Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Hoe kun je als bedrijf nu groeien in de huidige markt en tijd? Het antwoord is simpel: Zorg dat je je als betekenisvol merk positioneert. Belangrijk is wel dat de betekenis doorvoert in alle levensaders van je organisatie. Greenwashing helpt totaal niet. Lees in dit artikel wat een heldenmerk precies is en wat de kracht er van is.
Heldenmerken zijn merken die missie-gedreven zijn en daarmee vanuit betekenis werken. Het zijn intrinsiek gemotiveerde merken om positieve impact te creëren voor de samenleving. Helden hebben de drive om een verandering teweeg te brengen. Zij doen dit om anderen te helpen en cijferen zichzelf daarvoor weg. In onze communicatie gebruiken we ook het woord heldenbedrijf: Dit zijn bedrijven die positieve impact teweeg brengen.
Lees meer: Wat zijn helden en heldenmerken?
Nu we weten wat een heldenmerk is, kunnen we gaan ontdekken wat nu eigenlijk de kracht van een heldenmerk is. De kracht van een heldenmerk kunnen we terugbrengen in 5 punten:
Een betekenisvol merk zorgt voor een onderscheidende waarde ten opzichte van je concurrenten. Doordat je een missie gedreven organisatie bent, zorgt je missie (en daarmee je merkidentiteit) voor het onderscheidend vermogen. Je onderscheidt je namelijk op basis van je merkidentiteit en niet op je producten en diensten! Op deze onderscheidende waarde ga je de branding van je merk inzetten. Je kunt je campagnes, je content en alle andere momenten waarop je merkverhaal vertelt omlijsten met deze onderscheidende waarde.
Denk aan de verhalen van Coca Cola over geluk, of de verhalen over Nike dat we allemaal topatleet kunnen zijn of de boodschap Think Different van Apple. Allemaal kernachtige en krachtige boodschappen die niets met hun producten te maken hebben, maar allemaal met de waarde van het merk. En het mooiste is, deze merken kunnen hogere marges rekenen dan hun concurrenten, om hun merkwaarde.
“Voor medewerkers is het helder waar je organisatie voor staat, waaraan zij iedere dag bijdragen. Het geeft daarmee richting aan je organisatie, waarmee er ook een cultuur gecreëerd wordt om samen de missie te bereiken. “
De kracht van een betekenisvol merk is dat deze richting geeft. Je missie is de baken waarop je interne organisatie drijft. Daardoor werkt een heldenmerk goed voor de interne marketing van je bedrijf. Voor medewerkers is het helder waar je organisatie voor staat, waaraan zij iedere dag bijdragen. Het geeft daarmee richting aan je organisatie, waarmee er ook een cultuur gecreëerd wordt om samen de missie te bereiken. Je strategie wordt daarmee duidelijker en ook sneller geadopteerd, wat ervoor zorgt dat doelen sneller worden bereikt.
Als je je bedenkt dat 91 % van de medewerkers in Nederland zich niet betrokken voelt bij de organisatie waar zij werkzaam is, begrijp je dat betrokken medewerkers zoveel meer voor je bedrijf kunnen betekenen. Niet alleen zorgen ze voor meer klantgerichtheid en meer winst, maar ze zorgen ook voor een betere samenleving.
Lees ook: Op missie met al je medewerkers
Een merk zorgt voor veel aantrekkingskracht van twee kanten. Enerzijds trek je met je heldenmissie nieuwe klanten (en fans) aan die bij je merk passen. En als bedrijf moet je bijna wel aan de slag met een betekenis, omdat consumenten en B2B-klanten willen dat bedrijven een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij.
Tel daarbij op dat in de afgelopen jaren zowel het publiek als marketeers betekenisvolle merken hebben verkozen tot ‘meest inspirerend’ en het is duidelijk dat een heldenmerk meer aantrekkingskracht verzorgd voor je merk.
Maar naast dat het klanten en fans aantrekt, trekt het ook nieuwe medewerkers aan. Een heldenmerk is een ideaal middel voor employer branding zoals ze dat zo mooi noemen. Merken als Shell krijgen steeds meer moeite om goed personeel te binden, omdat ook medewerkers willen dat ze werken voor een merk dat betekenis heeft voor de samenleving. De normen en waarden van je merk zijn de kracht van je merk en zorgen daarmee voor vertrouwen.
De missie als baken, als kompas voor je merk, dat geldt ook voor de innovatiekracht van je organisatie. Doordat je merk op een missie is, zorgt het baken voor meer ruimte om ideeën te bedenken om de markt te innoveren. Je gaat van product-denken naar merk-denken. Dat betekent dat je naast je eigen organisatie ook samenwerkingspartners aantrekt die de missie willen bereiken. Deze samenwerkingen zorgen automatisch voor meer innovatie. Je weet op deze manier goed waarop je je research en development op in moet zetten.
Lees ook: Innoveren vanuit grote trends
De laatste reden is niet de minste: Door een heldenmerk te bouwen zorg je voor meervoudige winst. Je hebt betekenis voor je interne organisatie, voor je klanten en voor de samenleving. Met je heldenmerk zorg je ervoor dat je een onderdeel bent van een oplossing voor een maatschappelijk probleem. Denk aan merken zoals Tony’s Chocolonely die de slavernij uit de chocolademarkt werkt of aan Floooow die ernaar streeft dat er geen burn-out, stress en bore-outs meer bestaan in de samenleving. De kracht van een merk treft op die manier iedereen.
Vaak wordt gedacht dat het hebben van een krachtig merk alleen werkt voor bedrijven die op consumenten richten. Maar niets is minder waar, juist het focussen en laden van een betekenisvol merk kan ook voor bedrijven die op het bedrijfsleven richten enorm waardevol zijn. Door het richten op je merk, heb je een concreet merkverhaal die zeggen waarom, hoe en wat je doet als merk. Dit is duidelijk voor de klant en wekt vertrouwen. Zo heeft het merk McKinsey & Company een krachtige naam in de markt voor organisatie-advies. Veel bedrijven die met organisatorische vraagstukken zitten denken daarbij vaak aan dit merk. Dit voorbeeld laat zien dat een sterk merk het selectieproces bij de potentiële klant versnelt. Of je nu in de B2B of de B2C opereert, een merk zorgt voor een emotionele verbinding met je organisatie én helpt op een positieve manier bij het keuzeproces.
De kracht van een heldenmerk bestaat uit bovenstaande 5 punten, maar wat levert dit nu precies op? Uit verschillende onderzoeken en onze praktijkervaring zijn dit de resultaten van een het voeren van een heldenmerk:
Maak kennis met het merk GOsensit, een lokale onderneming in Kampen die in 2017 besloot om zoek te gaan naar datgene wat hen drijft. Dat baken hebben ze gevonden: ICT zonder gedoe. Het merk staat ervoor dat ze hun klanten niet willen laten betalen voor als hun ICT het niet doet, maar ervoor dat ICT het altijd doet. Veel bedrijven in deze branche (en ook in andere branches) leven van servicecontracten die zij aanbieden, waar veel bedrijven zich scheel voor betalen. Op het moment dat er iets kapot is, komen ze zo snel mogelijk om het op te lossen.
GOsensit draait het om: Je betaalt voor ICT dat het altijd doet, zonder gedoe. In de ICT-branche is dit een onderscheidend verhaal. Geen ICT-onderneming positioneert zich op dit gebied en daarmee zijn ze aantrekkelijk voor hun eigen klanten en voor nieuwe klanten. Ook intern geeft de nieuwe merkstrategie richting, omdat het duidelijk aangeeft wat er van hen verwacht wordt. Proactief monitoren om ervoor te zorgen dat je voordat iets kapot gaat het al verholpen hebt.
Het geeft ze daarmee ook richting voor de innovatiekracht binnen GOsensit, ze streven elke dag weer naar om betere dienstverlening te ontwikkelen. Alles gericht op het leveren van ICT zonder gedoe. Wat vandaag ICT zonder gedoe is, is morgen niet meer goed genoeg. Daarmee lopen ze voor op hun concurrenten, maar zorgen ze nog meer voor het behalen van hun eigen doelen.
Daarmee willen ze niet alleen ICT-klanten kennis maken met hun visie, maar inspireren ze ook andere branches om te turnen van dure niet klantgerichte servicecontracten naar het leveren wat de klant echt nodig heeft. En daarmee zorgen ze ervoor dat de samenleving een prettiger plek is om te leven, waarin je niet meer met trucjes een contract voor je neus wordt geschoven dat niet nodig is.
Heldenmerken zijn de bakens van de nieuwe economie. Het zijn merken die met hun ondernemerschap positieve impact kunnen creëren voor de samenleving. Alleen dan is er op lange termijn succes voor alle partijen: Het merk, de medewerkers, de directie, de klanten en de samenleving. Start vandaag met de merkreis en lees alles over hoe je een krachtige fundering voor je merk opzet.
Hoe kun je als bedrijf nu groeien in de huidige markt en tijd? Het antwoord is simpel: Zorg dat je je als betekenisvol merk positioneert. Belangrijk is wel dat de betekenis doorvoert in alle levensaders van je organisatie. Greenwashing helpt totaal niet. Lees in dit artikel wat een heldenmerk precies is en wat de kracht er van is.
Heldenmerken zijn merken die missie-gedreven zijn en daarmee vanuit betekenis werken. Het zijn intrinsiek gemotiveerde merken om positieve impact te creëren voor de samenleving. Helden hebben de drive om een verandering teweeg te brengen. Zij doen dit om anderen te helpen en cijferen zichzelf daarvoor weg. In onze communicatie gebruiken we ook het woord heldenbedrijf: Dit zijn bedrijven die positieve impact teweeg brengen.
Lees meer: Wat zijn helden en heldenmerken?
Nu we weten wat een heldenmerk is, kunnen we gaan ontdekken wat nu eigenlijk de kracht van een heldenmerk is. De kracht van een heldenmerk kunnen we terugbrengen in 5 punten:
Een betekenisvol merk zorgt voor een onderscheidende waarde ten opzichte van je concurrenten. Doordat je een missie gedreven organisatie bent, zorgt je missie (en daarmee je merkidentiteit) voor het onderscheidend vermogen. Je onderscheidt je namelijk op basis van je merkidentiteit en niet op je producten en diensten! Op deze onderscheidende waarde ga je de branding van je merk inzetten. Je kunt je campagnes, je content en alle andere momenten waarop je merkverhaal vertelt omlijsten met deze onderscheidende waarde.
Denk aan de verhalen van Coca Cola over geluk, of de verhalen over Nike dat we allemaal topatleet kunnen zijn of de boodschap Think Different van Apple. Allemaal kernachtige en krachtige boodschappen die niets met hun producten te maken hebben, maar allemaal met de waarde van het merk. En het mooiste is, deze merken kunnen hogere marges rekenen dan hun concurrenten, om hun merkwaarde.
“Voor medewerkers is het helder waar je organisatie voor staat, waaraan zij iedere dag bijdragen. Het geeft daarmee richting aan je organisatie, waarmee er ook een cultuur gecreëerd wordt om samen de missie te bereiken. “
De kracht van een betekenisvol merk is dat deze richting geeft. Je missie is de baken waarop je interne organisatie drijft. Daardoor werkt een heldenmerk goed voor de interne marketing van je bedrijf. Voor medewerkers is het helder waar je organisatie voor staat, waaraan zij iedere dag bijdragen. Het geeft daarmee richting aan je organisatie, waarmee er ook een cultuur gecreëerd wordt om samen de missie te bereiken. Je strategie wordt daarmee duidelijker en ook sneller geadopteerd, wat ervoor zorgt dat doelen sneller worden bereikt.
Als je je bedenkt dat 91 % van de medewerkers in Nederland zich niet betrokken voelt bij de organisatie waar zij werkzaam is, begrijp je dat betrokken medewerkers zoveel meer voor je bedrijf kunnen betekenen. Niet alleen zorgen ze voor meer klantgerichtheid en meer winst, maar ze zorgen ook voor een betere samenleving.
Lees ook: Op missie met al je medewerkers
Een merk zorgt voor veel aantrekkingskracht van twee kanten. Enerzijds trek je met je heldenmissie nieuwe klanten (en fans) aan die bij je merk passen. En als bedrijf moet je bijna wel aan de slag met een betekenis, omdat consumenten en B2B-klanten willen dat bedrijven een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij.
Tel daarbij op dat in de afgelopen jaren zowel het publiek als marketeers betekenisvolle merken hebben verkozen tot ‘meest inspirerend’ en het is duidelijk dat een heldenmerk meer aantrekkingskracht verzorgd voor je merk.
Maar naast dat het klanten en fans aantrekt, trekt het ook nieuwe medewerkers aan. Een heldenmerk is een ideaal middel voor employer branding zoals ze dat zo mooi noemen. Merken als Shell krijgen steeds meer moeite om goed personeel te binden, omdat ook medewerkers willen dat ze werken voor een merk dat betekenis heeft voor de samenleving. De normen en waarden van je merk zijn de kracht van je merk en zorgen daarmee voor vertrouwen.
De missie als baken, als kompas voor je merk, dat geldt ook voor de innovatiekracht van je organisatie. Doordat je merk op een missie is, zorgt het baken voor meer ruimte om ideeën te bedenken om de markt te innoveren. Je gaat van product-denken naar merk-denken. Dat betekent dat je naast je eigen organisatie ook samenwerkingspartners aantrekt die de missie willen bereiken. Deze samenwerkingen zorgen automatisch voor meer innovatie. Je weet op deze manier goed waarop je je research en development op in moet zetten.
Lees ook: Innoveren vanuit grote trends
De laatste reden is niet de minste: Door een heldenmerk te bouwen zorg je voor meervoudige winst. Je hebt betekenis voor je interne organisatie, voor je klanten en voor de samenleving. Met je heldenmerk zorg je ervoor dat je een onderdeel bent van een oplossing voor een maatschappelijk probleem. Denk aan merken zoals Tony’s Chocolonely die de slavernij uit de chocolademarkt werkt of aan Floooow die ernaar streeft dat er geen burn-out, stress en bore-outs meer bestaan in de samenleving. De kracht van een merk treft op die manier iedereen.
Vaak wordt gedacht dat het hebben van een krachtig merk alleen werkt voor bedrijven die op consumenten richten. Maar niets is minder waar, juist het focussen en laden van een betekenisvol merk kan ook voor bedrijven die op het bedrijfsleven richten enorm waardevol zijn. Door het richten op je merk, heb je een concreet merkverhaal die zeggen waarom, hoe en wat je doet als merk. Dit is duidelijk voor de klant en wekt vertrouwen. Zo heeft het merk McKinsey & Company een krachtige naam in de markt voor organisatie-advies. Veel bedrijven die met organisatorische vraagstukken zitten denk daarbij vaak aan dit merk. Dit voorbeeld laat zien dat een sterk merk het selectieproces bij de potentiële klant versnelt. Of je nu in de B2B of de B2C opereert, een merk zorgt voor een emotionele verbinding met je organisatie én helpt op een positieve manier bij het keuzeproces.
De kracht van een heldenmerk bestaat uit bovenstaande 5 punten, maar wat levert dit nu precies op? Uit verschillende onderzoeken en onze praktijkervaring zijn dit de resultaten van een het voeren van een heldenmerk:
Maak kennis met het merk GOsensit, een lokale onderneming in Kampen die in 2017 besloot om zoek te gaan naar datgene wat hen drijft. Dat baken hebben ze gevonden: ICT zonder gedoe. Het merk staat ervoor dat ze hun klanten niet willen laten betalen voor als hun ICT het niet doet, maar ervoor dat ICT het altijd doet. Veel bedrijven in deze branche (en ook in andere branches) leven van servicecontracten die zij aanbieden, waar veel bedrijven zich scheel voor betalen. Op het moment dat er iets kapot is, komen ze zo snel mogelijk om het op te lossen.
GOsensit draait het om: Je betaalt voor ICT dat het altijd doet, zonder gedoe. In de ICT-branche is dit een onderscheidend verhaal. Geen ICT-onderneming positioneert zich op dit gebied en daarmee zijn ze aantrekkelijk voor hun eigen klanten en voor nieuwe klanten. Ook intern geeft de nieuwe merkstrategie richting, omdat het duidelijk aangeeft wat er van hen verwacht wordt. Proactief monitoren om ervoor te zorgen dat je voordat iets kapot gaat het al verholpen hebt.
Het geeft ze daarmee ook richting voor de innovatiekracht binnen GOsensit, ze streven elke dag weer naar om betere dienstverlening te ontwikkelen. Alles gericht op het leveren van ICT zonder gedoe. Wat vandaag ICT zonder gedoe is, is morgen niet meer goed genoeg. Daarmee lopen ze voor op hun concurrenten, maar zorgen ze nog meer voor het behalen van hun eigen doelen.
Daarmee willen ze niet alleen ICT-klanten kennis maken met hun visie, maar inspireren ze ook andere branches om te turnen van dure niet klantgerichte servicecontracten naar het leveren wat de klant echt nodig heeft. En daarmee zorgen ze ervoor dat de samenleving een prettiger plek is om te leven, waarin je niet meer met trucjes een contract voor je neus wordt geschoven dat niet nodig is.
Heldenmerken zijn de bakens van de nieuwe economie. Het zijn merken die met hun ondernemerschap positieve impact kunnen creëren voor de samenleving. Alleen dan is er op lange termijn succes voor alle partijen: Het merk, de medewerkers, de directie, de klanten en de samenleving. Start vandaag met de merkreis en lees alles over hoe je een krachtige fundering voor je merk opzet.
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.