4 tips bij marketingactivatie

Marketingactivatie is een belangrijk onderdeel van de gehele marketingstrategie. In dit onderdeel gaat het erom dat je mensen in actie zet voor je merk. In dit artikel vertellen we meer over wat marketingactivatie is en krijg je vier tips bij het inzetten van marketingactivatie.

Wat is marketingactivatie?

Marketingactivatie, merkactivatie of Brand activation is letterlijk de klant in actie zetten. Eigenlijk onderscheiden we binnen marketingactivatie twee dingen:

  1. Het vergroten van de betrokkenheid van je klant bij je merk (merkactivatie), waarmee je de emotionele band met je (potentiële) klant wilt versterken;
  2. Het activeren van mensen in je doelgroep om naar de kooplocatie van je merk te komen, zoals webshop of winkel.

Beide vormen van marketingactivatie zijn erop gericht om uiteindelijk klanten van geïnteresseerden te maken. De eerste is alleen indirect en de tweede direct.

Kortom: Marketingactivatie zijn alle acties om direct of indirect klanten van je geïnteresseerden te maken.

“Wanneer je vaker artikelen van ons leest, of ons al wat langer kent weet je dat alles begint bij het HeldenDNA. Wat is het DNA van je merk?”

1. Doelen stellen

Het allerbelangrijkste in marketing is natuurlijk het stellen van doelen. In je marketingplanning heb je al doelen gesteld wat je met je marketingplan wil bereiken. Wil je meer betrokkenheid bij je merk? Of wil je letterlijk meer aanzetten om bij je te kopen? Kortom: Bepaal het doel van je marketingactivatie dat past bij je gehele strategische marketingplan.

Het klinkt wellicht erg logisch, maar dit is het niet altijd! Nog te vaak zien wij bij (zowel kleine als grotere) bedrijven dat er geen doelen worden gesteld, maar er maar gewoon uitgevoerd wordt. Of je marketingactivatie vervolgens succesvol is geweest weet je niet, want je weet niet of je jouw doel hebt bereikt.

Lees ook: Werken met een jaarplan: Van missie naar concrete acties

2. Activeer zoals het bij je merk en doelgroep past

Een volgende belangrijke tip is dat de merkactivatie altijd bij je merk én doelgroep moet passen. Wanneer je vaker artikelen van ons leest, of ons al wat langer kent weet je dat alles begint bij de merkidentiteit. Wat is het DNA van je merk? Waar sta je voor en waar ga je voor? En belangrijker nog: Op welke manier wil je dat communiceren en hoe precies niet? Zorg ervoor dat je een handboek hebt waarin deze zaken vastliggen.

De marketingactivatie die je gaat inzetten moet aansluiten bij de kern van je merk en datgene wat je met je merk wil uitstralen. Wanneer je doelgroep de activatie van je merk ziet, moeten ze ervaren dat het past als warme jas. Ben je als merk bijvoorbeeld totaal niet rebels aangelegd, ga dan ook niet een rebelse activatie opzetten.

Kortom: Leg de ziel van je merk volledig in je marketingactivatie, zodat iedereen weet waar je merk voor staat én geactiveerd wordt om er wat mee te doen.

Lees ook: Branding start met de merkfundering

Download het gratis heldenmerkpakket

Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:

Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;

Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;

Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.

3. Ideale mix

Als je mensen wil aanzetten tot een activatie is het belangrijk dat je een ideale mix van middelen inzet. Kijk naar de doelgroep die je wilt bereiken en kies daarbij de juiste kanalen om je activatie-boodschap van zowel offline als online te verkondigingen. Via deze kanalen laat je één boodschap op verschillende plekken terugkomen, waardoor de interactie met je doelgroep wordt vergroot.

Lees ook: Storytelling marketingplan, zo doe je dat!

4. Vergeet de andere programma’s niet

Marketingactivatie is een onderdeel van een groter marketingplan. Marketing kent over zijn algemeenheid zes fases:

  1. Kennismakingsfase – de fase waarin mensen jouw merk leren kennen;
  2. Betekenisfase – de fase waarin mensen betekenis hangen aan jouw merk;
  3. Activeringsfase – de fase waarin mensen geactiveerd worden om een handeling te doen;
  4. Klantfase – de fase waarin mensen klant worden van je merk;
  5. Enthousiasmefase – de fase waarin klanten enthousiast blijven én meer kopen bij je merk;
  6. Ambassadeursfase – de fase waarin enthousiaste klanten ambassadeurs worden van je merk, en jouw verhaal doorvertellen aan anderen.

Marketingactivatie is daarmee de derde fase van de klantreis. Vergeet niet de andere fases zo in te richten en daar marketingprogramma’s voor te maken. Je kunt mensen pas goed activeren als ze weten wie je bent (afhankelijk van de doelstelling) en je activering slaagt pas, wanneer ze ook daadwerkelijk klant van je merk worden. Laat marketingactivatie dus een onderdeel zijn van een groter plan.

Wil je direct aan de slag met marketingactivatie? Lees alles over marketingactivatie doorvoeren in het artikel Marketingactivatie in 5 stappen.

4 tips bij marketingactivatie

4 tips bij marketingactivatie

Marketingactivatie is een belangrijk onderdeel van de gehele marketingstrategie. In dit onderdeel gaat het erom dat je mensen in actie zet voor je merk. In dit artikel vertellen we meer over wat marketingactivatie is en krijg je vier tips bij het inzetten van marketingactivatie.

Wat is marketingactivatie?

Marketingactivatie of Brand activation is letterlijk de klant in actie zetten. Eigenlijk onderscheiden we binnen marketingactivatie twee dingen:

  1. Het vergroten van de betrokkenheid van je klant bij je merk (merkactivatie), waarmee je de emotionele band met je (potentiële) klant wilt versterken;
  2. Het activeren van mensen in je doelgroep om naar de kooplocatie van je merk te komen, zoals webshop of winkel.

Beide vormen van marketingactivatie zijn erop gericht om uiteindelijk klanten van geïnteresseerden te maken. De eerste is alleen indirect en de tweede direct.

Kortom: Marketingactivatie zijn alle acties om direct of indirect klanten van je geïnteresseerden te maken.

“Wanneer je vaker artikelen van ons leest, of ons al wat langer kent weet je dat alles begint bij het HeldenDNA. Wat is het DNA van je merk?”

1. Doelen stellen

Het allerbelangrijkste in marketing is natuurlijk het stellen van doelen. In je marketingplanning heb je al doelen gesteld wat je met je marketingplan wil bereiken. Wil je meer betrokkenheid bij je merk? Of wil je letterlijk meer aanzetten om bij je te kopen? Kortom: Bepaal het doel van je marketingactivatie dat past bij je gehele strategische marketingplan.

Het klinkt wellicht erg logisch, maar dit is het niet altijd! Nog te vaak zien wij bij (zowel kleine als grotere) bedrijven dat er geen doelen worden gesteld, maar er maar gewoon uitgevoerd wordt. Of je marketingactivatie vervolgens succesvol is geweest weet je niet, want je weet niet of je jouw doel hebt bereikt.

Lees ook: Werken met een jaarplan: Van missie naar concrete acties

2. Activeer zoals het bij je merk en doelgroep past

Een volgende belangrijke tip is dat de merkactivatie altijd bij je merk én doelgroep moet passen. Wanneer je vaker artikelen van ons leest, of ons al wat langer kent weet je dat alles begint bij de merkidentiteit. Wat is het DNA van je merk? Waar sta je voor en waar ga je voor? En belangrijker nog: Op welke manier wil je dat communiceren en hoe precies niet? Zorg ervoor dat je een handboek hebt waarin deze zaken vastliggen.

De marketingactivatie die je gaat inzetten moet aansluiten bij de kern van je merk en datgene wat je met je merk wil uitstralen. Wanneer je doelgroep de activatie van je merk ziet, moeten ze ervaren dat het past als warme jas. Ben je als merk bijvoorbeeld totaal niet rebels aangelegd, ga dan ook niet een rebelse activatie opzetten.

Kortom: Leg de ziel van je merk volledig in je marketingactivatie, zodat iedereen weet waar je merk voor staat én geactiveerd wordt om er wat mee te doen.

Lees ook: Branding start met de merkfundering

3. Ideale mix

Als je mensen wil aanzetten tot een activatie is het belangrijk dat je een ideale mix van middelen inzet. Kijk naar de doelgroep die je wilt bereiken en kies daarbij de juiste kanalen om je activatie-boodschap van zowel offline als online te verkondigingen. Via deze kanalen laat je één boodschap op verschillende plekken terugkomen, waardoor de interactie met je doelgroep wordt vergroot.

Lees ook: Storytelling marketingplan, zo doe je dat!

4. Vergeet de andere programma’s niet

Marketingactivatie is een onderdeel van een groter marketingplan. Marketing kent over zijn algemeenheid zes fases:

  1. Kennismakingsfase – de fase waarin mensen jouw merk leren kennen;
  2. Betekenisfase – de fase waarin mensen betekenis hangen aan jouw merk;
  3. Activeringsfase – de fase waarin mensen geactiveerd worden om een handeling te doen;
  4. Klantfase – de fase waarin mensen klant worden van je merk;
  5. Enthousiasmefase – de fase waarin klanten enthousiast blijven én meer kopen bij je merk;
  6. Ambassadeursfase – de fase waarin enthousiaste klanten ambassadeurs worden van je merk, en jouw verhaal doorvertellen aan anderen.

Marketingactivatie is daarmee de derde fase van de klantreis. Vergeet niet de andere fases zo in te richten en daar marketingprogramma’s voor te maken. Je kunt mensen pas goed activeren als ze weten wie je bent (afhankelijk van de doelstelling) en je activering slaagt pas, wanneer ze ook daadwerkelijk klant van je merk worden. Laat marketingactivatie dus een onderdeel zijn van een groter plan.

Wil je direct aan de slag met marketingactivatie? Lees alles over marketingactivatie doorvoeren in het artikel Marketingactivatie in 5 stappen.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.