Dat klinkt vreemd of niet? Want zoekmachines zijn erg belangrijk voor de vindbaarheid van je website. Moet je er dan helemaal geen aandacht aanbesteden? Ja, natuurlijk moeten we dat wel doen! Alleen wat wij veel merken is dat heldenmerken nog steeds schrijven voor zoekmachines en niet meer denken vanuit hun klant. Het gaat dan meer over ‘hoe vaak de zoekterm’ voorkomt in de tekst, dan de vraag of de tekst wel interessant is voor jouw lezer.
Focus je bij het schrijven van teksten daarom altijd op jouw (potentiële) klant. Zij zijn het die uiteindelijk bij je kopen. Het belangrijkste is dat jij je klant goed kent. Doordat je jouw klant goed kent, weet je waar je klant tegenaan loopt, waar de pijnen van je klant liggen, welke vragen zij zichzelf stellen. Op basis van deze vragen begin jij je teksten te schrijven.
Want als de teksten en vragen van je klanten komen, dan gaan ze hier ook naar zoeken op zoekmachines. En hier komt ook de optimalisatie aan te pas. Kijk eerst naar je klanten en dan richting zoekmachine-optimalisatie: Op sommige woorden kan meer gezocht worden dan de woorden die jij hebt bedacht.