De marketingwereld is enorm in beweging. Het afgelopen decennia heeft online marketing een enorme vlucht genomen. Er komen jaarlijks, zo niet maandelijks nieuwe kanalen bij waar steeds meer specifiekere doelgroepen zich van informatie en inspiratie laten voorzien. De afgelopen jaren zag je veel bedrijven en merken enorm achter alle trends aan hobbelen, om maar niets te missen. Waar de Fear Of Missing Out in de samenleving voor problemen zorgt, is het bij bedrijven niets anders. We zijn bang om de boot te missen, dus gaan we als een kip zonder kop een account aanmaken op Instagram, Snapchat en het laatste jaar op TikTok.
Gelukkig is er nu een tegenstroom gaande: bedrijven die rustig blijven en strategisch nadenken over welke kanalen het beste bij hun merk en publiek passen. Budgetten voor Social Advertising en Sociale Media lopen terug, omdat de directe impact daarvan in twijfel wordt getrokken. In het artikel The Next Customer van het bookazine Sell van Sprout is te lezen dat grote bedrijven geen product minder verkopen door minder uit te geven aan Social Advertising.
Wat volgens deze bedrijven rechtovereind blijft staan in de veranderende marketingwereld: Je moet een sterk fundament hebben, je moet écht een goed verhaal vertellen. Als dat fundament er is, dan kun je aan marketing doen, anders heeft het geen zin.