• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

5 essentiële stappen om storytelling in te zetten

Het vertellen van verhalen speelt een steeds belangrijkere rol in de marketingstrategie en het marketingplan. Niet op de eerste plaats omdat het je merk echt maakt. Een groot voordeel van het inzetten van verhalen (in de marketingwereld storytelling genoemd) is dat het vertellen van een verhaal dezelfde delen in de hersenen activeren, als wanneer je er zelf bij bent. En juist de eigen ervaring helpt je meer in te leven in het merk en ben je meer betrokken.

Maar hoe ze je storytelling nu in voor je merk? In dit artikel ontvang je 5 essentiële stappen voor storytelling voor jouw merk:

1. Stel je inspirerende identiteit vast

De eerste belangrijke stap is het vaststellen van je inspirerende identiteit. Als heldenmerk heb je een identiteit die volledig draait om je heldenmissie. Je wilt met jouw merk impact creëren om positieve verandering in gang te zetten. Zorg ervoor dat je volledig helder hebt wat je missie, visie en kernwaarden zijn. Dit is het uitgangspunt van ieder verhaal! Denk dus goed na over:

  • Waar staat mijn merk voor?
  • Waar gaat mijn merk voor?
  • Waarom bestaan wij?

Lees ook: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan

2. Vang je verhaal

Jouw merkidentiteit is de basis van al je storytelling, maar in veel gevallen is het nog niet direct een verhaal. Het is daarom tijd om je verhaal te vangen vanuit je identiteit. Wat belangrijk is, is dat je jouw verhaal niet verzint, maar dat jouw echte verhaal vangt. Wanneer verhalen echt zijn, dan inspireert het mensen, je valt heel snel door de mand wanneer verhalen verzonnen zijn. Wat daarom ook erg goed werkt is om te werken met anekdotes, dit geeft je verhaal meer diepgang en het neemt mensen letterlijk mee in een situatie.

Om je verhaal te vangen ga je een chronologisch proces door, wij hebben dat samengebracht in het Hero-storyboard. Een boeiend verhaal heeft altijd terugkerende elementen, zo is er in elk verhaal een tegenslag of conflict. Meer over het vangen van verhalen lees je in dit artikel: Vang je verhaal in 5 stappen.

3. Kies de kanalen die jouw klanten inspireren

Eenmaal wanneer je jouw verhaal gevangen hebt, is het tijd om te kijken welke tactiek je gaat gebruiken om je verhaal over te brengen op je doelgroep. Daardoor ga je kijken naar de doelgroep waarmee je het verhaal wil bereiken: Wie is dat? Wanneer je weet wie je wilt bereiken ga je kijken via welke kanalen jij je verhaal kunt vertellen om je klanten te inspireren.

Daarom is het heel goed om je doelgroep te kennen: Welke online en offline media neemt jouw klant tot zich om zich te informeren, amuseren en inspireren? Door antwoord op deze vraag te geven, kun jij je tactiek kiezen en de juiste kanalen inzetten.

“Elke week gaat een fietskoerier de strijd aan met een ‘buskoerier’. Ze krijgen allebei vanaf hetzelfde punt een opdracht om een pakketje af te leveren in de stad: wie het er snelste is wint.”

4. Bouw per kanaal een concept om je (sub)verhaal te delen

Het verhaal van je merk is het corporate verhaal. Het hele verhaal kun je onder verdelen in meerdere sub-verhalen. Deze sub-verhalen vertellen gezamenlijk het verhaal van je merk. Per kanaal die je gaat inzetten voor het bereiken van je doelgroep ga je een concept ontwikkelen dat bij het kanaal past. Op Facebook draait het vaak om amuseren en inspireren, terwijl het op LinkedIn draait om informeren en inspireren. Zo kun jij per kanaal een concept opbouwen en je sub-verhaal vertellen.

Een goed voorbeeld hiervan is Fietskoeriers Apeldoorn. Hij wil met zijn merk mensen inspireren meer te gaan fietsen én de binnenstad levendiger maken door minder bestelbusjes te laten rijden. Met de fiets ben je sneller in de binnenstad en het is ook nog schoner. Zo kan hij via Youtube en Facebook zijn doelgroep amuseren en inspireren door een MAN vs MACHINE serie te ontwikkelen. Elke week gaat een fietskoerier de strijd aan met een ‘buskoerier’. Ze krijgen allebei vanaf hetzelfde punt een opdracht om een pakketje af te leveren in de stad: wie het er snelste is wint. Daarbij kan hij direct de gegevens aangeven van verbruik en CO2-uitstoot om ook dat gedeelte van zijn verhaal te vertellen. Dit komt allemaal in videocontent op zijn Youtube-kanaal en Facebook-pagina.

Zie ook: Storytelling video

5. Deel structureel je verhaal en inspireer!

Het allerbelangrijkste aan storytelling is: Het is een strategische keuze. Als je het toepast, moet het ook een onderdeel van je organisatie worden. Dat betekent dat je structureel je verhaal deelt, je doelgroep meeneemt in jouw reis naar je doel. Door je verhaal continu te vertellen, je doelgroep echt mee te nemen in je dagelijkse reis, tegenslagen en overwinningen wordt je merk echt en inspireer je mensen om mee te doen!

Ga aan de slag met storytelling

Storytelling is een strategisch proces, maar is ook een onderdeel wat je moet uitvoeren. Daarom adviseren we je om een storytelling marketingplan te maken, waarin je keuzes maakt om structureel je verhaal in te zetten voor de marketing van je merk. Lees in de serie Storytelling marketingplan, zo doe je dat! hoe je dat doet.

5 essentiële stappen om storytelling in te zetten

5 essentiële stappen om storytelling in te zetten

Het vertellen van verhalen speelt een steeds belangrijkere rol in de marketingstrategie en het marketingplan. Niet op de eerste plaats omdat het je merk echt maakt. Een groot voordeel van het inzetten van verhalen (in de marketingwereld storytelling genoemd) is dat het vertellen van een verhaal dezelfde delen in de hersenen activeren, als wanneer je er zelf bij bent. En juist de eigen ervaring helpt je meer in te leven in het merk en ben je meer betrokken.

Maar hoe ze je storytelling nu in voor je merk? In dit artikel ontvang je 5 essentiële stappen voor storytelling voor jouw merk:

1. Stel je inspirerende identiteit vast

De eerste belangrijke stap is het vaststellen van je inspirerende identiteit. Als heldenmerk heb je een identiteit die volledig draait om je heldenmissie. Je wilt met jouw merk impact creëren om positieve verandering in gang te zetten. Zorg ervoor dat je volledig helder hebt wat je missie, visie en kernwaarden zijn. Dit is het uitgangspunt van ieder verhaal! Denk dus goed na over:

  • Waar staat mijn merk voor?
  • Waar gaat mijn merk voor?
  • Waarom bestaan wij?

Lees ook: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan

2. Vang je verhaal

Jouw merkidentiteit is de basis van al je storytelling, maar in veel gevallen is het nog niet direct een verhaal. Het is daarom tijd om je verhaal te vangen vanuit je identiteit. Wat belangrijk is, is dat je jouw verhaal niet verzint, maar dat jouw echte verhaal vangt. Wanneer verhalen echt zijn, dan inspireert het mensen, je valt heel snel door de mand wanneer verhalen verzonnen zijn. Wat daarom ook erg goed werkt is om te werken met anekdotes, dit geeft je verhaal meer diepgang en het neemt mensen letterlijk mee in een situatie.

Om je verhaal te vangen ga je een chronologisch proces door, wij hebben dat samengebracht in het Hero-storyboard. Een boeiend verhaal heeft altijd terugkerende elementen, zo is er in elk verhaal een tegenslag of conflict. Meer over het vangen van verhalen lees je in dit artikel: Vang je verhaal in 5 stappen.

3. Kies de kanalen die jouw klanten inspireren

Eenmaal wanneer je jouw verhaal gevangen hebt, is het tijd om te kijken welke tactiek je gaat gebruiken om je verhaal over te brengen op je doelgroep. Daardoor ga je kijken naar de doelgroep waarmee je het verhaal wil bereiken: Wie is dat? Wanneer je weet wie je wilt bereiken ga je kijken via welke kanalen jij je verhaal kunt vertellen om je klanten te inspireren.

Daarom is het heel goed om je doelgroep te kennen: Welke online en offline media neemt jouw klant tot zich om zich te informeren, amuseren en inspireren? Door antwoord op deze vraag te geven, kun jij je tactiek kiezen en de juiste kanalen inzetten.

“Elke week gaat een fietskoerier de strijd aan met een ‘buskoerier’. Ze krijgen allebei vanaf hetzelfde punt een opdracht om een pakketje af te leveren in de stad: wie het er snelste is wint.”

4. Bouw per kanaal een concept om je (sub)verhaal te delen

Het verhaal van je merk is het corporate verhaal. Het hele verhaal kun je onder verdelen in meerdere sub-verhalen. Deze sub-verhalen vertellen gezamenlijk het verhaal van je merk. Per kanaal die je gaat inzetten voor het bereiken van je doelgroep ga je een concept ontwikkelen dat bij het kanaal past. Op Facebook draait het vaak om amuseren en inspireren, terwijl het op LinkedIn draait om informeren en inspireren. Zo kun jij per kanaal een concept opbouwen en je sub-verhaal vertellen.

Een goed voorbeeld hiervan is Fietskoeriers Apeldoorn. Hij wil met zijn merk mensen inspireren meer te gaan fietsen én de binnenstad levendiger maken door minder bestelbusjes te laten rijden. Met de fiets ben je sneller in de binnenstad en het is ook nog schoner. Zo kan hij via Youtube en Facebook zijn doelgroep amuseren en inspireren door een MAN vs MACHINE serie te ontwikkelen. Elke week gaat een fietskoerier de strijd aan met een ‘buskoerier’. Ze krijgen allebei vanaf hetzelfde punt een opdracht om een pakketje af te leveren in de stad: wie het er snelste is wint. Daarbij kan hij direct de gegevens aangeven van verbruik en CO2-uitstoot om ook dat gedeelte van zijn verhaal te vertellen. Dit komt allemaal in videocontent op zijn Youtube-kanaal en Facebook-pagina.

Zie ook: Storytelling video

5. Deel structureel je verhaal en inspireer!

Het allerbelangrijkste aan storytelling is: Het is een strategische keuze. Als je het toepast, moet het ook een onderdeel van je organisatie worden. Dat betekent dat je structureel je verhaal deelt, je doelgroep meeneemt in jouw reis naar je doel. Door je verhaal continu te vertellen, je doelgroep echt mee te nemen in je dagelijkse reis, tegenslagen en overwinningen wordt je merk echt en inspireer je mensen om mee te doen!

Ga aan de slag met storytelling

Storytelling is een strategisch proces, maar is ook een onderdeel wat je moet uitvoeren. Daarom adviseren we je om een storytelling marketingplan te maken, waarin je keuzes maakt om structureel je verhaal in te zetten voor de marketing van je merk. Lees in de serie Storytelling marketingplan, zo doe je dat! hoe je dat doet.

Misschien vind je dit ook interessant:

8 logo’s met verborgen boodschappen

09/05/2019/door Freek
Huisstijl Ontwikkeling

4 tips om je te positioneren met je HeldenDNA

12/09/2019/door Freek
Boost je merketingkennis

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Onderzoek: Urgentie voor meer betekenis neemt toe!

19/05/2022/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Aan de slag met purpose, zo begin je!

12/05/2022/door Freek
Boost je merketingkennis

Waarom je huisstijl voor positionering zorgt

05/05/2022/door Freek
Huisstijl Ontwikkeling
5 fatale missers van anti-helden 5 fatale missers van anti-helden Stop met het gebruik van het woord ‘klanttevredenheid’ Stop met het gebruik van het woord ‘klanttevredenheid’
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel