• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

4 tips bij marketingactivatie

Marketingactivatie is een belangrijk onderdeel van de gehele marketingstrategie. In dit onderdeel gaat het erom dat je mensen in actie zet voor je merk. In dit artikel vertellen we meer over wat marketingactivatie is en krijg je vier tips bij het inzetten van marketingactivatie.

Wat is marketingactivatie?

Marketingactivatie, merkactivatie of Brand activation is letterlijk de klant in actie zetten. Eigenlijk onderscheiden we binnen marketingactivatie twee dingen:

  1. Het vergroten van de betrokkenheid van je klant bij je merk (merkactivatie), waarmee je de emotionele band met je (potentiële) klant wilt versterken;
  2. Het activeren van mensen in je doelgroep om naar de kooplocatie van je merk te komen, zoals webshop of winkel.

Beide vormen van marketingactivatie zijn erop gericht om uiteindelijk klanten van geïnteresseerden te maken. De eerste is alleen indirect en de tweede direct.

Kortom: Marketingactivatie zijn alle acties om direct of indirect klanten van je geïnteresseerden te maken.

“Wanneer je vaker artikelen van ons leest, of ons al wat langer kent weet je dat alles begint bij het HeldenDNA. Wat is het DNA van je merk?”

1. Doelen stellen

Het allerbelangrijkste in marketing is natuurlijk het stellen van doelen. In je marketingplanning heb je al doelen gesteld wat je met je marketingplan wil bereiken. Wil je meer betrokkenheid bij je merk? Of wil je letterlijk meer aanzetten om bij je te kopen? Kortom: Bepaal het doel van je marketingactivatie dat past bij je gehele strategische marketingplan.

Het klinkt wellicht erg logisch, maar dit is het niet altijd! Nog te vaak zien wij bij (zowel kleine als grotere) bedrijven dat er geen doelen worden gesteld, maar er maar gewoon uitgevoerd wordt. Of je marketingactivatie vervolgens succesvol is geweest weet je niet, want je weet niet of je jouw doel hebt bereikt.

2. Activeer zoals het bij je merk en doelgroep past

Een volgende belangrijke tip is dat de merkactivatie altijd bij je merk én doelgroep moet passen. Wanneer je vaker artikelen van ons leest, of ons al wat langer kent weet je dat alles begint bij de merkidentiteit (HeldenDNA). Wat is het DNA van je merk? Waar sta je voor en waar ga je voor? En belangrijker nog: Op welke manier wil je dat communiceren en hoe precies niet? Zorg ervoor dat je een handboek hebt waarin deze zaken vastliggen.

De marketingactivatie die je gaat inzetten moet aansluiten bij de kern van je merk en datgene wat je met je merk wil uitstralen. Wanneer je doelgroep de activatie van je merk ziet, moeten ze ervaren dat het past als warme jas. Ben je als merk bijvoorbeeld totaal niet rebels aangelegd, ga dan ook niet een rebelse activatie opzetten.

Kortom: Leg de ziel van je merk volledig in je marketingactivatie, zodat iedereen weet waar je merk voor staat én geactiveerd wordt om er wat mee te doen.

3. Ideale mix

Als je mensen wil aanzetten tot een activatie is het belangrijk dat je een ideale mix van middelen inzet. Kijk naar de doelgroep die je wilt bereiken en kies daarbij de juiste kanalen om je activatie-boodschap van zowel offline als online te verkondigingen. Via deze kanalen laat je één boodschap op verschillende plekken terugkomen, waardoor de interactie met je doelgroep wordt vergroot.

4. Vergeet de andere programma’s niet

Marketingactivatie is een onderdeel van een groter marketingplan. Marketing kent over zijn algemeenheid zes fases:

  1. Kennismakingsfase – de fase waarin mensen jouw merk leren kennen;
  2. Betekenisfase – de fase waarin mensen betekenis hangen aan jouw merk;
  3. Activeringsfase – de fase waarin mensen geactiveerd worden om een handeling te doen;
  4. Klantfase – de fase waarin mensen klant worden van je merk;
  5. Enthousiasmefase – de fase waarin klanten enthousiast blijven én meer kopen bij je merk;
  6. Ambassadeursfase – de fase waarin enthousiaste klanten ambassadeurs worden van je merk, en jouw verhaal doorvertellen aan anderen.

Marketingactivatie is daarmee de derde fase van de klantreis. Vergeet niet de andere fases zo in te richten en daar marketingprogramma’s voor te maken. Je kunt mensen pas goed activeren als ze weten wie je bent (afhankelijk van de doelstelling) en je activering slaagt pas, wanneer ze ook daadwerkelijk klant van je merk worden. Laat marketingactivatie dus een onderdeel zijn van een groter plan.

Wil je direct aan de slag met marketingactivatie? Lees alles over marketingactivatie doorvoeren in het artikel Marketingactivatie in 5 stappen.

4 tips bij marketingactivatie

4 tips bij marketingactivatie

Marketingactivatie is een belangrijk onderdeel van de gehele marketingstrategie. In dit onderdeel gaat het erom dat je mensen in actie zet voor je merk. In dit artikel vertellen we meer over wat marketingactivatie is en krijg je vier tips bij het inzetten van marketingactivatie.

Wat is marketingactivatie?

Marketingactivatie of Brand activation is letterlijk de klant in actie zetten. Eigenlijk onderscheiden we binnen marketingactivatie twee dingen:

  1. Het vergroten van de betrokkenheid van je klant bij je merk (merkactivatie), waarmee je de emotionele band met je (potentiële) klant wilt versterken;
  2. Het activeren van mensen in je doelgroep om naar de kooplocatie van je merk te komen, zoals webshop of winkel.

Beide vormen van marketingactivatie zijn erop gericht om uiteindelijk klanten van geïnteresseerden te maken. De eerste is alleen indirect en de tweede direct.

Kortom: Marketingactivatie zijn alle acties om direct of indirect klanten van je geïnteresseerden te maken.

“Wanneer je vaker artikelen van ons leest, of ons al wat langer kent weet je dat alles begint bij het HeldenDNA. Wat is het DNA van je merk?”

1. Doelen stellen

Het allerbelangrijkste in marketing is natuurlijk het stellen van doelen. In je marketingplanning heb je al doelen gesteld wat je met je marketingplan wil bereiken. Wil je meer betrokkenheid bij je merk? Of wil je letterlijk meer aanzetten om bij je te kopen? Kortom: Bepaal het doel van je marketingactivatie dat past bij je gehele strategische marketingplan.

Het klinkt wellicht erg logisch, maar dit is het niet altijd! Nog te vaak zien wij bij (zowel kleine als grotere) bedrijven dat er geen doelen worden gesteld, maar er maar gewoon uitgevoerd wordt. Of je marketingactivatie vervolgens succesvol is geweest weet je niet, want je weet niet of je jouw doel hebt bereikt.

2. Activeer zoals het bij je merk en doelgroep past

Een volgende belangrijke tip is dat de activatie altijd bij je merk én doelgroep moet passen. Wanneer je vaker artikelen van ons leest, of ons al wat langer kent weet je dat alles begint bij de merkidentiteit (HeldenDNA). Wat is het DNA van je merk? Waar sta je voor en waar ga je voor? En belangrijker nog: Op welke manier wil je dat communiceren en hoe precies niet? Zorg ervoor dat je een handboek hebt waarin deze zaken vastliggen.

De marketingactivatie die je gaat inzetten moet aansluiten bij de kern van je merk en datgene wat je met je merk wil uitstralen. Wanneer je doelgroep de activatie van je merk ziet, moeten ze ervaren dat het past als warme jas. Ben je als merk bijvoorbeeld totaal niet rebels aangelegd, ga dan ook niet een rebelse activatie opzetten.

Kortom: Leg de ziel van je merk volledig in je marketingactivatie, zodat iedereen weet waar je merk voor staat én geactiveerd wordt om er wat mee te doen.

3. Ideale mix

Als je mensen wil aanzetten tot een activatie is het belangrijk dat je een ideale mix van middelen inzet. Kijk naar de doelgroep die je wilt bereiken en kies daarbij de juiste kanalen om je activatie-boodschap van zowel offline als online te verkondigingen. Via deze kanalen laat je één boodschap op verschillende plekken terugkomen, waardoor de interactie met je doelgroep wordt vergroot.

4. Vergeet de andere programma’s niet

Marketingactivatie is een onderdeel van een groter marketingplan. Marketing kent over zijn algemeenheid zes fases:

  1. Kennismakingsfase – de fase waarin mensen jouw merk leren kennen;
  2. Betekenisfase – de fase waarin mensen betekenis hangen aan jouw merk;
  3. Activeringsfase – de fase waarin mensen geactiveerd worden om een handeling te doen;
  4. Klantfase – de fase waarin mensen klant worden van je merk;
  5. Enthousiasmefase – de fase waarin klanten enthousiast blijven én meer kopen bij je merk;
  6. Ambassadeursfase – de fase waarin enthousiaste klanten ambassadeurs worden van je merk, en jouw verhaal doorvertellen aan anderen.

Marketingactivatie is daarmee de derde fase van de klantreis. Vergeet niet de andere fases zo in te richten en daar marketingprogramma’s voor te maken. Je kunt mensen pas goed activeren als ze weten wie je bent (afhankelijk van de doelstelling) en je activering slaagt pas, wanneer ze ook daadwerkelijk klant van je merk worden. Laat marketingactivatie dus een onderdeel zijn van een groter plan.

Wil je direct aan de slag met marketingactivatie? Lees alles over marketingactivatie doorvoeren in het artikel Marketingactivatie in 5 stappen.

Misschien vind je dit ook interessant:

De clash tussen de ontwerper en de SEO-specialist

02/05/2019/door Freek
Boost je merketingkennis

Waarom testimonial-video’s zo goed werken

19/09/2019/door Freek
Boost je merketingkennis

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Onderzoek: Urgentie voor meer betekenis neemt toe!

19/05/2022/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Aan de slag met purpose, zo begin je!

12/05/2022/door Freek
Boost je merketingkennis

Waarom je huisstijl voor positionering zorgt

05/05/2022/door Freek
Huisstijl Ontwikkeling
De beste TEDxApeldoorn-Talks met heldenverhalen Het verhaal achter de video van het Zonnepark Ecofactorij Het verhaal achter de video van het Zonnepark Ecofactorij
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel