De interne afstemming verbeteren kan niet zonder een duidelijke identiteit
Het bereiken van interne afstemming is een zeer belangrijk onderdeel van het succes van je organisatie. Om structureel een organisatie te hebben dat hetzelfde nastreeft is een identiteit van vitaal belang. Waarom dat zo is lees je in dit artikel.
Werken om het werken
In veel organisaties ontbreekt er betekenis. Ze weten niet waarvoor ze elke dag op het werk verschijnen en wat ze bijdragen aan het grotere geheel. Iedereen komt om te werken, en ze werken voor het geld dat jij ze als werkgever betaalt. Dit sluit aan bij een uitspraak van Simon Sinek:
“If you hire people just because they can do a job, they’ll work for your money.
But if you hire people who believe what you believe, they’ll work for you with blood and sweat and tears.”
Met andere woorden deze mensen werken om het werken. Wanneer er een ander bedrijf komt dat net iets meer geld biedt, dan gaan ze een deurtje verder kijken.
Cola zonder prik
Onlangs sprak ik met een ondernemer en die had letterlijk zo’n situatie te pakken. Als bureau deden ze mooie dingen en het personeel was blij met de manier waarop ze met elkaar omgingen. Alleen er ontbrak wat. Het sudderde door. Ze noemde het intern letterlijk cola zonder prik. De prik was uit de organisatie gehaald. Doordat ze geen gemeenschappelijke drijfveren hadden was er geen interne afstemming die schwung in de organisatie bracht. Voor zowel de medewerkers als de ondernemers zelf was het niet heel lang vol te houden. Als er niets veranderde, dan was de kans groot dat ze op zoek gingen naar een nieuwe uitdaging.
“Niet alleen jij, maar al je medewerkers weten daardoor wat er van ze verlangt wordt.”
De kracht van betekenis
De betekenis van je organisatie is de kern van alles. Het is een kernideologie die nooit meer verandert. Wanneer je deze weet, dan heb je een energieke organisatie die écht ergens voor gaat. Om de betekenis van je organisatie te leren kennen, ga je op zoek naar drie onderdelen:
- De geschiedenis: Waarom is het merk ook alweer ooit begonnen? En hoe is de reis tot de dag van vandaag verlopen? Wat is daarin echt belangrijk geweest en is daarmee de kern voor je betekenis?
- Maatschappelijke waarde: De maatschappelijke rol van je organisatie is essentieel om interne afstemming te verkrijgen. Je laat letterlijk weten wat je als bedrijf achter laat wanneer je er niet meer bent.
- Gemeenschappelijke drijfveren: Wat drijft de mensen in je organisatie? Dat is een belangrijke rol waarmee je de energie in je organisatie krijgt. Wanneer je dit namelijk insluit in de organisatie heb je de basis voor een florerend bedrijf.
Download het e-book Sterk Werkgeversmerk
Wil je aan de slag met jullie werkgeversmerk? In het e-book Sterk Werkgeversmerk behandelen we:
Trends en uitdagingen: Begrijp de huidige arbeidsmarkt en waarom een sterk werkgeversmerk onmisbaar is.
De merkreis: Ontdek het 7-stappenplan om een merk op te bouwen dat zowel extern als intern impact maakt.
Praktische tips: Handige adviezen om direct aan de slag te gaan met jouw werkgeversmerk.
Succesverhalen: Leer van de best practices van toonaangevende bedrijven.
Identiteit
Wanneer de betekenis helder is, kun je verder met het formuleren van de visie en missie. Want als organisatie wil je weten wat jullie kijk op de wereld is (de visie) en welke opdracht je daarin te doen hebt (missie) en met welke toon je dit overbrengt (merkpersoonlijkheid). De missie is daarmee de kompas van je organisatie. Je kunt alle keuzes die je als organisatie dient te maken hang je af op je missie. Niet alleen jij, maar al je medewerkers weten daardoor wat er van ze verlangt wordt.
Handelen naar de missie
De meeste organisaties hebben wel een missie omschreven. Deze beland alleen onderin de la om er over vier jaar nog eens naar te kijken tijdens een gezellig dagje op de hei. Dat is verschrikkelijk jammer, omdat je missie bepaalt wat iedereen doet. Het is waarom medewerkers iedere dag uit bed komen om van betekenis te zijn.
De missie biedt namelijk handelingsperspectief. Op basis van je missie kun je:
- Deelmissies formuleren die het concreter maken wat je te doen hebt;
- Doelstellingen maken die passen bij de deelmissie;
- Team- en individuele missies formuleren die gelieerd zijn aan de organisatiemissie.
Lees ook het artikel Werken met een jaarplan: Van missie naar concrete acties
Een betekenisvol merk is de basis voor interne afstemming
De basis voor interne afstemming is het hebben van een sterk merk met een sterke identiteit. Ga daarom vandaag nog aan de slag met het ontwikkelen van een echt heldenmerk. Met het heldenmerk-pakket ontvang je alle theorie, praktijkoefeningen en tools om je eigen heldenmerk te kunnen bouwen.
De interne afstemming verbeteren kan niet zonder een duidelijke identiteit
Het bereiken van interne afstemming is een zeer belangrijk onderdeel van het succes van je organisatie. Om structureel een organisatie te hebben dat hetzelfde nastreeft is een identiteit van vitaal belang. Waarom dat zo is lees je in dit artikel.
Werken om het werken
In veel organisaties ontbreekt er betekenis. Ze weten niet waarvoor ze elke dag op het werk verschijnen en wat ze bijdragen aan het grotere geheel. Iedereen komt om te werken, en ze werken voor het geld dat jij ze als werkgever betaalt. Dit sluit aan bij een uitspraak van Simon Sinek:
“If you hire people just because they can do a job, they’ll work for your money.
But if you hire people who believe what you believe, they’ll work for you with blood and sweat and tears.”
Met andere woorden deze mensen werken om het werken. Wanneer er een ander bedrijf komt dat net iets meer geld biedt, dan gaan ze een deurtje verder kijken.
Cola zonder prik
Onlangs sprak ik met een ondernemer en die had letterlijk zo’n situatie te pakken. Als bureau deden ze mooie dingen en het personeel was blij met de manier waarop ze met elkaar omgingen. Alleen er ontbrak wat. Het sudderde door. Ze noemde het intern letterlijk cola zonder prik. De prik was uit de organisatie gehaald. Doordat ze geen gemeenschappelijke drijfveren hadden was er geen interne afstemming die schwung in de organisatie bracht. Voor zowel de medewerkers als de ondernemers zelf was het niet heel lang vol te houden. Als er niets veranderde, dan was de kans groot dat ze op zoek gingen naar een nieuwe uitdaging.
“Niet alleen jij, maar al je medewerkers weten daardoor wat er van ze verlangt wordt.”
De kracht van betekenis
De betekenis van je organisatie is de kern van alles. Het is een kernideologie die nooit meer verandert. Wanneer je deze weet, dan heb je een energieke organisatie die écht ergens voor gaat. Om de betekenis van je organisatie te leren kennen, ga je op zoek naar drie onderdelen:
- De geschiedenis: Waarom is het merk ook alweer ooit begonnen? En hoe is de reis tot de dag van vandaag verlopen? Wat is daarin echt belangrijk geweest en is daarmee de kern voor je betekenis?
- Maatschappelijke waarde: De maatschappelijke rol van je organisatie is essentieel om interne afstemming te verkrijgen. Je laat letterlijk weten wat je als bedrijf achter laat wanneer je er niet meer bent.
- Gemeenschappelijke drijfveren: Wat drijft de mensen in je organisatie? Dat is een belangrijke rol waarmee je de energie in je organisatie krijgt. Wanneer je dit namelijk insluit in de organisatie heb je de basis voor een florerend bedrijf.
Download het e-book Sterk Werkgeversmerk
Wil je aan de slag met jullie werkgeversmerk? In het e-book Sterk Werkgeversmerk behandelen we:
Trends en uitdagingen: Begrijp de huidige arbeidsmarkt en waarom een sterk werkgeversmerk onmisbaar is.
De merkreis: Ontdek het 7-stappenplan om een merk op te bouwen dat zowel extern als intern impact maakt.
Praktische tips: Handige adviezen om direct aan de slag te gaan met jouw werkgeversmerk.
Succesverhalen: Leer van de best practices van toonaangevende bedrijven.
Identiteit
Wanneer de betekenis helder is, kun je verder met het formuleren van de visie en missie. Want als organisatie wil je weten wat jullie kijk op de wereld is (de visie) en welke opdracht je daarin te doen hebt (missie) en met welke toon je dit overbrengt (merkpersoonlijkheid). De missie is daarmee de kompas van je organisatie. Je kunt alle keuzes die je als organisatie dient te maken hang je af op je missie. Niet alleen jij, maar al je medewerkers weten daardoor wat er van ze verlangt wordt.
Handelen naar de missie
De meeste organisaties hebben wel een missie omschreven. Deze beland alleen onderin de la om er over vier jaar nog eens naar te kijken tijdens een gezellig dagje op de hei. Dat is verschrikkelijk jammer, omdat je missie bepaalt wat iedereen doet. Het is waarom medewerkers iedere dag uit bed komen om van betekenis te zijn.
De missie biedt namelijk handelingsperspectief. Op basis van je missie kun je:
- Deelmissies formuleren die het concreter maken wat je te doen hebt;
- Doelstellingen maken die passen bij de deelmissie;
- Team- en individuele missies formuleren die gelieerd zijn aan de organisatiemissie.
Lees ook het artikel Werken met een jaarplan: Van missie naar concrete acties
Een betekenisvol merk is de basis voor interne afstemming
De basis voor interne afstemming is het hebben van een sterk merk met een sterke identiteit. Ga daarom vandaag nog aan de slag met het ontwikkelen van een echt heldenmerk. Met het heldenmerk-pakket ontvang je alle theorie, praktijkoefeningen en tools om je eigen heldenmerk te kunnen bouwen.
Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.
Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform
Download het e-book Sterk Werkgeversmerk
Wil je aan de slag met jullie werkgeversmerk? In het e-book Sterk Werkgeversmerk behandelen we:
Trends en uitdagingen: Begrijp de huidige arbeidsmarkt en waarom een sterk werkgeversmerk onmisbaar is.
De merkreis: Ontdek het 7-stappenplan om een merk op te bouwen dat zowel extern als intern impact maakt.
Praktische tips: Handige adviezen om direct aan de slag te gaan met jouw werkgeversmerk.
Succesverhalen: Leer van de best practices van toonaangevende bedrijven.