Succesfactor Carea
Het leest als een droomscenario. Je hebt een plan en het komt ook nog eens uit zoals je wilt. Frank heeft met zijn team een nieuw schoonmaakmerk in de markt gezet. Wat bepaalt nu dit succes?
Als we Frank die vraag stellen, dan is het eerste wat hij zegt: “Ik ben nooit tevreden. Op werkgebied althans. En als ik ooit tevreden word, dan is het voor mij klaar. Het kan altijd beter, altijd anders. Die dingen die we nog niet goed doen, daar heb ik wel oog voor, kan ik zeggen. Daardoor kunnen we ook altijd blijven verbeteren.”
“Wij leggen de lat steeds een stapje hoger. En dat is één van de succesfactoren, maar ik ben soms lastig om mee te werken. Voor mij komt het altijd weer op ons imago neer: collega’s weten dat ik boos word als een werkkast een puinhoop is. Het nadeel van dat ik nooit tevreden ben, is dat ik ook te weinig stil sta bij de mooie dingen die ik heb bereikt. Ik krijg nog wel eens het verwijt dat ik nooit wat vier. Maar dat probeer ik er ook steeds meer in te krijgen, want daardoor kan ik ook veel leren en verbeteren.”
Voor Frank zit het succes ook in dat hij mensen om zich heen heeft verzameld die beter zijn dan hij. Frank ziet zichzelf als bouwer, als een opstarter. Maar het beheren daarvan, daar zijn anderen veel beter in.
Het succes valt goed samen te vatten in het voorbeeld dat Frank geeft: “Bij ons gaat het om kwaliteit. Wij hadden eens een medewerker die van een ander schoonmaakbedrijf kwam. Hij is als glazenwasser bij ons begonnen. In het begin was het enorm wennen voor hem. Hij was aan het rammen, maakte echt veel meters. Ik zei tegen hem: ik wil niet dat je meters maakt, maar dat je goed wast. Ook de omlijsting eromheen, de omgeving, alles moet netjes zijn. ‘Maar daar heb ik geen tijd voor’, zei hij. Maar daar heeft hij alle tijd voor, want dát is voor ons succes. Doe het goed, dat is voor ons de succesfactor. En je organisatie zo inregelen dat dit voor iedereen mogelijk is, dat is onze kracht.”