• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

9 onmisbare tips voor jouw succesvolle website!

Je website is een onmisbare schakel in de marketingstrategie van je heldenmerk. Vaak krijgen wij vragen over wat een website nu een succesvolle website maakt. In dit artikel ontvang je 9 onmisbare tips voor een succesvolle website:

1. Alles begint bij strategie

Eén van de eerste vragen die wij klanten stellen als ze bij ons komen voor een website is: Waarom wil je een website? Oei, dat is een lastige vraag en een hele vreemde voor een bureau dat ook websites maakt. Maar deze vraag is bedoeld om erachter te komen of klanten weten welk doel ze met hun website hebben.

Alles in de marketing begint namelijk met de strategie die je kiest en een website is een uiting van de gekozen strategie en tactiek. Daarom is het belangrijk om te weten waar in de klantreis de website staat en wat je doel is. Op basis van dit doel kun je nadenken over de indeling van je website en de paden die je klant moeten bewandelen om het doel te bereiken (in de marketingwereld conversiepaden genoemd).

Wil je met je website bijvoorbeeld leads genereren? Of is het meer een informatiebron voor je klanten? Deze twee verschillen zorgen voor een heel ander websiteplan en een andere website.

Lees ook: Ontwikkel een website die impact voor je genereert!

2. Identiteit staat voorop

Naast een uitingsvorm van je strategie is je website ook een uitingsvorm van je merkidentiteit. De merkidentiteit van je merk is leidend, het is je verhaal dat je wilt communiceren met je klanten. Vooral als heldenmerk is het belangrijk om je verhaal goed over te brengen op je doelgroep. Dat zit hem in het design van je website met juiste kleuren en elementen uit je huisstijl maar ook in de teksten die je schrijft.

Content is King, we worden al bijna gek van deze term. Je hoort hem namelijk te pas en te onpas, maar ondanks het open-deur-gehalte is het in veel gevallen wel waar. Door veel content te schrijven wordt je website (mits de basis goed is) goed gevonden in de zoekmachines. Belangrijker nog is door de content die je schrijft je jouw gedachtegoed en kennis kunt overbrengen op je doelgroep. Hierdoor laat jij zien waarvoor je staat en dat is érg belangrijk om je te onderscheiden van andere merken.

Lees ook: Zo maak je jouw contentplan voor je heldenmerk

“Neem als voorbeeld fantastisch mooie slides, het ziet er natuurlijk erg mooi uit, maar verschillende testen hebben uitgewezen dat het killing is voor het resultaat van je website: de conversie.”

3. Schrijf teksten voor je klant, niet voor zoekmachines

Dat klinkt vreemd of niet? Want zoekmachines zijn erg belangrijk voor de vindbaarheid van je website. Moet je er dan helemaal geen aandacht aanbesteden? Ja, natuurlijk moeten we dat wel doen! Alleen wat wij veel merken is dat heldenmerken nog steeds schrijven voor zoekmachines en niet meer denken vanuit hun klant. Het gaat dan meer over ‘hoe vaak de zoekterm’ voorkomt in de tekst, dan de vraag of de tekst wel interessant is voor jouw lezer.

Focus je bij het schrijven van teksten daarom altijd op jouw (potentiële) klant. Zij zijn het die uiteindelijk bij je kopen. Het belangrijkste is dat jij je klant goed kent. Doordat je jouw klant goed kent, weet je waar je klant tegenaan loopt, waar de pijnen van je klant liggen, welke vragen zij zichzelf stellen. Op basis van deze vragen begin jij je teksten te schrijven.

Want als de teksten en vragen van je klanten komen, dan gaan ze hier ook naar zoeken op zoekmachines. En hier komt ook de optimalisatie aan te pas. Kijk eerst naar je klanten en dan richting zoekmachine-optimalisatie: Op sommige woorden kan meer gezocht worden dan de woorden die jij hebt bedacht.

4. Responsive website

De trend van mobiele websitebezoeken is de laatste jaren al zichtbaar en gaat steeds verder stijgen. In die zin is het eigenlijk geen trend meer te noemen. Een website die niet mobielvriendelijk is, is daarom ook dodelijk. Veel Nederlanders oriënteren zich toch via de smartphone en als ze niets met je website kunnen, dan zijn ze zo weer vertrokken.

Gelukkig is het aantal websites dat responsive is, de laatste jaren ook meegegroeid. Enorm veel thema’s in wordpress zijn bijvoorbeeld al standaard responsive, waardoor het makkelijker is geworden om een je website ook mobielvriendelijk te maken. Maar het is en blijft een punt om goed op te blijven letten!

5. Beveiliging op je website

Websites die niet veilig zijn worden door Google gestraft en zullen lager in de zoekresultaten komen. Naast dat je geen onveilige website wilt hebben, is dit een belangrijke reden om je website te voorzien van een SSL-protocol of dat ze HTTPS hebben. De SSL (Secure Socket Layer) verbinding is een protocol dat een beveiligd kanaal voorziet tussen twee computers die communiceren via het internet. Meer hierover lees je in het artikel helden houden ook hun website veilig.

6. Kijk naar conversie, niet naar design

Dit klinkt misschien tegenstrijdig met de derde tip die ik gegeven heb, maar kijk niet naar design! Huh? Hoe bedoel je dat? Veel ontwerpers kijken vooral naar hoe mooi de website eruit moet zien. Neem als voorbeeld fantastisch mooie slides, het ziet er natuurlijk erg mooi uit, maar verschillende testen hebben uitgewezen dat het killing is voor het resultaat van je website: de conversie.

Kijk daarom vooral naar je conversie: Wat wil je bereiken? Op basis van dat idee baseer je vervolgens je design en dat design kun je helemaal naar je eigen huisstijl inrichten. Zo wordt het toch jouw unieke website, maar kijk je wel goed naar de conversie en de gebruikservaring van je bezoeker!

Lees ook: De clash tussen SEO-experts en ontwerpers

7. Duidelijke boodschap

Aart Jan van Erkel heeft het al vaak aangegeven: Zeg nooit welkom op je website. En dat is wat er nog veel gebeurd bij merken. Onderliggende boodschap is dat je op je website één duidelijke boodschap moet hebben: Met welk doel komt jouw klant op je website en hoe ga jij hem/haar daarbij helpen?

De duidelijkheid in de boodschap is voor veel merken nog wel eens lastig, zorg er dus voor dat je tip 1 goed doorneemt: Weet waar jouw website staat in jouw klantreis!

8. Laagdrempelig contact

Heb jij wel eens een formulier op een website moeten invullen waarin je heel veel informatie moet geven? Heb jij dat toen gedaan? Grote kans van niet. Veel merken willen heel veel informatie hebben van hun klanten, waardoor de drempel om contact op te nemen enorm wordt verhoogd. Zorg ervoor dat een klant heel laagdrempelig contact met je op kunt nemen, zodat jij ze in de klantreis niet verliest.

9. Evalueer en leer

De laatste maar zeker niet de minst belangrijke tip is dat je jouw website en analytics-gegevens blijft evalueren en daarvan gaat leren. Hoe kun je webpagina’s zo aanpassen dat ze beter vindbaar zijn? Waar komen veel klanten op binnen en moet je wellicht meer mee doen? En waar haken je klanten af en kan er meer aandacht aan worden besteed? Zo maar een aantal vragen die je jezelf kunt stellen om je website regelmatig te evalueren. Hiervan leer je en ontwikkel je jouw website verder. Zodra je hier structuur in krijgt ga je zien dat je website groeit en dat je jouw doelen gaat bereiken!

9 onmisbare tips voor jouw succesvolle website!

9 onmisbare tips voor jouw succesvolle website!

Je website is een onmisbare schakel in de marketingstrategie van je heldenmerk. Vaak krijgen wij vragen over wat een website nu een succesvolle website maakt. In dit artikel ontvang je 9 onmisbare tips voor een succesvolle website:

1. Alles begint bij strategie

Eén van de eerste vragen die wij klanten stellen als ze bij ons komen voor een website is: Waarom wil je een website? Oei, dat is een lastige vraag en een hele vreemde voor een bureau dat ook websites maakt. Maar deze vraag is bedoeld om erachter te komen of klanten weten welk doel ze met hun website hebben.

Alles in de marketing begint namelijk met de strategie die je kiest en een website is een uiting van de gekozen strategie en tactiek. Daarom is het belangrijk om te weten waar in de klantreis de website staat en wat je doel is. Op basis van dit doel kun je nadenken over de indeling van je website en de paden die je klant moeten bewandelen om het doel te bereiken (in de marketingwereld conversiepaden genoemd).

Wil je met je website bijvoorbeeld leads genereren? Of is het meer een informatiebron voor je klanten? Deze twee verschillen zorgen voor een heel ander websiteplan en een andere website.

Lees ook: Ontwikkel een website die impact voor je genereert!

2. Identiteit staat voorop

Naast een uitingsvorm van je strategie is je website ook een uitingsvorm van je merkidentiteit. De merkidentiteit van je merk is leidend, het is je verhaal dat je wilt communiceren met je klanten. Vooral als heldenmerk is het belangrijk om je verhaal goed over te brengen op je doelgroep. Dat zit hem in het design van je website met juiste kleuren en elementen uit je huisstijl maar ook in de teksten die je schrijft.

Content is King, we worden al bijna gek van deze term. Je hoort hem namelijk te pas en te onpas, maar ondanks het open-deur-gehalte is het in veel gevallen wel waar. Door veel content te schrijven wordt je website (mits de basis goed is) goed gevonden in de zoekmachines. Belangrijker nog is door de content die je schrijft je jouw gedachtegoed en kennis kunt overbrengen op je doelgroep. Hierdoor laat jij zien waarvoor je staat en dat is érg belangrijk om je te onderscheiden van andere merken.

Lees ook: Zo maak je jouw contentplan voor je heldenmerk

“Neem als voorbeeld fantastisch mooie slides, het ziet er natuurlijk erg mooi uit, maar verschillende testen hebben uitgewezen dat het killing is voor het resultaat van je website: de conversie.”

3. Schrijf teksten voor je klant, niet voor zoekmachines

Dat klinkt vreemd of niet? Want zoekmachines zijn erg belangrijk voor de vindbaarheid van je website. Moet je er dan helemaal geen aandacht aanbesteden? Ja, natuurlijk moeten we dat wel doen! Alleen wat wij veel merken is dat heldenmerken nog steeds schrijven voor zoekmachines en niet meer denken vanuit hun klant. Het gaat dan meer over ‘hoe vaak de zoekterm’ voorkomt in de tekst, dan de vraag of de tekst wel interessant is voor jouw lezer.

Focus je bij het schrijven van teksten daarom altijd op jouw (potentiële) klant. Zij zijn het die uiteindelijk bij je kopen. Het belangrijkste is dat jij je klant goed kent. Doordat je jouw klant goed kent, weet je waar je klant tegenaan loopt, waar de pijnen van je klant liggen, welke vragen zij zichzelf stellen. Op basis van deze vragen begin jij je teksten te schrijven.

Want als de teksten en vragen van je klanten komen, dan gaan ze hier ook naar zoeken op zoekmachines. En hier komt ook de optimalisatie aan te pas. Kijk eerst naar je klanten en dan richting zoekmachine-optimalisatie: Op sommige woorden kan meer gezocht worden dan de woorden die jij hebt bedacht.

4. Responsive website

De trend van mobiele websitebezoeken is de laatste jaren al zichtbaar en gaat steeds verder stijgen. In die zin is het eigenlijk geen trend meer te noemen. Een website die niet mobielvriendelijk is, is daarom ook dodelijk. Veel Nederlanders oriënteren zich toch via de smartphone en als ze niets met je website kunnen, dan zijn ze zo weer vertrokken.

Gelukkig is het aantal websites dat responsive is, de laatste jaren ook meegegroeid. Enorm veel thema’s in wordpress zijn bijvoorbeeld al standaard responsive, waardoor het makkelijker is geworden om een je website ook mobielvriendelijk te maken. Maar het is en blijft een punt om goed op te blijven letten!

5. Beveiliging op je website

Websites die niet veilig zijn worden door Google gestraft en zullen lager in de zoekresultaten komen. Naast dat je geen onveilige website wilt hebben, is dit een belangrijke reden om je website te voorzien van een SSL-protocol of dat ze HTTPS hebben. De SSL (Secure Socket Layer) verbinding is een protocol dat een beveiligd kanaal voorziet tussen twee computers die communiceren via het internet. Meer hierover lees je in het artikel helden houden ook hun website veilig.

6. Kijk naar conversie, niet naar design

Dit klinkt misschien tegenstrijdig met de derde tip die ik gegeven heb, maar kijk niet naar design! Huh? Hoe bedoel je dat? Veel ontwerpers kijken vooral naar hoe mooi de website eruit moet zien. Neem als voorbeeld fantastisch mooie slides, het ziet er natuurlijk erg mooi uit, maar verschillende testen hebben uitgewezen dat het killing is voor het resultaat van je website: de conversie.

Kijk daarom vooral naar je conversie: Wat wil je bereiken? Op basis van dat idee baseer je vervolgens je design en dat design kun je helemaal naar je eigen huisstijl inrichten. Zo wordt het toch jouw unieke website, maar kijk je wel goed naar de conversie en de gebruikservaring van je bezoeker!

Lees ook: De clash tussen SEO-experts en ontwerpers

7. Duidelijke boodschap

Aart Jan van Erkel heeft het al vaak aangegeven: Zeg nooit welkom op je website. En dat is wat er nog veel gebeurd bij merken. Onderliggende boodschap is dat je op je website één duidelijke boodschap moet hebben: Met welk doel komt jouw klant op je website en hoe ga jij hem/haar daarbij helpen?

De duidelijkheid in de boodschap is voor veel merken nog wel eens lastig, zorg er dus voor dat je tip 1 goed doorneemt: Weet waar jouw website staat in jouw klantreis!

8. Laagdrempelig contact

Heb jij wel eens een formulier op een website moeten invullen waarin je heel veel informatie moet geven? Heb jij dat toen gedaan? Grote kans van niet. Veel merken willen heel veel informatie hebben van hun klanten, waardoor de drempel om contact op te nemen enorm wordt verhoogd. Zorg ervoor dat een klant heel laagdrempelig contact met je op kunt nemen, zodat jij ze in de klantreis niet verliest.

9. Evalueer en leer

De laatste maar zeker niet de minst belangrijke tip is dat je jouw website en analytics-gegevens blijft evalueren en daarvan gaat leren. Hoe kun je webpagina’s zo aanpassen dat ze beter vindbaar zijn? Waar komen veel klanten op binnen en moet je wellicht meer mee doen? En waar haken je klanten af en kan er meer aandacht aan worden besteed? Zo maar een aantal vragen die je jezelf kunt stellen om je website regelmatig te evalueren. Hiervan leer je en ontwikkel je jouw website verder. Zodra je hier structuur in krijgt ga je zien dat je website groeit en dat je jouw doelen gaat bereiken!

Misschien vind je dit ook interessant:

De kracht van een betekenisvol merk (en waarom je vanuit betekenis moet werken)

22/11/2019/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Een interview met de helden van Uitgestelde Kinderfeestjes!

23/05/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Onderzoek: Urgentie voor meer betekenis neemt toe!

19/05/2022/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Aan de slag met purpose, zo begin je!

12/05/2022/door Freek
Boost je merketingkennis

Waarom je huisstijl voor positionering zorgt

05/05/2022/door Freek
Huisstijl Ontwikkeling
Hoe maak ik mensen bewust van een maatschappelijk probleem? Hoe maak ik mensen bewust van een maatschappelijk probleem? Hoe kun je als ondernemer opschalen, maar toch persoonlijk blijven? Hoe kan ik opschalen en toch persoonlijk blijven?
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel