Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
De huisstijl is een belangrijk element van ieder merk, het is onderdeel van de merkfundering. Het is de visuele uiting van je merkidentiteit en daarmee vormt het de basis van de communicatie van je merk. Maar wat zijn nu de regels bij een krachtige huisstijl? In dit artikel de 5 gouden regels van de huisstijl.
De eerste regel is dat je huisstijl volledig past bij je merkidentiteit. Dit klinkt natuurlijk logisch en het is ook een open deur. Toch zien we vaak dat er niet goed is nagedacht over de huisstijl en dat het niet past als een jas. En dat moet het dus wel voelen, het moet volledig passen bij het DNA van je organisatie en daarmee je merkverhaal vertellen.
Onderscheiden ten opzichte van je concurrenten, dat is wat je huisstijl moet doen Kleurgebruik speelt daarbij een essentiële rol. Zo heeft iedere kleur een eigen uitstraling en roept het gevoelens bij ons op. De kleur geel staat bijvoorbeeld voor optimisme en levendigheid, terwijl de kleur blauw vaak terugkomt in zakelijke logo’s.
Toch heeft ook kleur verschillende interpretaties. De kleur rood is voor de één gevaar en voor de ander staat het voor liefde. De toepassing van de kleuren in de vorm en het gebruikte lettertype geven je huisstijl echt een gezicht.
Maar kleuren doen veel meer dan we soms denken. Met kleurgebruik kun je jouw merk duidelijk positioneren ten opzichte van de concurrenten. Zo worden in de bankensector door ieder merk rustige kleuren gebruikt, behalve door de disrupter in de markt: Bunq. Zij gebruiken een veelvoud van kleuren in hun huisstijl. Echt een disrupter dus!
Hoewel de meeste merken het wel weten en het al gebruiken is het wel een belangrijke regel: Een responsive logo. Eerder was een logo een logo in welke vorm je deze dan ook gebruikte. Met de intrede van het internet en sociale media past niet iedere logo op een website of in een profielfoto van je merk. De ene keer is het handig dat je logo vierkant is, de andere keer is een liggend logo makkelijker.
En dat is exact wat een responsive logo is. De term responsive is vooral afkomstig uit de website-wereld. Een responsive website schaalt mee met het apparaat waarop je het gebruikt. Een responsive logo schaalt ook mee met de plek waarop je het logo gebruikt. Hiermee wordt je huisstijl krachtig, maar is het toch flexibel om op zoveel mogelijk plekken terug te laten komen.
De volgende regel kunnen we direct een mooi ezelsbruggetje noemen: Consistentie is de essentie. Het consistent gebruik maken van je huisstijl is extreem belangrijk om merkbekendheid te genereren. Doordat het bij iedere uiting van je merk dezelfde stijl heeft, zorg je ervoor de herkenbaarheid en daarmee geeft de kracht aan je huisstijl.
Deze consistentie zorgt voor het onderscheid met je concurrenten.
Lees ook: De kracht van een consistente huisstijl!
Als je een krachtige huisstijl hebt ontwikkeld die je consistent wilt gebruiken is het handig dat je een huisstijl-handboek hebt. In het huisstijl-handboek staat hoe je de huisstijl van het merk moet gebruiken en hoe ook vooral niet. Het zijn dus eigenlijk het wetboek van je huisstijl, waarin de richtlijnen en regels van het gebruik van je huisstijl in staan opgenomen.
Waarschijnlijk gaan er meerdere mensen met de huisstijl van je merk werken, daarom is een kort en krachtig handboek handig. Denk aan leveranciers, partners en medewerkers die het logo willen plaatsen. Door het handboek weten zij precies hoe ze ermee om moeten gaan.
Belangrijk hierbij is dat je het handboek online aanbiedt. Binnen je huisstijl kunnen nog wel eens elementen worden toegevoegd, of je wilt heel simpel je richtlijnen iets aanscherpen of anders verwoorden. Door het via een online portaal aan te bieden kun je dit heel simpel aanpassen, zodat iedereen direct de meest recente versie heeft.
Meer weten over het krachtig neerzetten van je merk? Meld je dan aan voor heldenpost, waarin je regelmatige exclusieve content krijgt om je heldenmerk neer te zetten en uit te bouwen.
Zie ook: De restyle van de huisstijl van Fietskoeriers Apeldoorn – Held Uitgelicht
De huisstijl van je merk is essentieel voor het succes van je merk. De huisstijl is namelijk de uiting van je identiteit en de positionering van je merk. Daarom is het ook belangrijk dat de identiteit en positionering op een goed niveau zijn, voordat je de huisstijl ontwikkelt. In de merkreis doorloop je chronologisch de stappen om een sterk merk te ontwikkelen. Alles hierover lees je in het artikel Investeren in je merk met de Merkreis.
De huisstijl is een belangrijk element van ieder merk, het is onderdeel van de merkfundering. Het is de visuele uiting van je merkidentiteit en daarmee vormt het de basis van de communicatie van je merk. Maar wat zijn nu de regels bij een krachtige huisstijl? In dit artikel de 5 gouden regels van de huisstijl.
De eerste regel is dat je huisstijl volledig past bij je merkidentiteit. Dit klinkt natuurlijk logisch en het is ook een open deur. Toch zien we vaak dat er niet goed is nagedacht over de huisstijl en dat het niet past als een jas. En dat moet het dus wel voelen, het moet volledig passen bij het DNA van je organisatie en daarmee je merkverhaal vertellen.
Onderscheiden ten opzichte van je concurrenten, dat is wat je huisstijl moet doen Kleurgebruik speelt daarbij een essentiële rol. Zo heeft iedere kleur een eigen uitstraling en roept het gevoelens bij ons op. De kleur geel staat bijvoorbeeld voor optimisme en levendigheid, terwijl de kleur blauw vaak terugkomt in zakelijke logo’s.
Toch heeft ook kleur verschillende interpretaties. De kleur rood is voor de één gevaar en voor de ander staat het voor liefde. De toepassing van de kleuren in de vorm en het gebruikte lettertype geven je huisstijl echt een gezicht.
Maar kleuren doen veel meer dan we soms denken. Met kleurgebruik kun je jouw merk duidelijk positioneren ten opzichte van de concurrenten. Zo worden in de bankensector door ieder merk rustige kleuren gebruikt, behalve door de disrupter in de markt: Bunq. Zij gebruiken een veelvoud van kleuren in hun huisstijl. Echt een disrupter dus!
Lees ook: Het ideale logo van een betekenisvol merk
Hoewel de meeste merken het wel weten en het al gebruiken is het wel een belangrijke regel: Een responsive logo. Eerder was een logo een logo in welke vorm je deze dan ook gebruikte. Met de intrede van het internet en sociale media past niet iedere logo op een website of in een profielfoto van je merk. De ene keer is het handig dat je logo vierkant is, de andere keer is een liggend logo makkelijker.
En dat is exact wat een responsive logo is. De term responsive is vooral afkomstig uit de website-wereld. Een responsive website schaalt mee met het apparaat waarop je het gebruikt. Een responsive logo schaalt ook mee met de plek waarop je het logo gebruikt. Hiermee wordt je huisstijl krachtig, maar is het toch flexibel om op zoveel mogelijk plekken terug te laten komen.
De volgende regel kunnen we direct een mooi ezelsbruggetje noemen: Consistentie is de essentie. Het consistent gebruik maken van je huisstijl is extreem belangrijk om merkbekendheid te genereren. Doordat het bij iedere uiting van je merk dezelfde stijl heeft, zorg je ervoor de herkenbaarheid en daarmee geeft de kracht aan je huisstijl.
Deze consistentie zorgt voor het onderscheid met je concurrenten.
Lees ook: De kracht van een consistente huisstijl!
Als je een krachtige huisstijl hebt ontwikkeld die je consistent wilt gebruiken is het handig dat je een huisstijl-handboek hebt. In het huisstijl-handboek staat hoe je de huisstijl van het merk moet gebruiken en hoe ook vooral niet. Het zijn dus eigenlijk het wetboek van je huisstijl, waarin de richtlijnen en regels van het gebruik van je huisstijl in staan opgenomen.
Waarschijnlijk gaan er meerdere mensen met de huisstijl van je merk werken, daarom is een kort en krachtig handboek handig. Denk aan leveranciers, partners en medewerkers die het logo willen plaatsen. Door het handboek weten zij precies hoe ze ermee om moeten gaan.
Belangrijk hierbij is dat je het handboek online aanbiedt. Binnen je huisstijl kunnen nog wel eens elementen worden toegevoegd, of je wilt heel simpel je richtlijnen iets aanscherpen of anders verwoorden. Door het via een online portaal aan te bieden kun je dit heel simpel aanpassen, zodat iedereen direct de meest recente versie heeft.
Meer weten over het krachtig neerzetten van je merk? Meld je dan aan voor heldenpost, waarin je regelmatige exclusieve content krijgt om je heldenmerk neer te zetten en uit te bouwen.
Zie ook: De restyle van de huisstijl van Fietskoeriers Apeldoorn – Held Uitgelicht
De huisstijl van je merk is essentieel voor het succes van je merk. De huisstijl is namelijk de uiting van je identiteit en de positionering van je merk. Daarom is het ook belangrijk dat de identiteit en positionering op een goed niveau zijn, voordat je de huisstijl ontwikkelt. In de merkreis doorloop je chronologisch de stappen om een sterk merk te ontwikkelen. Alles hierover lees je in het artikel Investeren in je merk met de Merkreis.
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.