• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

Marketing heeft totaal geen zin zonder merkfundament

Het fundament van je merk is de basis van alles, anders kun je net zo goed geen marketing uitvoeren. Dat is onze stellige overtuiging. Nog te vaak zien we bedrijven veel geld stoppen in allerlei vormen van marketing met verschillende soorten verhalen. Er ontbreekt een samenhang tussen alles en voor de klant is het onduidelijk. In dit artikel lees je waarom het merkfundament zo essentieel is.

Budgetten hebben geen zin

Of je nu veel of weinig marketingbudget hebt: marketing heeft totaal geen zin wanneer er geen merkfundament is. Zie je merk als een huis. Je kunt heel veel budget hebben om het grootste en mooiste huis te bouwen, met allerlei nieuw technologische snufjes, een zwembad en ga zo maar door. Is de fundering van het huis niet goed genoeg, stort het hele huis in, hoeveel budget je ook in de aankleding van het huis stopt.

Met het laden van je merk is het niet anders. Als je merkverhaal niet sterk staat, kun je nog zoveel toffe campagnes, vette video’s en leuke social media quotes de ether in slingeren, beklijven doet je boodschap niet. Want die boodschap is helemaal niet helder. Zonde van het geld!

“Waar de Fear Of Missing Out in de samenleving voor problemen zorgt, is het bij bedrijven niets anders.”

Merkfundament is de basis van alles

Je merk dient een goede basis te hebben. Allereerst moet je merkfundering als een huis staan. Jouw merk vertelt hiermee het echte en eerlijke verhaal, staat ergens voor en heeft een ambitieus beeld voor de toekomst. De kernwaarden zijn helder en worden gedragen door de medewerkers. Iedereen binnen je organisatie weet precies waar je merk voor staat en daarom willen ze graag voor je merk werken.

Dat is de merkidentiteit, de krachtige basis die je bedrijf van binnenuit definieert. Wij noemen het ook vaak het DNA van je bedrijf, het is uniek voor jouw organisatie. Door het hebben van een stevig fundament heb je uniciteit in je boodschap als wel je visuele uitingen. Concreet bestaat je merkfundering daarmee uit je merkidentiteit, de positionering van je merk, de huisstijl en de strategie en het gedrag van je merk.

Lees ook: De kracht van merktaal

Marketing in beweging

De marketingwereld is enorm in beweging. Het afgelopen decennia heeft online marketing een enorme vlucht genomen. Er komen jaarlijks, zo niet maandelijks nieuwe kanalen bij waar steeds meer specifiekere doelgroepen zich van informatie en inspiratie laten voorzien. De afgelopen jaren zag je veel bedrijven en merken enorm achter alle trends aan hobbelen, om maar niets te missen. Waar de Fear Of Missing Out in de samenleving voor problemen zorgt, is het bij bedrijven niets anders. We zijn bang om de boot te missen, dus gaan we als een kip zonder kop een account aanmaken op Instagram, Snapchat en het laatste jaar op TikTok.

Gelukkig is er nu een tegenstroom gaande: bedrijven die rustig blijven en strategisch nadenken over welke kanalen het beste bij hun merk en publiek passen. Budgetten voor Social Advertising en Sociale Media lopen terug, omdat de directe impact daarvan in twijfel wordt getrokken. In het artikel The Next Customer van het bookazine Sell van Sprout is te lezen dat grote bedrijven geen product minder verkopen door minder uit te geven aan Social Advertising.

Wat volgens deze bedrijven rechtovereind blijft staan in de veranderende marketingwereld: Je moet een sterk fundament hebben, je moet écht een goed verhaal vertellen. Als dat fundament er is, dan kun je aan marketing doen, anders heeft het geen zin.

Marketing heeft totaal geen zin zonder merkfundament

Het fundament van je merk is de basis van alles, anders kun je net zo goed geen marketing uitvoeren. Dat is onze stellige overtuiging. Nog te vaak zien we bedrijven veel geld stoppen in allerlei vormen van marketing met verschillende soorten verhalen. Er ontbreekt een samenhang tussen alles en voor de klant is het onduidelijk. In dit artikel lees je waarom het merkfundament zo essentieel is.

Budgetten hebben geen zin

Of je nu veel of weinig marketingbudget hebt: marketing heeft totaal geen zin wanneer er geen merkfundament is. Zie je merk als een huis. Je kunt heel veel budget hebben om het grootste en mooiste huis te bouwen, met allerlei nieuw technologische snufjes, een zwembad en ga zo maar door. Is de fundering van het huis niet goed genoeg, stort het hele huis in, hoeveel budget je ook in de aankleding van het huis stopt.

Met het laden van je merk is het niet anders. Als je merkverhaal niet sterk staat, kun je nog zoveel toffe campagnes, vette video’s en leuke social media quotes de ether in slingeren, beklijven doet je boodschap niet. Want die boodschap is helemaal niet helder. Zonde van het geld!

“Waar de Fear Of Missing Out in de samenleving voor problemen zorgt, is het bij bedrijven niets anders.”

Merkfundament is de basis van alles

Je merk dient een goede basis te hebben. Allereerst moet je merkfundering als een huis staan. Jouw merk vertelt hiermee het echte en eerlijke verhaal, staat ergens voor en heeft een ambitieus beeld voor de toekomst. De kernwaarden zijn helder en worden gedragen door de medewerkers. Iedereen binnen je organisatie weet precies waar je merk voor staat en daarom willen ze graag voor je merk werken.

Dat is de merkidentiteit, de krachtige basis die je bedrijf van binnenuit definieert. Wij noemen het ook vaak het DNA van je bedrijf, het is uniek voor jouw organisatie. Door het hebben van een stevig fundament heb je uniciteit in je boodschap als wel je visuele uitingen. Concreet bestaat je merkfundering daarmee uit je merkidentiteit, de positionering van je merk, de huisstijl en de strategie en het gedrag van je merk.

Lees ook: De kracht van merktaal

Marketing in beweging

De marketingwereld is enorm in beweging. Het afgelopen decennia heeft online marketing een enorme vlucht genomen. Er komen jaarlijks, zo niet maandelijks nieuwe kanalen bij waar steeds meer specifiekere doelgroepen zich van informatie en inspiratie laten voorzien. De afgelopen jaren zag je veel bedrijven en merken enorm achter alle trends aan hobbelen, om maar niets te missen. Waar de Fear Of Missing Out in de samenleving voor problemen zorgt, is het bij bedrijven niets anders. We zijn bang om de boot te missen, dus gaan we als een kip zonder kop een account aanmaken op Instagram, Snapchat en het laatste jaar op TikTok.

Gelukkig is er nu een tegenstroom gaande: bedrijven die rustig blijven en strategisch nadenken over welke kanalen het beste bij hun merk en publiek passen. Budgetten voor Social Advertising en Sociale Media lopen terug, omdat de directe impact daarvan in twijfel wordt getrokken. In het artikel The Next Customer van het bookazine Sell van Sprout is te lezen dat grote bedrijven geen product minder verkopen door minder uit te geven aan Social Advertising.

Wat volgens deze bedrijven rechtovereind blijft staan in de veranderende marketingwereld: Je moet een sterk fundament hebben, je moet écht een goed verhaal vertellen. Als dat fundament er is, dan kun je aan marketing doen, anders heeft het geen zin.

Misschien vind je dit ook interessant:

6 boeken met toffe heldenverhalen

14/03/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

Waarom testimonial-video’s zo goed werken

19/09/2019/door Freek
Boost je merketingkennis

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Onderzoek: Urgentie voor meer betekenis neemt toe!

19/05/2022/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Aan de slag met purpose, zo begin je!

12/05/2022/door Freek
Boost je merketingkennis

Waarom je huisstijl voor positionering zorgt

05/05/2022/door Freek
Huisstijl Ontwikkeling
Het geheim van missiegedreven ondernemen Viisi: Financiële wereld beter maken met gepassioneerde medewerkers
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel