Online marketing als heldenmerk, hoe ga je ermee om?

Iedere marketeer zegt het tegen je: Je moet op online marketing inzetten! Steeds meer specialisten in de markt komen op deze stelligheid terug. Want is online marketing wel alles? In dit artikel nemen we je mee hoe je online marketing het beste kunt inzetten als heldenmerk.

Merkidentiteit staat als een huis

Het is ons stokpaardje en daarom goed om hier te benoemen: Alles in marketing start bij de merkidentiteit. Samen met je huisstijl is dit namelijk de fundering van je hele merk. Wanneer je merkidentiteit niet helder is kun je zoveel marketingacties uitvoeren als je wilt, echt goede resultaten op lange termijn zal je niet behalen. Ad-hoc successen zul je tegenkomen, maar langdurige en structurele impact zal je nooit halen. Start daarom met het ontwikkelen van een goede merkidentiteit voor je verder gaat met een goede online strategie neer te zetten.

Content als basis voor je online strategie

Als merk heb je een verhaal te vertellen, je bent op de wereld met een grote missie die je wilt bereiken. Het bestaansrecht van je merk is een goed uitgangspunt om verhalen over te delen. Wij adviseren heldenmerken dan ook om een goede contentstrategie in te zetten om de juiste verhalen te delen met je publiek. Deze verhalen kunnen productverhalen zijn, oplossingsverhalen, maar ook verhalen over de maatschappelijke uitdagingen die je als merk aangaat.

Bouw een goede contentstrategie voor je merk waarin je scherp omschrijft wie je merk is en met welk thema jij publiek aan je gaat binden door je content. Door je doelgroep naar je website te trekken en daar terug te laten keren, zorg je ervoor dat jouw merk alles in handen hebt. Je hoeft niet meer ad-hoc mee te bewegen met de hersenspinsels van Mark Zuckerburg, waardoor jouw strategie weer omgegooid kan worden. Jij creëert content die interessant is voor je publiek, dat daardoor graag terugkomt om meer te lezen.

De ideale mix: Deel merkverhalen en neem fans mee in je missie

Contentmarketing mag je wat ons betreft ook breder zien dan alleen een online middel, het is het breed inzetten van verhalen in je marketingstrategie. Ga op zoek naar de juiste mix om van je publiek fans te maken. Dit kan naast een online artikel, een videoserie of een maandelijkse infographic ook een magazine, een boek of een bordspel zijn.

Het gaat erom dat je het merkverhaal van je merk deelt, dat je fans meeneemt in de weg naar je missie. Deze weg gaat niet altijd naar boven, maar die kent ook strubbelingen en teleurstellingen. Ook deze verhalen zijn interessant om te lezen. Of eigenlijk moeten we zeggen: Juist deze verhalen zijn interessant om te lezen. Transparantie in deze is ook alles, dus zorg ervoor dat je een ideale mix maakt tussen alle kanalen die je in kunt zetten om je doelgroep te bereiken.

Lees ook: Hoe je structureel je merkverhaal vertelt met marketingprogramma’s

Sociale media: Deel een goed verhaal of deel niets!

Nog een reden om op zoek te gaan naar de ideale mix van kanalen en niet alleen naar online om te kijken is dat social advertising achteruitgaat. Grote bedrijven als Unilever en Proctor & Gamble halen hun budgetten weg bij social advertising en zetten in het in op de ouderwetse TV, omdat ze daar simpelweg meer rendement halen.

Dit is op zich geen vreemde trend, want het domweg kopiëren van een TV-reclame naar een online video is niet de juiste manier. Daarom is het goed om na te denken over het inzetten van sociale media. Les 1 is om nooit mee te waaien met alle winden, zorg dat je weet waar je publiek zit, kies daar één kanaal uit en wees daar erg goed in! Zorg dat je een goed concept hebt voor dit medium waarin je goede verhalen kunt delen die bij het medium passen om het juiste publiek te bereiken. Heb je dit niet en kun je hier niet mee aan de slag? Deel dan liever niets en steek de tijd, energie en geld in je eigen contentplatform.

Online als onderdeel van je gehele marketingstrategie

De online inzet voor je merk is niets anders dan een (belangrijk) onderdeel van de gehele marketingstrategie. Zie het dan ook zo en staar je niet blind op alleen het online gedeelte. Want zeg nou zelf: Als iedereen zich blind staart op online en daar te vinden is, dan liggen de kansen om op te vallen offline. Denk goed na over je strategie, maak er een goed marketingprogramma voor en maak positieve impact!

Lees in de serie Storytelling marketingplan, zo doe je dat! alles over het ontwikkelen van een marketingstrategie, marketingprogramma’s en een marketingplan.

Online marketing als heldenmerk, hoe ga je ermee om?

Online marketing als heldenmerk, hoe ga je ermee om?

Iedere marketeer zegt het tegen je: Je moet op online marketing inzetten! Steeds meer specialisten in de markt komen op deze stelligheid terug. Want is online marketing wel alles? In dit artikel nemen we je mee hoe je online marketing het beste kunt inzetten als heldenmerk.

Merkidentiteit staat als een huis

Het is ons stokpaardje en daarom goed om hier te benoemen: Alles in marketing start bij de merkidentiteit. Samen met je huisstijl is dit namelijk de fundering van je hele merk. Wanneer je merkidentiteit niet helder is kun je zoveel marketingacties uitvoeren als je wilt, echt goede resultaten op lange termijn zal je niet behalen. Ad-hoc successen zul je tegenkomen, maar langdurige en structurele impact zal je nooit halen. Start daarom met het ontwikkelen van een goede merkidentiteit voor je verder gaat met een goede online strategie neer te zetten.

Content als basis voor je online strategie

Als merk heb je een verhaal te vertellen, je bent op de wereld met een grote missie die je wilt bereiken. Het bestaansrecht van je merk is een goed uitgangspunt om verhalen over te delen. Wij adviseren heldenmerken dan ook om een goede contentstrategie in te zetten om de juiste verhalen te delen met je publiek. Deze verhalen kunnen productverhalen zijn, oplossingsverhalen, maar ook verhalen over de maatschappelijke uitdagingen die je als merk aangaat.

Bouw een goede contentstrategie voor je merk waarin je scherp omschrijft wie je merk is en met welk thema jij publiek aan je gaat binden door je content. Door je doelgroep naar je website te trekken en daar terug te laten keren, zorg je ervoor dat jouw merk alles in handen hebt. Je hoeft niet meer ad-hoc mee te bewegen met de hersenspinsels van Mark Zuckerburg, waardoor jouw strategie weer omgegooid kan worden. Jij creëert content die interessant is voor je publiek, dat daardoor graag terugkomt om meer te lezen.

De ideale mix: Deel merkverhalen en neem fans mee in je missie

Contentmarketing mag je wat ons betreft ook breder zien dan alleen een online middel, het is het breed inzetten van verhalen in je marketingstrategie. Ga op zoek naar de juiste mix om van je publiek fans te maken. Dit kan naast een online artikel, een videoserie of een maandelijkse infographic ook een magazine, een boek of een bordspel zijn.

Het gaat erom dat je het merkverhaal van je merk deelt, dat je fans meeneemt in de weg naar je missie. Deze weg gaat niet altijd naar boven, maar die kent ook strubbelingen en teleurstellingen. Ook deze verhalen zijn interessant om te lezen. Of eigenlijk moeten we zeggen: Juist deze verhalen zijn interessant om te lezen. Transparantie in deze is ook alles, dus zorg ervoor dat je een ideale mix maakt tussen alle kanalen die je in kunt zetten om je doelgroep te bereiken.

Lees ook: Hoe je structureel je merkverhaal vertelt met marketingprogramma’s

Sociale media: Deel een goed verhaal of deel niets!

Nog een reden om op zoek te gaan naar de ideale mix van kanalen en niet alleen naar online om te kijken is dat social advertising achteruitgaat. Grote bedrijven als Unilever en Proctor & Gamble halen hun budgetten weg bij social advertising en zetten in het in op de ouderwetse TV, omdat ze daar simpelweg meer rendement halen.

Dit is op zich geen vreemde trend, want het domweg kopiëren van een TV-reclame naar een online video is niet de juiste manier. Daarom is het goed om na te denken over het inzetten van sociale media. Les 1 is om nooit mee te waaien met alle winden, zorg dat je weet waar je publiek zit, kies daar één kanaal uit en wees daar erg goed in! Zorg dat je een goed concept hebt voor dit medium waarin je goede verhalen kunt delen die bij het medium passen om het juiste publiek te bereiken. Heb je dit niet en kun je hier niet mee aan de slag? Deel dan liever niets en steek de tijd, energie en geld in je eigen contentplatform.

Online als onderdeel van je gehele marketingstrategie

De online inzet voor je merk is niets anders dan een (belangrijk) onderdeel van de gehele marketingstrategie. Zie het dan ook zo en staar je niet blind op alleen het online gedeelte. Want zeg nou zelf: Als iedereen zich blind staart op online en daar te vinden is, dan liggen de kansen om op te vallen offline. Denk goed na over je strategie, maak er een goed marketingprogramma voor en maak positieve impact!

Lees in de serie Storytelling marketingplan, zo doe je dat! alles over het ontwikkelen van een marketingstrategie, marketingprogramma’s en een marketingplan.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.