Na een zwaar auto-ongeluk werd de directeur van Humanitas Rotterdam zes weken lang in zijn eigen verpleeghuis opgenomen. Hun zorgconcept was op dat moment al een aantal keer landelijk bekroond, maar toch kon hij veel tekortkomingen achterhalen toen hij zelf de dienstverlening van zijn bedrijf ervaarde.
Uiteindelijk concludeerde hij dat de hele tent op zijn kop moest, zo’n grote waslijst aan ervaringen die hij had meegemaakt die beter konden worden. Omdat hij een instabiele wervelfractuur had, moest hij dagenlang doodstil blijven liggen, waardoor vooral het plafond hem dwars zat: Een suf plafond met een zwarte rouwrand. Hij dacht toen al na een paar uur: Dat we dit onze patiënten aandoen.
Hierdoor heeft hij een geheel nieuw concept ontwikkelt, waar hij een dorp heeft gebouwd voor hun klanten. Het nieuwe concept heeft drie kernwaarden:
- De klant heeft zelf de regie over dat gene wat zij willen;
- Iedereen moet de mogelijkheid hebben zelf iets te kunnen doen aan hun zorg;
- De derde en laatste is de extendend familie, ze moeten echt een tweede familie zijn voor de klanten, zonder witte jassen aan te hebben.