Heldenmerk worden, hoe doe je dat?

Heldenmerken zijn voor ons merken die de drive hebben om positieve impact te creëren voor de samenleving. Zij komen met positieve alternatieven op slechte producten en diensten! Heldenmerken gaan de uitdagingen aan die in onze samenleving zitten verstopt. Maar hoe word je nu eigenlijk een heldenmerk?

Start met je merkidentiteit!

Alles start met de merkidentiteit (het HeldenDNA) van je merk, het is de kern van datgene wat je als bedrijf doet. Door een krachtig DNA, weet je precies waar je merk voor staat en waar je naartoe wilt met je merk. Je gaat staan voor de verandering die jij wilt bewerkstelligen. Om je HeldenDNA te ontwikkelen, ga je aan de slag met de volgende stappen:

  1. Kijk naar welke betekenis je als merk wil hebben voor de maatschappij, waar ligt de passie van jullie merk?
  2. Wat is de visie van je merk? Wat zijn de ontwikkelingen in de markt en welke rol gaat jouw merk daarin spelen?
  3. Wat is de grote opdracht voor je merk, kortom wat is de heldenmissie van je merk?
  4. Wat zijn de kernwaarden van je organisatie? Je kernwaarden zijn de niet onderhandelbare principes die het gedrag van je merk bepalen.
  5. Wat is de heldenkracht van je merk, welke kwaliteiten zorgen ervoor dat jouw organisatie de heldenmissie kan bereiken?

Met het zetten van bovenstaande stappen ontwikkel je het DNA van je merk. Het is het fundament waarop jouw heldenmerk wordt uitgebouwd.

“Elk begin is lastig, verwacht daarom ook niet direct resultaat, maar je zult merken dat wanneer je vaker je verhaal vertelt, je visie deelt, aan de slag gaat met het delen van je blogs dat je fans aan je gaat binden.”

Maak een plan om impact te creëren

Het is belangrijk om eerst een goede strategie en marketingplan te ontwikkelen waarmee je impact gaat creëren. Pak daarvoor je heldenmissie erbij en deel deze eens op in 3 tot 5 mijlpalen. Deze mijlpalen vormen de route die je bewandelt om je missie te bereiken. Hierdoor krijg jezelf, maar ook je uiteindelijke fans inzicht in hoe je aan de slag gaat om de heldenmissie te bereiken. Als je vol voor je missie gaat is het einddoel allesbepalend.

Ga vervolgens aan de slag met het ontwikkelen van een marketingplan om je eerste mijlpaal te bereiken. Meer over het ontwikkelen van je marketingplan in dit artikel.

Ga aan de slag en inspireer

Heb je een marketingplan ontwikkelt, dan is er een jaarplan uitgekomen met veel acties die je organisatie gaat uitvoeren om het verhaal van je merkte vertellen. Het allerbelangrijkste is dat je deze acties structureel gaat uitvoeren. Elk begin is lastig, verwacht daarom ook niet direct resultaat, maar je zult merken dat wanneer je vaker je verhaal vertelt, je visie deelt, aan de slag gaat met het delen van je blogs dat je fans aan je gaat binden.

Met andere woorden: Ga het doen en doe het structureel!

Ga ervoor, maak fouten en leer!

Wees niet bang om fouten te maken. Fouten zijn ervoor bedoelt om van te leren, zolang je jouw fout maar goed oplost. Te vaak zien wij dat bedrijven terughoudend zijn, omdat ze bang zijn om fouten te maken. Hierdoor gebeurt er te weinig om écht impact te creëren. Op je bek gaan is helemaal niet erg, het is juist heel waardevol. Niet opstaan daarentegen is veel erger, omdat je dan laat zien dat je niet gelooft in je verhaal.

Ga er vol voor, maar je fouten, communiceer je mislukkingen, leer ervan en kom terug met een 2.0 versie. Op die manier groei je uit tot een heldenmerk van formaat waar niemand meer omheen kan! Lees waarom het delen van mislukkingen zo belangrijk is. Lees daarnaast alles over het bouwen van een heldenmerk in de artikelenserie 15 onmisbare stappen voor het bouwen van een heldenmerk.

Heldenmerk worden, hoe doe je dat?

Heldenmerken zijn voor ons merken die de drive hebben om positieve impact te creëren voor de samenleving. Zij komen met positieve alternatieven op slechte producten en diensten! Heldenmerken gaan de uitdagingen aan die in onze samenleving zitten verstopt. Maar hoe word je nu eigenlijk een heldenmerk?

Start met je merkidentiteit!

Alles start met de merkidentiteit (het HeldenDNA) van je merk, het is de kern van datgene wat je als bedrijf doet. Door een krachtig DNA, weet je precies waar je merk voor staat en waar je naartoe wilt met je merk. Je gaat staan voor de verandering die jij wilt bewerkstelligen. Om je HeldenDNA te ontwikkelen, ga je aan de slag met de volgende stappen:

  1. Kijk naar welke betekenis je als merk wil hebben voor de maatschappij, waar ligt de passie van jullie merk?
  2. Wat is de visie van je merk? Wat zijn de ontwikkelingen in de markt en welke rol gaat jouw merk daarin spelen?
  3. Wat is de grote opdracht voor je merk, kortom wat is de heldenmissie van je merk?
  4. Wat zijn de kernwaarden van je organisatie? Je kernwaarden zijn de niet onderhandelbare principes die het gedrag van je merk bepalen.
  5. Wat is de heldenkracht van je merk, welke kwaliteiten zorgen ervoor dat jouw organisatie de heldenmissie kan bereiken?

Met het zetten van bovenstaande stappen ontwikkel je het DNA van je merk. Het is het fundament waarop jouw heldenmerk wordt uitgebouwd.

“Elk begin is lastig, verwacht daarom ook niet direct resultaat, maar je zult merken dat wanneer je vaker je verhaal vertelt, je visie deelt, aan de slag gaat met het delen van je blogs dat je fans aan je gaat binden.”

Maak een plan om impact te creëren

Het is belangrijk om eerst een goede strategie en marketingplan te ontwikkelen waarmee je impact gaat creëren. Pak daarvoor je heldenmissie erbij en deel deze eens op in 3 tot 5 mijlpalen. Deze mijlpalen vormen de route die je bewandelt om je missie te bereiken. Hierdoor krijg jezelf, maar ook je uiteindelijke fans inzicht in hoe je aan de slag gaat om de heldenmissie te bereiken. Als je vol voor je missie gaat is het einddoel allesbepalend.

Ga vervolgens aan de slag met het ontwikkelen van een marketingplan om je eerste mijlpaal te bereiken. Meer over het ontwikkelen van je marketingplan in dit artikel.

Ga aan de slag en inspireer

Heb je een marketingplan ontwikkelt, dan is er een jaarplan uitgekomen met veel acties die je organisatie gaat uitvoeren om het verhaal van je merkte vertellen. Het allerbelangrijkste is dat je deze acties structureel gaat uitvoeren. Elk begin is lastig, verwacht daarom ook niet direct resultaat, maar je zult merken dat wanneer je vaker je verhaal vertelt, je visie deelt, aan de slag gaat met het delen van je blogs dat je fans aan je gaat binden.

Met andere woorden: Ga het doen en doe het structureel!

Ga ervoor, maak fouten en leer!

Wees niet bang om fouten te maken. Fouten zijn ervoor bedoelt om van te leren, zolang je jouw fout maar goed oplost. Te vaak zien wij dat bedrijven terughoudend zijn, omdat ze bang zijn om fouten te maken. Hierdoor gebeurt er te weinig om écht impact te creëren. Op je bek gaan is helemaal niet erg, het is juist heel waardevol. Niet opstaan daarentegen is veel erger, omdat je dan laat zien dat je niet gelooft in je verhaal.

Ga er vol voor, maar je fouten, communiceer je mislukkingen, leer ervan en kom terug met een 2.0 versie. Op die manier groei je uit tot een heldenmerk van formaat waar niemand meer omheen kan! Lees waarom het delen van mislukkingen zo belangrijk is. Lees daarnaast alles over het bouwen van een heldenmerk in de artikelenserie 15 onmisbare stappen voor het bouwen van een heldenmerk.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.