5 Marketinggeheimen van heldenmerken

Wat maakt heldenmerken nu zo aantrekkelijk? Het is een vraag die wij vaak krijgen. In dit artikel geven wij 5 marketinggeheimen prijs van heldenmerken, zij die positieve impact genereren voor hun omgeving.

HeldenDNA is everything

Het allerbelangrijkste van een heldenmerk is het DNA van het bedrijf. Het is datgene wat onderscheidend is ten opzichte van ieder ander merk. In de merkidentiteit (door ons HeldenDNA genoemd) sluit je jouw visie in en zorg je ervoor dat je een missie hebt die aantrekkelijk is voor potentiële fans en klanten. Door je merkidentiteit goed op te bouwen, zorg je dat je een sterke basis hebt vanuit waar je marketing gaat uitvoeren. En marketing is niets anders dan het vertellen van dit verhaal.

Lees ook: Formuleer je Heldenmissie!

Je product/ dienst is ondergeschikt aan je verhaal

Voor veel marketeers en ondernemers is het product/ dienst leidend voor alles binnen hun marketing. Het geheim van heldenbedrijven is juist dat het verhaal leidend is en het product/ dienst ondergeschikt. Of misschien zelfs nog een stap verder: Het product/ dienst vertelt het verhaal van het merk, het product/ dienst is onderdeel van de missie.

Waar veel marketeers ervoor kiezen om een verhaal te vertellen over het product (De paarse koeien van Milka, de vos uit de Apple Bandit reclame) dat ook nog vaak verzonnen is, vertellen heldenmerken met hun product het verhaal van hun merk. De reep van Tony’s Chocolonely vertelt het verhaal van slaafvrije chocolade (reep is ongelijk verdeeld, doordat het ongelijk is verdeeld in de wereld), de schoenen van TOMS zijn het middel om een paar schoenen weg te geven.

Lees ook: Vertel jij een verhaal over je product, of vertelt je product jouw verhaal?

“De mensen die je aantrekt zijn je fans, zij zijn enthousiast over je verhaal, of je producten/ diensten en willen dat graag met andere delen.  “

Deel je verhaal aan iedereen die het wil horen

Het verhaal van een heldenmerk is leidend. Doordat heldenmerken echt werken vanuit de drijfveren is het verhaal zo inspirerend dat het gedeeld moet worden. Wat veel helden-ondernemers en hun medewerkers merken is dat het verhaal van hun merk goed wordt ontvangen. Mensen willen er over horen, willen er meer over weten. En dat is wat je graag wilt: Je wilt je verhaal en je missie met zoveel mogelijk mensen delen! En hoe meer mensen het verhaal kennen, hoe groter de kans dat ze het product/ dienst van je aanschaffen.

Lees ook: Waarom het delen van mislukkingen zo belangrijk is

Fans zorgen voor het delen van enthousiasme

Fans zijn voor heldenmerken van levensbelang. Doordat jij een scherpe keuze maakt door een heldenmissie na te streven zorg je voor enthousiasme bij mensen. Je kunt het zien als een magneet: Door jouw verhaal trekt je mensen aan en stoot je mensen af. De mensen die je aantrekt zijn je fans, zij zijn enthousiast over je verhaal, of je producten/ diensten en willen dat graag met andere delen. Het grappige is vaak nog dat fans niet eens klanten hoeven te zijn. Sommige fans hebben niks aan jouw producten/ diensten, maar enthousiasmeren graag de mensen die daar wel wat aan hebben. En dat is een ideaal groeimodel! Enthousiaste fans zorgen voor enthousiaste klanten!

Lees ook: Stop met het gebruik van het woord ‘klanttevredenheid’

Service is essentieel

Als heldenmerk steek je jouw nek uit en dat zorgt ook voor kritische mensen in je omgeving. Klanten worden extra kritisch op je product/ dienst. Dit moet zo goed zijn, want anders gaan ze klagen. Maar de vraag is, is dat erg? Nee absoluut niet. Je hebt liever klanten die klagen, dan klanten die je product/ dienst niets vinden, maar dit niet aan jou maar aan anderen laten weten.

De service van je organisatie is essentieel. Daarom is het goed om al in een vroeg stadium na te denken over het servicebeleid van je organisatie, zodat dit aansluit bij je DNA. Door klachten goed op te lossen zorg je ervoor dat klanten weer enthousiast worden. Wanneer je dit niet goed voor elkaar krijgt, bast er een virus los in je fanschare, steeds meer mensen laten zich negatief uit over je merk. Dit terwijl ze in eerste instantie enthousiast zijn over je verhaal.

Nog een bijkomend voordeel van een goed servicebeleid is dat je weet waar de problemen van je bedrijf zitten. Hierdoor kun je jouw product/ dienst/ merkcontinue blijven verbeteren.

Lees ook: 5 voorbeelden van goede klantenservice

Heldenmarketing is gebouwd op de identiteit van je merk. Het is belangrijk om hiermee aan de slag te gaan als organisatie. Wil je meer weten over heldenmarketing en hoe je dit inzet voor je eigen organisatie? In de serie 15 onmisbare stappen voor het bouwen van een heldenmerk lees je alles over het opzetten van een heldenmerk én het uitvoeren van heldenmarketing.

5 Marketinggeheimen van heldenmerken

5 marketinggeheimen van heldenmerken

Wat maakt heldenmerken nu zo aantrekkelijk? Het is een vraag die wij vaak krijgen. In dit artikel geven wij 5 marketinggeheimen prijs van heldenmerken, zij die positieve impact genereren voor hun omgeving.

HeldenDNA is everything

Het allerbelangrijkste van een heldenmerk is het DNA van het bedrijf. Het is datgene wat onderscheidend is ten opzichte van ieder ander merk. In de merkidentiteit (door ons HeldenDNA genoemd) sluit je jouw visie in en zorg je ervoor dat je een missie hebt die aantrekkelijk is voor potentiële fans en klanten. Door je merkidentiteit goed op te bouwen, zorg je dat je een sterke basis hebt vanuit waar je marketing gaat uitvoeren. En marketing is niets anders dan het vertellen van dit verhaal.

Lees ook: Formuleer je Heldenmissie!

Je product/ dienst is ondergeschikt aan je verhaal

Voor veel marketeers en ondernemers is het product/ dienst leidend voor alles binnen hun marketing. Het geheim van heldenbedrijven is juist dat het verhaal leidend is en het product/ dienst ondergeschikt. Of misschien zelfs nog een stap verder: Het product/ dienst vertelt het verhaal van het merk, het product/ dienst is onderdeel van de missie.

Waar veel marketeers ervoor kiezen om een verhaal te vertellen over het product (De paarse koeien van Milka, de vos uit de Apple Bandit reclame) dat ook nog vaak verzonnen is, vertellen heldenmerken met hun product het verhaal van hun merk. De reep van Tony’s Chocolonely vertelt het verhaal van slaafvrije chocolade (reep is ongelijk verdeeld, doordat het ongelijk is verdeeld in de wereld), de schoenen van TOMS zijn het middel om een paar schoenen weg te geven.

Lees ook: Vertel jij een verhaal over je product, of vertelt je product jouw verhaal?

“De mensen die je aantrekt zijn je fans, zij zijn enthousiast over je verhaal, of je producten/ diensten en willen dat graag met andere delen.  “

Deel je verhaal aan iedereen die het wil horen

Het verhaal van een heldenmerk is leidend. Doordat heldenmerken echt werken vanuit de drijfveren is het verhaal zo inspirerend dat het gedeeld moet worden. Wat veel helden-ondernemers en hun medewerkers merken is dat het verhaal van hun merk goed wordt ontvangen. Mensen willen er over horen, willen er meer over weten. En dat is wat je graag wilt: Je wilt je verhaal en je missie met zoveel mogelijk mensen delen! En hoe meer mensen het verhaal kennen, hoe groter de kans dat ze het product/ dienst van je aanschaffen.

Lees ook: Waarom het delen van mislukkingen zo belangrijk is

Fans zorgen voor het delen van enthousiasme

Fans zijn voor heldenmerken van levensbelang. Doordat jij een scherpe keuze maakt door een heldenmissie na te streven zorg je voor enthousiasme bij mensen. Je kunt het zien als een magneet: Door jouw verhaal trekt je mensen aan en stoot je mensen af. De mensen die je aantrekt zijn je fans, zij zijn enthousiast over je verhaal, of je producten/ diensten en willen dat graag met andere delen. Het grappige is vaak nog dat fans niet eens klanten hoeven te zijn. Sommige fans hebben niks aan jouw producten/ diensten, maar enthousiasmeren graag de mensen die daar wel wat aan hebben. En dat is een ideaal groeimodel! Enthousiaste fans zorgen voor enthousiaste klanten!

Lees ook: Stop met het gebruik van het woord ‘klanttevredenheid’

Service is essentieel

Als heldenmerk steek je jouw nek uit en dat zorgt ook voor kritische mensen in je omgeving. Klanten worden extra kritisch op je product/ dienst. Dit moet zo goed zijn, want anders gaan ze klagen. Maar de vraag is, is dat erg? Nee absoluut niet. Je hebt liever klanten die klagen, dan klanten die je product/ dienst niets vinden, maar dit niet aan jou maar aan anderen laten weten.

De service van je organisatie is essentieel. Daarom is het goed om al in een vroeg stadium na te denken over het servicebeleid van je organisatie, zodat dit aansluit bij je DNA. Door klachten goed op te lossen zorg je ervoor dat klanten weer enthousiast worden. Wanneer je dit niet goed voor elkaar krijgt, bast er een virus los in je fanschare, steeds meer mensen laten zich negatief uit over je merk. Dit terwijl ze in eerste instantie enthousiast zijn over je verhaal.

Nog een bijkomend voordeel van een goed servicebeleid is dat je weet waar de problemen van je bedrijf zitten. Hierdoor kun je jouw product/ dienst/ merkcontinue blijven verbeteren.

Lees ook: 5 voorbeelden van goede klantenservice

Heldenmarketing is gebouwd op de identiteit van je merk. Het is belangrijk om hiermee aan de slag te gaan als organisatie. Wil je meer weten over heldenmarketing en hoe je dit inzet voor je eigen organisatie? In de serie 15 onmisbare stappen voor het bouwen van een heldenmerk lees je alles over het opzetten van een heldenmerk én het uitvoeren van heldenmarketing.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.