Marketing heeft totaal geen zin zonder merkfundament

Marketing heeft totaal geen zin zonder merkfundament

Het fundament van je merk is de basis van alles, anders kun je net zo goed geen marketing uitvoeren. Dat is onze stellige overtuiging. Nog te vaak zien we bedrijven veel geld stoppen in allerlei vormen van marketing met verschillende soorten verhalen. Er ontbreekt een samenhang tussen alles en voor de klant is het onduidelijk. In dit artikel lees je waarom het merkfundament zo essentieel is.

Budgetten hebben geen zin

Of je nu veel of weinig marketingbudget hebt: marketing heeft totaal geen zin wanneer er geen merkfundament is. Zie je merk als een huis. Je kunt heel veel budget hebben om het grootste en mooiste huis te bouwen, met allerlei nieuw technologische snufjes, een zwembad en ga zo maar door. Is de fundering van het huis niet goed genoeg, stort het hele huis in, hoeveel budget je ook in de aankleding van het huis stopt.

Met het laden van je merk is het niet anders. Als je merkverhaal niet sterk staat, kun je nog zoveel toffe campagnes, vette video’s en leuke social media quotes de ether in slingeren, beklijven doet je boodschap niet. Want die boodschap is helemaal niet helder. Zonde van het geld!

“Waar de Fear Of Missing Out in de samenleving voor problemen zorgt, is het bij bedrijven niets anders.”

Merkfundament is de basis van alles

Je merk dient een goede basis te hebben. Allereerst moet je merkfundering als een huis staan. Jouw merk vertelt hiermee het echte en eerlijke verhaal, staat ergens voor en heeft een ambitieus beeld voor de toekomst. De kernwaarden zijn helder en worden gedragen door de medewerkers. Iedereen binnen je organisatie weet precies waar je merk voor staat en daarom willen ze graag voor je merk werken.

Dat is de merkidentiteit, de krachtige basis die je bedrijf van binnenuit definieert. Wij noemen het ook vaak het DNA van je bedrijf, het is uniek voor jouw organisatie. Door het hebben van een stevig fundament heb je uniciteit in je boodschap als wel je visuele uitingen. Concreet bestaat je merkfundering daarmee uit je merkidentiteit, de positionering van je merk, de huisstijl en de strategie van je merk.

Marketing in beweging

De marketingwereld is enorm in beweging. Het afgelopen decennia heeft online marketing een enorme vlucht genomen. Er komen jaarlijks, zo niet maandelijks nieuwe kanalen bij waar steeds meer specifiekere doelgroepen zich van informatie en inspiratie laten voorzien. De afgelopen jaren zag je veel bedrijven en merken enorm achter alle trends aan hobbelen, om maar niets te missen. Waar de Fear Of Missing Out in de samenleving voor problemen zorgt, is het bij bedrijven niets anders. We zijn bang om de boot te missen, dus gaan we als een kip zonder kop een account aanmaken op Instagram, Snapchat en het laatste jaar op TikTok.

Gelukkig is er nu een tegenstroom gaande: bedrijven die rustig blijven en strategisch nadenken over welke kanalen het beste bij hun merk en publiek passen. Budgetten voor Social Advertising en Sociale Media lopen terug, omdat de directe impact daarvan in twijfel wordt getrokken. In het artikel The Next Customer van het bookazine Sell van Sprout is te lezen dat grote bedrijven geen product minder verkopen door minder uit te geven aan Social Advertising.

Wat volgens deze bedrijven rechtovereind blijft staan in de veranderende marketingwereld: Je moet een sterk fundament hebben, je moet écht een goed verhaal vertellen. Als dat fundament er is, dan kun je aan marketing doen, anders heeft het geen zin.

Marketing heeft totaal geen zin zonder merkfundament

Het fundament van je merk is de basis van alles, anders kun je net zo goed geen marketing uitvoeren. Dat is onze stellige overtuiging. Nog te vaak zien we bedrijven veel geld stoppen in allerlei vormen van marketing met verschillende soorten verhalen. Er ontbreekt een samenhang tussen alles en voor de klant is het onduidelijk. In dit artikel lees je waarom het merkfundament zo essentieel is.

Budgetten hebben geen zin

Of je nu veel of weinig marketingbudget hebt: marketing heeft totaal geen zin wanneer er geen merkfundament is. Zie je merk als een huis. Je kunt heel veel budget hebben om het grootste en mooiste huis te bouwen, met allerlei nieuw technologische snufjes, een zwembad en ga zo maar door. Is de fundering van het huis niet goed genoeg, stort het hele huis in, hoeveel budget je ook in de aankleding van het huis stopt.

Met het laden van je merk is het niet anders. Als je merkverhaal niet sterk staat, kun je nog zoveel toffe campagnes, vette video’s en leuke social media quotes de ether in slingeren, beklijven doet je boodschap niet. Want die boodschap is helemaal niet helder. Zonde van het geld!

“Waar de Fear Of Missing Out in de samenleving voor problemen zorgt, is het bij bedrijven niets anders.”

Merkfundament is de basis van alles

Je merk dient een goede basis te hebben. Allereerst moet je merkfundering als een huis staan. Jouw merk vertelt hiermee het echte en eerlijke verhaal, staat ergens voor en heeft een ambitieus beeld voor de toekomst. De kernwaarden zijn helder en worden gedragen door de medewerkers. Iedereen binnen je organisatie weet precies waar je merk voor staat en daarom willen ze graag voor je merk werken.

Dat is de merkidentiteit, de krachtige basis die je bedrijf van binnenuit definieert. Wij noemen het ook vaak het DNA van je bedrijf, het is uniek voor jouw organisatie. Door het hebben van een stevig fundament heb je uniciteit in je boodschap als wel je visuele uitingen. Concreet bestaat je merkfundering daarmee uit je merkidentiteit, de positionering van je merk, de huisstijl en de strategie van je merk.

Marketing in beweging

De marketingwereld is enorm in beweging. Het afgelopen decennia heeft online marketing een enorme vlucht genomen. Er komen jaarlijks, zo niet maandelijks nieuwe kanalen bij waar steeds meer specifiekere doelgroepen zich van informatie en inspiratie laten voorzien. De afgelopen jaren zag je veel bedrijven en merken enorm achter alle trends aan hobbelen, om maar niets te missen. Waar de Fear Of Missing Out in de samenleving voor problemen zorgt, is het bij bedrijven niets anders. We zijn bang om de boot te missen, dus gaan we als een kip zonder kop een account aanmaken op Instagram, Snapchat en het laatste jaar op TikTok.

Gelukkig is er nu een tegenstroom gaande: bedrijven die rustig blijven en strategisch nadenken over welke kanalen het beste bij hun merk en publiek passen. Budgetten voor Social Advertising en Sociale Media lopen terug, omdat de directe impact daarvan in twijfel wordt getrokken. In het artikel The Next Customer van het bookazine Sell van Sprout is te lezen dat grote bedrijven geen product minder verkopen door minder uit te geven aan Social Advertising.

Wat volgens deze bedrijven rechtovereind blijft staan in de veranderende marketingwereld: Je moet een sterk fundament hebben, je moet écht een goed verhaal vertellen. Als dat fundament er is, dan kun je aan marketing doen, anders heeft het geen zin.

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.