Hoe krijg ik samenhang tussen mijn producten?

Veel ondernemers zijn begonnen met hun bedrijf en dat is inmiddels een uit de hand gelopen hobby. Het bedrijf is gegroeid, zowel in omzet, klanten als in producten/ diensten. Vaak krijgen wij vervolgens de vraag van deze ondernemers: Hoe krijg ik nu (weer) samenhang in mijn producten?

Alles start met de identiteit: Waar sta je voor?

Wellicht weet je het wel als je vaker onze artikelen leest: voor ons is de merkidentiteit erg belangrijk. Het is de basis van alles waarop je marketing drijft. Ook als we het hebben over de samenhang tussen producten is het DNA een belangrijk onderdeel.

Vragen als waar staan jullie als merk voor? en waar ga je als merk voor? zijn belangrijke vragen om te beantwoorden. Het is precies datgene wat je merk belangrijk maakt en niet die vele producten. De eerste stap is dus het ontwikkelen van de merkidentiteit.

“Je bedrijf is meer dan alleen een geldmachine voor jezelf, het heeft een veel hoger doel.”

Focus op je missie

Je merkidentiteit is een belangrijk onderdeel van je merk. Om een samenhang tussen je producten te krijgen focus je op de missie van je merk. Voor ons is de missie van je merk echt de grote opdracht van je organisatie. Het gaat erom wat je wil veranderen in de wereld om je heen. Je bedrijf is meer dan alleen een geldmachine voor jezelf en je eventuele medewerkers, het heeft een veel hoger doel. Door de focus op je missie is dat het belangrijkste verhaal wat je vertelt met je communicatie, in plaats van de focus op de producten die je levert.

Welke waarde lever je aan je klanten?

Klanten die je wilt helpen hebben niets aan je product en diensten, het gaat vooral om de waarde die ze leveren. De focus op de waarde van je producten en diensten is belangrijker dan de producten en diensten zelf.

Om de waarde te vinden kijk je niet naar je producten en diensten, maar naar je klanten. Bekijk naar je klantengroep die écht pijn heeft die ze opgelost willen hebben. Zorg dat je weet wie die klant is, wat hem of haar beweegt en wat de grootste pijn en behoeften zijn door een klantprofiel van de klantengroep te maken. Op basis van deze informatie kun je namelijk op zoek naar de waarde die je aan deze klantengroep kunt leveren. Geef daarom eens antwoord op de volgende vraag:

Welke waarde voeg ik toe aan het leven van mijn klant?

Hierdoor ontwikkel je een waardepropositie voor iedere klantengroep die je bedient.

Welke producten leveren deze waarden?

Nu we vanuit je HeldenDNA communiceren en gekeken hebben naar de waarde die je levert, is de laatste stap om te ontdekken welke producten de waardepropositie(s) levert/ leveren. Vaak ontdekken ondernemers hier dat er twee of drie producten samen een propositie vormen, of dat er zelfs producten zijn die helemaal niet meer in het plaatje passen.

Door de focus te leggen op de missie van je merk én te kijken naar het leveren van waarde aan je klant vind je de samenhang binnen je producten.

Ga aan de slag met het bouwen van je merk. De start voor het bouwen van een merk is de betekenis van je merk, het is de stevige fundering die samenhang brengt binnen je productportfolio. Lees alles over het bouwen van een heldenmerk in de artikelenserie 15 onmisbare stappen voor het bouwen van een heldenmerk

Hoe krijg ik samenhang tussen mijn producten?

Hoe krijg ik samenhang tussen mijn producten?

Veel ondernemers zijn begonnen met hun bedrijf en dat is inmiddels een uit de hand gelopen hobby. Het bedrijf is gegroeid, zowel in omzet, klanten als in producten/ diensten. Vaak krijgen wij vervolgens de vraag van deze ondernemers: Hoe krijg ik nu (weer) samenhang in mijn producten?

Alles start met de identiteit: Waar sta je voor?

Wellicht weet je het wel als je vaker onze artikelen leest: voor ons is de merkidentiteit erg belangrijk. Het is de basis van alles waarop je marketing drijft. Ook als we het hebben over de samenhang tussen producten is het DNA een belangrijk onderdeel.

Vragen als waar staan jullie als merk voor? en waar ga je als merk voor? zijn belangrijke vragen om te beantwoorden. Het is precies datgene wat je merk belangrijk maakt en niet die vele producten. De eerste stap is dus het ontwikkelen van de merkidentiteit.

“Je bedrijf is meer dan alleen een geldmachine voor jezelf, het heeft een veel hoger doel. “

Focus op je missie

Je merkidentiteit is een belangrijk onderdeel van je merk. Om een samenhang tussen je producten te krijgen focus je op de missie van je merk. Voor ons is de missie van je merk echt de grote opdracht van je organisatie. Het gaat erom wat je wil veranderen in de wereld om je heen. Je bedrijf is meer dan alleen een geldmachine voor jezelf en je eventuele medewerkers, het heeft een veel hoger doel. Door de focus op je missie is dat het belangrijkste verhaal wat je vertelt met je communicatie, in plaats van de focus op de producten die je levert.

Welke waarde lever je aan je klanten?

Klanten die je wilt helpen hebben niets aan je product en diensten, het gaat vooral om de waarde die ze leveren. De focus op de waarde van je producten en diensten is belangrijker dan de producten en diensten zelf.

Om de waarde te vinden kijk je niet naar je producten en diensten, maar naar je klanten. Bekijk naar je klantengroep die écht pijn heeft die ze opgelost willen hebben. Zorg dat je weet wie die klant is, wat hem of haar beweegt en wat de grootste pijn en behoeften zijn door een klantprofiel van de klantengroep te maken. Op basis van deze informatie kun je namelijk op zoek naar de waarde die je aan deze klantengroep kunt leveren. Geef daarom eens antwoord op de volgende vraag:

Welke waarde voeg ik toe aan het leven van mijn klant?

Hierdoor ontwikkel je een waardepropositie voor iedere klantengroep die je bedient.

Welke producten leveren deze waarden?

Nu we vanuit je HeldenDNA communiceren en gekeken hebben naar de waarde die je levert, is de laatste stap om te ontdekken welke producten de waardepropositie(s) levert/ leveren. Vaak ontdekken ondernemers hier dat er twee of drie producten samen een propositie vormen, of dat er zelfs producten zijn die helemaal niet meer in het plaatje passen.

Door de focus te leggen op de missie van je merk én te kijken naar het leveren van waarde aan je klant vind je de samenhang binnen je producten.

Ga aan de slag met het bouwen van je merk. De start voor het bouwen van een merk is de betekenis van je merk, het is de stevige fundering die samenhang brengt binnen je productportfolio. Lees alles over het bouwen van een heldenmerk in de artikelenserie 15 onmisbare stappen voor het bouwen van een heldenmerk

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.