9 tips om bij een potentiële klant aan tafel te komen

Met je heldenmerk ben je op een missie: Je hebt de drive om positieve impact te creëren. Maar een groot onderdeel hiervan is om je product en dienst met dat mooie verhaal te verkopen. Om dat voor elkaar te krijgen is het belangrijk dat je bij jouw potentiële klant aan tafel komt. Belangrijk is het om te weten dat het aan tafel te komen bij klanten onderdeel is van je storytelling marketingplan. In dit artikel ontvang je 9 tips om bij je potentiële klant aan tafel te komen.

1. Focus je op één doelgroep

Aan tafel komen bij een klant is leuk, maar wie is dan eigenlijk je klant? Stap 1 is om een focus te krijgen op één doelgroep. Dat wil niet zeggen dat je volledige organisatie afgestemd moet zijn om deze doelgroep. Maar het betekend dat je voor een periode op één doelgroep gaat richten. Van daaruit kun je vervolgstappen zetten.

Lees ook: Storytelling marketingplan, zo doe je dat! Deel 2: Denk vanuit je publiek (en bepaal je doelgroep)

2. Bedenk wie de beslisser is

Als je helder hebt welke doelgroep je gaat benaderen, is het slim om te bedenken wie de beslisser binnen het bedrijf van de doelgroep is. Of juist wie thuis de beslisser is, de man, de vrouw of juist de kinderen? Op deze manier krijg je een helderder beeld over hoe je de potentiële klant kunt benaderen. Denk bij de beslisser ook gelijk wie of wat het beïnvloedende kanaal of de kanalen zijn.

3. Bedenk waar de doelgroep zich bevindt

Als je weet wie de beslisser is, kun je ook nagaan waar hij of zij zich bevindt. Dat kan zowel de beslisser zelf zijn, maar ook een beïnvloeder. Bij veel organisaties beslist de directie over de meeste voorstellen, maar kun je het beste binnenkomen via een afdelingshoofd of een secretaresse. Ga dus na waar zij zich bevinden en stem daar je acquisitie op af. Denk hierbij aan zowel fysieke plekken als online kanalen waar zij zich bewegen.

Lees ook: Het klantprofiel in het tactisch marketingplan

4. Creëer een onweerstaanbare waardepropositie

Bedenk een onweerstaanbare waardepropositie afgestemd om je doelgroep. Een waardepropositie heeft te maken met de waarde die jij levert voor je klanten, niet met de producten of diensten die je levert. Je focust je hierbij op de waarde die je levert aan je klant, waarmee je de pijn van de klant stilt of behoeften inlost. Denk daarbij vooral in klantvoordelen en niet in productspecificaties.

Lees ook: Zo innoveer je het businessmodel van je merk!

Download het gratis heldenmerkpakket

Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:

Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;

Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;

Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.

5. Denk goed na over de kennismakings-, betekenis- en activatiefase!

Bij het nadenken over het aan tafel komen bij potentiële klanten is het goed om jezelf in de klantrol te plaatsen. Zou jij iemand die je niet kent, of een bedrijf dat je niet kent zomaar uitnodigen bij jou aan tafel? Waarschijnlijk zegt 99% nee op deze vraag. Het is belangrijk dat je klant eerst geïnteresseerd raakt in je merk, weet wat de betekenis van je merk is en vervolgens pas geactiveerd wordt om jou uit te nodigen! Leer de klantreis van de doelgroep goed kennen, weet hoe zij op zoek gaan, welke contactmomenten belangrijk zijn en ontwikkel hierop jouw marketingprogramma’s.

Meer over de klantreis en marketingprogramma’s lees je in dit artikel. Hier lees je hoe een klantreis eruit ziet, hoe je marketingprogramma’s ontwikkelt en lees je verschillende voorbeelden hiervan.

6. Communiceer met het KISS-principe

Communiceren is een belangrijk onderdeel van de marketing. Je bent zelf een expert op je vakgebied, waardoor je een enorme voorsprong hebt op je klant. Dit kan ook betekenen dat je veel vaktermen gebruikt in je communicatie. Dat is wat je moet voorkomen! Gebruik in je communicatie het KISS-principe: Keep ISimple Stupid! Ga dus vooral in op de situatie van de klant en het verhaal dat jij te vertellen hebt.

7. Ga niet verkopen!

Probeer niet je producten te verkopen aan je klant. Vaak merken we dat ondernemers geneigd zijn om de klant een product of dienst op te leggen. Voorkom dit en help je klant op weg, deel de kennis die je hebt. Hoe meer kennis je deelt, hoe eerder de klant geneigd is om met je in zee te gaan! Verkoop dus niet, maar help je klant!

8. Wees proactief, niet reactief

De meeste ondernemers die ik spreek zijn reactief. Wanneer een potentiële klant of een netwerkrelatie zich meld gaan ze aan de slag. En dat doen ze goed. Maar de potentiële klanten komen niet in grote getale naar je toe, want je bent niet bekend bij de doelgroep. Daarom zul je zelf in actie moeten komen. Je zult proactief moeten zijn om de doelgroep te benaderen! Ga met je potentiële klant in gesprek!

9.Positioneer je als professional (expert)

Vergeet niet dat jij de professional bent, jij bent de expert. Afdelingshoofden, directeuren, ze kunnen allemaal experts gebruiken om hun bedrijf nog beter te maken. Zorg ervoor dat jij bij hun bekend staat als die expert.

Maak een storytelling marketingplan

Het aan tafel komen bij je potentiële klant blijft een lastig karwei. De bovenstaande tips helpen je op weg, door ze in je eigen situatie te implementeren. Het draait allemaal om een gedegen marketingplan waaruit je gaat werken met structurele marketingprogramma’s. In de serie Storytelling marketingplan, zo doe je dat! lees je alles over hoe je dat aanpakt. Het marketingplan is onderdeel van de merkreis.

9 tips om bij een potentiële klant aan tafel te komen

9 tips om bij een potentiële klant aan tafel te komen

Met je heldenmerk ben je op een missie: Je hebt de drive om positieve impact te creëren. Maar een groot onderdeel hiervan is om je product en dienst met dat mooie verhaal te verkopen. Om dat voor elkaar te krijgen is het belangrijk dat je bij jouw potentiële klant aan tafel komt. Belangrijk is het om te weten dat het aan tafel te komen bij klanten onderdeel is van je storytelling marketingplan. In dit artikel ontvang je 9 tips om bij je potentiële klant aan tafel te komen.

1. Focus je op één doelgroep

Aan tafel komen bij een klant is leuk, maar wie is dan eigenlijk je klant? Stap 1 is om een focus te krijgen op één doelgroep. Dat wil niet zeggen dat je volledige organisatie afgestemd moet zijn om deze doelgroep. Maar het betekend dat je voor een periode op één doelgroep gaat richten. Van daaruit kun je vervolgstappen zetten.

Lees ook: Storytelling marketingplan, zo doe je dat! Deel 2: Denk vanuit je publiek (en bepaal je doelgroep)

2. Bedenk wie de beslisser is

Als je helder hebt welke doelgroep je gaat benaderen, is het slim om te bedenken wie de beslisser binnen het bedrijf van de doelgroep is. Of juist wie thuis de beslisser is, de man, de vrouw of juist de kinderen? Op deze manier krijg je een helderder beeld over hoe je de potentiële klant kunt benaderen. Denk bij de beslisser ook gelijk wie of wat het beïnvloedende kanaal of de kanalen zijn.

3. Bedenk waar de doelgroep zich bevindt

Als je weet wie de beslisser is, kun je ook nagaan waar hij of zij zich bevindt. Dat kan zowel de beslisser zelf zijn, maar ook een beïnvloeder. Bij veel organisaties beslist de directie over de meeste voorstellen, maar kun je het beste binnenkomen via een afdelingshoofd of een secretaresse. Ga dus na waar zij zich bevinden en stem daar je acquisitie op af. Denk hierbij aan zowel fysieke plekken als online kanalen waar zij zich bewegen.

Lees ook: Het klantprofiel in het tactisch marketingplan

4. Creëer een onweerstaanbare waardepropositie

Bedenk een onweerstaanbare waardepropositie afgestemd om je doelgroep. Een waardepropositie heeft te maken met de waarde die jij levert voor je klanten, niet met de producten of diensten die je levert. Je focust je hierbij op de waarde die je levert aan je klant, waarmee je de pijn van de klant stilt of behoeften inlost. Denk daarbij vooral in klantvoordelen en niet in productspecificaties.

Lees ook: Zo innoveer je het businessmodel van je merk!

5. Denk goed na over de kennismakings-, betekenis- en activatiefase!

Bij het nadenken over het aan tafel komen bij potentiële klanten is het goed om jezelf in de klantrol te plaatsen. Zou jij iemand die je niet kent, of een bedrijf dat je niet kent zomaar uitnodigen bij jou aan tafel? Waarschijnlijk zegt 99% nee op deze vraag. Het is belangrijk dat je klant eerst geïnteresseerd raakt in je merk, weet wat de betekenis van je merk is en vervolgens pas geactiveerd wordt om jou uit te nodigen! Leer de klantreis van de doelgroep goed kennen, weet hoe zij op zoek gaan, welke contactmomenten belangrijk zijn en ontwikkel hierop jouw marketingprogramma’s.

Meer over de klantreis en marketingprogramma’s lees je in dit artikel. Hier lees je hoe een klantreis eruit ziet, hoe je marketingprogramma’s ontwikkelt en lees je verschillende voorbeelden hiervan.

6. Communiceer met het KISS-principe

Communiceren is een belangrijk onderdeel van de marketing. Je bent zelf een expert op je vakgebied, waardoor je een enorme voorsprong hebt op je klant. Dit kan ook betekenen dat je veel vaktermen gebruikt in je communicatie. Dat is wat je moet voorkomen! Gebruik in je communicatie het KISS-principe: Keep It Stupid Simple! Ga dus vooral in op de situatie van de klant en het verhaal dat jij te vertellen hebt.

7. Ga niet verkopen!

Probeer niet je producten te verkopen aan je klant. Vaak merken we dat ondernemers geneigd zijn om de klant een product of dienst op te leggen. Voorkom dit en help je klant op weg, deel de kennis die je hebt. Hoe meer kennis je deelt, hoe eerder de klant geneigd is om met je in zee te gaan! Verkoop dus niet, maar help je klant!

8. Wees proactief, niet reactief

De meeste ondernemers die ik spreek zijn reactief. Wanneer een potentiële klant of een netwerkrelatie zich meld gaan ze aan de slag. En dat doen ze goed. Maar de potentiële klanten komen niet in grote getale naar je toe, want je bent niet bekend bij de doelgroep. Daarom zul je zelf in actie moeten komen. Je zult proactief moeten zijn om de doelgroep te benaderen! Ga met je potentiële klant in gesprek!

9.Positioneer je als professional (expert)

Vergeet niet dat jij de professional bent, jij bent de expert. Afdelingshoofden, directeuren, ze kunnen allemaal experts gebruiken om hun bedrijf nog beter te maken. Zorg ervoor dat jij bij hun bekend staat als die expert.

Maak een storytelling marketingplan

Het aan tafel komen bij je potentiële klant blijft een lastig karwei. De bovenstaande tips helpen je op weg, door ze in je eigen situatie te implementeren. Het draait allemaal om een gedegen marketingplan waaruit je gaat werken met structurele marketingprogramma’s. In de serie Storytelling marketingplan, zo doe je dat! lees je alles over hoe je dat aanpakt. Het marketingplan is onderdeel van de merkreis.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.