Het bedrijfspand is een vaak ondergeschoven verhalenverteller binnen bedrijven. Enerzijds is het doorvoeren van je merkverhaal in bijvoorbeeld je kantoorpand voor je medewerkers relevant, omdat zij degene zijn die je merk naar buiten uitdragen. Aan de andere kant komen er (in de meeste gevallen) ook klanten en andere stakeholders op je kantoor, waar het merkverhaal centraal staat.
Een mooi voorbeeld is het kantoor van Coolblue, waar iedere vergaderruimte een ander thema heeft, welke past bij de kernwaarden van het merk (Bekijk hier het toffe kantoor). Zo is het kantoor van de oprichter omgebouwd tot de zolderkamer waar hij begonnen is. En is ook het café waarin de oprichtingsakte is ondertekend nagebouwd. Het druipt binnen het kantoor van de verhalen.
Naast de binnenkant van je kantoor, is ook de buitenkant van het kantoor een ideaal canvas voor je merkverhalen. Neem het voorbeeld van Fietskoeriers Apeldoorn, waar de missie is verwerkt in het ontwerp van de signing van het kantoor. Op het pand is Apeldoorn met haar herkenbare monumenten afgebeeld, waartussen de bakfietsen van Fietskoeriers Apeldoorn fietsen. De missie: Een autovrije binnenstad is hiermee in een klein verhaal uitgebeeld.
Bezit je een fabriekshal, dan kun je jouw fabriekshal inzetten als een experience van je merk, vanuit je merkverhaal!
Gebruik je kantoorpand (of fabriekshal) dus als canvas voor storytelling.
Lees ook: Het kantoor van de toekomst is een merkkantoor