‘Wie is jouw doelgroep?’ is een vraag die je bijna als open deur kan betitelen. Maar het is wel een belangrijke vraag als we kijken wie je wilt bereiken met jouw verhaal. Zorg ervoor dat je jouw doelgroep goed inkadert en ontwikkel een klantprofiel van deze doelgroep. Een klantprofiel is een voorbeeldpersoon die staat voor jouw klant, waardoor je meer inzicht krijgt in wie jouw doelgroep is en wat hem/ haar beweegt. Een aantal vragen die je jezelf kunt stellen om meer gevoel te krijgen bij je karakter:
- Wat is de naam van jouw karakter?
- Wat is de leeftijd van je karakter?
- Wat is de gezinssamenstelling van jouw karakter?
- Welke functie heeft jouw karakter?
- In welke sector(en) is de organisatie van jouw karakter actief?
- Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jouw karakter uit?
- Waar is jouw karakter verantwoordelijk voor?
- Wat zijn de grootste uitdaging van jouw karakter?
- Hoe vergaart jouw karakter informatie die zij nodig hebben?
- Welke vakbladen/ blogs leest jouw karakter?
- Op welke manier wil jouw karakter contact hebben met bedrijven zoals die van jou?
Met deze vragen krijg je een goed beeld van jouw doelgroep. Dit klantprofiel kun je gebruiken bij de ontwikkeling van je content. Bij iedere keuze die je maakt reflecteer je aan dit profiel. Wat zou hij/zij ervan vinden? Hoe zou hij/zij dit doen? Hierdoor krijg je content die echt bij je klantprofiel en dus doelgroep past!
Lees ook: Storytelling marketingplan, zo doe je dat! Deel 2: Denk vanuit je publiek (en bepaal je doelgroep)