• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

5 Marketinggeheimen van heldenmerken

Wat maakt heldenmerken nu zo aantrekkelijk? Het is een vraag die wij vaak krijgen. In dit artikel geven wij 5 marketinggeheimen prijs van heldenmerken, zij die positieve impact genereren voor hun omgeving.

HeldenDNA is everything

Het allerbelangrijkste van een heldenmerk is het DNA van het bedrijf. Het is datgene wat onderscheidend is ten opzichte van ieder ander merk. In de merkidentiteit (door ons HeldenDNA genoemd) sluit je jouw visie in en zorg je ervoor dat je een missie hebt die aantrekkelijk is voor potentiële fans en klanten. Door je merkidentiteit goed op te bouwen, zorg je dat je een sterke basis hebt vanuit waar je marketing gaat uitvoeren. En marketing is niets anders dan het vertellen van dit verhaal.

Lees ook: Formuleer je Heldenmissie!

Je product/ dienst is ondergeschikt aan je verhaal

Voor veel marketeers en ondernemers is het product/ dienst leidend voor alles binnen hun marketing. Het geheim van heldenbedrijven is juist dat het verhaal leidend is en het product/ dienst ondergeschikt. Of misschien zelfs nog een stap verder: Het product/ dienst vertelt het verhaal van het merk, het product/ dienst is onderdeel van de missie.

Waar veel marketeers ervoor kiezen om een verhaal te vertellen over het product (De paarse koeien van Milka, de vos uit de Apple Bandit reclame) dat ook nog vaak verzonnen is, vertellen heldenmerken met hun product het verhaal van hun merk. De reep van Tony’s Chocolonely vertelt het verhaal van slaafvrije chocolade (reep is ongelijk verdeeld, doordat het ongelijk is verdeeld in de wereld), de schoenen van TOMS zijn het middel om een paar schoenen weg te geven.

Lees ook: Vertel jij een verhaal over je product, of vertelt je product jouw verhaal?

“De mensen die je aantrekt zijn je fans, zij zijn enthousiast over je verhaal, of je producten/ diensten en willen dat graag met andere delen.  “

Deel je verhaal aan iedereen die het wil horen

Het verhaal van een heldenmerk is leidend. Doordat heldenmerken echt werken vanuit de drijfveren is het verhaal zo inspirerend dat het gedeeld moet worden. Wat veel helden-ondernemers en hun medewerkers merken is dat het verhaal van hun merk goed wordt ontvangen. Mensen willen er over horen, willen er meer over weten. En dat is wat je graag wilt: Je wilt je verhaal en je missie met zoveel mogelijk mensen delen! En hoe meer mensen het verhaal kennen, hoe groter de kans dat ze het product/ dienst van je aanschaffen.

Lees ook: Waarom het delen van mislukkingen zo belangrijk is

Fans zorgen voor het delen van enthousiasme

Fans zijn voor heldenmerken van levensbelang. Doordat jij een scherpe keuze maakt door een heldenmissie na te streven zorg je voor enthousiasme bij mensen. Je kunt het zien als een magneet: Door jouw verhaal trekt je mensen aan en stoot je mensen af. De mensen die je aantrekt zijn je fans, zij zijn enthousiast over je verhaal, of je producten/ diensten en willen dat graag met andere delen. Het grappige is vaak nog dat fans niet eens klanten hoeven te zijn. Sommige fans hebben niks aan jouw producten/ diensten, maar enthousiasmeren graag de mensen die daar wel wat aan hebben. En dat is een ideaal groeimodel! Enthousiaste fans zorgen voor enthousiaste klanten!

Lees ook: Stop met het gebruik van het woord ‘klanttevredenheid’

Service is essentieel

Als heldenmerk steek je jouw nek uit en dat zorgt ook voor kritische mensen in je omgeving. Klanten worden extra kritisch op je product/ dienst. Dit moet zo goed zijn, want anders gaan ze klagen. Maar de vraag is, is dat erg? Nee absoluut niet. Je hebt liever klanten die klagen, dan klanten die je product/ dienst niets vinden, maar dit niet aan jou maar aan anderen laten weten.

De service van je organisatie is essentieel. Daarom is het goed om al in een vroeg stadium na te denken over het servicebeleid van je organisatie, zodat dit aansluit bij je DNA. Door klachten goed op te lossen zorg je ervoor dat klanten weer enthousiast worden. Wanneer je dit niet goed voor elkaar krijgt, bast er een virus los in je fanschare, steeds meer mensen laten zich negatief uit over je merk. Dit terwijl ze in eerste instantie enthousiast zijn over je verhaal.

Nog een bijkomend voordeel van een goed servicebeleid is dat je weet waar de problemen van je bedrijf zitten. Hierdoor kun je jouw product/ dienst/ merkcontinue blijven verbeteren.

Lees ook: 5 voorbeelden van goede klantenservice

Heldenmarketing is gebouwd op de identiteit van je merk. Het is belangrijk om hiermee aan de slag te gaan als organisatie. Wil je meer weten over heldenmarketing en hoe je dit inzet voor je eigen organisatie? In de serie 15 onmisbare stappen voor het bouwen van een heldenmerk lees je alles over het opzetten van een heldenmerk én het uitvoeren van heldenmarketing.

5 Marketinggeheimen van heldenmerken

5 marketinggeheimen van heldenmerken

Wat maakt heldenmerken nu zo aantrekkelijk? Het is een vraag die wij vaak krijgen. In dit artikel geven wij 5 marketinggeheimen prijs van heldenmerken, zij die positieve impact genereren voor hun omgeving.

HeldenDNA is everything

Het allerbelangrijkste van een heldenmerk is het DNA van het bedrijf. Het is datgene wat onderscheidend is ten opzichte van ieder ander merk. In de merkidentiteit (door ons HeldenDNA genoemd) sluit je jouw visie in en zorg je ervoor dat je een missie hebt die aantrekkelijk is voor potentiële fans en klanten. Door je merkidentiteit goed op te bouwen, zorg je dat je een sterke basis hebt vanuit waar je marketing gaat uitvoeren. En marketing is niets anders dan het vertellen van dit verhaal.

Lees ook: Formuleer je Heldenmissie!

Je product/ dienst is ondergeschikt aan je verhaal

Voor veel marketeers en ondernemers is het product/ dienst leidend voor alles binnen hun marketing. Het geheim van heldenbedrijven is juist dat het verhaal leidend is en het product/ dienst ondergeschikt. Of misschien zelfs nog een stap verder: Het product/ dienst vertelt het verhaal van het merk, het product/ dienst is onderdeel van de missie.

Waar veel marketeers ervoor kiezen om een verhaal te vertellen over het product (De paarse koeien van Milka, de vos uit de Apple Bandit reclame) dat ook nog vaak verzonnen is, vertellen heldenmerken met hun product het verhaal van hun merk. De reep van Tony’s Chocolonely vertelt het verhaal van slaafvrije chocolade (reep is ongelijk verdeeld, doordat het ongelijk is verdeeld in de wereld), de schoenen van TOMS zijn het middel om een paar schoenen weg te geven.

Lees ook: Vertel jij een verhaal over je product, of vertelt je product jouw verhaal?

“De mensen die je aantrekt zijn je fans, zij zijn enthousiast over je verhaal, of je producten/ diensten en willen dat graag met andere delen.  “

Deel je verhaal aan iedereen die het wil horen

Het verhaal van een heldenmerk is leidend. Doordat heldenmerken echt werken vanuit de drijfveren is het verhaal zo inspirerend dat het gedeeld moet worden. Wat veel helden-ondernemers en hun medewerkers merken is dat het verhaal van hun merk goed wordt ontvangen. Mensen willen er over horen, willen er meer over weten. En dat is wat je graag wilt: Je wilt je verhaal en je missie met zoveel mogelijk mensen delen! En hoe meer mensen het verhaal kennen, hoe groter de kans dat ze het product/ dienst van je aanschaffen.

Lees ook: Waarom het delen van mislukkingen zo belangrijk is

Fans zorgen voor het delen van enthousiasme

Fans zijn voor heldenmerken van levensbelang. Doordat jij een scherpe keuze maakt door een heldenmissie na te streven zorg je voor enthousiasme bij mensen. Je kunt het zien als een magneet: Door jouw verhaal trekt je mensen aan en stoot je mensen af. De mensen die je aantrekt zijn je fans, zij zijn enthousiast over je verhaal, of je producten/ diensten en willen dat graag met andere delen. Het grappige is vaak nog dat fans niet eens klanten hoeven te zijn. Sommige fans hebben niks aan jouw producten/ diensten, maar enthousiasmeren graag de mensen die daar wel wat aan hebben. En dat is een ideaal groeimodel! Enthousiaste fans zorgen voor enthousiaste klanten!

Lees ook: Stop met het gebruik van het woord ‘klanttevredenheid’

Service is essentieel

Als heldenmerk steek je jouw nek uit en dat zorgt ook voor kritische mensen in je omgeving. Klanten worden extra kritisch op je product/ dienst. Dit moet zo goed zijn, want anders gaan ze klagen. Maar de vraag is, is dat erg? Nee absoluut niet. Je hebt liever klanten die klagen, dan klanten die je product/ dienst niets vinden, maar dit niet aan jou maar aan anderen laten weten.

De service van je organisatie is essentieel. Daarom is het goed om al in een vroeg stadium na te denken over het servicebeleid van je organisatie, zodat dit aansluit bij je DNA. Door klachten goed op te lossen zorg je ervoor dat klanten weer enthousiast worden. Wanneer je dit niet goed voor elkaar krijgt, bast er een virus los in je fanschare, steeds meer mensen laten zich negatief uit over je merk. Dit terwijl ze in eerste instantie enthousiast zijn over je verhaal.

Nog een bijkomend voordeel van een goed servicebeleid is dat je weet waar de problemen van je bedrijf zitten. Hierdoor kun je jouw product/ dienst/ merkcontinue blijven verbeteren.

Lees ook: 5 voorbeelden van goede klantenservice

Heldenmarketing is gebouwd op de identiteit van je merk. Het is belangrijk om hiermee aan de slag te gaan als organisatie. Wil je meer weten over heldenmarketing en hoe je dit inzet voor je eigen organisatie? In de serie 15 onmisbare stappen voor het bouwen van een heldenmerk lees je alles over het opzetten van een heldenmerk én het uitvoeren van heldenmarketing.

Misschien vind je dit ook interessant:

Coen van Hopdonders: “Een jongensdroom om eindelijk een cape te kunnen dragen zonder dat mensen daar gelijk raar van opkijken!”

27/06/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

De clash tussen de ontwerper en de SEO-specialist

02/05/2019/door Freek
Boost je merketingkennis

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Onderzoek: Urgentie voor meer betekenis neemt toe!

19/05/2022/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Aan de slag met purpose, zo begin je!

12/05/2022/door Freek
Boost je merketingkennis

Waarom je huisstijl voor positionering zorgt

05/05/2022/door Freek
Huisstijl Ontwikkeling
5 voorbeelden van bedrijven met een goede identiteit Van bezit naar gebruik, voorbeelden van nieuwe verdienmodellen. Van bezit naar gebruik, 5 voorbeelden van nieuwe verdienmodellen
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel