Duurzaamheid is een hot topic! Deze term wordt te pas en te onpas gebruikt door personen, bedrijven en instellingen. Er zijn veel verschillende definities voor de term duurzaamheid, waardoor het lastig wordt om een allesomvattende definitie hiervan te omschrijven. Waar duurzaamheid in ieder geval in grote lijnen mee te maken heeft, zijn de aspecten people, planet en profit, oftewel mens, milieu en winst/economie.
Wanneer je als duurzame ondernemer een helder beeld hebt van de niet-duurzame consument, kun je veel gerichter op hun behoeften inspelen.
Als we kijken naar de totale bevolking wat betreft hun affiniteit met het begrip duurzaamheid, kunnen we een globale onderscheiding maken van drie soorten groepen:
- Groep 1: Personen die zeer grote waarde hechten aan duurzaamheid en vanuit dit perspectief gericht en consequent duurzaam denken en handelen.
- Groep 2: Personen die duurzaamheid belangrijk vinden en er enigszins waarde aan hechten, maar per definitie niet altijd standaard duurzaam denken en handelen.
- Groep 3: Personen die geen enkel raakvlak hebben met duurzaamheid en er volstrekt geen waarde aan hechten.
Alles over de klantgroepen lees je in het artikel Betekenisvol ondernemen, de klantgroepen.
De groep mensen die zeer grote waarde hechten aan duurzaamheid en vanuit volste overtuiging en sympathie duurzaam denken en handelen, is nog steeds vrij klein. Deze groep neemt wel toe in omvang, maar is niet in alle gevallen omvangrijk genoeg om een grote impact te creëren.
Lees ook: Voorkom het wijzende vingertje bij duurzaamheid