale onderneming Tony’s Chocolonely naar 100 % slaafvrije chocoladewereld. Dat betekent ook dat er geen kinderen in dienst zijn van cacaoboeren. Op een dag kwam een journalist erachter dat Tony’s toch met kinderen bleef werken. In plaats van het verhaal te sussen en te verdraaien waren zij gewoon eerlijk: Ja dat klopt. In sommige gevallen is het helaas nog steeds niet mogelijk om zonder kinderarbeid te werken. Uiteraard streven ze naar een wereld waarin kinderen alleen naar school gaan en niet moeten werken, maar zover is het helaas nog niet.

Door heel transparant te zijn en het echt verhaal te vertellen kun je de communicatie van het merk vertrouwen en daarmee het merk vertrouwen. Stap voor stap zijn zij op weg naar dat ene gezamenlijke doel. En dat behaal je niet zonder slag of stoot. Door tijdig goed te communiceren en het eerlijke verhaal te vertellen zorg je voor vertrouwen, essentieel voor jouw sociale onderneming!

Lees ook: Waarom het delen van mislukkingen zo belangrijk is

Waarom vertrouwen zo belangrijk is bij een sociale onderneming

Waarom vertrouwen zo belangrijk is bij het sociaal ondernemen.

Vertrouwen is essentieel voor sociale ondernemingen. Sociale ondernemingen zijn bedrijven met een maatschappelijke missie. Deze missie staat dan ook centraal in al hun uitingen. Maar waarom is vertrouwen dan zo belangrijk voor sociaal ondernemingen? Dat lees je in dit artikel.

Maatschappelijke missie is maatschappelijke impact

Merken die vanuit een maatschappelijke missie opereren streven volledig naar maatschappelijke impact. Om deze maatschappelijke impact te kunnen waarmaken is vertrouwen in deze merken van levensbelang. Stel je hebt een merk dat mensen die een lange tijd thuis zitten kansen wil geven op een baan. Dan moet je vertrouwen hebben van zowel degene die voor jou gaan werken om impact te creëren, als wel de instanties die zijn opgericht om deze mensen te helpen. Als laatste om echte impact te creëren is het belangrijk dat je ook financiële impact bereikt. Daarvoor heb je ook klanten nodig die jouw merk vertrouwen dat jouw product/dienst waarde levert. Vertrouwen is hiervoor essentieel op meerdere vlakken!

“Als je zorgt voor vertrouwen bij je fans, zorg je ervoor dat je impact met je verhaal sneller vergroot.”

Fans zijn van levensbelang

Het verhaal van het heldenmerk moet verteld worden, om impact te creëren. Mensen die jouw verhaal geweldig vinden en echt fan van je merk worden, zorgen ervoor dat je verhaal doorverteld wordt. Dit kunnen enorm enthousiaste klanten zijn, maar het kunnen ook mensen zijn die niet direct bij je product/ dienst passen, maar wel je verhaal tof vinden en in contact staan met potentiële afnemers.

Omdat fans belangrijk zijn is het belangrijk om ze in vertrouwen te nemen en om eerlijk te zijn. Ik weet niet of je het herkent, maar niets is zo vervelend om je als fan te moeten verdedigen voor iets wat gewoon niet klopt. Als je zorgt voor vertrouwen bij je fans, zorg je ervoor dat je impact met je verhaal sneller vergroot.

Lees ook: Stappenplan om te beginnen met sociaal ondernemen

Missies behaal je niet van vandaag op morgen

Het belangrijkste argument is wel dat je jouw grote missie niet van vandaag op morgen gaat behalen. Dit betekent dat je mensen jou moeten vertrouwen dat je alles doet om die ene missie te bereiken, ook al zorgt dat soms voor een zijstap. Communicatie is hierin het allerbelangrijkste.

Zo streeft de sociale onderneming Tony’s Chocolonely naar 100 % slaafvrije chocoladewereld. Dat betekent ook dat er geen kinderen in dienst zijn van cacaoboeren. Op een dag kwam een journalist erachter dat Tony’s toch met kinderen bleef werken. In plaats van het verhaal te sussen en te verdraaien waren zij gewoon eerlijk: Ja dat klopt. In sommige gevallen is het helaas nog steeds niet mogelijk om zonder kinderarbeid te werken. Uiteraard streven ze naar een wereld waarin kinderen alleen naar school gaan en niet moeten werken, maar zover is het helaas nog niet.

Door heel transparant te zijn en het echt verhaal te vertellen kun je de communicatie van het merk vertrouwen en daarmee het merk vertrouwen. Stap voor stap zijn zij op weg naar dat ene gezamenlijke doel. En dat behaal je niet zonder slag of stoot. Door tijdig goed te communiceren en het eerlijke verhaal te vertellen zorg je voor vertrouwen, essentieel voor jouw sociale onderneming!

Lees ook: Waarom het delen van mislukkingen zo belangrijk is

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.