9 tips om bij een potentiële klant aan tafel te komen - Creating Heroes

9 tips om bij een potentiële klant aan tafel te komen

Met je heldenmerk ben je op een missie: Je hebt de drive om positieve impact te creëren. Maar een groot onderdeel hiervan is om je product en dienst met dat mooie verhaal te verkopen. Om dat voor elkaar te krijgen is het belangrijk dat je bij jouw potentiële klant aan tafel komt. Belangrijk is het om te weten dat het aan tafel te komen bij klanten onderdeel is van je tactisch marketingplan. In dit artikel ontvang je 9 tips om bij je potentiële klant aan tafel te komen.

1. Focus je op één doelgroep

Aan tafel komen bij een klant is leuk, maar wie is dan eigenlijk je klant? Stap 1 is om een focus te krijgen op één doelgroep. Dat wil niet zeggen dat je volledige organisatie afgestemd moet zijn om deze doelgroep. Maar het betekend dat je voor een periode op één doelgroep gaat richten. Van daaruit kun je vervolgstappen zetten.

Lees ook: Storytelling marketingplan, zo doe je dat! Deel 2: Denk vanuit je publiek (en bepaal je doelgroep)

2. Bedenk wie de beslisser is

Als je helder hebt welke doelgroep je gaat benaderen, is het slim om te bedenken wie de beslisser binnen het bedrijf van de doelgroep is. Of juist wie thuis de beslisser is, de man, de vrouw of juist de kinderen? Op deze manier krijg je een helderder beeld over hoe je de potentiële klant kunt benaderen. Denk bij de beslisser ook gelijk wie of wat het beïnvloedende kanaal of de kanalen zijn.

3. Bedenk waar de doelgroep zich bevindt

Als je weet wie de beslisser is, kun je ook nagaan waar hij of zij zich bevindt. Dat kan zowel de beslisser zelf zijn, maar ook een beïnvloeder. Bij grotere bedrijven beslist de directie over de meeste voorstellen, maar kun je het beste binnenkomen via een afdelingshoofd. Ga dus na waar zij zich bevinden en stem daar je acquisitie op af. Denk hierbij aan zowel fysieke plekken als online kanalen waar zij zich bewegen.

Lees ook: Het klantprofiel in het tactisch marketingplan

4. Creëer een onweerstaanbare waardepropositie

Bedenk een onweerstaanbare waardepropositie afgestemd om je doelgroep. Een waardepropositie heeft te maken met de waarde die jij levert voor je klanten, niet met de producten of diensten die je levert. Je focust je hierbij op de waarde die je levert aan je klant, waarmee je de pijn van de klant stilt of behoeften inlost. Denk daarbij vooral in klantvoordelen en niet in productspecificaties.

5. Denk goed na over de kennismakings-, betekenis- en activatiefase!

Bij het nadenken over het aan tafel komen bij potentiële klanten is het goed om jezelf in de klantrol te plaatsen. Zou jij iemand die je niet kent, of een bedrijf dat je niet kent zomaar uitnodigen bij jou aan tafel? Waarschijnlijk zegt 99% nee op deze vraag. Het is belangrijk dat je klant eerst geïnteresseerd raakt in je merk, weet wat de betekenis van je merk is en vervolgens pas geactiveerd wordt om jou uit te nodigen! Kijk dus goed naar de klantreis!

6. Communiceer met het KISS-principe

Communiceren is een belangrijk onderdeel van de marketing. Je bent zelf een expert op je vakgebied, waardoor je een enorme voorsprong hebt op je klant. Dit kan ook betekenen dat je veel vaktermen gebruikt in je communicatie. Dat is wat je moet voorkomen! Gebruik in je communicatie het KISS-principe: Keep It Stupid Simple! Ga dus vooral in op de situatie van de klant en het verhaal dat jij te vertellen hebt.

7. Ga niet verkopen!

Probeer niet je producten te verkopen aan je klant. Vaak merken we dat ondernemers geneigd zijn om de klant een product of dienst op te leggen. Voorkom dit en help je klant op weg, deel de kennis die je hebt. Hoe meer kennis je deelt, hoe eerder de klant geneigd is om met je in zee te gaan! Verkoop dus niet, maar help je klant!

8. Wees proactief, niet reactief

De meeste ondernemers die ik spreek zijn reactief. Wanneer een potentiële klant of een netwerkrelatie zich meld gaan ze aan de slag. En dat doen ze goed. Maar de potentiële klanten komen niet in grote getale naar je toe, want je bent niet bekend bij de doelgroep. Daarom zul je zelf in actie moeten komen. Je zult proactief moeten zijn om de doelgroep te benaderen! Ga met je potentiële klant in gesprek!

9.Positioneer je als professional (expert)

Vergeet niet dat jij de professional bent, jij bent de expert. Afdelingshoofden, directeuren, ze kunnen allemaal experts gebruiken om hun bedrijf nog beter te maken. Zorg ervoor dat jij bij hun bekend staat als die expert.

Kom bij jouw klant aan tafel!

Het aan tafel komen bij je potentiële klant blijft een lastig karwei. De bovenstaande tips helpen je op weg, door ze in je eigen situatie te implementeren. Alles draait om het aantrekken van klanten, in plaats van het trekken aan klanten. In het artikel Klanten aantrekken in 5 stappen lees je hier meer over.

9 tips om bij een potentiële klant aan tafel te komen

9 tips om bij een potentiële klant aan tafel te komen

Met je heldenmerk ben je op een missie: Je hebt de drive om positieve impact te creëren. Maar een groot onderdeel hiervan is om je product en dienst met dat mooie verhaal te verkopen. Om dat voor elkaar te krijgen is het belangrijk dat je bij jouw potentiële klant aan tafel komt. Belangrijk is het om te weten dat het aan tafel te komen bij klanten onderdeel is van je tactisch marketingplan. In dit artikel ontvang je 9 tips om bij je potentiële klant aan tafel te komen.

1. Focus je op één doelgroep

Aan tafel komen bij een klant is leuk, maar wie is dan eigenlijk je klant? Stap 1 is om een focus te krijgen op één doelgroep. Dat wil niet zeggen dat je volledige organisatie afgestemd moet zijn om deze doelgroep. Maar het betekend dat je voor een periode op één doelgroep gaat richten. Van daaruit kun je vervolgstappen zetten.

Lees ook: Storytelling marketingplan, zo doe je dat! Deel 2: Denk vanuit je publiek (en bepaal je doelgroep)

2. Bedenk wie de beslisser is

Als je helder hebt welke doelgroep je gaat benaderen, is het slim om te bedenken wie de beslisser binnen het bedrijf van de doelgroep is. Of juist wie thuis de beslisser is, de man, de vrouw of juist de kinderen? Op deze manier krijg je een helderder beeld over hoe je de potentiële klant kunt benaderen. Denk bij de beslisser ook gelijk wie of wat het beïnvloedende kanaal of de kanalen zijn.

3. Bedenk waar de doelgroep zich bevindt

Als je weet wie de beslisser is, kun je ook nagaan waar hij of zij zich bevindt. Dat kan zowel de beslisser zelf zijn, maar ook een beïnvloeder. Bij grotere bedrijven beslist de directie over de meeste voorstellen, maar kun je het beste binnenkomen via een afdelingshoofd. Ga dus na waar zij zich bevinden en stem daar je acquisitie op af. Denk hierbij aan zowel fysieke plekken als online kanalen waar zij zich bewegen.

Lees ook: Het klantprofiel in het tactisch marketingplan

4. Creëer een onweerstaanbare waardepropositie

Bedenk een onweerstaanbare waardepropositie afgestemd om je doelgroep. Een waardepropositie heeft te maken met de waarde die jij levert voor je klanten, niet met de producten of diensten die je levert. Je focust je hierbij op de waarde die je levert aan je klant, waarmee je de pijn van de klant stilt of behoeften inlost. Denk daarbij vooral in klantvoordelen en niet in productspecificaties.

5. Denk goed na over de kennismakings-, betekenis- en activatiefase!

Bij het nadenken over het aan tafel komen bij potentiële klanten is het goed om jezelf in de klantrol te plaatsen. Zou jij iemand die je niet kent, of een bedrijf dat je niet kent zomaar uitnodigen bij jou aan tafel? Waarschijnlijk zegt 99% nee op deze vraag. Het is belangrijk dat je klant eerst geïnteresseerd raakt in je merk, weet wat de betekenis van je merk is en vervolgens pas geactiveerd wordt om jou uit te nodigen! Kijk dus goed naar de klantreis!

6. Communiceer met het KISS-principe

Communiceren is een belangrijk onderdeel van de marketing. Je bent zelf een expert op je vakgebied, waardoor je een enorme voorsprong hebt op je klant. Dit kan ook betekenen dat je veel vaktermen gebruikt in je communicatie. Dat is wat je moet voorkomen! Gebruik in je communicatie het KISS-principe: Keep It Stupid Simple! Ga dus vooral in op de situatie van de klant en het verhaal dat jij te vertellen hebt.

7. Ga niet verkopen!

Probeer niet je producten te verkopen aan je klant. Vaak merken we dat ondernemers geneigd zijn om de klant een product of dienst op te leggen. Voorkom dit en help je klant op weg, deel de kennis die je hebt. Hoe meer kennis je deelt, hoe eerder de klant geneigd is om met je in zee te gaan! Verkoop dus niet, maar help je klant!

8. Wees proactief, niet reactief

De meeste ondernemers die ik spreek zijn reactief. Wanneer een potentiële klant of een netwerkrelatie zich meld gaan ze aan de slag. En dat doen ze goed. Maar de potentiële klanten komen niet in grote getale naar je toe, want je bent niet bekend bij de doelgroep. Daarom zul je zelf in actie moeten komen. Je zult proactief moeten zijn om de doelgroep te benaderen! Ga met je potentiële klant in gesprek!

9.Positioneer je als professional (expert)

Vergeet niet dat jij de professional bent, jij bent de expert. Afdelingshoofden, directeuren, ze kunnen allemaal experts gebruiken om hun bedrijf nog beter te maken. Zorg ervoor dat jij bij hun bekend staat als die expert.

Kom bij jouw klant aan tafel!

Het aan tafel komen bij je potentiële klant blijft een lastig karwei. De bovenstaande tips helpen je op weg, door ze in je eigen situatie te implementeren. Alles draait om het aantrekken van klanten, in plaats van het trekken aan klanten. In het artikel Klanten aantrekken in 5 stappen lees je hier meer over.

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.