• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

Hoe krijg ik samenhang tussen mijn producten?

Veel ondernemers zijn begonnen met hun bedrijf en dat is inmiddels een uit de hand gelopen hobby. Het bedrijf is gegroeid, zowel in omzet, klanten als in producten/ diensten. Vaak krijgen wij vervolgens de vraag van deze ondernemers: Hoe krijg ik nu (weer) samenhang in mijn producten?

Alles start met de identiteit: Waar sta je voor?

Wellicht weet je het wel als je vaker onze artikelen leest: voor ons is de merkidentiteit erg belangrijk. Het is de basis van alles waarop je marketing drijft. Ook als we het hebben over de samenhang tussen producten is het DNA een belangrijk onderdeel.

Vragen als waar staan jullie als merk voor? en waar ga je als merk voor? zijn belangrijke vragen om te beantwoorden. Het is precies datgene wat je merk belangrijk maakt en niet die vele producten. De eerste stap is dus het ontwikkelen van de merkidentiteit.

“Je bedrijf is meer dan alleen een geldmachine voor jezelf, het heeft een veel hoger doel.”

Focus op je missie

Je merkidentiteit is een belangrijk onderdeel van je merk. Om een samenhang tussen je producten te krijgen focus je op de missie van je merk. Voor ons is de missie van je merk echt de grote opdracht van je organisatie. Het gaat erom wat je wil veranderen in de wereld om je heen. Je bedrijf is meer dan alleen een geldmachine voor jezelf en je eventuele medewerkers, het heeft een veel hoger doel. Door de focus op je missie is dat het belangrijkste verhaal wat je vertelt met je communicatie, in plaats van de focus op de producten die je levert.

Welke waarde lever je aan je klanten?

Klanten die je wilt helpen hebben niets aan je product en diensten, het gaat vooral om de waarde die ze leveren. De focus op de waarde van je producten en diensten is belangrijker dan de producten en diensten zelf.

Om de waarde te vinden kijk je niet naar je producten en diensten, maar naar je klanten. Bekijk naar je klantengroep die écht pijn heeft die ze opgelost willen hebben. Zorg dat je weet wie die klant is, wat hem of haar beweegt en wat de grootste pijn en behoeften zijn door een klantprofiel van de klantengroep te maken. Op basis van deze informatie kun je namelijk op zoek naar de waarde die je aan deze klantengroep kunt leveren. Geef daarom eens antwoord op de volgende vraag:

Welke waarde voeg ik toe aan het leven van mijn klant?

Hierdoor ontwikkel je een waardepropositie voor iedere klantengroep die je bedient.

Welke producten leveren deze waarden?

Nu we vanuit je HeldenDNA communiceren en gekeken hebben naar de waarde die je levert, is de laatste stap om te ontdekken welke producten de waardepropositie(s) levert/ leveren. Vaak ontdekken ondernemers hier dat er twee of drie producten samen een propositie vormen, of dat er zelfs producten zijn die helemaal niet meer in het plaatje passen.

Door de focus te leggen op de missie van je merk én te kijken naar het leveren van waarde aan je klant vind je de samenhang binnen je producten.

Ga aan de slag met het bouwen van je merk. De start voor het bouwen van een merk is de betekenis van je merk, het is de stevige fundering die samenhang brengt binnen je productportfolio. Lees alles over het bouwen van een heldenmerk in de artikelenserie 15 onmisbare stappen voor het bouwen van een heldenmerk

Hoe krijg ik samenhang tussen mijn producten?

Hoe krijg ik samenhang tussen mijn producten?

Veel ondernemers zijn begonnen met hun bedrijf en dat is inmiddels een uit de hand gelopen hobby. Het bedrijf is gegroeid, zowel in omzet, klanten als in producten/ diensten. Vaak krijgen wij vervolgens de vraag van deze ondernemers: Hoe krijg ik nu (weer) samenhang in mijn producten?

Alles start met de identiteit: Waar sta je voor?

Wellicht weet je het wel als je vaker onze artikelen leest: voor ons is de merkidentiteit erg belangrijk. Het is de basis van alles waarop je marketing drijft. Ook als we het hebben over de samenhang tussen producten is het DNA een belangrijk onderdeel.

Vragen als waar staan jullie als merk voor? en waar ga je als merk voor? zijn belangrijke vragen om te beantwoorden. Het is precies datgene wat je merk belangrijk maakt en niet die vele producten. De eerste stap is dus het ontwikkelen van de merkidentiteit.

“Je bedrijf is meer dan alleen een geldmachine voor jezelf, het heeft een veel hoger doel. “

Focus op je missie

Je merkidentiteit is een belangrijk onderdeel van je merk. Om een samenhang tussen je producten te krijgen focus je op de missie van je merk. Voor ons is de missie van je merk echt de grote opdracht van je organisatie. Het gaat erom wat je wil veranderen in de wereld om je heen. Je bedrijf is meer dan alleen een geldmachine voor jezelf en je eventuele medewerkers, het heeft een veel hoger doel. Door de focus op je missie is dat het belangrijkste verhaal wat je vertelt met je communicatie, in plaats van de focus op de producten die je levert.

Welke waarde lever je aan je klanten?

Klanten die je wilt helpen hebben niets aan je product en diensten, het gaat vooral om de waarde die ze leveren. De focus op de waarde van je producten en diensten is belangrijker dan de producten en diensten zelf.

Om de waarde te vinden kijk je niet naar je producten en diensten, maar naar je klanten. Bekijk naar je klantengroep die écht pijn heeft die ze opgelost willen hebben. Zorg dat je weet wie die klant is, wat hem of haar beweegt en wat de grootste pijn en behoeften zijn door een klantprofiel van de klantengroep te maken. Op basis van deze informatie kun je namelijk op zoek naar de waarde die je aan deze klantengroep kunt leveren. Geef daarom eens antwoord op de volgende vraag:

Welke waarde voeg ik toe aan het leven van mijn klant?

Hierdoor ontwikkel je een waardepropositie voor iedere klantengroep die je bedient.

Welke producten leveren deze waarden?

Nu we vanuit je HeldenDNA communiceren en gekeken hebben naar de waarde die je levert, is de laatste stap om te ontdekken welke producten de waardepropositie(s) levert/ leveren. Vaak ontdekken ondernemers hier dat er twee of drie producten samen een propositie vormen, of dat er zelfs producten zijn die helemaal niet meer in het plaatje passen.

Door de focus te leggen op de missie van je merk én te kijken naar het leveren van waarde aan je klant vind je de samenhang binnen je producten.

Ga aan de slag met het bouwen van je merk. De start voor het bouwen van een merk is de betekenis van je merk, het is de stevige fundering die samenhang brengt binnen je productportfolio. Lees alles over het bouwen van een heldenmerk in de artikelenserie 15 onmisbare stappen voor het bouwen van een heldenmerk

Misschien vind je dit ook interessant:

Coen van Hopdonders: “Een jongensdroom om eindelijk een cape te kunnen dragen zonder dat mensen daar gelijk raar van opkijken!”

27/06/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

Het verhaal achter de video van Buro Ontwerp & Omgeving

07/11/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Onderzoek: Urgentie voor meer betekenis neemt toe!

19/05/2022/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Aan de slag met purpose, zo begin je!

12/05/2022/door Freek
Boost je merketingkennis

Waarom je huisstijl voor positionering zorgt

05/05/2022/door Freek
Huisstijl Ontwikkeling
Heldenmerk worden, hoe doe je dat? Wat de meeste websites missen.. Wat de meeste websites missen..
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel