5 tips om je klant echt te bereiken

Om een succesvol heldenmerk te zijn, is het essentieel dat je de klant weet te bereiken. Impact maken met je merk kan niet wanneer mensen je merk niet kennen en weten waarvoor het staat. Daarom ontvang je in dit artikel 5 tips om je klant echt te bereiken.

1. Start met een stevige fundering

Alles wat je als merk doet, start met de merkfundering. Wanneer de fundering niet stevig is, kun je niet om een goede manier je klant bereiken. Zie het als een huis dat geen stevige fundering heeft. Het huis zal bij een klein zuchtje wind omvallen. Zo is het ook met de communicatie van een merk.

De fundering van een merk bestaat uit:

  1. De betekenis: De ziel van je merk. Dit vormt de basis van je merkidentiteit en helpt je je te onderscheiden in je sector.
  2. De visie & missie: Hierbij draait het om het formuleren van je merks visie en missie. Wat is de kijk van je merk op de wereld en wat is de opdracht die je merk daarin te doen heeft?
  3. De merkpersoonlijkheid: Het verpersonificeren van je merk door het bepalen van de kernwaarden, heldenkrachten en karaktereigenschappen die bij je passen. Dit vertaal je naar de merktaal, uitdrukkingen, woorden en gedrag.
  4. De positionering: Het bepalen van je positie in de markt, wat bepaald wordt door je identiteit, de relevantie van je klant en het onderscheid ten opzichte van je concurrent. Je claimt daarmee een domein die je missie centraal zet.
  5. De huisstijl: De visuele vertalingen van je merk- en positioneringsverhaal zorgt voor herkenbaarheid bij de doelgroep.
  6. De merkdragers: Alle communicatie-uitingen moeten hetzelfde verhaal vertellen en hetzelfde gevoel uitstralen.

Meer over de merkfundering lees je in het artikel Bouwen van een merkfundering voor je bedrijf. Wil je direct aan de slag met het bouwen van de fundering? Download dan het heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je de theoretische achtergrond met praktische oefeningen om zelf aan de slag te gaan.

“Het op één lijn krijgen van je externe communicatie en de interne daden is daarvoor extreem belangrijk.”

2. Laad het merk intern

Het klinkt misschien gek. Je wilt je klant bereiken en dan komen we met de tip om het merk intern te laden. Toch is dit een belangrijke tip voor je merk wanneer je meer bereik wilt bewerkstelligen. Wanneer de mensen in je organisatie weten waar je merk voor staat en dit dagelijks beleven, kunnen zij dit veel beter overbrengen op potentiële klanten en samenwerkingspartners. Je medewerkers worden merketeers en weten op ieder moment van de dag hoe zij het merk het beste kunnen uitdragen.

Dit is enerzijds goed voor de mensen die de communicatie voor je merk doen. Anderzijds is het essentieel voor de lange termijn. Je wilt geen klanten bereiken omdat je diegene wilt bereiken. Je wilt écht een oplossing bieden voor haar situatie. Je wilt de klant bereiken en activeren om met je in gesprek te komen. Vervolgens wil je de klant echt helpen, zodat ze enthousiast over je oplossing zijn en dat gaat doorvertellen. Het op één lijn krijgen van je externe communicatie en de interne daden is daarvoor extreem belangrijk.

Download het gratis Heldenmerkpakket

Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerkpakket. Hierin ontvang je:

Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen

Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen

Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningen boek

3. Werk met een marketingplan

Het bereiken van je klant wil je op een structurele manier doen, zodat het niet een eenmalig piek oplevert. Dat betekent dat je een goed plan moet maken hiervoor. Vanuit de stevige fundering die je hebt ontwikkeld, weet je op welke manier je merk gaat positioneren. Op basis van de positionering ga je een marketingplan ontwikkelen. Dit marketingplan helpt je om de klant echt te bereiken. Het geeft antwoord op welke doelen je hebt, welke doelgroep je wilt bereiken, welke boodschap je daarbij gaat gebruiken, hoe de klantreisfases eruitziet en welke acties er hiervoor nodig zijn.

Alles over het maken van een gedegen marketingplan lees je de artikelenreeks Storytelling marketingplan, zo doe je dat!

4. Ken je klant erg goed

Zoals alles binnen de marketing begint ook het bereiken van je klant bij de Klant. Het bereiken van je klant is dan ook onderdeel van de marketingstrategie van je merk. Om die klant te bereiken is het belangrijk dat jij weet wie je klant is én dat je de juiste klant bereikt. Klanten die niet bij jou passen, zijn vaak ook moeilijk te bereiken en ze zijn niet geïnteresseerd in datgene wat je doet. Daarom zijn er een aantal vragen erg belangrijk:

  1. Welke klantengroep heeft zoveel pijn dat ze willen betalen voor jou oplossing?
  2. Welke klantengroep past bij jou?
  3. Welke voordelen wil deze klantengroep hebben (zowel rationeel als emotioneel)?
  4. Welke pijnen heeft deze klantengroep?
  5. Hoe gaat deze klantengroep op zoek naar een oplossing?
  6. Waar is deze klantengroep te vinden?

Wanneer je weet welke klantengroep het beste bij je merk past, is het belangrijk om deze klantengroep erg goed te leren kennen. Ga zoveel mogelijk het gesprek met deze klanten aan. Herken wat zij belangrijk vinden, weet wie zij zijn. Door je klant erg goed te kennen, weet je ook waar je hen kunt bereiken, op welke manier zij dat prettig vinden en kun je het marketingplan van tip 3 bij laten aansluiten.

Kies de kanalen waar je klant aanwezig is

Om je klant echt te bereiken zet je kanalen in. Het is verstandig om alleen die kanalen in te zetten waar je klant aanwezig is. Omdat je hebt gekeken naar waar de klant te vinden is, weet je welke kanalen je kunt inzetten om je klant te bereiken. Daarnaast weet je ook hoe je klant op zoek gaat, zorg er dus voor dat je bij die kanalen aanwezig bent!

Alleen het kanaal benoemen is echter niet genoeg. We merken dat veel ondernemers bijvoorbeeld zeggen ‘Ik zet Facebook in om mijn klant te bereiken’. Op de vraag ‘Hoe zorg je dat je meer klanten bereikt met Facebook?’ en ‘Hoe zet je Facebook daarvoor in?’ blijft het vervolgens vaak stil. Zorg er dus voor dat je voor de kanalen die je inzet ook een tactiek hebt om ze in te zetten.

5. Focus je op de fanschare

Wanneer je een sterk merk hebt, komen klanten naar jou toe in plaats van andersom. Iedere dag zet je jezelf in om de verwachtingen van je klant te overtreffen. Met je oplossing en de missie die je hebt zet je in op het laten groeien van je fanschare.

Om dit te bewerkstelligen is het belangrijk om de interactie met hen aan te gaan. Je wilt dat je klantengroep interesse toont in datgene waar jij voor staat. Je merkidentiteit is leidend, dat moet jij naar buiten brengen! Belangrijk is dus dat je geen éénrichtingsverkeer veroorzaakt, maar dat je de interactie aangaat met de klant. Hoe ga jij dat doen? Hoe ga jij je kanalen inzetten om interactie te bewerkstelligen? Een belangrijke basis om structureel je klant te bereiken.

Ga daarvoor veel met je doelgroep in gesprek, zorg ervoor (zoals we bij tip 4 beschreven) dat je een goed profiel van de klant hebt en deze door en door kent. Op die manier ga je al interactie aan met je klant, maar weet je ook hoe je dit bij nieuwe klanten het beste kunt doen.

Ga aan de slag om je klant te bereiken

Jij als ondernemer bent de belangrijkste sleutel om je klant te bereiken. Alles start bij het bouwen van een sterk merk. Vanuit dit sterke merk ontwikkel je de strategie om je klant écht te bereiken. In het heldenmerk-pakket nemen we je stap voor stap mee hoe je een merk bouwt en hoe je daarmee klanten aantrekt voor je merk.

5 tips om je klant echt te bereiken

5 tips om je klant echt te bereiken

Om een succesvol heldenmerk te zijn, is het essentieel dat je de klant weet te bereiken. Impact maken met je merk kan niet wanneer mensen je merk niet kennen en weten waarvoor het staat. Daarom ontvang je in dit artikel 5 tips om je klant echt te bereiken.

1. Start met een stevige fundering

Alles wat je als merk doet, start met de merkfundering. Wanneer de fundering niet stevig is, kun je niet om een goede manier je klant bereiken. Zie het als een huis dat geen stevige fundering heeft. Het huis zal bij een klein zuchtje wind omvallen. Zo is het ook met de communicatie van een merk.

De fundering van een merk bestaat uit:

  1. De betekenis: De ziel van je merk. Dit vormt de basis van je merkidentiteit en helpt je je te onderscheiden in je sector.
  2. De visie & missie: Hierbij draait het om het formuleren van je merks visie en missie. Wat is de kijk van je merk op de wereld en wat is de opdracht die je merk daarin te doen heeft?
  3. De merkpersoonlijkheid: Het verpersonificeren van je merk door het bepalen van de kernwaarden, heldenkrachten en karaktereigenschappen die bij je passen. Dit vertaal je naar de merktaal, uitdrukkingen, woorden en gedrag.
  4. De positionering: Het bepalen van je positie in de markt, wat bepaald wordt door je identiteit, de relevantie van je klant en het onderscheid ten opzichte van je concurrent. Je claimt daarmee een domein die je missie centraal zet.
  5. De huisstijl: De visuele vertalingen van je merk- en positioneringsverhaal zorgt voor herkenbaarheid bij de doelgroep.
  6. De merkdragers: Alle communicatie-uitingen moeten hetzelfde verhaal vertellen en hetzelfde gevoel uitstralen.

Meer over de merkfundering lees je in het artikel Bouwen van een merkfundering voor je bedrijf. Wil je direct aan de slag met het bouwen van de fundering? Download dan het heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je de theoretische achtergrond met praktische oefeningen om zelf aan de slag te gaan.

“Het op één lijn krijgen van je externe communicatie en de interne daden is daarvoor extreem belangrijk.”

2. Laad het merk intern

Het klinkt misschien gek. Je wilt je klant bereiken en dan komen we met de tip om het merk intern te laden. Toch is dit een belangrijke tip voor je merk wanneer je meer bereik wilt bewerkstelligen. Wanneer de mensen in je organisatie weten waar je merk voor staat en dit dagelijks beleven, kunnen zij dit veel beter overbrengen op potentiële klanten en samenwerkingspartners. Je medewerkers worden merketeers en weten op ieder moment van de dag hoe zij het merk het beste kunnen uitdragen.

Dit is enerzijds goed voor de mensen die de communicatie voor je merk doen. Anderzijds is het essentieel voor de lange termijn. Je wilt geen klanten bereiken omdat je diegene wilt bereiken. Je wilt écht een oplossing bieden voor haar situatie. Je wilt de klant bereiken en activeren om met je in gesprek te komen. Vervolgens wil je de klant echt helpen, zodat ze enthousiast over je oplossing zijn en dat gaat doorvertellen. Het op één lijn krijgen van je externe communicatie en de interne daden is daarvoor extreem belangrijk.

Download het gratis Heldenmerkpakket

Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerkpakket. Hierin ontvang je:

Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen

Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen

Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningen boek

3. Werk met een marketingplan

Het bereiken van je klant wil je op een structurele manier doen, zodat het niet een eenmalig piek oplevert. Dat betekent dat je een goed plan moet maken hiervoor. Vanuit de stevige fundering die je hebt ontwikkeld, weet je op welke manier je merk gaat positioneren. Op basis van de positionering ga je een marketingplan ontwikkelen. Dit marketingplan helpt je om de klant echt te bereiken. Het geeft antwoord op welke doelen je hebt, welke doelgroep je wilt bereiken, welke boodschap je daarbij gaat gebruiken, hoe de klantreisfases eruitziet en welke acties er hiervoor nodig zijn.

Alles over het maken van een gedegen marketingplan lees je de artikelenreeks Storytelling marketingplan, zo doe je dat!

4. Ken je klant erg goed

Zoals alles binnen de marketing begint ook het bereiken van je klant bij de Klant. Het bereiken van je klant is dan ook onderdeel van de marketingstrategie van je merk. Om die klant te bereiken is het belangrijk dat jij weet wie je klant is én dat je de juiste klant bereikt. Klanten die niet bij jou passen, zijn vaak ook moeilijk te bereiken en ze zijn niet geïnteresseerd in datgene wat je doet. Daarom zijn er een aantal vragen erg belangrijk:

  1. Welke klantengroep heeft zoveel pijn dat ze willen betalen voor jou oplossing?
  2. Welke klantengroep past bij jou?
  3. Welke voordelen wil deze klantengroep hebben (zowel rationeel als emotioneel)?
  4. Welke pijnen heeft deze klantengroep?
  5. Hoe gaat deze klantengroep op zoek naar een oplossing?
  6. Waar is deze klantengroep te vinden?

Wanneer je weet welke klantengroep het beste bij je merk past, is het belangrijk om deze klantengroep erg goed te leren kennen. Ga zoveel mogelijk het gesprek met deze klanten aan. Herken wat zij belangrijk vinden, weet wie zij zijn. Door je klant erg goed te kennen, weet je ook waar je hen kunt bereiken, op welke manier zij dat prettig vinden en kun je het marketingplan van tip 3 bij laten aansluiten.

Kies de kanalen waar je klant aanwezig is

Om je klant echt te bereiken zet je kanalen in. Het is verstandig om alleen die kanalen in te zetten waar je klant aanwezig is. Omdat je hebt gekeken naar waar de klant te vinden is, weet je welke kanalen je kunt inzetten om je klant te bereiken. Daarnaast weet je ook hoe je klant op zoek gaat, zorg er dus voor dat je bij die kanalen aanwezig bent!

Alleen het kanaal benoemen is echter niet genoeg. We merken dat veel ondernemers bijvoorbeeld zeggen ‘Ik zet Facebook in om mijn klant te bereiken’. Op de vraag ‘Hoe zorg je dat je meer klanten bereikt met Facebook?’ en ‘Hoe zet je Facebook daarvoor in?’ blijft het vervolgens vaak stil. Zorg er dus voor dat je voor de kanalen die je inzet ook een tactiek hebt om ze in te zetten.

5. Focus je op de fanschare

Wanneer je een sterk merk hebt, komen klanten naar jou toe in plaats van andersom. Iedere dag zet je jezelf in om de verwachtingen van je klant te overtreffen. Met je oplossing en de missie die je hebt zet je in op het laten groeien van je fanschare.

Om dit te bewerkstelligen is het belangrijk om de interactie met hen aan te gaan. Je wilt dat je klantengroep interesse toont in datgene waar jij voor staat. Je merkidentiteit is leidend, dat moet jij naar buiten brengen! Belangrijk is dus dat je geen éénrichtingsverkeer veroorzaakt, maar dat je de interactie aangaat met de klant. Hoe ga jij dat doen? Hoe ga jij je kanalen inzetten om interactie te bewerkstelligen? Een belangrijke basis om structureel je klant te bereiken.

Ga daarvoor veel met je doelgroep in gesprek, zorg ervoor (zoals we bij tip 4 beschreven) dat je een goed profiel van de klant hebt en deze door en door kent. Op die manier ga je al interactie aan met je klant, maar weet je ook hoe je dit bij nieuwe klanten het beste kunt doen.

Ga aan de slag om je klant te bereiken

Jij als ondernemer bent de belangrijkste sleutel om je klant te bereiken. Alles start bij het bouwen van een sterk merk. Vanuit dit sterke merk ontwikkel je de strategie om je klant écht te bereiken. In het heldenmerk-pakket nemen we je stap voor stap mee hoe je een merk bouwt en hoe je daarmee klanten aantrekt voor je merk.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.