Inzetten van heldenmarketing, het stappenplan
Wij houden van heldenbedrijven omdat zij de samenleving een klein beetje mooier maken op hun manier. Helden zorgen met hun drive voor positieve impact, of het nu een ICT-leverancier is die de markt wil veranderen op het gebied van klantgerichtheid, of dat het een bedrijf is met een maatschappelijke missie, voor ons zijn zij de koplopers. Deze helden maken gebruik van heldenmarketing. Maar wat is dat nu eigenlijk en hoe zet je het in? In dit artikel lees je het.
Wat is heldenmarketing?
Heldenmarketing is de manier om alle bullshit te elimineren en vanuit betekenis te ondernemen. Met heldenmarketing focus je met je merk op het échte verhaal van je merk. Dat betekent dat storytelling een strategische rol pakt in de marketing naar buiten toe. Heldenmarketing kent 3 hoofdelementen:
- HeldenDNA: Het opzetten van een merkidentiteit die de passie en de betekenis van het merk blootlegt. Vanuit het HeldenDNA ontstaat de visuele identiteit (de huisstijl) van het merk.
- Strategie & marketingactivatie: Het positioneren en in de markt zetten van het heldenmerk, waarbij de juiste koers wordt bepaalt om het merk maximaal in de aandacht te krijgen. Dit resulteert in een marketingplan met marketingactivaties.
- Heldendaden: Het actief naar buiten treden om het heldenmerk te laden door je verhaal te verkondigen en je producten te verkopen. Dit resulteert in een lange termijn merkbeleving om structureel positieve impact te creëren.
Deze 3 elementen zet je structureel in bij heldenmarketing.
“Wat maakt jouw bedrijf nu een heldenbedrijf? Wat is je heldenmissie? Wat wil je met je bedrijf bereiken en wat wil je anders doen?”
Het stappenplan om heldenmarketing in te zetten
Met heldenmarketing ga je dus aan de slag om de 3 elementen toe te passen binnen je marketingaanpak. In zes stappen kun je heldenmarketing voor je eigen bedrijf inzetten:
1. Ontdek het HeldenDNA van je organisatie
Het eerste wat je als heldenbedrijf doet is het vinden en vaststellen van je HeldenDNA. Wat maakt jouw bedrijf nu een heldenbedrijf? Wat is je heldenmissie? Wat wil je met je merk bereiken en wat wil je anders doen? Om je (nieuwe) HeldenDNA te ontdekken, doorloop je de volgende fases:
- Het ontdekken van de betekenis van je merk;
- Het ontwikkelen van de visie van je merk;
- Het neerzetten van de grote Heldenmissie en de roadmap om deze missie te halen;
- De kernwaarden vastleggen;
- De heldenkrachten van je merk ontdekken;
- De cultuur vastleggen van je merk
- De communicatie van je merk
Wanneer je deze fases doorloopt leg je jouw merkidentiteit vast. Deze onderdelen plaats je vervolgens in een DNA-handboek, zodat het voor iedere stakeholder waarmee je samen werkt of gaat werken helder is waar je merk voor staat.
Meer over het vinden van je DNA vind je in het artikel Zo bepaal je jouw heldenDNA (merkidentiteit).
2. Ontwikkelen van de visuele identiteit
Als je de merkidentiteit van je bedrijf hebt vastgelegd in het DNA-handboek is de volgende stap om de visuele identiteit hierop aan te passen. Vaak merken we dat wanneer je bewust aan de slag gaat met je merkidentiteit, dat vernieuwing van de huisstijl niet kan achterblijven.
Zorg ervoor dat de huisstijl één op één aansluit bij je HeldenDNA. Ga met een ontwerper aan de slag met de volgende punten:
- Eisen: Welke eisen heb je aan de nieuwe huisstijl van je merk? Dat bespreek je samen met je designer. Het DNA-handboek is een mooi instrument om in te zetten zodat de designer precies weet wat je met je verhaal wil uitdragen.
- Eerste schetsen en concept: Laat je designer de eerste schetsen van het concept aanleveren. In deze eerste schetsen kun je kijken hoe de designer jouw verhaal verwerkt in een beeldmerk en lettertype. Erg belangrijk als basis voor de visuele identiteit van je merk.
- Huisstijl krijgt kleur: Samen bespreek je de eerste schetsen en past de designer deze aan. De volgende stap is om kleur toe te voegen aan het beeldmerk. Kleuren zeggen heel veel over je merk en daarom is dit een belangrijk onderdeel van je visuele identiteit.
- Definitieve versie: Hand in hand met je designer ontwikkel je het logo verder tot een definitieve versie. Dit is de basis voor de visuele identiteit van je heldenmerk!
- Huisstijlhandboek: Alle onderdelen van de visuele identiteit van je nieuwe merk leg je vast in een huisstijl handboek. Hierin leg je vast hoe je merk zich naar buiten laat zien op het gebied van:
- Het logo
- De pay-off
- Gebruik van het lettertype/ typografie
- Het kleurgebruik
- De iconen en vormen van je merk
- Gebruik van fotografie en afbeeldingen
- De huisstijldragers (denk hierbij aan visitekaartjes, bedrijfskleding, sociale media, etc.)
- Richtlijnen
- Alle andere instrumenten: Alle instrumenten die je nodig hebt om je merk in de markt te zetten ontwikkel je samen met je designer volgens de regels uit het huisstijlhandboek.
Meer informatie over huisstijl-ontwikkeling vind je in het artikel Zo ontwikkel je een goede huisstijl voor heldenbedrijven
3. Strategie bepalen
Wanneer je heldenmarketing in gaat zetten, is het verstandig om een goede strategie te bepalen. Door aan de slag te gaan met de marketingstrategie, zet je de koers op die je merk de komende jaren gaat varen om dichterbij de heldenmissie te komen.Om je marketingstrategie te bepalen doorloop je de volgende stappen:
- Analyseer je markt en omgeving om te kijken welke positieve en negatieve ontwikkelingen er op je bedrijf af komen. Op deze ontwikkelingen heb je beperkt tot geen invloed.
- Analyseer vervolgens je eigen organisatie, welke sterkten zijn er in je organisatie aanwezig? En wat zijn de zwakten van je organisatie?
- Op basis van de eerste twee stappen kun je een SWOT-analyse maken. Hiermee confronteer je de sterkten en zwakten van je organisatie met de kansen en bedreigingen uit de markt.
- De confrontatiematrix geeft veel inzicht in de strategische vraagstukken van je bedrijf. Op basis hiervan maak je een aantal strategische scenario’s die je nieuwe merk kan bewandelen.
- Kies op basis van het FOETSJE-model welk scenario het beste past bij jouw nieuwe merk.
Meer informatie over je strategie, wat het FOETSJE-model is en alle andere informatie vind je in het artikel Strategie-ontwikkeling en marketingactivatie
4. Ontwikkel een tactisch marketingplan
Nadat je de strategische koers hebt bepaald, ga je verder werken naar een tactisch marketingplan. In dit marketingplan maak je keuze op het gebied van:
- De doelstellingen;
- Het klantprofiel en klantsegment waarop je je gaat richten;
- De waardepropositie die je bepaalt en de klantvoordelen die daar aan gekoppeld zin;
- Het bepalen van de klantreis van je klantsegment;
- Het ontwikkelen van marketingprogramma’s op basis van de klantreis.
Met deze 5 stappen ontwikkel je een tactisch marketingplan, die je continue kunt bijschaven.
5. Communicatie- en contentplanning
Wanneer je het tactische marketingplan hebt ontwikkelt borduur je hierop verder door het maken van de communicatie- en contentplanning. Dit is een jaarplanning waarin precies staat vermeld wat je wanneer waar gaat plaatsen en door wie dat wordt gedaan. Belangrijk onderdeel van de contentplanning is het inzetten van jouw merkverhaal door het inzetten van storytelling. Lees in dit artikel meer over hoe je storytelling het beste kunt inzetten. Bedenk daarbij ook wat voor belangrijk rol videomarketing speelt in je communicatie.
6. Maak de basis van je marketinginstrumenten klaar!
In je marketingplan en communicatieplanning heb je een aantal onderdelen benoemd die de basis van ja communicatie en marketing gaan vormen. Hoogst waarschijnlijk zitten hier de website en de social media kanalen tussen. Zorg dat je de basis voor deze instrumenten goed neerzet, zodat je het verhaal van je bedrijf op een goede manier overbrengt op je klantsegment.
Vooral de website verdient een belangrijk upgrade bij het inzetten van heldenmarketing. Naar aanleiding van je nieuwe strategische koers weet je welke rol je website speelt in de marketingprogramma’s. Om de website aan te laten sluiten bij je nieuwe merk en je marketingaanpak, doorloop je de volgende stappen:
- Je bepaalt je doel van je website en stelt een eisenpakket vast voor je website.
- Je maakt een websiteplan waarin je samen met je websitedesigner en websitebouwer samen zit om na te denken over de structuur van je website en hoe je het verhaal op een goede manier laat overkomen.
- De websitedesigner bouwt een eerste prototype van je website, zodat jullie samen kunnen kijken of dit hetgene is wat jullie samen hebben besproken.
- Als bedrijf ga je een keuze maken hoe je teksten, afbeeldingen en video’s gaat aanleveren. Ga je deze zelf schrijven met behulp van specialisten? Of laat je het volledig extern uitvoeren middels interviews?
- Het goedgekeurde prototype wordt omgezet in een werkende website met de juiste fotografie en teksten, met een aantal revisierondes.
- Je viert samen de live-gang van je website. En dan begint het pas: Je gaat aan de slag om je doelen te bereiken met je website.
Meer over het opzetten van een website vind je in het artikel Ontwikkel een website die impact voor je genereert!
7. Uitvoeren van de communicatieplanning
De laatste stap is om je communicatie en/ of contentplan uit te gaan voeren. Je gaat zeker drie maanden activiteiten uit de jaarplanning draaien zoals je hebt beschreven. Na drie maanden ga je dit vervolgens evalueren: Wat ging er goed? Wat moet er beter en wat kan er anders? Leer van al deze vragen en antwoorden en ontwikkel je communicatieplan verder. Op deze manier ben je bezig om een communicatiemodel te ontwikkelen die werkt voor jouw heldenmerk
.
Aan de slag met de heldenmarketing van jouw merk?
Heb je de drive om met positieve impact de samenleving te veranderen, maar wil je meer heldenmarketing toepassen? Plan een vrijblijvende Herotalk, een inspiratiesessie waarin we ideeën en adviezen met elkaar bespreken om jouw merk vanuit heldenmarketing te laten werken.
Ik ben begonnen met ondernemen omdat ik een verandering wil maken in het vak marketing. Marketing is namelijk ziek, teveel bedrijven passen misleiding toe om er zelf beter van te worden. Daarom help ik graag bedrijven die het anders doen! Niet meer streven naar winstmaximalisatie ten koste van de klanten, maar streven naar winstmaximalisatie met de klant en de maatschappij!
Streef naar enthousiaste en blije klanten, want die zijn aanstekelijk. Zorg dus voor een enthousiaste klantenvirus!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!