Hoe draag je een visie uit?
De visie en de missie zijn allebei termen die bij veel ondernemers de spreekwoordelijke strot uit komen. Dit omdat het termen zijn die niet ‘aanraakbaar’ zijn voor velen. Terwijl de inhoud die je in de visie en missie zet, letterlijk de ziel van je organisatie is. Maar hoe draag je die ziel, de visie van je merk eigenlijk uit? In dit artikel gaan we er op in.
Start met betekenis én geloof erin
Veel organisaties starten de ontdekkingsreis naar hun identiteit gelijk bij de visie en de missie. Volgens ons mis je dan een belangrijke stap. Namelijk de betekenis die je hebt in de wereld. De betekenis van je organisatie is de kernideologie van je merk. Het is niet onderhandelbaar én zal nooit veranderen. De visie (de kijk van je merk op de wereld) en de missie (de grote speciale opdracht voor je merk) kunnen in de loop van de tijd worden aangepast. Je betekenis blijft voor altijd voorop.
Door een duidelijke betekenis te hebben, zorg je ervoor dat je organisatie een ziel heeft. Het geloof in deze betekenis is het allerbelangrijkste wanneer je uiteindelijk hiermee aan de slag wil. Het is de basis voor je visie én het uitdragen ervan.
Handelingsperspectief
Waar het bij de meeste visies en missies mis gaat, is dat het verstompt in algemeenheden. Door de visie niet scherp te formuleren, ontbreekt er handelingsperspectief. Dat komt vaak doordat er in directiekamers veel gepolderd wordt. Iedereen moet het ermee eens zijn, dus dan worden de scherpe randjes eruit gehaald. En dan wordt je een grijze muis.
Terwijl wat je wilt als merk is: de medewerkers, de klanten en alle andere stakeholders zijn actief aan de slag met de visie en missie van je merk. Daarom zijn de visie en de missie ook altijd met elkaar verbonden. Door de missie scherp te formuleren als opdracht, kun je daarop ook deelmissies formuleren. Op deze deelmissies kun je een strategie ontwikkelen die je helpt om ernaar te handelen.
Lees ook: Van missie naar concrete acties
“Marketing is namelijk niet iets van een afdeling in je organisatie. Het is het delen van het merkverhaal door de gehele organisatie heen.”
Laat een ieder het concreet en persoonlijk maken
Een visie (en daarmee dus ook de missie) is een concreet maar algemeen merkverhaal. Wanneer je wilt dat mensen het zelf gaan gebruiken, gaan ze het persoonlijk maken. Door persoonlijke verhalen te verbinden aan de merkvisie, gaat het voor de medewerkers écht leven. Daarmee maak je het ze makkelijk om het uit te dragen.
Overigens klinkt het vaak moeilijker dan het is. Wanneer je regelmatig met collega’s aan de slag gaat in bijvoorbeeld een lunchbijeenkomst, ontdek je al snel genoeg anekdotes. Deze anekdotes zijn de verhalen die zij aan hun omgeving (familie, vrienden, klanten, relaties, partners, etc.) vertellen. Daarmee dragen zij op een persoonlijke manier de bedrijfsvisie uit.
Om die reden noemen wij iedere medewerker dan ook liever een merketeer. Marketing is namelijk niet iets van een afdeling in je organisatie. Het is het delen van het merkverhaal door de gehele organisatie heen. Door iedere medewerkers een merketeer te laten zijn door het delen van persoonlijk verhalen, wordt het merkverhaal snel opgepakt door een grote groep mensen. En de voordelen die dat heeft hoeven wij vast niet te vertellen 😉.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Positioneer je op de juiste manier
Om je visie op een goede manier uit te dragen, is het verstandig om te kijken hoe je als merk je positioneert. En de manier waarop je je vandaag positioneert, hoeft niet hetzelfde te zijn als die van over vijf jaar. Je wilt met je merk iets bereiken, daarvoor heb je de missie geformuleerd. Om de eerste deelmissie van je missie te volbrengen, is het belangrijk om daaraan doelstellingen te koppelen. Deze doelstellingen bepalen o.a. de manier van positioneren.
Leg je bijvoorbeeld meer de nadruk op de koopargumenten van je product/ dienst? Of leg je meer de nadruk op de kracht van jullie organisatie? Of is toch de visie die klanten en/of medewerkers het meest aanspreekt? In sommige gevallen hoeft je visie niet voorop te staan in de positionering, maar is het een logische tweede stap in je verhaal.
Het belangrijkste is dat de koopargumenten voor je publiek helder en duidelijk zijn. Gebruik daarvoor goede metaforen in je communicatie. Daarvoor is het belangrijk dat de persoonlijkheid van je merk duidelijk is. Vervolgens kun je jezelf gaan positioneren. Daarvoor lees je het artikel Zo positioneer je jouw merk in de markt

Ga op merkreis en voer je identiteit in alles door
Concluderend kunnen we zeggen dat de identiteit de basis vormt voor je gehele organisatie. Bij het uitdragen van je visie, wil je graag dat je merk van betekenis naar uitvoering gaat vanuit dezelfde kernideologie. Dat hebben wij samengevat in de merkreis. Als reisleiders ondersteunen we organisaties om een betekenisvol merk te worden. Meer weten over de merkreis en de belangrijkste stappen? Download dan snel het heldenmerkpakket.
Hoe draag je een visie uit?

De visie en de missie zijn allebei termen die bij veel ondernemers de spreekwoordelijke strot uit komen. Dit omdat het termen zijn die niet ‘aanraakbaar’ zijn voor velen. Terwijl de inhoud die je in de visie en missie zet, letterlijk de ziel van je organisatie is. Maar hoe draag je die ziel, de visie van je merk eigenlijk uit? In dit artikel gaan we er op in.
Start met betekenis én geloof erin
Veel organisaties starten de ontdekkingsreis naar hun identiteit gelijk bij de visie en de missie. Volgens ons mis je dan een belangrijke stap. Namelijk de betekenis die je hebt in de wereld. De betekenis van je organisatie is de kernideologie van je merk. Het is niet onderhandelbaar én zal nooit veranderen. De visie (de kijk van je merk op de wereld) en de missie (de grote speciale opdracht voor je merk) kunnen in de loop van de tijd worden aangepast. Je betekenis blijft voor altijd voorop.
Door een duidelijke betekenis te hebben, zorg je ervoor dat je organisatie een ziel heeft. Het geloof in deze betekenis is het allerbelangrijkste wanneer je uiteindelijk hiermee aan de slag wil. Het is de basis voor je visie én het uitdragen ervan.
Handelingsperspectief
Waar het bij de meeste visies en missies mis gaat, is dat het verstompt in algemeenheden. Door de visie niet scherp te formuleren, ontbreekt er handelingsperspectief. Dat komt vaak doordat er in directiekamers veel gepolderd wordt. Iedereen moet het ermee eens zijn, dus dan worden de scherpe randjes eruit gehaald. En dan wordt je een grijze muis.
Terwijl wat je wilt als merk is: de medewerkers, de klanten en alle andere stakeholders zijn actief aan de slag met de visie en missie van je merk. Daarom zijn de visie en de missie ook altijd met elkaar verbonden. Door de missie scherp te formuleren als opdracht, kun je daarop ook deelmissies formuleren. Op deze deelmissies kun je een strategie ontwikkelen die je helpt om ernaar te handelen.
Lees ook: Van missie naar concrete acties
“Marketing is namelijk niet iets van een afdeling in je organisatie. Het is het delen van het merkverhaal door de gehele organisatie heen.”
Laat een ieder het concreet en persoonlijk maken
Een visie (en daarmee dus ook de missie) is een concreet maar algemeen merkverhaal. Wanneer je wilt dat mensen het zelf gaan gebruiken, gaan ze het persoonlijk maken. Door persoonlijke verhalen te verbinden aan de merkvisie, gaat het voor de medewerkers écht leven. Daarmee maak je het ze makkelijk om het uit te dragen.
Overigens klinkt het vaak moeilijker dan het is. Wanneer je regelmatig met collega’s aan de slag gaat in bijvoorbeeld een lunchbijeenkomst, ontdek je al snel genoeg anekdotes. Deze anekdotes zijn de verhalen die zij aan hun omgeving (familie, vrienden, klanten, relaties, partners, etc.) vertellen. Daarmee dragen zij op een persoonlijke manier de bedrijfsvisie uit.
Om die reden noemen wij iedere medewerker dan ook liever een merketeer. Marketing is namelijk niet iets van een afdeling in je organisatie. Het is het delen van het merkverhaal door de gehele organisatie heen. Door iedere medewerkers een merketeer te laten zijn door het delen van persoonlijk verhalen, wordt het merkverhaal snel opgepakt door een grote groep mensen. En de voordelen die dat heeft hoeven wij vast niet te vertellen 😉.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Positioneer je op de juiste manier
Om je visie op een goede manier uit te dragen, is het verstandig om te kijken hoe je als merk je positioneert. En de manier waarop je je vandaag positioneert, hoeft niet hetzelfde te zijn als die van over vijf jaar. Je wilt met je merk iets bereiken, daarvoor heb je de missie geformuleerd. Om de eerste deelmissie van je missie te volbrengen, is het belangrijk om daaraan doelstellingen te koppelen. Deze doelstellingen bepalen o.a. de manier van positioneren.
Leg je bijvoorbeeld meer de nadruk op de koopargumenten van je product/ dienst? Of leg je meer de nadruk op de kracht van jullie organisatie? Of is toch de visie die klanten en/of medewerkers het meest aanspreekt? In sommige gevallen hoeft je visie niet voorop te staan in de positionering, maar is het een logische tweede stap in je verhaal.
Het belangrijkste is dat de koopargumenten voor je publiek helder en duidelijk zijn. Gebruik daarvoor goede metaforen in je communicatie. Daarvoor is het belangrijk dat de persoonlijkheid van je merk duidelijk is. Vervolgens kun je jezelf gaan positioneren. Daarvoor lees je het artikel Zo positioneer je jouw merk in de markt

Ga op merkreis en voer je identiteit in alles door
Concluderend kunnen we zeggen dat de identiteit de basis vormt voor je gehele organisatie. Bij het uitdragen van je visie, wil je graag dat je merk van betekenis naar uitvoering gaat vanuit dezelfde kernideologie. Dat hebben wij samengevat in de merkreis. Als reisleiders ondersteunen we organisaties om een betekenisvol merk te worden. Meer weten over de merkreis en de belangrijkste stappen? Download dan snel het heldenmerkpakket.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.