5 essentiële stappen om storytelling in te zetten

Het vertellen van verhalen speelt een steeds belangrijkere rol in de marketingwereld. Niet op de eerste plaats omdat het je bedrijf echt maakt. Een groot voordeel van het inzetten van verhalen (in de marketingwereld storytelling genoemd) is dat het vertellen van een verhaal dezelfde delen in de hersenen activeren, als wanneer je erzelf bij bent. En juist de eigen ervaring helpt je meer in te leven in het merk en ben je meer betrokken.

Maar hoe ze je storytelling nu in voor je bedrijf? In dit artikel ontvang je 5 essentiële stappen voor storytelling voor jouw bedrijf:

1. Stel je inspirerende identiteit vast

De eerste belangrijke stap is het vaststellen van je inspirerende identiteit. Als heldenbedrijf heb je een identiteit die volledig draait om je het-kan-anders-missie. Je wilt met jouw bedrijf impact creëren om positieve verandering in gang te zetten. Zorg ervoor dat je volledig helder hebt wat je missie, visie en kernwaarden zijn. Dit is het uitgangspunt van ieder verhaal! Denk dus goed na over:

  • Waar staat mijn organisatie voor?
  • Waar gaat mijn organisatie voor?
  • Waarom bestaan wij?

2. Vang je verhaal

Jouw identiteit is de basis van al je storytelling, maar in veel gevallen is het nog niet direct een verhaal. Het is daarom tijd om je verhaal te vangen vanuit je identiteit. Wat belangrijk is, is dat je jouw verhaal niet verzint, maar dat jouw echte verhaal vangt. Wanneer verhalen echt zijn, dan inspireert het mensen, je valt heel snel door de mand wanneer verhalen verzonnen zijn. Wat daarom ook erg goed werkt is om te werken met anekdotes, dit geeft je verhaal meer diepgang en het neemt mensen letterlijk mee in een situatie.

Om je verhaal te vangen ga je een chronologisch proces door, wij hebben dat samengebracht in het HERO-STORYBOARD. Een boeiend verhaal heeft altijd terugkerende elementen, zo is er in elk verhaal een tegenslag of conflict. Meer over het vangen van verhalen lees je in dit artikel: Vang je verhaal in 6 stappen.

3. Kies de kanalen die jouw klanten inspireren

Eenmaal wanneer je jouw verhaal gevangen hebt, is het tijd om te kijken welke tactiek je gaat gebruiken om je verhaal over te brengen op je doelgroep. Daardoor ga je kijken naar de doelgroep waarmee je het verhaal wil bereiken: Wie is dat? Wanneer je weet wie je wilt bereiken ga je kijken via welke kanalen jij je verhaal kunt vertellen om je klanten te inspireren.

Daarom is het heel goed om je doelgroep te kennen: Welke online en offline media neemt jouw klant tot zich om zich te informeren, amuseren en inspireren? Door antwoord op deze vraag te geven, kun jij je tactiek kiezen en de juiste kanalen inzetten.

“Elke week gaat een fietskoerier de strijd aan met een ‘buskoerier’. Ze krijgen allebei vanaf hetzelfde punt een opdracht om een pakketje af te leveren in de stad: wie het er snelste is wint.”

4. Bouw per kanaal een concept om je (sub)verhaal te delen

Het verhaal van je bedrijf is het corporate verhaal. Het hele verhaal kun je onder verdelen in meerdere sub-verhalen. Deze sub-verhalen vertellen gezamenlijk het verhaal van je bedrijf. Per kanaal die je gaat inzetten voor het bereiken van je doelgroep ga je een concept ontwikkelen dat bij het kanaal past. Op Facebook draait het vaak om amuseren en inspireren, terwijl het op LinkedIn draait om informeren en inspireren. Zo kun jij per kanaal een concept opbouwen en je sub-verhaal vertellen.

Een goed voorbeeld hiervan is Fietskoeriers Apeldoorn. Hij wil met zijn bedrijf mensen inspireren meer te gaan fietsen én de binnenstad levendiger maken door minder bestelbusjes te laten rijden. Met de fiets ben je sneller in de binnenstad en het is ook nog schoner. Zo kan hij via Youtube en Facebook zijn doelgroep amuseren en inspireren door een MAN vs MACHINE serie te ontwikkelen. Elke week gaat een fietskoerier de strijd aan met een ‘buskoerier’. Ze krijgen allebei vanaf hetzelfde punt een opdracht om een pakketje af te leveren in de stad: wie het er snelste is wint. Daarbij kan hij direct de gegevens aangeven van verbruik en CO2-uitstoot om ook dat gedeelte van zijn verhaal te vertellen. Dit komt allemaal in videocontent op zijn Youtube-kanaal en Facebook-pagina.

5. Deel structureel je verhaal en inspireer!

Het allerbelangrijkste aan storytelling is: Het is een strategische keuze. Als je het toepast, moet het ook een onderdeel van je bedrijf worden. Dat betekent dat je structureel je verhaal deelt, je doelgroep meeneemt in jouw reis naar je doel. Door je verhaal continu te vertellen, je doelgroep echt mee te nemen in je dagelijkse reis, tegenslagen en overwinningen wordt je merk echt en inspireer je mensen om mee te doen!

Ga aan de slag met storytelling

Storytelling is een strategisch proces, maar is ook een onderdeel wat je moet uitvoeren. Wil je aan de slag met delen van jouw verhaal, maar heb je hiervoor meer inspiratie nodig? Plan dan een HERO-TALK, de inspiratiesessie voor ondernemers en wij helpen je met ideeën en tips op weg naar het maken van impact met jouw bedrijf!

Over Patrick

Grondstoffen raken op. Wanneer? Dat weten we niet, maar dat het opraakt weten we zeker. Ik onderneem omdat ik als ondernemer een bijdrage wil leveren aan de wereld. Dat doet ik door andere ondernemers een podium te bieden die staan voor de circulaire economie. Bedrijven die niet alleen financiële winst als doel hebben maar ook winst voor maatschappij. Voor mij zijn deze bedrijven de helden van morgen.  Ik gebruik visual storytelling om de unieke verhalen van deze bedrijven in beeld te brengen.

Over PatrickSidekick gericht op storytelling en videomarketing
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *