Verankeren van je merkidentiteit - Creating Heroes

Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan
Stap 6: Verankeren van je merkidentiteit

De merkidentiteit is voor iedere organisatie de krachtige basis om een toekomstbestendig merk te zijn. In de afgelopen artikelen hebben we je meegenomen in de manier waarop je de merkidentiteit van je merk kan ontdekken. In dit artikel gaan we verder in hoe je de merkidentiteit kan verankeren in je organisatie.

Ontdek de merkidentiteit in 6 stappen

Het ontwikkelen van de merkidentiteit is een mooi en soms lastig proces. Dit proces kent 6 stappen:

  1. Ontdek de betekenis van je merk;
  2. Ontwikkel de visie van je merk;
  3. Formuleer je heldenmissie;
  4. Stel de kernwaarden en heldenkrachten vast;
  5. Positioneer je merk in de markt;
  6. Het verankeren van de merkidentiteit in de organisatie.

In het eerste artikel in deze serie hebben we je meegenomen in het ontdekken van de betekenis van je merk. In het tweede artikel zijn we verder ingegaan om het ontwikkelen van de heldenvisie om in het derde artikel de heldenmissie te bespreken. Het vierde artikel ging in op het ontwikkelen van de kernwaarden en de heldenkrachten van je merk. Het vorige artikel ging over het positioneren van je merk in de markt.

In dit artikel nemen we je mee in het verankeren van je merk binnen je organisatie.

DNA-handboek

DNA-handboek Creating Heroes

Een van de belangrijkste onderdelen om je merk te verankeren is om je merkidentiteit vast te leggen. Wij doen dit door een DNA-handboek te ontwikkelen van je merk. In combinatie met de richtlijnen omtrent je huisstijl is dit DNA-handboek het heilige boek van je merk. Iedere medewerker kan hierin lezen waar het merk voor staat en wat het merk belangrijk vindt. Iedere nieuwe medewerker kan met het handboek worden ingewerkt.

Hoe je merkidentiteit verankert met beleid

Het verankeren van merkidentiteit binnen je organisatie doe je door je organisatiebeleid te bepalen. In gesprek met Rachel Gasper-Rothengatter van Floooow bespraken we hoe je als merk een goed organisatiebeleid ontwikkelt.

In het kort zet je de merkidentiteit om in een gezamenlijke organisatievisie. Dat doe je niet al directie, maar dat doe je samen met je medewerkers. Waar je bij de merkidentiteit een merkteam inzet, adviseert Rachel om een klankbordgroep in het leven te roepen die je adviseert bij het doorvoeren ontwikkelen en doorvoeren van het beleid. De klankbordgroep is daarbij een afspiegeling van de gehele organisatie, waarin je niet een deel uitsluit. Als namelijk één afdeling niet meegaat, dan is het geen geheel.

In de organisatievisie geef je aan wat de merkidentiteit betekent voor de gehele organisatie, voor de verschillende teams en voor de individuen. Zo bespreek je in het beleidsdocument wat kernwaarde X betekent voor jou als organisatie en hoe jullie als organisatie hiernaar handelen.

Borgen met instrumenten

Een beleidsdocument is mooi, maar als je het niet borgt gaat het niet werken. Het borgen van je organisatiebeleid doe je doormiddel van het inzetten van HR-instrumenten. Dit doe je eigenlijk op drie verschillende onderdelen:

  1. Instroom, dit zijn instrumenten op basis van werving en selectie, het inwerktraject, etc.
  2. Doorstroom, dit zijn instrumenten zoals de gesprekscyclus, opleidingen, loopbaanontwikkeling, etc.
  3. Uitstroom, dit zijn instrumenten zoals de manier van afscheid nemen, etc.

Deze HR-instrumenten borgen daarmee in directe zin hoe jullie als bedrijf over het beleid denken.

Een kort stappenplan voor het opzetten van een organisatiebeleid

In het kort kunnen we zeggen dat het opzetten van een organisatiebeleid de volgende stappen kent:

  1. Missie, visie en kernwaarden omzetten naar organisatievisie
  2. Je start met het ophalen van informatie bij het management, de teamleiders en de medewerkers
  3. Beleid vastleggen in een beleidsdocument
  4. Het beleid communiceren met de omgeving
  5. Borgen van het beleid met HR-instrumentarium
  6. Informatie blijven ophalen: Wat werkt wel, wat werkt niet en wat mis je nog? Het is nooit af, het blijft een levend document.

Wil je meer weten over het opzetten van een goed beleid voor je merk? Meld je aan voor de Hero-secrets en lees het geheim van wat een goed beleid voor je merk betekent.

Van marketeer naar merketeer

Om je merkidentiteit te verankeren binnen je marketingactiviteiten is het belangrijk je marketeers om te scholen naar merketeers. Marketing is steeds meer een vak aan het worden dat door ICT-partijen wordt overgenomen. Dat betekent dat marketeers steeds overbodiger worden, omdat software hun rol aan het overnemen is. Terwijl marketing veel meer is dan de input en output van cijfers en het bedenken van nieuwe campagnes.

Daarom opteren wij voor het transformeren van marketeers naar merketeers. Dat betekent dat marketing een nieuwe rol krijgt binnen je organisatie. Waar marketing momenteel een afdeling is, speelt het in de nieuwe vorm een integrale rol. Marketing heeft de merk en de missie centraal staan en geeft daarmee richting in je organisatie en voor je marketing.

Merketeers moeten het merk bewaken en op de juiste manier naar buiten brengen om de merkassociaties op te roepen. Daarmee zijn zij de paraplu waar de gehele organisatie baat bij heeft. Want marketing speelt zowel intern als extern. Een verhaal dat naar buiten wordt gebracht moet ook waar gemaakt worden.

Lees ook: De uitdagingen voor 2020 voor iedere organisatie

Merkbewaker

Bij de merketeers bespraken we al even de rol als merkbewakers. Het is verstandig om in ieder geval één persoon in je organisatie aan te stellen als merkbewaker. De rol hiervan is dat die persoon uiterst kritisch is op alles en iedereen vanuit het oogpunt van de merkidentiteit. Hierdoor zorg je ervoor dat je merk altijd de centrale rol blijft spelen die nodig is om op lange termijn impact te creëren.

Aan de slag met merkidentiteit

Is jouw organisatie toe om te groeien naar een toekomstbestendig merk? Wil je meer bereiken met je bedrijf en echte betekenis toevoegen aan de samenleving? Dan is het tijd om aan de slag te gaan met de merkidentiteit van je organisatie.

Graag helpen we je met inspiratie om de identiteit van je merk te ontwikkelen. Tijdens de gratis Herotalk scannen we samen de staat van je merk en ontdekken we waar de verbetering ligt. Vraag de Herotalk nu vrijblijvend aan!

Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan
Stap 6: Verankeren van je merkidentiteit

Verankeren van je merkidentiteit

De merkidentiteit is voor iedere organisatie de krachtige basis om een toekomstbestendig merk te zijn. In de afgelopen artikelen hebben we je meegenomen in de manier waarop je de merkidentiteit van je merk kan ontdekken. In dit artikel gaan we verder in hoe je de merkidentiteit kan verankeren in je organisatie.

Ontdek de merkidentiteit in 6 stappen

Het ontwikkelen van de merkidentiteit is een mooi en soms lastig proces. Dit proces kent 6 stappen:

  1. Ontdek de betekenis van je merk;
  2. Ontwikkel de visie van je merk;
  3. Formuleer je heldenmissie;
  4. Stel de kernwaarden en heldenkrachten vast;
  5. Positioneer je merk in de markt;
  6. Het verankeren van de merkidentiteit in de organisatie.

In het eerste artikel in deze serie hebben we je meegenomen in het ontdekken van de betekenis van je merk. In het tweede artikel zijn we verder ingegaan om het ontwikkelen van de heldenvisie om in het derde artikel de heldenmissie te bespreken. Het vierde artikel ging in op het ontwikkelen van de kernwaarden en de heldenkrachten van je merk. Het vorige artikel ging over het positioneren van je merk in de markt.

In dit artikel nemen we je mee in het verankeren van je merk binnen je organisatie.

DNA-handboek

DNA-handboek Creating Heroes

Een van de belangrijkste onderdelen om je merk te verankeren is om je merkidentiteit vast te leggen. Wij doen dit door een DNA-handboek te ontwikkelen van je merk. In combinatie met de richtlijnen omtrent je huisstijl is dit DNA-handboek het heilige boek van je merk. Iedere medewerker kan hierin lezen waar het merk voor staat en wat het merk belangrijk vindt. Iedere nieuwe medewerker kan met het handboek worden ingewerkt.

Hoe je merkidentiteit verankert met beleid

Het verankeren van merkidentiteit binnen je organisatie doe je door je organisatiebeleid te bepalen. In gesprek met Rachel Gasper-Rothengatter van Floooow bespraken we hoe je als merk een goed organisatiebeleid ontwikkelt.

In het kort zet je de merkidentiteit om in een gezamenlijke organisatievisie. Dat doe je niet al directie, maar dat doe je samen met je medewerkers. Waar je bij de merkidentiteit een merkteam inzet, adviseert Rachel om een klankbordgroep in het leven te roepen die je adviseert bij het doorvoeren ontwikkelen en doorvoeren van het beleid. De klankbordgroep is daarbij een afspiegeling van de gehele organisatie, waarin je niet een deel uitsluit. Als namelijk één afdeling niet meegaat, dan is het geen geheel.

In de organisatievisie geef je aan wat de merkidentiteit betekent voor de gehele organisatie, voor de verschillende teams en voor de individuen. Zo bespreek je in het beleidsdocument wat kernwaarde X betekent voor jou als organisatie en hoe jullie als organisatie hiernaar handelen.

Borgen met instrumenten

Een beleidsdocument is mooi, maar als je het niet borgt gaat het niet werken. Het borgen van je organisatiebeleid doe je doormiddel van het inzetten van HR-instrumenten. Dit doe je eigenlijk op drie verschillende onderdelen:

  1. Instroom, dit zijn instrumenten op basis van werving en selectie, het inwerktraject, etc.
  2. Doorstroom, dit zijn instrumenten zoals de gesprekscyclus, opleidingen, loopbaanontwikkeling, etc.
  3. Uitstroom, dit zijn instrumenten zoals de manier van afscheid nemen, etc.

Deze HR-instrumenten borgen daarmee in directe zin hoe jullie als bedrijf over het beleid denken.

Een kort stappenplan voor het opzetten van een organisatiebeleid

In het kort kunnen we zeggen dat het opzetten van een organisatiebeleid de volgende stappen kent:

  1. Missie, visie en kernwaarden omzetten naar organisatievisie
  2. Je start met het ophalen van informatie bij het management, de teamleiders en de medewerkers
  3. Beleid vastleggen in een beleidsdocument
  4. Het beleid communiceren met de omgeving
  5. Borgen van het beleid met HR-instrumentarium
  6. Informatie blijven ophalen: Wat werkt wel, wat werkt niet en wat mis je nog? Het is nooit af, het blijft een levend document.

Wil je meer weten over het opzetten van een goed beleid voor je merk? Meld je aan voor de Hero-secrets en lees het geheim van wat een goed beleid voor je merk betekent.

Van marketeer naar merketeer

Om je merkidentiteit te verankeren binnen je marketingactiviteiten is het belangrijk je marketeers om te scholen naar merketeers. Marketing is steeds meer een vak aan het worden dat door ICT-partijen wordt overgenomen. Dat betekent dat marketeers steeds overbodiger worden, omdat software hun rol aan het overnemen is. Terwijl marketing veel meer is dan de input en output van cijfers en het bedenken van nieuwe campagnes.

Daarom opteren wij voor het transformeren van marketeers naar merketeers. Dat betekent dat marketing een nieuwe rol krijgt binnen je organisatie. Waar marketing momenteel een afdeling is, speelt het in de nieuwe vorm een integrale rol. Marketing heeft de merk en de missie centraal staan en geeft daarmee richting in je organisatie en voor je marketing.

Merketeers moeten het merk bewaken en op de juiste manier naar buiten brengen om de merkassociaties op te roepen. Daarmee zijn zij de paraplu waar de gehele organisatie baat bij heeft. Want marketing speelt zowel intern als extern. Een verhaal dat naar buiten wordt gebracht moet ook waar gemaakt worden.

Lees ook: De uitdagingen voor 2020 voor iedere organisatie

Merkbewaker

Bij de merketeers bespraken we al even de rol als merkbewakers. Het is verstandig om in ieder geval één persoon in je organisatie aan te stellen als merkbewaker. De rol hiervan is dat die persoon uiterst kritisch is op alles en iedereen vanuit het oogpunt van de merkidentiteit. Hierdoor zorg je ervoor dat je merk altijd de centrale rol blijft spelen die nodig is om op lange termijn impact te creëren.

Aan de slag met merkidentiteit

Is jouw organisatie toe om te groeien naar een toekomstbestendig merk? Wil je meer bereiken met je bedrijf en echte betekenis toevoegen aan de samenleving? Dan is het tijd om aan de slag te gaan met de merkidentiteit van je organisatie.

Graag helpen we je met inspiratie om de identiteit van je merk te ontwikkelen. Tijdens de gratis Herotalk scannen we samen de staat van je merk en ontdekken we waar de verbetering ligt. Vraag de Herotalk nu vrijblijvend aan!

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.