Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
De uitingsvormen van een merk zijn er in vele soorten en maten. Eén van die uitingsvormen zijn de vacatures en vacatureteksten die je als organisatie naar buiten brengt. Deze vacatureteksten moeten het merk écht omarmen en doordrengt zijn met de persoonlijkheid van je merk. In dit artikel geven we 3 voorbeelden van vacatureteksten die het merk omarmen.
Het is belangrijk om bij het begin te beginnen. Niet alleen in dit artikel, maar ook bij je merk. We zien vaak organisaties vacatureteksten schrijven die zo generiek zijn, dat het niet te onderscheiden valt van collega’s in de markt. Als je er heel simpel gezegd een ander logo en een andere naam boven plakt, dan zie je niet het verschil.
Daar ontbreekt het merk als basis. Je merk is namelijk de basis voor alles in je organisatie. Zie het als een gids voor het handelen van de organisatie, dus ook voor het schrijven van de vacatureteksten. Een sterk merk heeft in ieder geval een sterke betekenis, een heldere visie, een krachtige missie, een authentieke merkpersoonlijkheid, een duidelijke positionering, een professionele huisstijl en consistente merkdragers. Hiermee vormt het de fundering van je merk in de merkreis.
Wij spreken met veel mensen binnen organisaties. Van HR-medewerkers, tot marketeers en directeuren. Het valt ons op dat de meeste van deze mensen niet stilstaan bij het schrijven van de vacatureteksten. Het is een noodzakelijk kwaad. Terwijl het juist een belangrijke uitingsvorm is van het merk.
Als merk heb je namelijk een persoonlijkheid, net als ieder mens. Met karaktereigenschappen, belangrijke waarden, krachten en een attitude. Aan deze persoonlijkheid kunnen nieuwe medewerkers zich optrekken. Ze herkennen zich in de persoonlijkheid van je merk. Wanneer je deze niet duidelijk vaststelt, zal je niet aantrekkelijk zijn voor potentiële medewerkers.
Een vacaturetekst is dus een uitingsvorm en moet de taal bevatten die bij je merk past.
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Maar hoe ziet dit in de praktijk er precies uit? Dat laten we zien aan de hand van 3 voorbeelden. Het zijn uiteenlopende voorbeelden van verschillende merken. Alles om je te inspireren om aan de slag te gaan met je eigen merkpersoonlijkheid. Het belangrijkste is namelijk: Kopieer niet een ander, maar wees jezelf. Door jezelf te zijn onderscheid je je.
Het eerste voorbeeld is van het Vlaamse communicatiebureau ‘De Vloer’. Het merk werd jaren geleden bekend met hun vacature. De titel van de vacature was al een directe afgeleide van hun merkpersoonlijkheid. De vloer zoekt iemand om dagelijks ‘Ik doe hier g*dverd*mme alles’ te mompelen. Daarmee maakt het merk met hun taal heel duidelijk wie wel bij hun past en wie niet, zonder dit heel specifiek te benoemen.
Het is een voorbeeld dat veel wordt gebruikt onder marketeers: Coolblue. Dat komt omdat zij het merk als basis gebruiken. Alles wat zij doen, komt vanuit de basis van het merk. Hoewel de vacatureteksten niet zo bijzonder zijn als die van De Vloer, kun je wel zien dat ze van Coolblue zijn. De teksten zijn heel duidelijk, en dragen bij aan de belofte van Coolblue: Mensen een glimlach bezorgen.
Onderstaand voorbeeld geeft dit mooi weer:
Doen 💪
Als koerier heel veel klanten een glimlach bezorgen. Door witgoed te tillen, aan te sluiten en pas weg te gaan als alles werkt. Met minimaal 2 jaar je rijbewijs B op zak ben jij een ervaren rijder. Iedere dag rijd je een nieuwe route en ontdek je nieuwe hotspots. Onderweg met je collega in de bus samen meeblèren met de leukste hitjes. Je bepaalt zelf hoeveel dagen per week je werkt. Alleen in het weekend of ook doordeweeks? Wij regelen het.
Merken zoals Coolblue hebben naast hun vacatureteksten ook een werken-bij-website. Deze is nog meer doordrengt van hun merkpersoonlijkheid. Een mooi voorbeeld daarvan is het codemuseum.
Er zijn bij AFAS Software mensen die werkelijk alles uit de kast trekken om er te mogen werken. Dat komt, omdat de waarden en cultuur van AFAS zo bijzonder zijn. Het merk staat als een huis en dat trekt mensen aan. Aan de vacatures kun je dat bij AFAS heel goed zien.
Met hun vacatures gaan ze in op de impact die hun software maakt op het land. En wat je als medewerkers van AFAS dus ook kan maken. Daarnaast gaan ze in op de cultuur van het merk. En dat is precies iets wat hen onderscheidt ten opzichte van alle andere. De volgende tekst vertaalt dit heel mooi:
Wij inspireren bedrijven en organisaties om beter te ondernemen. We inspireren de wereld om ons heen om het beter te doen. En we inspireren jou om het beste uit jezelf te halen. Dat begint allemaal met onze cultuur. De AFAS-cultuur. Die koesteren we. De belangrijkste pijlers? Vertrouwen (we hebben maar één regel en dat is: handel vanuit gezond verstand), gek (onze CEO verkleedt zich als giraffe op het jaarlijkse AFAS-uitje), familie (we zijn er voor elkaar én durven direct en eerlijk tegen elkaar te zijn) en doen (eerst doen, dan denken; dat is ons motto).
Als je hier een ander logo boven zou plakken, weet je nog direct dat het AFAS is.
Ben je van plan om nieuwe vacatureteksten te schrijven? Start dan altijd met de basis en dat is het neerzetten van een sterk merk. Is de persoonlijkheid van je merk wel écht helder? Weet je als organisatie waar jullie voor staan? Als je dit niet met volmondig ja kunt beantwoorden, is het verstandig om eerst terug te gaan naar de basis. Het bouwen van een sterk en betekenisvol merk. Meer weten hoe je dit precies doet? Download het heldenmerk-pakket en ontdek hoe je een sterk merk bouwt én ontvang oefeningen om er direct mee aan de slag te gaan.
De uitingsvormen van een merk zijn er in vele soorten en maten. Eén van die uitingsvormen zijn de vacatures en vacatureteksten die je als organisatie naar buiten brengt. Deze vacatureteksten moeten het merk écht omarmen en doordrengt zijn met de persoonlijkheid van je merk. In dit artikel geven we 3 voorbeelden van vacatureteksten die het merk omarmen.
Het is belangrijk om bij het begin te beginnen. Niet alleen in dit artikel, maar ook bij je merk. We zien vaak organisaties vacatureteksten schrijven die zo generiek zijn, dat het niet te onderscheiden valt van collega’s in de markt. Als je er heel simpel gezegd een ander logo en een andere naam boven plakt, dan zie je niet het verschil.
Daar ontbreekt het merk als basis. Je merk is namelijk de basis voor alles in je organisatie. Zie het als een gids voor het handelen van de organisatie, dus ook voor het schrijven van de vacatureteksten. Een sterk merk heeft in ieder geval een sterke betekenis, een heldere visie, een krachtige missie, een authentieke merkpersoonlijkheid, een duidelijke positionering, een professionele huisstijl en consistente merkdragers. Hiermee vormt het de fundering van je merk in de merkreis.
Wij spreken met veel mensen binnen organisaties. Van HR-medewerkers, tot marketeers en directeuren. Het valt ons op dat de meeste van deze mensen niet stilstaan bij het schrijven van de vacatureteksten. Het is een noodzakelijk kwaad. Terwijl het juist een belangrijke uitingsvorm is van het merk.
Als merk heb je namelijk een persoonlijkheid, net als ieder mens. Met karaktereigenschappen, belangrijke waarden, krachten en een attitude. Aan deze persoonlijkheid kunnen nieuwe medewerkers zich optrekken. Ze herkennen zich in de persoonlijkheid van je merk. Wanneer je deze niet duidelijk vaststelt, zal je niet aantrekkelijk zijn voor potentiële medewerkers.
Een vacaturetekst is dus een uitingsvorm en moet de taal bevatten die bij je merk past.
Op de vraag of wij ook websites bouwen kunnen wij niet een makkelijk ‘ja’ of ‘nee’ antwoorden. Want bij ons zit er een langere uitleg aan of we een website bouwen of niet. Waarom wij niet gewoon een website bouwen lees je in dit artikel.
Af en toe zijn wij flauw met onze antwoorden. Bij de vraag of wij een website voor een organisatie kunnen bouwen geven wij dan het flauwe ‘nee’-antwoord. Het is flauw, omdat we in het verleden websites hebben verbouwd en ook nog steeds websites bouwen.
De reden waarom we nee zeggen? Omdat de website door veel organisaties een verkeerd beeld heeft. Een website is letterlijk de uitingsvorm van je merk. Wanneer je de basis van je organisatie niet goed hebt staan, gaat je website nooit goed werken. De ‘nee’ is flauw, maar wel bewust. We willen geen website bouwen, we willen dat jouw merk impact maakt.
Het is net als Jos Burgers in zijn boek ‘Gek op Gaten’ schreef. Het gaat niet om de boor, maar om het gat dat de klant wil maken. En als je nog specifieker bent: het schilderij dat de klant wil ophangen. Dat zij daarvoor een boor nodig heeft, is de klant om het even.
Zo werkt dat ook met je website. Waarschijnlijk wil je meer impact maken. Of dit nu is dat je website het merkverhaal goed vertaalt, of dat je website nieuwe leads moet aantrekken, je wilt met je merk meer impact maken. Dan begint de reis niet bij je website, maar bij het begin van de reis.
Wij hebben dit vertaald in de merkreis. Het begin van deze reis is dat je op zoek gaat naar de betekenis – de kernideologie – van je organisatie. Daar dit uit te bouwen in een visie, missie en een merkpersoonlijkheid heb je een stevige basis staan. Vervolgens ontdek je hoe je het als merk het beste kunt positioneren met je identiteit en of welke visuele identiteit (huisstijl) hierbij past. Pas dan komt de website als uitingsvorm kijken.
Zie alleen het aanpakken van de website als je duim in een lekkende dijk steken. Op korte termijn kan het heel even helpen, maar op lange termijn breekt de dijk door. De gevolgen zullen we maar niet benoemen.
Om deze reden hebben wij bewust gekozen om niet alleen websites meer te bouwen. Wanneer wij de vraag binnen krijgen, gaan we met ondernemers in gesprek. We doorlopen dan samen de merkreis om te ontdekken welke haltes al zijn doorlopen en wat er nodig is om als betekenisvol merk impact te maken. Op basis daarvan bepalen we wat het ideale reisplan is. Kan dat alleen een website zijn? Ja, dat is zeker mogelijk. Maar we bouwen niet zo maar alleen een website zonder de rest van de reis te kennen.
Want wij zijn op missie om alleen nog betekenisvolle merken over te houden. Alle slechte oplossingen hebben geen bestaansrecht meer, omdat betekenisvolle oplossingen de standaard zijn.
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Maar hoe ziet dit in de praktijk er precies uit? Dat laten we zien aan de hand van 3 voorbeelden. Het zijn uiteenlopende voorbeelden van verschillende merken. Alles om je te inspireren om aan de slag te gaan met je eigen merkpersoonlijkheid. Het belangrijkste is namelijk: Kopieer niet een ander, maar wees jezelf. Door jezelf te zijn onderscheid je je.
Het eerste voorbeeld is van het Vlaamse communicatiebureau ‘De Vloer’. Het merk werd jaren geleden bekend met hun vacature. De titel van de vacature was al een directe afgeleide van hun merkpersoonlijkheid. De vloer zoekt iemand om dagelijks ‘Ik doe hier g*dverd*mme alles’ te mompelen. Daarmee maakt het merk met hun taal heel duidelijk wie wel bij hun past en wie niet, zonder dit heel specifiek te benoemen.
Het is een voorbeeld dat veel wordt gebruikt onder marketeers: Coolblue. Dat komt omdat zij het merk als basis gebruiken. Alles wat zij doen, komt vanuit de basis van het merk. Hoewel de vacatureteksten niet zo bijzonder zijn als die van De Vloer, kun je wel zien dat ze van Coolblue zijn. De teksten zijn heel duidelijk, en dragen bij aan de belofte van Coolblue: Mensen een glimlach bezorgen.
Onderstaand voorbeeld geeft dit mooi weer:
Doen 💪
Als koerier heel veel klanten een glimlach bezorgen. Door witgoed te tillen, aan te sluiten en pas weg te gaan als alles werkt. Met minimaal 2 jaar je rijbewijs B op zak ben jij een ervaren rijder. Iedere dag rijd je een nieuwe route en ontdek je nieuwe hotspots. Onderweg met je collega in de bus samen meeblèren met de leukste hitjes. Je bepaalt zelf hoeveel dagen per week je werkt. Alleen in het weekend of ook doordeweeks? Wij regelen het.
Merken zoals Coolblue hebben naast hun vacatureteksten ook een werken-bij-website. Deze is nog meer doordrengt van hun merkpersoonlijkheid. Een mooi voorbeeld daarvan is het codemuseum.
Er zijn bij AFAS Software mensen die werkelijk alles uit de kast trekken om er te mogen werken. Dat komt, omdat de waarden en cultuur van AFAS zo bijzonder zijn. Het merk staat als een huis en dat trekt mensen aan. Aan de vacatures kun je dat bij AFAS heel goed zien.
Met hun vacatures gaan ze in op de impact die hun software maakt op het land. En wat je als medewerkers van AFAS dus ook kan maken. Daarnaast gaan ze in op de cultuur van het merk. En dat is precies iets wat hen onderscheidt ten opzichte van alle andere. De volgende tekst vertaalt dit heel mooi:
Wij inspireren bedrijven en organisaties om beter te ondernemen. We inspireren de wereld om ons heen om het beter te doen. En we inspireren jou om het beste uit jezelf te halen. Dat begint allemaal met onze cultuur. De AFAS-cultuur. Die koesteren we. De belangrijkste pijlers? Vertrouwen (we hebben maar één regel en dat is: handel vanuit gezond verstand), gek (onze CEO verkleedt zich als giraffe op het jaarlijkse AFAS-uitje), familie (we zijn er voor elkaar én durven direct en eerlijk tegen elkaar te zijn) en doen (eerst doen, dan denken; dat is ons motto).
Als je hier een ander logo boven zou plakken, weet je nog direct dat het AFAS is.
Ben je van plan om nieuwe vacatureteksten te schrijven? Start dan altijd met de basis en dat is het neerzetten van een sterk merk. Is de persoonlijkheid van je merk wel écht helder? Weet je als organisatie waar jullie voor staan? Als je dit niet met volmondig ja kunt beantwoorden, is het verstandig om eerst terug te gaan naar de basis. Het bouwen van een sterk en betekenisvol merk. Meer weten hoe je dit precies doet? Download het heldenmerk-pakket en ontdek hoe je een sterk merk bouwt én ontvang oefeningen om er direct mee aan de slag te gaan.
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.
We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.
Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan: