• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

Heldenmerk worden, hoe doe je dat?

Heldenmerken zijn voor ons merken die de drive hebben om positieve impact te creëren voor de samenleving. Zij komen met positieve alternatieven op slechte producten en diensten! Heldenmerken gaan de uitdagingen aan die in onze samenleving zitten verstopt. Maar hoe word je nu eigenlijk een heldenmerk?

Start met je merkidentiteit!

Alles start met de merkidentiteit (het HeldenDNA) van je merk, het is de kern van datgene wat je als bedrijf doet. Door een krachtig DNA, weet je precies waar je merk voor staat en waar je naartoe wilt met je merk. Je gaat staan voor de verandering die jij wilt bewerkstelligen. Om je HeldenDNA te ontwikkelen, ga je aan de slag met de volgende stappen:

  1. Kijk naar welke betekenis je als merk wil hebben voor de maatschappij, waar ligt de passie van jullie merk?
  2. Wat is de visie van je merk? Wat zijn de ontwikkelingen in de markt en welke rol gaat jouw merk daarin spelen?
  3. Wat is de grote opdracht voor je merk, kortom wat is de heldenmissie van je merk?
  4. Wat zijn de kernwaarden van je organisatie? Je kernwaarden zijn de niet onderhandelbare principes die het gedrag van je merk bepalen.
  5. Wat is de heldenkracht van je merk, welke kwaliteiten zorgen ervoor dat jouw organisatie de heldenmissie kan bereiken?

Met het zetten van bovenstaande stappen ontwikkel je het DNA van je merk. Het is het fundament waarop jouw heldenmerk wordt uitgebouwd.

“Elk begin is lastig, verwacht daarom ook niet direct resultaat, maar je zult merken dat wanneer je vaker je verhaal vertelt, je visie deelt, aan de slag gaat met het delen van je blogs dat je fans aan je gaat binden.”

Maak een plan om impact te creëren

Het is belangrijk om eerst een goede strategie en marketingplan te ontwikkelen waarmee je impact gaat creëren. Pak daarvoor je heldenmissie erbij en deel deze eens op in 3 tot 5 mijlpalen. Deze mijlpalen vormen de route die je bewandelt om je missie te bereiken. Hierdoor krijg jezelf, maar ook je uiteindelijke fans inzicht in hoe je aan de slag gaat om de heldenmissie te bereiken. Als je vol voor je missie gaat is het einddoel allesbepalend.

Ga vervolgens aan de slag met het ontwikkelen van een marketingplan om je eerste mijlpaal te bereiken. Meer over het ontwikkelen van je marketingplan in dit artikel.

Ga aan de slag en inspireer

Heb je een marketingplan ontwikkelt, dan is er een jaarplan uitgekomen met veel acties die je organisatie gaat uitvoeren om het verhaal van je merkte vertellen. Het allerbelangrijkste is dat je deze acties structureel gaat uitvoeren. Elk begin is lastig, verwacht daarom ook niet direct resultaat, maar je zult merken dat wanneer je vaker je verhaal vertelt, je visie deelt, aan de slag gaat met het delen van je blogs dat je fans aan je gaat binden.

Met andere woorden: Ga het doen en doe het structureel!

Ga ervoor, maak fouten en leer!

Wees niet bang om fouten te maken. Fouten zijn ervoor bedoelt om van te leren, zolang je jouw fout maar goed oplost. Te vaak zien wij dat bedrijven terughoudend zijn, omdat ze bang zijn om fouten te maken. Hierdoor gebeurt er te weinig om écht impact te creëren. Op je bek gaan is helemaal niet erg, het is juist heel waardevol. Niet opstaan daarentegen is veel erger, omdat je dan laat zien dat je niet gelooft in je verhaal.

Ga er vol voor, maar je fouten, communiceer je mislukkingen, leer ervan en kom terug met een 2.0 versie. Op die manier groei je uit tot een heldenmerk van formaat waar niemand meer omheen kan! Lees waarom het delen van mislukkingen zo belangrijk is. Lees daarnaast alles over het bouwen van een heldenmerk in de artikelenserie 15 onmisbare stappen voor het bouwen van een heldenmerk.

Heldenmerk worden, hoe doe je dat?

Heldenmerken zijn voor ons merken die de drive hebben om positieve impact te creëren voor de samenleving. Zij komen met positieve alternatieven op slechte producten en diensten! Heldenmerken gaan de uitdagingen aan die in onze samenleving zitten verstopt. Maar hoe word je nu eigenlijk een heldenmerk?

Start met je merkidentiteit!

Alles start met de merkidentiteit (het HeldenDNA) van je merk, het is de kern van datgene wat je als bedrijf doet. Door een krachtig DNA, weet je precies waar je merk voor staat en waar je naartoe wilt met je merk. Je gaat staan voor de verandering die jij wilt bewerkstelligen. Om je HeldenDNA te ontwikkelen, ga je aan de slag met de volgende stappen:

  1. Kijk naar welke betekenis je als merk wil hebben voor de maatschappij, waar ligt de passie van jullie merk?
  2. Wat is de visie van je merk? Wat zijn de ontwikkelingen in de markt en welke rol gaat jouw merk daarin spelen?
  3. Wat is de grote opdracht voor je merk, kortom wat is de heldenmissie van je merk?
  4. Wat zijn de kernwaarden van je organisatie? Je kernwaarden zijn de niet onderhandelbare principes die het gedrag van je merk bepalen.
  5. Wat is de heldenkracht van je merk, welke kwaliteiten zorgen ervoor dat jouw organisatie de heldenmissie kan bereiken?

Met het zetten van bovenstaande stappen ontwikkel je het DNA van je merk. Het is het fundament waarop jouw heldenmerk wordt uitgebouwd.

“Elk begin is lastig, verwacht daarom ook niet direct resultaat, maar je zult merken dat wanneer je vaker je verhaal vertelt, je visie deelt, aan de slag gaat met het delen van je blogs dat je fans aan je gaat binden.”

Maak een plan om impact te creëren

Het is belangrijk om eerst een goede strategie en marketingplan te ontwikkelen waarmee je impact gaat creëren. Pak daarvoor je heldenmissie erbij en deel deze eens op in 3 tot 5 mijlpalen. Deze mijlpalen vormen de route die je bewandelt om je missie te bereiken. Hierdoor krijg jezelf, maar ook je uiteindelijke fans inzicht in hoe je aan de slag gaat om de heldenmissie te bereiken. Als je vol voor je missie gaat is het einddoel allesbepalend.

Ga vervolgens aan de slag met het ontwikkelen van een marketingplan om je eerste mijlpaal te bereiken. Meer over het ontwikkelen van je marketingplan in dit artikel.

Ga aan de slag en inspireer

Heb je een marketingplan ontwikkelt, dan is er een jaarplan uitgekomen met veel acties die je organisatie gaat uitvoeren om het verhaal van je merkte vertellen. Het allerbelangrijkste is dat je deze acties structureel gaat uitvoeren. Elk begin is lastig, verwacht daarom ook niet direct resultaat, maar je zult merken dat wanneer je vaker je verhaal vertelt, je visie deelt, aan de slag gaat met het delen van je blogs dat je fans aan je gaat binden.

Met andere woorden: Ga het doen en doe het structureel!

Ga ervoor, maak fouten en leer!

Wees niet bang om fouten te maken. Fouten zijn ervoor bedoelt om van te leren, zolang je jouw fout maar goed oplost. Te vaak zien wij dat bedrijven terughoudend zijn, omdat ze bang zijn om fouten te maken. Hierdoor gebeurt er te weinig om écht impact te creëren. Op je bek gaan is helemaal niet erg, het is juist heel waardevol. Niet opstaan daarentegen is veel erger, omdat je dan laat zien dat je niet gelooft in je verhaal.

Ga er vol voor, maar je fouten, communiceer je mislukkingen, leer ervan en kom terug met een 2.0 versie. Op die manier groei je uit tot een heldenmerk van formaat waar niemand meer omheen kan! Lees waarom het delen van mislukkingen zo belangrijk is. Lees daarnaast alles over het bouwen van een heldenmerk in de artikelenserie 15 onmisbare stappen voor het bouwen van een heldenmerk.

Misschien vind je dit ook interessant:

Is jouw merk toekomstbestendig?

23/08/2019/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Het HeldenDNA van Floooow

12/04/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Onderzoek: Urgentie voor meer betekenis neemt toe!

19/05/2022/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Aan de slag met purpose, zo begin je!

12/05/2022/door Freek
Boost je merketingkennis

Waarom je huisstijl voor positionering zorgt

05/05/2022/door Freek
Huisstijl Ontwikkeling
New Horizon, één van de meest inspirerende Helden New Horizon, één van de meest inspirerende Helden Hoe krijg ik samenhang tussen mijn producten? Hoe krijg ik samenhang tussen mijn producten?
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel