Laat een ieder het concreet en persoonlijk maken
Een visie (en daarmee dus ook de missie) is een concreet maar algemeen merkverhaal. Wanneer je wilt dat mensen het zelf gaan gebruiken, gaan ze het persoonlijk maken. Door persoonlijke verhalen te verbinden aan de merkvisie, gaat het voor de medewerkers écht leven. Daarmee maak je het ze makkelijk om het uit te dragen.
Overigens klinkt het vaak moeilijker dan het is. Wanneer je regelmatig met collega’s aan de slag gaat in bijvoorbeeld een lunchbijeenkomst, ontdek je al snel genoeg anekdotes. Deze anekdotes zijn de verhalen die zij aan hun omgeving (familie, vrienden, klanten, relaties, partners, etc.) vertellen. Daarmee dragen zij op een persoonlijke manier de bedrijfsvisie uit.
Om die reden noemen wij iedere medewerker dan ook liever een merketeer. Marketing is namelijk niet iets van een afdeling in je organisatie. Het is het delen van het merkverhaal door de gehele organisatie heen. Door iedere medewerkers een merketeer te laten zijn door het delen van persoonlijk verhalen, wordt het merkverhaal snel opgepakt door een grote groep mensen. En de voordelen die dat heeft hoeven wij vast niet te vertellen 😉.