Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Guerrillamarketing is een mooie vorm van marketing om je klanten te bereiken, te enthousiasmeren en te inspireren. Als Heldenmerk is het belangrijk om je fans bewust te maken van jouw verhaal. Voordat we naar fantastische voorbeelden gaan kijken, even de term Guerrillamarketing verduidelijken. De definitie van guerrillamarketing volgens wikipedia:
“Guerrillamarketing is een marketingtechniek die poogt om met beperkte middelen een groot resultaat te bereiken. Guerrillamarketing is erop gericht om in een zeer korte tijd veel media-aandacht of aandacht van publiek te behalen. Veelal zijn deze kosten een fractie van de kosten die dure campagnes met zich meenemen.
Omdat het vaak om ludieke acties of een bijzondere stunt gaat, is het bij guerrillamarketing veelal kosteloos om de reclameboodschap te verspreiden. Blogs, radio en televisie zijn bij een goede stunt graag bereid om de campagne te melden als nieuws of curiositeit. Het kost de onderneming niets maar stelt hen wel in staat een groot publiek te bereiken.”
In dit artikel ontvang je toffe voorbeelden van guerrillamarketing.
Maar eerst gaan we in op de plek van guerrilla-marketing in de merkreis. Een guerrilla-campagne staat namelijk niet op zichzelf. Het is niet iets wat los staat van alle andere onderdelen van je merk. Om al die onderdelen inzichtelijk te maken en op een chronologische lijn te zetten hebben wij de merkreis ontwikkelt. Je staat hierin stil bij 7 haltes, namelijk:
Een goede guerrilla-campagne start altijd met een stevige merkfundering. Want de guerrilla-campagne komt pas kijken bij het extern laden van je merk. Wanneer je merk weet waarvoor het staat, het heeft een duidelijke positionering en dit op een consistente manier weet te communiceren, dan heb je de basis om succes te hebben met de guerrilla-campagne. Wil je aan de slag met het ontwikkelen van deze stevige fundering? Download het heldenmerk-pakket met daarin praktische oefeningen om iedere halte zelf te ontwikkelen.
Naast dat je een stevige merkfundering nodig hebt, is het ook goed om te kijken welke rol het speelt binnen de marketingstrategie. Het is verstandig om eerst te kijken naar de marketingstrategie van je merk, alvorens je na gaat denken welke technieken je gaat toepassen. Guerrilla-marketing is een techniek om de merkherkenning en merkbekendheid te vergroten.
Het is belangrijk dat je daarnaast nadenkt over de andere onderdelen binnen de marketing. Wij noemen dit de marketingprogramma’s voor je merk. De herkenning en bekendheid van je merk zijn een onderdeel van de marketingprogramma’s. Maar denk ook na over hoe je van deze bekendheid klanten genereert. Of hoe je van klanten ambassadeurs maakt.
Lees over: Marketingstrategie-ontwikkeling en marketingactivatie
Lees over: Hoe je structureel je merkverhaal vertelt met marketingprogramma’s
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen en dit opvallend te vermarkten;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om je marketingplan te maken;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Deze video kan absoluut niet ontbreken. Ergens in België stond een grote rode knop met daarboven de tekst: Push the button to add drama. Wat er daarna gebeurd is werkelijk waar fantastisch. Op het eind zie je waarom dit echt guerrillamarketing pur sang is:
Heineken is een bedrijf die veel doet met guerrillamarketing, waar in hun geval wel wat geld tegenover staat. Dit voorbeeld willen we je niet onthouden. Het gaat over het dilemma: Kies je voor de Champions League finale live te kijken of met je vrienden:
Guerrillamarketing inzetten voor het goede doel is natuurlijk fantastisch. The Fun Theory is zo’n mooi infinitief. Met sociaal experimenten onderzoeken ze of je gedrag kan veranderen door het leuk te maken. In dit voorbeeld zie je de Piano Stairs, maar kijk ook eens naar de andere voorbeelden van de Fun Theory op Youtube.
Misschien wel één van de bekendste guerrilla-acties ooit. Bavaria was om het WK voetbal 2010 geen sponsor, dus mochten zij geen uitingen doen. Tijdens dit WK introduceerde Bavaria het Bavaria-jurkje voor vrouwen. Om op te vallen om het WK huurden zij Bavaria babes in die tijdens wedstrijden dansten in de Bavaria-jurkjes. Omdat het inbreuk is op de sponsrechten besluit de FIFA hen arresteren. Voor Bavaria betekende dit veel gratis publiciteit.
De welbekende serie Prison Break kwam met wel een heel opmerkelijke guerrilla-actie. Het mooiste aan deze actie vind ik dat het met een heel klein budget, veel bekendheid weet te genereren. Prison Break draait – zoals de naam al doet vermoeden – om het ontsnappen uit de gevangenis. Om mensen te attenderen op een nieuw seizoen hebben zij taarten laten bezorgen met daarin verschillende objecten waarmee je kunt ontsnappen uit de gevangenis, hoe geniaal?
Iedere guerrilla-actie die hierboven is benoemd komt vanuit een plan. Wil je aan de slag met Guerrilla-marketing? Lees dan het artikel Guerrilla marketing, hoe doe je dat? en leer alles over hoe je guerrilla-marketing inzet voor je merk.
Guerrillamarketing is een mooie vorm van marketing om je klanten te bereiken, te enthousiasmeren en te inspireren. Als Heldenmerk is het belangrijk om je fans bewust te maken van jouw verhaal. Voordat we naar fantastische voorbeelden gaan kijken, even de term Guerrillamarketing verduidelijken. De definitie van guerrillamarketing volgens wikipedia:
“Guerrillamarketing is een marketingtechniek die poogt om met beperkte middelen een groot resultaat te bereiken. Guerrillamarketing is erop gericht om in een zeer korte tijd veel media-aandacht of aandacht van publiek te behalen. Veelal zijn deze kosten een fractie van de kosten die dure campagnes met zich meenemen.
Omdat het vaak om ludieke acties of een bijzondere stunt gaat, is het bij guerrillamarketing veelal kosteloos om de reclameboodschap te verspreiden. Blogs, radio en televisie zijn bij een goede stunt graag bereid om de campagne te melden als nieuws of curiositeit. Het kost de onderneming niets maar stelt hen wel in staat een groot publiek te bereiken.”
In dit artikel ontvang je toffe voorbeelden van guerrillamarketing.
Maar eerst gaan we in op de plek van guerrilla-marketing in de merkreis. Een guerrilla-campagne staat namelijk niet op zichzelf. Het is niet iets wat los staat van alle andere onderdelen van je merk. Om al die onderdelen inzichtelijk te maken en op een chronologische lijn te zetten hebben wij de merkreis ontwikkelt. Je staat hierin stil bij 7 haltes, namelijk:
Een goede guerrilla-campagne start altijd met een stevige merkfundering. Want de guerrilla-campagne komt pas kijken bij het extern laden van je merk. Wanneer je merk weet waarvoor het staat, het heeft een duidelijke positionering en dit op een consistente manier weet te communiceren, dan heb je de basis om succes te hebben met de guerrilla-campagne. Wil je aan de slag met het ontwikkelen van deze stevige fundering? Download het heldenmerk-pakket met daarin praktische oefeningen om iedere halte zelf te ontwikkelen.
Naast dat je een stevige merkfundering nodig hebt, is het ook goed om te kijken welke rol het speelt binnen de marketingstrategie. Het is verstandig om eerst te kijken naar de marketingstrategie van je merk, alvorens je na gaat denken welke technieken je gaat toepassen. Guerrilla-marketing is een techniek om de merkherkenning en merkbekendheid te vergroten.
Het is belangrijk dat je daarnaast nadenkt over de andere onderdelen binnen de marketing. Wij noemen dit de marketingprogramma’s voor je merk. De herkenning en bekendheid van je merk zijn een onderdeel van de marketingprogramma’s. Maar denk ook na over hoe je van deze bekendheid klanten genereert. Of hoe je van klanten ambassadeurs maakt.
Lees over: Marketingstrategie-ontwikkeling en marketingactivatie
Lees over: Hoe je structureel je merkverhaal vertelt met marketingprogramma’s
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen en dit opvallend te vermarkten;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om je marketingplan te maken;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Deze video kan absoluut niet ontbreken. Ergens in België stond een grote rode knop met daarboven de tekst: Push the button to add drama. Wat er daarna gebeurd is werkelijk waar fantastisch. Op het eind zie je waarom dit echt guerrillamarketing pur sang is:
Heineken is een bedrijf die veel doet met guerrillamarketing, waar in hun geval wel wat geld tegenover staat. Dit voorbeeld willen we je niet onthouden. Het gaat over het dilemma: Kies je voor de Champions League finale live te kijken of met je vrienden:
Guerrillamarketing inzetten voor het goede doel is natuurlijk fantastisch. The Fun Theory is zo’n mooi infinitief. Met sociaal experimenten onderzoeken ze of je gedrag kan veranderen door het leuk te maken. In dit voorbeeld zie je de Piano Stairs, maar kijk ook eens naar de andere voorbeelden van de Fun Theory op Youtube.
Misschien wel één van de bekendste guerrilla-acties ooit. Bavaria was om het WK voetbal 2010 geen sponsor, dus mochten zij geen uitingen doen. Tijdens dit WK introduceerde Bavaria het Bavaria-jurkje voor vrouwen. Om op te vallen om het WK huurden zij Bavaria babes in die tijdens wedstrijden dansten in de Bavaria-jurkjes. Omdat het inbreuk is op de sponsrechten besluit de FIFA hen arresteren. Voor Bavaria betekende dit veel gratis publiciteit.
De welbekende serie Prison Break kwam met wel een heel opmerkelijke guerrilla-actie. Het mooiste aan deze actie vind ik dat het met een heel klein budget, veel bekendheid weet te genereren. Prison Break draait – zoals de naam al doet vermoeden – om het ontsnappen uit de gevangenis. Om mensen te attenderen op een nieuw seizoen hebben zij taarten laten bezorgen met daarin verschillende objecten waarmee je kunt ontsnappen uit de gevangenis, hoe geniaal?
Iedere guerrilla-actie die hierboven is benoemd komt vanuit een plan. Wil je aan de slag met Guerrilla-marketing? Lees dan het artikel Guerrilla marketing, hoe doe je dat? en leer alles over hoe je guerrilla-marketing inzet voor je merk.
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.