5 misvattingen over (re)branding
Branding en rebranding zijn beide onderwerpen waar veel over wordt geschreven. Het probleem hierin is dat er dan ook veel misvattingen ontstaan. Voor ons een reden om de vijf grootste misvattingen te beschrijven die we tijdens gesprekken met klanten en relaties hebben gehoord. Hieronder lees je ze.
1. Branding is alleen de buitenkant
Vaak wordt branding en rebranding geassocieerd met de buitenkant van een merk. Ze denken dan dat het gaat om de uitstraling van het merk door de inzet van het logo, de website en alle communicatiemiddelen die daarbij horen. Maar niets is minder waar. Branding is het gehele proces van het vertellen van een merkverhaal. Dat betekent dat de interne organisatie het merk tot in de kern moet kennen, ernaar moet handelen en dat dus ook naar buiten kan brengen. De buitenkant en het zichtbare van het merk moet aansluiten op de binnenkant van het merk. Daarmee is branding dus een continu proces dat niet alleen door de marketingafdeling wordt opgepakt, maar door iedere medewerker.
2. Een (re)brandingtraject is afgerond bij het opleveren van de website
Een andere misvatting is dat een brandingtraject afgerond is na het opleveren van de website. Nu is het gevoel wel logisch, want er zit een hoop tijd en energie in het proces naar een nieuwe website. Maar het punt van het opleveren van de website, is enkel het startpunt. Dan begint het pas. Branding is namelijk een continu proces. Wij zien het als een merkreis, een reis die niet ophoudt, maar waar je steeds meer nieuwe wegen ontdekt om uiteindelijk je missie te bereiken. Zorg er dan ook voor dat branding altijd en bij iedereen op de agenda staat. Een grote tip: noem het geen branding, het is een term dat bij veel mensen een negatieve associatie oproept.
” Branding is voor iedere afdeling belangrijk.”
3. (Re)Branding is iets voor de marketingafdeling
Bij de eerste misvatting schreef ik er al iets over, maar branding is meer dan alleen voor de marketingafdeling. Het is wel logisch dat we er zo over denken, want jarenlang is branding alleen de buitenkant geweest en dat was toen ook de rol van marketing. Maar marketing en HR schuiven steeds meer in elkaar en werken veel vaker samen. Want branding is voor iedere afdeling belangrijk. Voor de HR-afdeling is het van essentieel belang voor het versterken van de cultuur om de missie te kunnen bereiken. Meer hierover lees je in het artikel Borgen van je merk, het stappenplan.
Daarom pleiten wij om in te zetten op merketeers. Dit zijn alle medewerkers die het merkverhaal ademen en dagelijks gebruiken in de praktijk.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
4. Succesvolle branding kost een fortuin
Veel mensen denken dat je diepe zakken nodig hebt om een sterk merk neer te zetten. Branding is voor grote bedrijven, hoor je dan. Maar eigenlijk ligt het eerder andersom. Niet nadenken over je merk kost juist geld. Op lange termijn is dat pas duur.
Branding wordt nog te veel gezien als marketingtrucje. Als je dat zo ziet verlies je klanten, maak je geen blijvende indruk en, erger nog, je laat kansen liggen. Branding is geen luxeproduct of een extraatje; het is hoe je laat zien wie je bent, wat je doet en waarom klanten voor jou moeten kiezen. Het is een mentaliteit. En het zit ‘m in de kleine dingen: hoe je een klant begroet, hoe je e-mails schrijft, hoe je je producten presenteert. Alles draagt bij aan het beeld dat mensen van je merk hebben.
Veel bedrijven realiseren zich niet dat hun merk hun meest waardevolle bezit kan zijn. Ze onderschatten de kracht ervan. Of, nog erger, ze zien het als een kostenpost in plaats van een investering. Maar hier is de waarheid: doordachte branding bespaart je uiteindelijk geld én levert je veel meer op. Waarom? Omdat het je helpt om klanten aan je te binden die blijven terugkomen, de juiste mensen aan te trekken voor je team, je te onderscheiden van de concurrentie door jezelf te zijn en een merk te bouwen die mensen vertrouwen en aanraden.
Daarbij helpt branding je ook om marketingkosten te beperken en effectiever in te zetten. Sterke merken starten met een heldere visie. Ze weten wat ze willen betekenen en brengen dat overal tot leven. Ze bieden niet alleen een product, maar een ervaring waar klanten over praten. Die merken overleven niet alleen, ze bloeien. Je hebt geen gigantisch budget nodig om dit te doen. Je hebt focus nodig. En de bereidheid om je merk serieus te nemen.
Nog te vaak wordt gedacht dat met branding het inzetten van enorme reclamebudgetten wordt bedoeld, die je merk op de kaart zetten. Maar branding gaat veel meer over het leven van je merkverhaal. Dat zit in heel veel kleine dingen die niet veel geld, maar wel aandacht en tijd kosten. En daarmee is het een enorme investering in je merk.
5. Rebranding is alleen nodig als je merk slecht presteert
De laatste misvatting is dat je rebranding alleen inzet wanneer je merk niet of minder presteert. Maar er zijn tal van redenen om met rebranding aan de slag te gaan. Juist wanneer het nu positief gaat, kan het van goed zijn om aan rebranding te doen. Zo een aantal andere redenen om met rebranding aan de slag te gaan:
- De behoeften van de klanten veranderen;
- Je merkidentiteit past niet meer bij wat je wilt als bedrijf;
- Het huidige merk werkt beperkend voor de gewenste groei;
- Je fuseert met een ander bedrijf of je neemt een ander bedrijf over;
- Je wilt koploper blijven en daarvoor is een ander imago nodig;
- Er is geen samenhang tussen producten en diensten.
Meer redenen en hoe je rebranding aanpakt, lees je in de rebranding gids.
Aan de slag met branding?
Wil je aan de slag met branding van je merk? Alles start met een krachtige identiteit. Download het heldenmerk-pakket. Met dit pakket ontvang je alle theorie voor het bouwen van een sterk merk én oefeningen en werkvormen om hier praktisch mee aan de slag te gaan.
5 misvattingen over (re)branding
Branding en rebranding zijn beide onderwerpen waar veel over wordt geschreven. Het probleem hierin is dat er dan ook veel misvattingen ontstaan. Voor ons een reden om de vijf grootste misvattingen te beschrijven die we tijdens gesprekken met klanten en relaties hebben gehoord. Hieronder lees je ze.
1. Branding is alleen de buitenkant
Vaak wordt branding en rebranding geassocieerd met de buitenkant van een merk. Ze denken dan dat het gaat om de uitstraling van het merk door de inzet van het logo, de website en alle communicatiemiddelen die daarbij horen. Maar niets is minder waar. Branding is het gehele proces van het vertellen van een merkverhaal. Dat betekent dat de interne organisatie het merk tot in de kern moet kennen, ernaar moet handelen en dat dus ook naar buiten kan brengen. De buitenkant en het zichtbare van het merk moet aansluiten op de binnenkant van het merk. Daarmee is branding dus een continu proces dat niet alleen door de marketingafdeling wordt opgepakt, maar door iedere medewerker.
2. Een (re)brandingtraject is afgerond bij het opleveren van de website
Een andere misvatting is dat een brandingtraject afgerond is na het opleveren van de website. Nu is het gevoel wel logisch, want er zit een hoop tijd en energie in het proces naar een nieuwe website. Maar het punt van het opleveren van de website, is enkel het startpunt. Dan begint het pas. Branding is namelijk een continu proces. Wij zien het als een merkreis, een reis die niet ophoudt, maar waar je steeds meer nieuwe wegen ontdekt om uiteindelijk je missie te bereiken. Zorg er dan ook voor dat branding altijd en bij iedereen op de agenda staat. Een grote tip: noem het geen branding, het is een term dat bij veel mensen een negatieve associatie oproept.
” Branding is voor iedere afdeling belangrijk.”
3. (Re)Branding is iets voor de marketingafdeling
Bij de eerste misvatting schreef ik er al iets over, maar branding is meer dan alleen voor de marketingafdeling. Het is wel logisch dat we er zo over denken, want jarenlang is branding alleen de buitenkant geweest en dat was toen ook de rol van marketing. Maar marketing en HR schuiven steeds meer in elkaar en werken veel vaker samen. Want branding is voor iedere afdeling belangrijk. Voor de HR-afdeling is het van essentieel belang voor het versterken van de cultuur om de missie te kunnen bereiken. Meer hierover lees je in het artikel Borgen van je merk, het stappenplan.
Daarom pleiten wij om in te zetten op merketeers. Dit zijn alle medewerkers die het merkverhaal ademen en dagelijks gebruiken in de praktijk.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
4. Succesvolle branding kost een fortuin
Veel mensen denken dat je diepe zakken nodig hebt om een sterk merk neer te zetten. Branding is voor grote bedrijven, hoor je dan. Maar eigenlijk ligt het eerder andersom. Niet nadenken over je merk kost juist geld. Op lange termijn is dat pas duur.
Branding wordt nog te veel gezien als marketingtrucje. Als je dat zo ziet verlies je klanten, maak je geen blijvende indruk en, erger nog, je laat kansen liggen. Branding is geen luxeproduct of een extraatje; het is hoe je laat zien wie je bent, wat je doet en waarom klanten voor jou moeten kiezen. Het is een mentaliteit. En het zit ‘m in de kleine dingen: hoe je een klant begroet, hoe je e-mails schrijft, hoe je je producten presenteert. Alles draagt bij aan het beeld dat mensen van je merk hebben.
Veel bedrijven realiseren zich niet dat hun merk hun meest waardevolle bezit kan zijn. Ze onderschatten de kracht ervan. Of, nog erger, ze zien het als een kostenpost in plaats van een investering. Maar hier is de waarheid: doordachte branding bespaart je uiteindelijk geld én levert je veel meer op. Waarom? Omdat het je helpt om klanten aan je te binden die blijven terugkomen, de juiste mensen aan te trekken voor je team, je te onderscheiden van de concurrentie door jezelf te zijn en een merk te bouwen die mensen vertrouwen en aanraden.
Daarbij helpt branding je ook om marketingkosten te beperken en effectiever in te zetten. Sterke merken starten met een heldere visie. Ze weten wat ze willen betekenen en brengen dat overal tot leven. Ze bieden niet alleen een product, maar een ervaring waar klanten over praten. Die merken overleven niet alleen, ze bloeien. Je hebt geen gigantisch budget nodig om dit te doen. Je hebt focus nodig. En de bereidheid om je merk serieus te nemen.
Nog te vaak wordt gedacht dat met branding het inzetten van enorme reclamebudgetten wordt bedoeld, die je merk op de kaart zetten. Maar branding gaat veel meer over het leven van je merkverhaal. Dat zit in heel veel kleine dingen die niet veel geld, maar wel aandacht en tijd kosten. En daarmee is het een enorme investering in je merk.
5. Rebranding is alleen nodig als je merk slecht presteert
De laatste misvatting is dat je rebranding alleen inzet wanneer je merk niet of minder presteert. Maar er zijn tal van redenen om met rebranding aan de slag te gaan. Juist wanneer het nu positief gaat, kan het van goed zijn om aan rebranding te doen. Zo een aantal andere redenen om met rebranding aan de slag te gaan:
- De behoeften van de klanten veranderen;
- Je merkidentiteit past niet meer bij wat je wilt als bedrijf;
- Het huidige merk werkt beperkend voor de gewenste groei;
- Je fuseert met een ander bedrijf of je neemt een ander bedrijf over;
- Je wilt koploper blijven en daarvoor is een ander imago nodig;
- Er is geen samenhang tussen producten en diensten.
Meer redenen en hoe je rebranding aanpakt, lees je in de rebranding gids.
Aan de slag met branding?
Wil je aan de slag met branding van je merk? Alles start met een krachtige identiteit. Download het heldenmerk-pakket. Met dit pakket ontvang je alle theorie voor het bouwen van een sterk merk én oefeningen en werkvormen om hier praktisch mee aan de slag te gaan.
Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.